• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site

Biologically-Inspired Neurocomputational Model of Semantic Dementia

Student: Kuptsova Anastasia

Supervisor:

Faculty: Institute for Cognitive Neuroscience

Educational Programme: Cognitive Sciences and Technologies: From Neuron to Cognition (Master)

Final Grade: 10

Year of Graduation: 2020

В данном исследовании мы описываем современные теории об устройстве семантической системы (Mahon & Caramazza, 2008; Mahon, 2015; Rogers et al., 2004; Patterson, Nestor, & Rogers, 2007; Gallese & Lakoff, 2005; Kiefer & Pulvermüller, 2012; Garagnani & Pulvermüller, 2016; Binder & Desai, 2011; Binder, 2016; Barsalou, 2016) и различные подходы к её моделированию (Huth et al., 2016; Anderson et al., 2016; Chen et al., 2017; Garagnani & Pulvermüller, 2016; Tomasello et al., 2019). Мы считаем, что гибридные теории являются наиболее перспективной идеей о том, как устроены семантические репрезентации (Kiefer & Pulvermüller, 2012; Garagnani & Pulvermüller, 2016; Binder & Desai, 2011; Binder, 2016; Barsalou, 2016). Авторы гибридных теорий утверждают, что концепты распределены между сенсорно-моторными зонами мозга и связующими их хабами. Мы используем биологически обоснованную нейронную модель семантической системы, построенную в парадигме гибридных теорий (Garagnani & Pulvermüller, 2016; Tomasello et al., 2018). Мы расширяем эту модель при помощи механизма семантической деменции, поскольку семантическая деменция является одним из самых распространённых заболеваний, влияющих на семантическую систему (Hodges & Patterson, 2007; Montembeault et al., 2018; Spinelli et al., 2017). Мы показываем, что предсказания нашей модели семантической деменцией могут помочь лучше понять организацию семантической системы. Мы также показываем, как изначальная модель (в которую мы добавляли механизм семантической деменции) ставит под сомнение наиболее распространенные аргументы против гибридных теорий. Наконец, мы обсуждаем необходимость усовершенствования биологически обоснованных моделей, если мы хотим быть более продуктивными в исследованиях устройства семантической системы.

Full text (added May 16, 2020)

Student Theses at HSE must be completed in accordance with the University Rules and regulations specified by each educational programme.

Summaries of all theses must be published and made freely available on the HSE website.

The full text of a thesis can be published in open access on the HSE website only if the authoring student (copyright holder) agrees, or, if the thesis was written by a team of students, if all the co-authors (copyright holders) agree. After a thesis is published on the HSE website, it obtains the status of an online publication.

Student theses are objects of copyright and their use is subject to limitations in accordance with the Russian Federation’s law on intellectual property.

In the event that a thesis is quoted or otherwise used, reference to the author’s name and the source of quotation is required.

Search all student theses