• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Магистратура 2019/2020

Коммуникации в глобализированном мире

Лучший по критерию «Полезность курса для Вашей будущей карьеры»
Лучший по критерию «Полезность курса для расширения кругозора и разностороннего развития»
Лучший по критерию «Новизна полученных знаний»
Статус: Курс обязательный (Литература и медиа)
Направление: 45.04.01. Филология
Когда читается: 1-й курс, 1, 2 модуль
Формат изучения: без онлайн-курса
Прогр. обучения: Литература и медиа
Язык: английский
Кредиты: 4
Контактные часы: 32

Course Syllabus

Abstract

Курс нацелен на развитие у магистрантов программы «Литература и медиа» компетенций для успешного взаимодействия в как в межкультурном контексте, так и в рамках собственной культуры и состоит из теоретической и практической части. Теоретическая часть знакомит студентов с наиболее влиятельными концепциями в области межкультурной коммуникации как науки с момента ее возникновения до настоящего времени, как возникшими за рубежом (Эдвард Холл, Гирт Хофстеде, Ричард Льюис), так и в нашей стране (С.Г.Тер-Минасова, Ю. Степанов, В.Зусман и др.). Практическая часть курса «встроена» в лекции в форме дискуссий, решения кейсов и задач по межкультурной коммуникации. Уникальность курса состоит в том, что он базируется на соединении традиционного и новаторского подхода к межкультурным проблемам с привлечением разработок, выполненных в рамках существующей с 2000 г. Нижегородской школы межкультурной коммуникации
Learning Objectives

Learning Objectives

  • The main goals of the course are: • to give the students knowledge of major theories in the field of intercultural communication studies; • to help students master competencies, which will allow them to be successful in their interpersonal and professional cross-cultural interactions.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Know major intercultural communication theories and be able to apply the knowledge in practice.
  • Understand cross-cultural differences. And able to apply it in everyday communication.
  • Understand cross-cultural differences. And able to apply it in everyday communication
  • Know major intercultural communication theories and be able to apply the knowledge in practice
  • Able to make a re-search into ‘kontzepty’ of differ-ent cultural worlds.
Course Contents

Course Contents

  • Edward T. Hall as the “founding farther” of intercultural communication
    Definitions of intercultural communications. The history of the field of study’s appearance. Edward T. Hall as the “founding farther” of intercultural communication. His major works. The theory of Proxemics. Hall’s cultural parameters: collectivistic – individualistic, polychronic – monochronic, High context – low context cultures. Discussion: what type of culture (singled out by Hall) you think Russian / British / American / French /Austrian / Italian etc. culture belongs to.
  • Geert Hofstede’s theory.
    Cultural cooperation and cultural management. Geert Hofstede’s theories. Culture 1 and culture 2. Cultural dimensions. Discussion: Russia in terms of Hofsetede 5 dimensional model as compared to British / American / French /Austrian / Italian and other cultures.
  • Lewis's cross cultural communication model.
    Lewis's cross cultural communication model. linear-active cultures, multi-active cultures, reactive cultures Discussion: The places of Russia / British / American / French /Austrian / Italian in the model and their consequences.
  • Major Russian approaches in the field of Intercultural communications.
    Major Russian approaches in the field of Intercultural communications. Linguistic approaches. Linguocultural approach: Stepanov.System theory approach to intercultural communication. Nizhny Novgorod school of intercultural communication.‘Kontzept’ as a cell of culture in human mind. National cultural worlds
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking PowerPoint presentation of a project
  • non-blocking test
    The final test consists of 10 mixed (multiple choice and open-ended) questions on the theoretical part of the course.
Interim Assessment

Interim Assessment

  • Interim assessment (2 module)
    0.5 * PowerPoint presentation of a project + 0.5 * test
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Training Intercultural Competence for Business (Case Study Aproach) : учеб. пособие / О.А. Данько, Д.В. Еныгин, В.О. Мидова, М.А. Пономарев, Джеймс Ши. — М. : ИНФРА-М, 2019. — 70 с. - Режим доступа: http://znanium.com/catalog/product/1030725
  • Еныгин Д.В., Фоминых Н.Д., Бубенчикова А.В., Афанасьев М.А. - Practice book in intercultural tolerance and empathy - Русайнс - 2018 - 61с. - ISBN: 978-5-4365-3150-2 - Текст электронный // ЭБС BOOKRU - URL: https://book.ru/book/931736
  • Зинченко В.Г., Зусман В.Г., Кирнозе З.И. - Межкультурная коммуникация. От системного подхода к синергетической парадигме - Издательство "ФЛИНТА" - 2016 - 223с. - ISBN: 978-5-89349-472-3 - Текст электронный // ЭБС ЛАНЬ - URL: https://e.lanbook.com/book/84378
  • Под ред. Таратухиной Ю.В., Безус С.Н. - БЫТОВАЯ КУЛЬТУРА И ЭТИКЕТ НАРОДОВ МИРА: МЕЖКУЛЬТУРНАЯ КОММУНИКАЦИЯ. Учебное пособие для СПО - М.:Издательство Юрайт - 2019 - 265с. - ISBN: 978-5-534-10558-2 - Текст электронный // ЭБС ЮРАЙТ - URL: https://urait.ru/book/bytovaya-kultura-i-etiket-narodov-mira-mezhkulturnaya-kommunikaciya-430853
  • Телешевская А.М. - Cross-Cultural Business English Communication - КноРус - 2018 - 140с. - ISBN: 978-5-4365-2581-5 - Текст электронный // ЭБС BOOKRU - URL: https://book.ru/book/930236

Recommended Additional Bibliography

  • Cross-Cultural Business Behavior : A Guide for Global Management Richard R. Gesteland Samfundslitteratur 2007
  • Hofstede, G.J. Exploring Culture: Exercises, Stories and Synthetic Cultures / Gert Jan Hofstede, Paul B. Pedersen, Geert H. Hofstede. – Yarmouth: Intercultural Press Inc, 2002. – 234 p. – ISBN 9781877864902. - Текст: электронный // DB Books 24x7 [сайт]. – URL: https://library.books24x7.com/toc.aspx?bookid=6723
  • Lewis, R.D. When Teams Collide: Managing the International Team Successfully / Richard D. Lewis. – London; Boston: Nicolas Brealey Publishing, 2012. – 321 p. – ISBN 9781904838357. - Текст: электронный // DB Books 24x7 [сайт]. – URL: https://library.books24x7.com/toc.aspx?bookid=47354