• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
Bachelor 2019/2020

Economic History

Language: English
ECTS credits: 4
Contact hours: 56

Course Syllabus

Abstract

The Economic History is a one semester course for forth year students. The course is taught in Russian. The students are studying for Russian degree in Economics, but knowing English terminology through reading in English is also required. This course is devoted to the study pre-industrial, industrial and the key features of the coming post-industrial societies. Prerequisistes: Students have previously attended courses on microeconomics and macroeconomics (intermediate level) Econometrics (introductory level), institutional economics (introductory level), intellectual history of Europe.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • The purpose of the course is to give students a thorough understanding of the economic development of mankind in historical dynamics and geographical variety.
  • During the course, students must master methods of new economic history and cliometrics, and be able to practically analyze the problems of the real economy.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • define subject and method of economic history
  • master techniques for using simple economic theory to explain how various factors led to economic growth
  • be able to construct economic reasons for historical events
  • be able to identify and select the sort of data that is needed to do this, and how to assess how much data is needed to make valid judgements.
Course Contents

Course Contents

  • Introduction to economic history
    Subject and method of economic history. Human activities and the natural environment. Physical - geographical and economic - geographical environment. Economy and human development. Historical mentality and its impact on economic development. Values and patterns of economic behavior. Criteria of periodization. The multiplicity of approaches to periodization of economic development. Unilinear model of development. Model of cyclical development. Formational and civilizational approaches: their advantages and disadvantages. Comparison of the real with the virtual. A comparative analysis. Systematic method. Models and types. Traditional approaches to economic history. New economic history and Cliometrics. Path dependency.
  • World Economic History
    1. Traditional Economy 2. Market Economy 2.1. Capitalism genesis in Western Europe 2.2. Industrial revolution and economic growth of the industrial society (by the example of Great Britain in XVIII – XIX) 2.3. Off-center relations in the Modern Age (by the example of American Slavery) 2.4. Developed Industrial Society 2.5. The First World War and its economic consequences 2.6. The Great Depression 3. Mixed Economy 3.1. Economic growth after the Second World War. Its peculiarities in countries of the Capitalist World-Economy core 3.2. Postindustrial Society 3.3. Economic development of the periphery of contemporary World-System in the second half of XX
  • Economic History of Russia
    4. Pre-Command Economy 4.1. Russia in the Middle Ages 4.2. Contradiction of Catch development in pre-revolutionary Russia 5. Command Economy 5.1. The Rise of command economy USSR 5.2. The Main Features of command economy USSR 6. Post-Command Economy (Transition economy in Russia at the End of the XXth and in the beginning of XXIst century)
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Activity on lectures and classes
  • non-blocking Mid-term test
  • non-blocking Paper
  • non-blocking Presentation of paper
  • non-blocking Final exam
    Экзамен проводится в письменной форме с использованием асинхронного прокторинга. Экзамен проводится на платформе https://hse.student.examus.net). К экзамену необходимо подключиться за 10 минут до начала. Проверку настроек компьютера необходимо провести заранее, чтобы в случае возникших проблем у вас было время для обращения в службу техподдержки и устранения неполадок. Компьютер студента должен удовлетворять требованиям: 1. Стационарный компьютер или ноутбук (мобильные устройства не поддерживаются); 2. Операционная система Windows (версии 7, 8, 8.1, 10) или Mac OS X Yosemite 10.10 и выше; 3. Интернет-браузер Google Chrome последней на момент сдачи экзамена версии (для проверки и обновления версии браузера используйте ссылку chrome://help/); 4. Наличие исправной и включенной веб-камеры (включая встроенные в ноутбуки); 5. Наличие исправного и включенного микрофона (включая встроенные в ноутбуки); 6. Наличие постоянного интернет-соединения со скоростью передачи данных от пользователя не ниже 1 Мбит/сек; 7. Ваш компьютер должен успешно проходить проверку. Проверка доступна только после авторизации. Для доступа к экзамену требуется документ удостоверяющий личность. Его в развернутом виде необходимо будет сфотографировать на камеру после входа на платформу «Экзамус». Также вы должны медленно и плавно продемонстрировать на камеру рабочее место и помещение, в котором Вы пишете экзамен, а также чистые листы для написания экзамена (с двух сторон). Это необходимо для получения чёткого изображения. Во время экзамена запрещается пользоваться любыми материалами (в бумажном / электронном виде), использовать телефон или любые другие устройства (любые функции), открывать на экране посторонние вкладки. В случае выявления факта неприемлемого поведения на экзамене (например, списывание) результат экзамена будет аннулирован, а к студенту будут применены предусмотренные нормативными документами меры дисциплинарного характера вплоть до исключения из НИУ ВШЭ. Если возникают ситуации, когда студент внезапно отключается по любым причинам (камера отключилась, компьютер выключился и др.) или отходит от своего рабочего места на какое-то время, или студент показал неожиданно высокий результат, или будут обнаружены подозрительные действия во время экзамена, будет просмотрена видеозапись выполнения экзамена этим студентом и при необходимости студент будет приглашен на онлайн-собеседование с преподавателем. Об этом студент будет проинформирован заранее в индивидуальном порядке. Во время выполнения задания, не завершайте Интернет-соединения и не отключайте камеры и микрофона. Во время экзамена ведется аудио- и видео-запись. Процедура пересдачи проводится в соотвествии с нормативными документами НИУ ВШЭ.
Interim Assessment

Interim Assessment

  • Interim assessment (4 module)
    0.15 * Activity on lectures and classes + 0.5 * Final exam + 0.2 * Mid-term test + 0.1 * Paper + 0.05 * Presentation of paper
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Allen, R. C. (2011). Global Economic History: A Very Short Introduction. Oxford University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsrep&AN=edsrep.b.oxp.obooks.9780199596652
  • O’Rourke, K. H., & Broadberry, S. N. (2010). The Cambridge Economic History of Modern Europe: Volume 1, 1700–1870. Cambridge: Cambridge University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=317639
  • O’Rourke, K. H., & Broadberry, S. N. (2010). The Cambridge Economic History of Modern Europe: Volume 2, 1870 to the Present. Cambridge: Cambridge University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=317649
  • Peter Temin. (1994). The Great Depression. NBER Historical Working Papers. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsrep&AN=edsrep.p.nbr.nberhi.0062

Recommended Additional Bibliography

  • Kenwood, A. G., Lougheed, A. L., & Graff, M. (2013). Growth of the International Economy, 1820-2015 (Vol. [Fifth edition]). New York: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=631925
  • Россия и Европа: эффект колеи (опыт институционального анализа истории экономического развития), Нуреев, Р. М., 2010
  • Учебное пособие для студентов к курсу "Экономическая история", Нуреев, Р. М., 2004
  • Экономическая история : учебник для бакалавров, Гловели, Г. Д., 2014