• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
2022/2023

Английский для специальных целей. Лингвокультурология

Статус: Факультатив
Когда читается: 1-3 модуль
Охват аудитории: для всех кампусов НИУ ВШЭ
Язык: русский
Кредиты: 3
Контактные часы: 52

Программа дисциплины

Аннотация

Этот курс ESP предназначен для студентов, специализирующихся в области лингвистики, филологии и культурологии. Целью данного курса является развитие основных профессиональных коммуникативных компетенций (рецептивные и продуктивные языковые навыки) в области языка и культуры. При освоении курса особое внимание уделяется формированию профессиональной лексики, связанной с культурологией и межкультурной коммуникацией. Эти компетенции необходимы для освоения дисциплин учебного плана по английскому языку. Курс предполагает работу с англоязычными текстами для прослеживания ключевых черт национальных картин мира, анализ прецедентных текстов, выделение культурно-специфических особенностей разных вариантов английского языка (британского, американского, австралийского, шотландского, валлийского, канадского и др.), обсуждая кейсы межкультурной коммуникации. Курс также направлен на развитие навыков разговорной речи (посредством дискуссий, дебатов, презентаций индивидуальных и групповых проектов) на актуальные темы, такие как понятие культуры, языковые особенности разных культур, транскультурные художественные тексты, английский язык как язык глобализации. This ESP course is designed for students majoring in Linguistics, Philology, and Culture Studies. The aim of this course is the development of basic professional communication competencies (receptive and productive language skills) in the field of language and culture. While mastering the course, special attention is paid to building the professional vocabulary related to culture studies and intercultural communication. These competences are necessary for mastering the disciplines of the English language curriculum. The course involves working with English-language texts to trace the key features of national pictures of the world, analyzing precedent texts, highlighting culturally specific features of different variants of the English language (British, American, Australian, Scottish, Welsh, Canadian, etc.), discussing cases of intercultural communication. The course is also aimed at developing speaking skills (through discussions, debates, presentations of individual and group projects) on relevant topics, such as the concept of culture, linguistic characteristics of different cultures, transcultural literary texts, and English as the language of globalization.
Цель освоения дисциплины

Цель освоения дисциплины

  • -to form socio-cultural awareness in the range of the indicated level of communicative competence
  • -to form a large pool of active vocabulary and terminological knowledge in the specified area in the target language
  • -to develop cognitive skills using authentic material as resources in classroom and independent work
  • -to develop oral and written skills of professional communication, necessary for further education in bachelor’s, master’s and research activities in the given area
  • -формировать социокультурное сознание в пределах указанного уровня коммуникативной компетентности
  • -сформировать большой запас активной лексики и терминологических знаний в указанной области на изучаемом языке
  • -развивать когнитивные навыки, используя аутентичный материал в качестве ресурсов в классе и самостоятельной работе
  • -развивать устные и письменные навыки профессионального общения, необходимые для дальнейшего обучения в бакалавриате, магистратуре и исследовательской деятельности в данной области
Планируемые результаты обучения

Планируемые результаты обучения

  • – владеет и использует активную лексику по изучаемой теме, умеет составлять структурированное монологическое высказывание на заданную тему, умеет выполнять задания на чтение и аудирование соответствующего формата, умеет выполнять письменные задания соответствующего формата.
  • The students of the course will be able to work effectively with authentic audible or written materials
  • The students of the course will be able to write a summary of the text emphasizing the key points, essays on the discussed issues
  • The students of the course will be able to write a summary of the text emphasizing the key points, essays on the discussed issues
  • The students of the course will develop skills of reading techniques for understanding articles on general, academic and professional topics
  • The students of the course will develop skills of reading techniques for understanding articles on general, academic and professional topics
  • The students of the course will get the skills to find, select and give a brief analysis of the useful data, and present a fully developed argumentation- oral ( discussions\reports) and written
  • The students of the course will improve strategies of speaking on professional topics, enhance presentation skills
  • The students of the course will improve strategies of speaking on professional topics, enhance presentation skills
  • The students of the course will learn about the specifics of terminology used in the given area
  • The students of the course will learn about the specifics of terminology used in the given area
  • The students of the course will obtain additional sophisticated knowledge in the sphere of culture studies and intercultural communication
  • The students of the course will obtain additional sophisticated knowledge in the sphere of culture studies and intercultural communication
  • The students of the course will raise awareness of the context meaning of words and synonyms from the academic word list
  • The students of the course will raise awareness of the context meaning of words and synonyms from the academic word list
Содержание учебной дисциплины

Содержание учебной дисциплины

  • Концепт культуры/The concept of culture
  • Типы культур/ Types of culture
  • Культурный шок/ Culture shock
  • Диалекты английского языка/ English dialects in English speaking countries
  • Культура и язык/ Culture and language
  • Язык и инклюзия/ Language and inclusion
  • Английский как язык глобализации/ English as a language of globalisation
  • Английский во всем мире/ World Englishes
Элементы контроля

Элементы контроля

  • неблокирующий Assessment Module 1
  • неблокирующий Assessment Module 2
  • неблокирующий Assessment Module 3
  • неблокирующий Assessment Module 1 Seminar
    Индивидуальная или групповая презентация по темам курса
  • неблокирующий Assessment Module 2 Seminar
    Индивидуальная\ групповая презентация по темам курса
  • неблокирующий Assessment Module 3 Seminar
    Групповая\индивидуальная презентация по темам курса
  • неблокирующий Assessment (Seminar Answers)
    Ответы на семинарах, на устном опросе, комментирование домашнего задания
Промежуточная аттестация

Промежуточная аттестация

  • 2022/2023 учебный год 3 модуль
    0.1 * Assessment Module 2 + 0.1 * Assessment Module 1 + 0.1 * Assessment (Seminar Answers) + 0.2 * Assessment (Seminar Answers) + 0.1 * Assessment Module 3 + 0.1 * Assessment Module 3 Seminar + 0.1 * Assessment Module 2 Seminar + 0.1 * Assessment Module 1 Seminar
Список литературы

Список литературы

Рекомендуемая основная литература

  • Cambridge English : Advanced 1 : Certificate in Advanced English : with answers and Audio CDs (2), Autentic Examination Papers from Cambridge English Language Assessment : Student's Book, 3rd ed., 168 p., , 2015
  • Language and Politics, Series Editors : Alan Davies and Keith Mitchell, X, 170 p., Joseph, John E., 2014

Рекомендуемая дополнительная литература

  • A GUIDE TO EFFECTIVE COMMUNICATION IN ENGLISH: Учебное пособие / Вертоградова Л.А., Манжелеевская Е.В., Милькевич Е.С. - Ростов-на-Дону:Издательство ЮФУ, 2016. - 160 с.: ISBN 978-5-9275-2004-6 - Режим доступа: http://znanium.com/catalog/product/990026
  • Dialogue between peoples and cultures : actors in the dialogue, Brussels, 24 and 25 may 2004, Evropean Commission Directorate-General for Education and Culture ; Jean Monnet project, 226 p., , 2005
  • Essential words for the IELTS, with Audio CD, 363 p., Loungheed, L., 2011
  • Ethics Codes, Corporations and the Challenge of Globalization, edited by Wesley Cragg, 389 p., , 2005
  • Featherstone, S. (2009). Englishness : Twentieth Century Popular Culture and the Forming of English Identity. Edinburgh: Edinburgh University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=268084
  • Focus on Academic Skills for IELTS, with AUDIO CDs, Series editor Sue O'Connell, 4th ed., 175 p., Terry, M., Wilson, J., 2012
  • Focus on IELTS, New Edition : Сoursebook with iTests CD-ROM, 4th ed., 263 p., O'Connell, S., 2012
  • Focus on IELTS, New Edition : Сoursebook with iTests CD-ROM, 5th ed., 263 p., O'Connell, S., 2013
  • Globalisation and Equity : perspectives from the developing world, edited by Natalia Dinello and Lyn Squire, 253 p., , 2005
  • Great Britain: monarchy, history, culture = Великобритания : монархия, история, культура, книга по страноведению на английском языке, авт.-сост. В. М. Павлоцкий, 464 с., , 2006
  • Handbook of Formal Languages, V. 1, 873 p., Rozenberg, G., Salomaa, A., 1997
  • Handbook of Formal Languages, V. 3, 625 p., Rozenberg, G., Salomaa, A., 1997
  • Hay, J., Maclagan, M., & Gordon, E. (2008). New Zealand English. Edinburgh: Edinburgh University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=224487
  • Intercultural Business Communication, 4th ed., 306 p., Chaney, L. H., Martin, J. S., 2005
  • Wallwork, A. (2010). English for Presentations at International Conferences. New York: Springer. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=338325
  • Wallwork, A. (2016). English for Presentations at International Conferences (Vol. Second edition). Cham: Springer. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1175382
  • Данчевская, О. Е. English for Cross-Cultural and Professional Communication. Английский язык для межкультурного и профессионального общения : учебное пособие / О. Е. Данчевская, А. В. Малёв. — 6-е изд., стер. — Москва : ФЛИНТА, 2017. — 192 с. — ISBN 978-5-9765-1284-9. — Текст : электронный // Лань : электронно-библиотечная система. — URL: https://e.lanbook.com/book/116015 (дата обращения: 00.00.0000). — Режим доступа: для авториз. пользователей.
  • Кречетова, А. А., There are a lot of Anglicisms in the Russian language, but what the English language borrowed from other cultures and languages : монография / А. А. Кречетова. — Москва : Русайнс, 2017. — 73 с. — ISBN 978-5-4365-2176-3. — URL: https://book.ru/book/927722 (дата обращения: 25.08.2023). — Текст : электронный.
  • Яшина, Т. А. English for Business Communication. Английский язык для делового общения : учебное пособие / Т. А. Яшина, Д. Н. Жаткин. — 2-е изд., стер. — Москва : ФЛИНТА, 2016. — 110 с. — ISBN 978-5-9765-0335-9. — Текст : электронный // Лань : электронно-библиотечная система. — URL: https://e.lanbook.com/book/84337 (дата обращения: 00.00.0000). — Режим доступа: для авториз. пользователей.