• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Магистратура 2019/2020

Обработка больших данных

Лучший по критерию «Полезность курса для расширения кругозора и разностороннего развития»
Лучший по критерию «Новизна полученных знаний»
Статус: Курс по выбору (Программирование и анализ данных)
Направление: 01.04.02. Прикладная математика и информатика
Когда читается: 1-й курс, 4 модуль
Формат изучения: с онлайн-курсом
Прогр. обучения: Программирование и анализ данных
Язык: английский
Кредиты: 4
Контактные часы: 4

Course Syllabus

Abstract

There is a significant number of tasks when we need not just to process an enormous volume of data but to process it as quickly as possible. Delays in tsunami prediction can cost people’s lives. Delays in traffic jam prediction cost extra time. Advertisements based on the recent users’ activity are ten times more popular. However, stream processing techniques alone are not enough to create a complete real-time system. For example to create a recommendation system we need to have a storage that allows to store and fetch data for a user with minimal latency. These databases should be able to store hundreds of terabytes of data, handle billions of requests per day and have a 100% uptime. NoSQL databases are commonly used to solve this challenging problem. After you finish this course, you will master stream processing systems and NoSQL databases. You will also learn how to use such popular and powerful systems as Kafka, Cassandra and Redis. To get the most out of this course, you need to know Hadoop and SQL. You should also have a working knowledge of bash, Python and Spark.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • mastering the flow processing system and NoSQL database. Familiarity with the use of such popular and powerful systems as Kafka, Cassandra and Redis.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Knows the basics of real-time data processing
  • able to process data in real time
  • knows the concept of Spark Streaming, knows how to create applications
  • works with NoSQL. Knows basic concepts, definitions, processes
Course Contents

Course Contents

  • Welcome to the course "Big Data Applications: Real-Time Streaming"
  • Basics of real-time data processing
  • Spark Streaming
  • NoSQL. Cassandra
  • NoSQL. Redis
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking course assignments
  • blocking exam
    Экзамен проводится на платформе Zoom. Экзамен проводится в устной форме (опрос по материалам курса). По просьбе преподавателя студент должен быть готов выполнить некоторые задания в письменном виде, после чего сфотографировать и выслать на почту преподавателю. К экзамену необходимо подключиться согласно расписанию, высланному преподавателем на корпоративные почты студентов накануне экзамена. Компьютер студента должен удовлетворять требованиям: наличие рабочей камеры и микрофона, поддержка платформы Zoom. Для участия в экзамене студент обязан: выбрать себе имя в Zoom совпадающее с его именем и фамилией, явиться на экзамен согласно точному расписанию, при ответе включить камеру и микрофон. Во время экзамена студентам запрещается выключать камеру. Ипользование конспектов или других справочных материалов допускается только с разрешения преподавателя. Кратковременным нарушением связи во время экзамена считается нарушение связи менее 5 минут. Долговременным нарушением связи во время экзамена считается нарушение 5 минут и более. При долговременном нарушении связи возможность продолжения студентом участие в экзамене определяется преподавателем. Процедура пересдачи подразумевает использование усложненных заданий.
Interim Assessment

Interim Assessment

  • Interim assessment (4 module)
    0.5 * course assignments + 0.5 * exam
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Zimmermann, T., Menzies, T., & Bird, C. (2015). The Art and Science of Analyzing Software Data. Amsterdam: Morgan Kaufmann. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=593414

Recommended Additional Bibliography

  • Kelleher, J. D. (2019). Deep Learning. Cambridge: The MIT Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=2234376