• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
Master 2019/2020

Design of the Logistics Infrastructure Facilities

Type: Compulsory course (Strategic Management in Logistics)
Area of studies: Management
Delivered by: Department of Supply Chain Management
When: 1 year, 4 module
Mode of studies: Full time
Master’s programme: Strategic Management in Logistics
Language: English
ECTS credits: 3

Course Syllabus

Abstract

Course "Design of the Logistics Infrastructure Facilities" is taught in English to the first year students of the master's programme "Strategic Management of Logistics". The course accounts for 35 contact academic hours in total, including 25 hours of workshops. Significant amount of contact hours is devoted to the work in small groups including both HSE and exchange students in order to boost intercultural communication, exchange of experience and ideas. Students attending classes should have taken the following courses: "Foundations of Logistics", "Economic Support for Logistics and Supply Chain Management", "Operations Management", "Supply Chain Management", "Functional Areas of Logistics", "Inventory Management in Supply Chains".
Learning Objectives

Learning Objectives

  • The main purpose of the course is to establish the students’ competence in setting up and developing a company’s logistics infrastructure in line with the corporate, marketing and logistics strategies of an organization. The major emphasis will be made on warehouses and their kinds (e.g. distribution centres) as a backbone of the contemporary supply chains.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • A student knows the requirements for an effective and efficient design of a warehouse site layout and he/she is skilful in planning a warehouse loading bay and calculating the required number of docks.
  • A student masters necessary warehouse capacity and area calculations taking into account business development forecasts and is able to take decisions on the necessary set of warehouse zones as well as on their optimum sizes.
  • A students understands how to develop efficient and effective material handling process in a warehouse taking into consideration peculiarities of every single technological assortment group as well as objec-tives of a warehouse as a whole. A student is able to take advantage of the right selection of warehouse material handling and storage equipment.
  • A student is able to design layouts of major warehouse zones with respect to the elaborated processes of the material handling, evaluate the versions of the layouts and choose the most appropriate one.
  • A student masters the development of the organizational structure of a warehouse.
Course Contents

Course Contents

  • Theme 1. Design of warehouse premises external layout. Design of warehouse loading bay.
    Requirements for the design of warehouse premises external layout. Elements of a warehouse loading bay. Types of loading and unloading ramps. Loading bay equipment: dock levellers, dock shel-ters, sectional overhead doors. Calculation of the necessary loading bay size. Criteria for the evaluation of the warehouse premises layout efficiency.
  • Theme 2. Calculation of the required warehouse storage capacity. Distribution and planning of warehouse zones.
  • Theme 3. Material handling process at a warehouse. Selection of material handling and storage equipment.
  • Theme 4. Space planning of warehouse zones.
  • Theme 5. Organizational structure of a warehouse.
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Student’s activity at the lectures and workshops
  • non-blocking Homework (including group presentations)
  • non-blocking Attendance
  • blocking Exam
    Форма экзамена: Экзамен проводится в письменной форме (тест) с использованием асинхронного прокторинга. Асинхронный прокторинг означает, что за всеми действиями студента во время проведения экзамена будет “наблюдать” компьютер. Процесс проведения экзамена записывается, анализируется искусственным интеллектом и человеком (проктором). Пожалуйста, будьте внимательны и чётко следуйте инструкциям! Платформа проведения: Экзамен проводится на платформе StartExam, онлайн платформе для проведения тестовых заданий различного уровня сложности. Ссылка на прохождение экзаменационного задания будет доступна студенту в РУЗ. К экзамену необходимо подключиться за 15 минут до начала. Компьютер студента должен удовлетворять требованиям: https://eduhseru-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/vsukhomlinov_hse_ru/EUhZkYaRxQRLh9bSkXKptkUBjy7gGBj39W_pwqgqqNo_aA?e=fn0t9N Для участия в экзамене студент обязан: Подготовить документ, удостоверяющий личность (паспорт, разворот с именем и фотографией) для идентификации перед началом выполнения экзаменационного задания; Проверить работу видеокамеры и микрофона, скорость работы сети Интернет (для наилучшего результата рекомендуется подключение компьютера к сети через кабель); Подготовить необходимые для выполнения экзаменационных заданий инструментов (ручка, листы бумаги, калькулятор и т. д.); Отключить в диспетчере задач компьютера иные приложения, кроме браузера, в котором будет выполняться вход на платформу StartExam. В случае, если одно из необходимых условий участия в экзамене невозможно выполнить, необходимо за 7 дней до даты проведения экзамена проинформировать об этом преподавателя или сотрудника учебного офиса для принятия решения об участии студента в экзаменах. Во время экзамена студентам запрещено: Выключать видеокамеру, микрофон; Пользоваться конспектами, учебниками, прочими учебными материалами; Покидать место выполнения экзаменационного задания (выходить за угол обзора камеры); Отводить взгляд от экрана компьютера, рабочего стола; Пользоваться умными гаджетами (смартфон, планшет и др.); Привлекать посторонних лиц для помощи в проведении экзамена, разговаривать с посторонними во время выполнения заданий; Вслух громко зачитывать задания. Во время экзамена студентам разрешено: Использовать бумагу, ручку для ведения записей, расчетов; Использовать калькулятор для расчетов. Нарушения связи: Кратковременным нарушением связи во время экзамена считается потеря сетевой связи студента с платформой StartExam не более 1 минуты. Долговременным нарушением связи во время экзамена считается потеря сетевой связи студента с платформой StartExam более 1 минуты. Долговременное нарушение связи во время экзамена является основанием для принятия решения о прекращении экзамена и выставление оценки “неудовлетворительно” (0 по десятибалльной шкале. В случае долговременного нарушения связи с платформой StartExam во время выполнения экзаменационного задания, студент должен уведомить об этом преподавателя, зафиксировать факт потери связи с платформой (скриншот, ответ от провайдера сети Интернет) и обратиться в учебный офис с объяснительной запиской о случившемся для принятия решения о пересдаче экзамена.
Interim Assessment

Interim Assessment

  • Interim assessment (4 module)
    0.07 * Attendance + 0.5 * Exam + 0.25 * Homework (including group presentations) + 0.18 * Student’s activity at the lectures and workshops
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Bhatnagar, A. (2009). Textbook of Supply Chain Management (Vol. 1st ed). Lucknow, India: WORD PRESS. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=325045
  • Bragg, S. M. (2011). Inventory Best Practices (Vol. 2nd ed). Hoboken, N.J.: Wiley. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=359926
  • Richards, G. (2017). Warehouse Management : A Complete Guide to Improving Efficiency and Minimizing Costs in the Modern Warehouse (Vol. 3rd ed). London: Kogan Page. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1621032
  • Richards, G., & Grinsted, S. (2016). The Logistics and Supply Chain Toolkit : Over 100 Tools and Guides for Supply Chain, Transport, Warehousing and Inventory Management (Vol. Second edition). London: Kogan Page. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1271881
  • Rushton, A. (2017). The Handbook of Logistics and Distribution Management : Understanding the Supply Chain (Vol. 6th revised edition). [Place of publication not identified]: Kogan Page. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1446716
  • Sheldon, D. H. (2008). Lean Materials Planning and Execution : A Guide to Internal and External Supply Management Excellence. Ft. Lauderdale, FL: J. Ross Publishing. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=225369

Recommended Additional Bibliography

  • Autry, C. W., & Daugherty, P. J. (2003). Warehouse Operations Employees: Linking Person-Organization Fit, Job Satisfaction, and Coping Responses. Journal of Business Logistics, 24(1), 171–197. https://doi.org/10.1002/j.2158-1592.2003.tb00036.x
  • Bond, J. (2014). Opportunities at the dock. Modern Materials Handling, 69(6), 32–36. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=bsu&AN=96528350
  • Freese, T. L. (2000). The Dock: Your Warehouse’s Most Valuable Real Estate. Material Handling Management, 55(6), 97. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=bsu&AN=3280596
  • Geraldes, C. A. S., Carvalho, M. S., & Pereira, G. (2012). Warehouse design and product assignment and allocation: A mathematical programming model. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsbas&AN=edsbas.E66ED7D8
  • Gu, J., Goetschalckx, M., & McGinnis, L. F. (2007). Research on warehouse operation: A comprehensive review. European Journal of Operational Research, (1), 1. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsrep&AN=edsrep.a.eee.ejores.v177y2007i1p1.21
  • Joel Levy. (1974). The optimal size of a storage facility. Naval Research Logistics Quarterly, (2), 319. https://doi.org/10.1002/nav.3800210211
  • Kees Jan Roodbergen, & Iris F. A. Vis. (2006). A model for warehouse layout. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsbas&AN=edsbas.1517378C
  • Lin, C.-H., & Lu, I.-Y. (1999). The procedure of determining the order picking strategies in distribution center. International Journal of Production Economics, (1), 301. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsrep&AN=edsrep.a.eee.proeco.v60.61y1999i1p301.307
  • Malmborg, C. J. (1995). Optimization of cube-per-order index warehouse layouts with zoning constraints. International Journal of Production Research, 33(2), 465. https://doi.org/10.1080/00207549508930160
  • Petersen, C. G., & Aase, G. (2004). A comparison of picking, storage, and routing policies in manual order picking. International Journal of Production Economics, (1), 11. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsrep&AN=edsrep.a.eee.proeco.v92y2004i1p11.19
  • Rao, A. K., & Rao, M. R. (1998). Solution procedures for sizing of warehouses. European Journal of Operational Research, (1), 16. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsrep&AN=edsrep.a.eee.ejores.v108y1998i1p16.25
  • Sanders, N. R., & Ritzman, L. P. (2004). Using Warehouse Workforce Flexibility to Offset Forecast Errors. Journal of Business Logistics, 25(2), 251–269. https://doi.org/10.1002/j.2158-1592.2004.tb00189.x