• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта

Инновационный потенциал учителей в контексте российской политики в сфере цифровизации

ФИО студента: Лукина Анастасия Андреевна

Руководитель: Хавенсон Татьяна Евгеньевна

Кампус/факультет: Факультет социальных наук

Программа: Сравнительные социальные исследования (Магистратура)

Год защиты: 2019

This year Russian policy makers have enacted a complex national policy aimed at digitalisation of Russian educational system. Since the success of any reform depends on the way it will be conceived and interpreted on the level of individual teachers, there is a necessity to investigate capacity of education professionals to embrace the upcoming innovations. The purpose of this study is to give preliminary insights into the innovation potential of Russian teachers understood as their readiness to bring a substantial change into their classroom through information and communication technologies’ (ICT) integration and to overview factors that might influence their decisions regarding the use of digital resources. Based on the analysis of nine interviews with Russian secondary school teachers, we conclude that Russian secondary school teachers have a rather low innovation potential. Results indicate that among the barriers of ICT integration are insufficient learning and a lack of support from social environment. Main opportunities of schools’ digitalisation are seen in innovative principals and teachers who would become a source for innovation and change for other schools. Implications are made for further development of educational policy in the sphere of digitalisation and teacher development.

Выпускные квалификационные работы (ВКР) в НИУ ВШЭ выполняют все студенты в соответствии с университетским Положением и Правилами, определенными каждой образовательной программой.

Аннотации всех ВКР в обязательном порядке публикуются в свободном доступе на корпоративном портале НИУ ВШЭ.

Полный текст ВКР размещается в свободном доступе на портале НИУ ВШЭ только при наличии согласия студента – автора (правообладателя) работы либо, в случае выполнения работы коллективом студентов, при наличии согласия всех соавторов (правообладателей) работы. ВКР после размещения на портале НИУ ВШЭ приобретает статус электронной публикации.

ВКР являются объектами авторских прав, на их использование распространяются ограничения, предусмотренные законодательством Российской Федерации об интеллектуальной собственности.

В случае использования ВКР, в том числе путем цитирования, указание имени автора и источника заимствования обязательно.

Реестр дипломов НИУ ВШЭ