• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
Master 2021/2022

Communications in a Globalized World

Category 'Best Course for Career Development'
Category 'Best Course for Broadening Horizons and Diversity of Knowledge and Skills'
Type: Compulsory course (Media Text and Digital Communications)
Area of studies: Philology
Delivered by: School of Literature and Intercultural Communication
When: 1 year, 3, 4 module
Mode of studies: offline
Open to: students of one campus
Master’s programme: Медиатекст и цифровые коммуникации
Language: English
ECTS credits: 6
Contact hours: 50

Course Syllabus

Abstract

Курс нацелен на развитие у магистрантов программы «Литература и медиа» компетенций для успешного взаимодействия в как в межкультурном контексте, так и в рамках собственной культуры и состоит из теоретической и практической части. Теоретическая часть знакомит студентов с наиболее влиятельными концепциями в области межкультурной коммуникации как науки с момента ее возникновения до настоящего времени, как возникшими за рубежом (Эдвард Холл, Гирт Хофстеде, Ричард Льюис), так и в нашей стране (С.Г.Тер-Минасова, Ю. Степанов, В.Зусман и др.). Практическая часть курса «встроена» в лекции в форме дискуссий, решения кейсов и задач по межкультурной коммуникации. Уникальность курса состоит в том, что он базируется на соединении традиционного и новаторского подхода к межкультурным проблемам с привлечением разработок, выполненных в рамках существующей с 2000 г. Нижегородской школы межкультурной коммуникации
Learning Objectives

Learning Objectives

  • The main goals of the course are: • to give the students knowledge of major theories in the field of intercultural communication studies; • to help students master competencies, which will allow them to be successful in their interpersonal and professional cross-cultural interactions.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Able to make a re-search into ‘kontzepty’ of differ-ent cultural worlds.
  • Know major intercultural communication theories and be able to apply the knowledge in practice
  • Know major intercultural communication theories and be able to apply the knowledge in practice.
  • Understand cross-cultural differences. And able to apply it in everyday communication
  • Understand cross-cultural differences. And able to apply it in everyday communication.
Course Contents

Course Contents

  • Edward T. Hall as the “founding farther” of intercultural communication
  • Geert Hofstede’s theory.
  • Lewis's cross cultural communication model.
  • Major Russian approaches in the field of Intercultural communications.
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking PowerPoint presentation of a project
  • non-blocking test
    The final test consists of 10 mixed (multiple choice and open-ended) questions on the theoretical part of the course.
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2021/2022 4th module
    0.5 * PowerPoint presentation of a project + 0.5 * test
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Training Intercultural Competence for Business (Case Study Aproach) : учеб. пособие / О.А. Данько, Д.В. Еныгин, В.О. Мидова, М.А. Пономарев, Джеймс Ши. — М. : ИНФРА-М, 2019. — 70 с. - Режим доступа: http://znanium.com/catalog/product/1030725
  • Еныгин Д.В., Фоминых Н.Ю., Бубенчикова А.В. - Practice book in intercultural tolerance and empathy - Русайнс - 2018 - ISBN: 978-5-4365-3150-2 - Текст электронный // ЭБС BOOKRU - URL: https://book.ru/book/931736
  • Зинченко В.Г., Зусман В.Г., Кирнозе З.И. - Межкультурная коммуникация. От системного подхода к синергетической парадигме - Издательство "ФЛИНТА" - 2016 - ISBN: 978-5-89349-472-3 - Текст электронный // ЭБС ЛАНЬ - URL: https://e.lanbook.com/book/84378
  • Под ред. Таратухиной Ю.В., Безус С.Н. - БЫТОВАЯ КУЛЬТУРА И ЭТИКЕТ НАРОДОВ МИРА: МЕЖКУЛЬТУРНАЯ КОММУНИКАЦИЯ. Учебное пособие для СПО - М.:Издательство Юрайт - 2019 - 265с. - ISBN: 978-5-534-10558-2 - Текст электронный // ЭБС ЮРАЙТ - URL: https://urait.ru/book/bytovaya-kultura-i-etiket-narodov-mira-mezhkulturnaya-kommunikaciya-430853
  • Телешевская А.М. - Cross-Cultural Business English Communication - КноРус - 2018 - ISBN: 978-5-4365-2581-5 - Текст электронный // ЭБС BOOKRU - URL: https://book.ru/book/930236

Recommended Additional Bibliography

  • Cross-Cultural Business Behavior : A Guide for Global Management Richard R. Gesteland Samfundslitteratur 2007
  • Hofstede, G.J. Exploring Culture: Exercises, Stories and Synthetic Cultures / Gert Jan Hofstede, Paul B. Pedersen, Geert H. Hofstede. – Yarmouth: Intercultural Press Inc, 2002. – 234 p. – ISBN 9781877864902. - Текст: электронный // DB Books 24x7 [сайт]. – URL: https://library.books24x7.com/toc.aspx?bookid=6723
  • Lewis, R.D. When Teams Collide: Managing the International Team Successfully / Richard D. Lewis. – London; Boston: Nicolas Brealey Publishing, 2012. – 321 p. – ISBN 9781904838357. - Текст: электронный // DB Books 24x7 [сайт]. – URL: https://library.books24x7.com/toc.aspx?bookid=47354