• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта

Анализ поведения авторов онлайн-отзывов с позиции клиентской аналитики

ФИО студента: Миловидова Юлия Сергеевна

Руководитель: Покрышевская Елена Борисовна

Кампус/факультет: Санкт-Петербургская школа экономики и менеджмента

Программа: Менеджмент и аналитика для бизнеса (Магистратура)

Год защиты: 2021

In modern society companies are striving to get the attention of the customers and it is more vital for those of them, which users are content creators and the main asset of the business. Customer analytics has become a widely used tool for a successful customer engagement and retention in almost all industries. This research investigates to what extent customer analytics models are applicable for analysis of the authors at the user generated for authors of the reviews for the user generated content (UGC) platforms. This study evolves the results of last year's paper (Kolesnik, Milovidova & Molostova, 2020) which confirmed the applicability of customer analytics models for general UGC platforms such as TripAdvisor.com. Buy Till You Die (BTYD) and Recency - Frequency - Monetary approach (RFM) with an implication of Random Forest and Pareto/NBD modelling become a basis for the research on the data of 45986 reviews and 20 characteristics from 1939 registered users of the TopHotels.ru platform. Both models proved to be precise in the customers behaviour patterns identification and prediction, in particular churn, with regards to their performance, yet the lowest RMSE metric contributes to the Pareto/NBD being the most promising algorithm. Obtained results are useful for TopHotels and TopHotels-like UGC platforms allowing them to address different customer segments based on their previous activities, eliminating the problem of churn.

Выпускные квалификационные работы (ВКР) в НИУ ВШЭ выполняют все студенты в соответствии с университетским Положением и Правилами, определенными каждой образовательной программой.

Аннотации всех ВКР в обязательном порядке публикуются в свободном доступе на корпоративном портале НИУ ВШЭ.

Полный текст ВКР размещается в свободном доступе на портале НИУ ВШЭ только при наличии согласия студента – автора (правообладателя) работы либо, в случае выполнения работы коллективом студентов, при наличии согласия всех соавторов (правообладателей) работы. ВКР после размещения на портале НИУ ВШЭ приобретает статус электронной публикации.

ВКР являются объектами авторских прав, на их использование распространяются ограничения, предусмотренные законодательством Российской Федерации об интеллектуальной собственности.

В случае использования ВКР, в том числе путем цитирования, указание имени автора и источника заимствования обязательно.

Реестр дипломов НИУ ВШЭ