• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
Language Proficiency
French
English
Polish
German
Czech
Italian
Serbo-Croatian
Latin
Contacts
Phone:
+7(495) 772-9590
22870
Address: 21/4 Staraya Basmannaya Ulitsa, Building 1, room 302
Timetable
SPIN-RSCI: 7730-6875
ORCID: 0000-0002-4101-8755
ResearcherID: C-5302-2017
Google Scholar
Supervisors
A. B. Kamenskii
M. Boytsov
Printable version

 

Have you spotted a typo?
Highlight it, click Ctrl+Enter and send us a message. Thank you for your help!
To be used only for spelling or punctuation mistakes.

Professor Mikhail Dmitriev

  • Professor Mikhail Dmitriev has been at HSE University since 2012.

Academic biography

Before coming to HSE, professor Dmitriev did a substantial part of his earlier research at the Moscow State Lomonosov university, where he defended his doctoral degree and was promoted to the full habilitation position. He has served on the editorial board of the European Review of History since 2005

Research interests

Professor Mikhail Dmitriev is an expert on Christianity in late medieval Rus' and its multiple religious connections with other countries. He has published widely on vRussian Christian spirituality, particularly those strands which deviate from the dominant forms of officially sanctioned practices and beliefs. This makes such groups as old believers and practitioners of 'folk religion' particularly important in his research.

Mikhail has also worked a lot on the many-sided contacts between Russia and Eastern european countries and the mutual exchange of patterns of doctrine and devvotion between them, as well as the vicissitudes of reception of Western theological tradition in late medieval Russia

Education, Degrees and Academic Titles

  • 2006
    Professor
  • 2002

    Doctor of Sciences* in World History
    Lomonosov Moscow State University
    Thesis Title: Kyevan metropolinate in the second half of the XVIth century and genesis of the Church Union of Brest

  • 1985

    Candidate of Sciences* (PhD)

  • 1984

    Candidate of Sciences* (PhD) in World History

  • 1981

    Degree
    Lomonosov Moscow State University

* Candidate of Sciences
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.
* Doctor of Sciences
A post-doctoral degree called Doctor of Sciences is given to reflect second advanced research qualifications or higher doctorates in ISCED 2011.

Awards and Accomplishments

Editorial board membership

2005: Member of the Editorial Board, European Review of History.

Conferences

  • 2015
    Образ и символ в иудейской, христианской и мусульманской традиции (Москва). Presentation: Конфликт двух языков «иконического» на пограничье латинской и восточнохристианской культур Восточной Европы (circa 1550-1650)
  • Древняя Русь после Древней Руси: дискурс восточнославянского (не)единства (Минск). Presentation: Складывание представлений о «русском триедином народе» в XVII в.: конфессиональные, политические и кросс-культурные факторы
  • Le fait religieux dans les manuels d’histoire. Contenus – Pratiques - Institutions. Essai de comparatisme à l’échelle international (Ле-Ман). Presentation: Les Christianismes dans les manuels scolaires de Russie, 1985-2015
  • 2014
    Образ и символ в иудейской, христианской и мусульманской традиции (Москва). Presentation: Новый Иерусалим патриарха Никона: метафора? символ? икона?
  • Живоносный источник. Вода в иеротопии и иконографии христианского мира (Москва). Presentation: “Вода вся - святая”. О «магическом» и мистическом в древнерусских обрядах освящения воды
  • Мир ислама: история, обществоб культура. Третья Международная конференция/The World of Islam: History, Society, Culture (Москва). Presentation: Muslims and Christians in Rus’ and Muscovy (XIVth through XVIIth centuries): paradoxes of interaction
  • 2013
    Политика обращения и религиозный плюрализм в Европе раннего Нового времени (Будапешт). Presentation: Московская модель религиозно-культурного плюрализма? Русская православная церковь и иудеи, мусульмане, язычники, индуисты и буддисты России в XVII-м веке
  • Духовенство при дворе европейских монархов в раннее Новое время (Версаль). Presentation: Царский двор, духовенство и церковь России в эпоху Ивана Грозного: неудавшаяся симфония?
  • Религии и труд (Париж). Presentation: Православная церковь, крестьяне и крепостное право на Руси, XI-XVII вв.
  • Межэтнические отношения в конфессионально гетерогенных обществах Восточной и Центральной Европы в XVII-XIX вв. (Москва). Presentation: Русское как православное: парадоксы прото-национальных дискурсов восточнохристианской культуры Речи Посполитой в первой половине XVII-го века
  • Галицкая митрополия в XIV- XIX вв. (Львов). Presentation: Западнохроистианские и восточнохристианские традиции в культуре православного духовенства Киевской митрополии в конце XVI в.
  • Католическая и Православная церковь в поисках будущего (Варшава). Presentation: Опыт унии и взаимоотношений католиков и православных Речи Посполитой в конце XVI–XVII вв.
  • Christianitas: понятие, история, будущее (Париж). Presentation: Святая Русь и Christianitas, XVII-XIX вв.
  • 2012
    Политическая/ этническая/ конфессиональная/ языковая карта Восточной Европы: история и современность (Вильнюс). Presentation: Конфессиональная граница (православие и "латинское христианство") в XV-XVII вв. как граница культур: опыт исследований, перспективы, гипотезы
  • Политическая/ этническая/ конфессиональная/ языковая карта Восточной Европы: история и современность (Вильнюс). Presentation: Из Москвы в Острог. "Русский фактор" в развитии православной культуры украинско-белорусских земель во второй половине XVI в.
  • Sécularisation et сulture russe (Лион). Presentation: Sécularisation impossible ? Eglise-Etat-Nation dans le contexte des discours de la symphonie des pouvoirs dans la culture russe antérieure à Pierre le Grand
  • Religious Minorities, Integration and the State (Ле-Ман). Presentation: Les musulmans et les païens dans les confins de l’ Etat Moscovite : integration ou aliénation (XVe – XVIIe siècles)?
  • Frontiere educative e religiose nell’Europa Moderna: le Alpi e l’Europa orientale (Аоста). Presentation: Deux modèles éducatifs comme fonctions de deux modèles confessionnels (orthodoxe et « latin ») en Ruthénie (Ukraine- Biélorussie), XVIe – XVIIe siècles

Publications65

Timetable for today

Full timetable

Religious Violence and Tolerance: the Case of English Reformation

On 23 January 2020, during a regular session of the seminar "Christianity in the History of Medieval and Modern Europe" (run by the Centre in conjunction with the Centre for French-Russian Studies) Anna Seregina gave a paper "Religious Violence and the Co-existence of Different Confessions in England in the 16th 17th centuries". Below is A. Shpirt's report on the talk.

‘As long as we think about the Middle Ages as a dark time, we will remain dark ourselves’

Every era builds its own version of the Middle Ages, and the modern age is no exception. Oleg Voskoboynikov, the youngest full professor at the Higher School of Economics, talks about the reason for the popularity of metaphors that refer to that era, why the ‘Suffering Middle Ages’ group on VKontakte [Russia’s largest social media site — Ed.] is not the same thing as medieval studies and how the desire to be different from everyone else can lead a student to study the Middle Ages.