• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
15
June

Applied Banking

2019/2020
Academic Year
ENG
Instruction in English
3
ECTS credits
Course type:
Elective course
When:
2 year, 2 semester

Course Syllabus

Abstract

The Applied Banking course covers some key themes in the commercial banking industry, including the impact of central banks and regulation. We will focus on value-creation, pricing and risk-management issues.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • The goal is to provide a framework for students to understand the sources of the revenue and fragilities of commercial banks as a basis for decisions and future work in economic and financial turbulence.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Calculate the main financial indicators
  • Calculate the main measures of liquidity as for the bank and for the whole banking system
  • List and describe instruments of banks at capital markets (bonds, Eurobonds, trade finance, syndicated loans)
  • List main requirements of the regulator
  • List and calculate main measures of capital management
  • List Basel requirements and describe the reasons why they were introduced
  • List and calculate measures (regulatory and economic measures, gaps, behavioral adjustments, stress-tests)
  • List tools of Interest rate and FX risks management (limits, hedging, balance and market instruments)
  • List the main banking trends
  • List basic principles of estimation banking products efficiency: scenario analysis, balance sheet dynamic modeling, cannibalization effect
  • List basic principles of product pricing: funding and risk components, capital charges
Course Contents

Course Contents

  • Introduction to Banking
     Origins and history of first banks  The role of banks and regulation, expansion of credit  Balance sheet  Income statement  Financial indicators  Risk management framework  The banking simulation game is presented
  • Liquidity management
     Banking system: participants and liquidity  Measures  Basel requirements  Management in on-going and crisis scenarios  History of bank runs
  • Capital Markets
    The role of capital markets in bank’s funding  Instruments of banks at capital markets (bonds, Eurobonds, trade finance, syndicated loans)  Regulation
  • Capital management
     The goal of the capital requirements  Measures  Basel requirements  Capital management  Examples (why CBR have closed 25% of banks?)
  • Interest rate and FX risks management
     Sources of IRFX risks  Measures (regulatory and economic measures, gaps, behavioral adjustments, stress-tests)  Goals and strategies  Management (limits, hedging, balance and market instruments)  Examples: FX explosion in Russia 1998 and 2014
  • Pricing models and some principles of estimation banking products efficiency
    Funds transfer pricing: internal transfer rates and internal bank concept  Basic principles of product pricing: funding and risk components, capital charges  Basic principles of estimation banking products efficiency: scenario analysis, balance sheet dynamic modeling, cannibalization effect  Example: loan pricing
  • Banking Trends
    Simulation game “Balance Sheet Management”
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking homework assignments
  • non-blocking banking simulation game analysis
  • non-blocking exam
    Экзамен проводится в письменной форме с использованием синхронного прокторинга. Экзамен проводится на платформе https://hse.student.examus.net. К экзамену необходимо подключиться за 10 минут до начала. Проверку настроек компьютера необходимо провести заранее, чтобы в случае возникших проблем у вас было время для обращения в службу техподдержки и устранения неполадок. Компьютер студента должен удовлетворять требованиям: 8. Стационарный компьютер или ноутбук (мобильные устройства не поддерживаются); 9. Операционная система Windows (версии 7, 8, 8.1, 10) или Mac OS X Yosemite 10.10 и выше; 10. Интернет-браузер Google Chrome последней на момент сдачи экзамена версии (для проверки и обновления версии браузера используйте ссылку chrome://help/); 11. Наличие исправной и включенной веб-камеры (включая встроенные в ноутбуки); 12. Наличие исправного и включенного микрофона (включая встроенные в ноутбуки); 13. Наличие постоянного интернет-соединения со скоростью передачи данных от пользователя не ниже 1 Мбит/сек; 14. Ваш компьютер должен успешно проходить проверку. Проверка доступна только после авторизации. Для доступа к экзамену требуется документ удостоверяющий личность. Его в развернутом виде необходимо будет сфотографировать на камеру после входа на платформу «Экзамус». Также вы должны медленно и плавно продемонстрировать на камеру рабочее место и помещение, в котором Вы пишете экзамен, а также чистые листы для написания экзамена (с двух сторон). Это необходимо для получения чёткого изображения. Во время экзамена запрещается пользоваться любыми материалами (в бумажном / электронном виде), использовать телефон или любые другие устройства (любые функции), открывать на экране посторонние вкладки. В случае выявления факта неприемлемого поведения на экзамене (например, списывание) результат экзамена будет аннулирован, а к студенту будут применены предусмотренные нормативными документами меры дисциплинарного характера вплоть до исключения из НИУ ВШЭ. Если возникают ситуации, когда студент внезапно отключается по любым причинам (камера отключилась, компьютер выключился и др.) или отходит от своего рабочего места на какое-то время, или студент показал неожиданно высокий результат, или будут обнаружены подозрительные действия во время экзамена, будет просмотрена видеозапись выполнения экзамена этим студентом и при необходимости студент будет приглашен на онлайн-собеседование с преподавателем. Об этом студент будет проинформирован заранее в индивидуальном порядке. Во время выполнения задания, не завершайте Интернет-соединения и не отключайте камеры и микрофона. Во время экзамена ведется аудио- и видео-запись. Процедура пересдачи проводится в соотвествии с нормативными документами НИУ ВШЭ.
Interim Assessment

Interim Assessment

  • Interim assessment (2 semester)
    0.5 * exam + 0.3 * homework assignments + 0.2 * banking simulation game analysis
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Choudhry, M. (2011). Bank Asset and Liability Management : Strategy, Trading, Analysis. Chichester: Wiley. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1103864
  • Frederic S. Mishkin. (2013). The Economics of Money, Banking and Financial Markets: Pearson New International Edition : The Business School Edition. Harlow, United Kingdom: Pearson. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1418827

Recommended Additional Bibliography

  • Ahamed, L. (2009). Lords of Finance : The Bankers Who Broke the World. New York: Penguin Books. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1113743
  • Ali, R., Barrdear, J., Clews, R., & Southgate, J. (2014). The economics of digital currencies. Bank of England Quarterly Bulletin, (3), 276. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsrep&AN=edsrep.a.boe.qbullt.0148
  • King, B. (2013). Bank 3.0 : Why Banking Is No Longer Somewhere You Go But Something You Do. Singapore: Wiley. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=531508
  • Randall S. Kroszner. (2008). Strategic risk management in an interconnected world: a speech at the Risk Management Association Annual Risk Management Conference, Baltimore, Maryland, October 20, 2008. Speech. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsrep&AN=edsrep.p.fip.fedgsq.428