Denis Federiakin
- Research Fellow:Institute of Education / Centre for Psychometrics and Measurement in Education
- Lecturer:Institute of Education / Department of Educational Programmes
- Denis Federiakin has been at HSE University since 2015.
Responsibilities
Participation in research projects; Collecting and processing quantitative data; Participating in scientific seminars.
Education
- 2017
MSc in Psychology
HSE University, Institute of Education - 2015
Degree in Educational Psychology
Smolensk State University, Psychology and Pedagogy - 2015
Degree
Smolensk State University
Continuing education / Professional retraining / Internships / Study abroad experience
PhD internship in The University of California in Berkeley, Graduate School of Education, US - 2020.
VIth International Summer School ‘Applied Psychometrics in Psychology and Education’ - 2019.
Vth International Summer School ‘Applied Psychometrics in Psychology and Education’ - 2018.
Special Practical and Theoretical Issues in Educational and Psychological Testing - CITO, Arnhem, Netherlands - 2018.
Item Response Theory and Computerized Adaptive Testing using Concerto Platform - Cambridge University, Cambridge Judge Business School, The Psychometrics Centre - 2017.
IV International Summer School 'Test Development in Education and Psychology: Theory and Practice' - 2017.
III International Summer School 'Test Development in Education and Psychology: Theory and Practice' - 2016.
Courses (2021/2022)
- Advanced Psychometrics (Postgraduate course’s programme; 2 year, 1 semester)Rus
Introduction to R and Python (Master’s programme; Institute of Education; field of study "37.04.01. Психология", field of study "37.04.01. Психология"; 1 year, 1 module)Eng
- Psychometric Theories and Analysis of Test Items (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1, 2 module)Rus
- Past Courses
Courses (2020/2021)
- Advanced Psychometrics and the Basics of Computational Psychometrics (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1, 2 module)Rus
- Psychometric Theories and Analysis of Test Items (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 2-4 module)Rus
- Psychometric Theories and Analysis of Test Items (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1, 2 module)Rus
Courses (2019/2020)
Courses (2018/2019)
- Practical Training in Psychology: Psychodiagnostics and the Basics of Psychometrics (Bachelor’s programme; Faculty of Social Sciences; 3 year, 1, 2 module)Rus
- Practical Training in Psychology: Psychodiagnostics and the Basics of Psychometrics (Bachelor’s programme; Faculty of Social Sciences; 2 year, 3, 4 module)Rus
Publications16
- Article Federiakin D., Zlatkin-Troitschanskaia O., Kardanova E., Kühling-Thees C., Reichert-Schlax J., Koreshnikova Y. Cross-national structure of economic competence: Insights from a German and Russian assessment // Research in Comparative and International Education. 2022. P. 1-21. doi
- Article Dremova O., Maloshonok N., Terentev E., Federiakin D. Criticism and justification of undergraduate academic dishonesty: development and validation of the domestic, market and industrial orders of worth scales // European Journal of Higher Education. 2021. P. 1-18. doi
- Article Loyalka P., Liu O. L., Li G., Kardanova E., Chirikov I., Hu S., Yu N., Ma L., Guo F., Beteille T., Tognatta N., Gu L., Ling G., Federiakin D., Wang H., Khanna S., Bhuradia A., Shi Z., Li Y. Skill levels and gains in university STEM education in China, India, Russia and the United States // Nature Human Behaviour. 2021. Vol. 5. P. 892-904. doi
- Chapter Иванова А. Е., Антипкина И. В., Федерякин Д. А. Декомпозиция читательских действий в инструменте измерения навыка чтения // В кн.: Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании Ч. 1. Красноярск : Сибирский федеральный университет, 2021. Гл. 38. С. 189-193.
- Article Федерякин Д. А., Ларина Г. С., Карданова Е. Ю. Измерение базовой математической грамотности в начальной школе // Вопросы образования. 2021. № 2. С. 199-226. doi
- Chapter Федерякин Д. А. Классификация бифакторных моделей // В кн.: Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании Ч. 2. Сибирский федеральный университет, 2021. Гл. 66. С. 350-358.
- Article Федерякин Д. А., Угланова И. Л., Скрябин М. А. Новые источники информации в компьютерном тестировании // Вестник Томского государственного университета. 2021. № 465. С. 179-187. doi
- Article Federiakin D. Calibrating the Test of Relational Reasoning: New Information from Oblique Bifactor Models // Frontiers in Psychology. 2020. Vol. 11. P. 1-10. doi
- Preprint Federiakin D. Investigating the Cross-national Comparability of Testing Using Response Times / NRU Higher School of Economics. Series EDU "Education". 2020. No. 57.
- Article Kanonire T., Federiakin D., Uglanova I. Multicomponent framework for students' subjective well-being in elementary school // School Psychology. 2020. Vol. 35. No. 5. P. 321-331. doi
- Chapter Federiakin D., Kardanova E. Psychometrical Modeling of Components of Composite Constructs: Recycling Data Can Be Useful, in: Proceedings of the 4th International Conference on Informatization of Education and E-learning Methodology: Digital Technologies in Education (IEELM-DTE 2020) / Ed. by M. Noskov, A. Semenov, S. Grigoriev. Vol. 2770: Informatization of Education and E-learning Methodology: Digital Technologies in Education-2020. Krasnoyarsk : CEUR Workshop Proceedings, 2020. Ch. 20. P. 157-171.
- Chapter Федерякин Д. А. Время ответа в компьютерном адаптивном тестировании // В кн.: Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании Т. 2. Красноярск : Библиотечно-издательский комплекс Сибирского федерального университета, 2020. Гл. 45. С. 249-255.
- Article Федерякин Д. А. Межстрановая сопоставимость результатов тестирования в международных сравнительных исследованиях высшего образования // Вопросы образования. 2020. № 2. С. 37-59. doi
- Chapter Федерякин Д. А., Карданова Е. Ю. Психометрическое моделирование сложных конструкторов // В кн.: Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании Т. 2. Красноярск : Библиотечно-издательский комплекс Сибирского федерального университета, 2020. Гл. 44. С. 242-248.
- Article Канонир Т., Угланова И. Л., Федерякин Д. А. Адаптация и валидизация шкал удовлетворенности школой и друзьями Многокомпонентного опросника удовлетворенности жизнью для школьников // Современная зарубежная психология. 2018. Т. 7. № 3. С. 64-74. doi
- Preprint Federiakin D., Alexandrova E. INVESTIGATING THE DIMENSIONALITY OF TORR: A REPLICATION STUDY / NRU Higher School of Economics. Series PSY "Psychology". 2017. No. 87.
Conferences
- 2021International Objective Measurement Workshop (Berkeley). Presentation: Rasch modelling of learning patterns: getting more from repeated measure
- International Meeting of Psychometric Society (Maryland). Presentation: On the Critique of the Oblique Bifactor Models: Conditions for Identification and Problems in Interpretation
- 22nd Annual Meeting of the Association for Educational Assessment – Europe (Dublin). Presentation: Decomposition of the Composite:Relating Students' Abilities from Item Response and Cognitive Diagnostic Models
V Международная научная конференция «Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании» (Красноярск). Presentation: Декомпозиция читательских действий в инструменте измерения навыка чтения
V Международная научная конференция «Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании» (Красноярск). Presentation: Классификация бифакторных моделей
- XII Международная российская конференция исследователей высшего образования (конференция ИВО) (Москва). Presentation: What Cognitive Diagnostic Models Can Provide for the Monitoring of Competencies in Higher Education?
- X международная онлайн-конференция Евразийской ассоциации оценки качества образования (ЕАОКО) (Москва). Presentation: Применение моделей когнитивной диагностики в мониторинговых исследованиях школьного образования
- XII Международная российская конференция исследователей высшего образования (конференция ИВО) (Москва). Presentation: Разработка инструмента оценки критического мышления в онлайн среде для студентов вузов
- 2020
International Meeting of Psychometric Society (Maryland). Presentation: Rasch Model with Time Parameters for Tests with Speediness-Items and Achievement-Items
IV Международная научная конференция «Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании» (Красноярск). Presentation: Время ответа в компьютерном адаптивном тестировании
IV Международная научная конференция «Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании» (Красноярск). Presentation: Психометрическое моделирование сложных конструкторов
- 2018Seventh International Conference on Probabilistic Models for Measurement (Perth). Presentation: Systematically Providing Cross-National Comparability for International Assessment
- 19th Annual Conference of the Association for Educational Assessment - Europe (Неймеген). Presentation: Investigation of Composite Constructs Structure: Opportunities from Bi-Factor IRT Models
- International Junior Faculty Reserach Conference of the KoKoHs Program (Берлин). Presentation: Configural Comparability of Composite Constructs: a Case of Relational Reasoning
- 2017
18th Annual Conference of the Association for Educational Assessment - Europe (Прага). Presentation: Providing Validity Evidence for the Engineering Students Professional Competences Test (evidence from Russia and China)
- 2016
Association for Educational Assessment – Europe (Лимассол). Presentation: Providing Cross-national Comparability of Test Results for International Assessment in Higher Education
Membership of scientific associations
Member of the 'Association for Educational Assessment - Europe' since 2016.
Member of the 'Psychometric Society' since 2017.
Researchers Assess Student Performance in Mathematics, Physics, and Critical Thinking
A group of researchers representing four countries summed up the results of the Supertest, a large-scale study of the academic performance of engineering students in Russia, China, India, and the United States. It is the first study to track the progress of students in computer science and electrical engineering over the course of their studies with regard to their abilities in physics, mathematics, and critical thinking and compare the results among four countries. The article about study was published in Nature Human Behavior.
Advanced Training at CITO: Exploring Cutting-edge Concepts in Test Design
A team of test design experts who teach in IOE’s Measurements in Psychology and Education MA have recently traveled to the Netherlands to take up a professional development program with CITO, Europe’s largest center for frontline R&D in educational testing and monitoring.