Tatiana A. Anisovetc
- Senior Lecturer:HSE Campus in St. Petersburg / St.Petersburg School of Economics and Management / Department of Economics
- Doctoral Student:Faculty of Social Sciences / School of Politics and Governance
- Tatiana A. Anisovetc has been at HSE University since 2000.
Education
- 2005
Doctoral programme
St. Petersburg State University of Economics and Finance - 1995
Degree
St. Petersburg University of Economics and Finance - 1995
Degree
St. Petersburg State University of Economics and Finance
Postgraduate Studies
3rd year of study
Approved topic of thesis: Evaluation of the effectiveness of results-based budgeting in the general education system of the Russian Federation
Academic Supervisor: Zinkovsky, Kirill
Courses (2022/2023)
Economics of Education and Educational Institution (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; field of study "38.04.04. Государственное и муниципальное управление", field of study "38.04.04. Государственное и муниципальное управление"; 2 year, 2, 3 module)Rus
- Economic Statistics (Bachelor’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 1 year, 2, 3 module)Rus
- Introduction to Macroeconomics (Bachelor’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 1 year, 3, 4 module)Eng
- Microeconomics (Bachelor’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 1 year, 3 module)Rus
- Past Courses
Courses (2021/2022)
- Economics of Education and Educational Institution (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 2 year, 2, 3 module)Rus
- Macroeconomics (Bachelor’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 1 year, 3 module)Rus
- Macroeconomics (Bachelor’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 1 year, 3 module)Eng
Courses (2020/2021)
- Economics of Education and Educational Institution (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 2 year, 2, 3 module)Rus
- Macroeconomics (Bachelor’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 1 year, 3, 4 module)Eng
- Microeconomics (Bachelor’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 1 year, 1, 2 module)Eng
Courses (2019/2020)
- Economics of Education and Educational Institution (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 2 year, 2, 3 module)Rus
- Economic Theory I (Bachelor’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 1 year, 1, 2 module)Eng
- Economic Theory II (Bachelor’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 1 year, 3, 4 module)Eng
- Macroeconomics I (Bachelor’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 1 year, 3, 4 module)Rus
Courses (2018/2019)
- Economics of Education and Educational Institution (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 2 year, 3 module)Rus
- Economic Theory (Bachelor’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 1 year, 1-4 module)Rus
- Economic Theory (Bachelor’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 1 year, 1-4 module)Eng
- Introduction to Economics (Bachelor’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 1 year, 1-4 module)Rus
- Microeconomics (Bachelor’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 1 year, 1, 2 module)Rus
Courses (2017/2018)
- Economic Theory (Bachelor’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 1 year, 1-4 module)Rus
- Economic Theory (Bachelor’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 1 year, 1-3 module)Eng
- Introduction to Economics (Bachelor’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 1 year, 1-4 module)Rus
Conferences
- 2020Санкт-Петербургская конференция исследователей в сфере экономики, бизнеса и общества: итоги и вызовы 2020 года (Санкт-Петербург). Presentation: Финансирование среднего образования в зарубежных странах
- Санкт-Петербургская конференция исследователей в сфере экономики, бизнеса и общества: итоги и вызовы 2020 года (Санкт-Петербург). Presentation: Финансирование среднего образования в зарубежных странах
- 2017Second World Congress of Comparative Economics «1917 –2017: Revolution and Evolution in Economic Development» (St. Petersburg). Presentation: The Typology of the Educational Systems of Countries on the PISA Results, Depending on Economic Resources
- 2016РАЗВИТИЕ ЭКОНОМИКИ В НЕСТАБИЛЬНОЙ МЕЖДУНАРОДНОЙ ПОЛИТИЧЕСКОЙ СИТУАЦИИ (Санкт-Петербург). Presentation: Региональная политика по оценке руководителей образовательных учреждений в Санкт-Петербурге
Publications20
- Chapter Анисовец Т. А. Финансирование среднего образования в зарубежных странах // В кн.: Сборник научных трудов Второй Санкт-Петербургской конференции исследователей в сфере экономики, бизнеса и общества: итоги и вызовы 2020 года / Под общ. ред.: Е. М. Рогова, Ю. А. Тарасова, Е. А. Шакина, Е. В. Шушунова. НИУ ВШЭ, 2020. С. 18-23.
- Article Анисовец Т. А., Пучкова С. В. Исследование образовательных учреждений, осуществляющих подготовку специалистов для индустрии легкой промышленности // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета технологии и дизайна. Серия 3: Экономические, гуманитарные и общественные науки. 2019. № 2. С. 123-130.
- Chapter Анисовец Т. А. Особенности прогноза баланса трудовых ресурсов на 2018-2024 гг. в Санкт-Петербурге // В кн.: Региональная экономика и развитие территорий: сборник научных статей / Под общ. ред.: Л. Совершаева. Т. 13. Вып. 1. СПб. : ГУАП, 2019. С. 82-85.
- Article Занько Г. В., Анисовец Т. А. Отчетность об устойчивом развитии: эволюция концепции и выгода для бизнеса // Вестник Международной академии наук экологии и безопасности жизнедеятельности (МАНЭБ). 2018. Т. 23. № 1. С. 52-58.
- Chapter Анисовец Т. А. Анализ показателей эффективности работы руководителей образовательных учреждений в Санкт-Петербурге // В кн.: Развитие экономики в нестабильной международной политической ситуации / Под общ. ред.: Л. Совершаева. СПб. : ГУАП, 2016. С. 78-82.
- Chapter Анисовец Т. А. Анализ нормативных и программно-целевых документов по повышению эффективности работы руководителей образовательных учреждений в Санкт-Петербурге // В кн.: Россия и Германия: экономика регионов после санкций Вып. 1 (9). СПб. : Скифия-принт, 2015. С. 140-143.
- Chapter Анисовец Т. А. Основные источники получения средств // В кн.: Школьная экономика для школьных управляющих / Под общ. ред.: С. Г. Косарецкий. М. : [б.и.], 2015. С. 46-54.
- Chapter Анисовец Т. А. Школьный бюджет: границы свободы // В кн.: Школьная экономика для школьных управляющих / Под общ. ред.: С. Г. Косарецкий. М. : [б.и.], 2015. С. 55-65.
- Chapter Анисовец Т. А. Анализ программ развития образования в регионах СЗФО // В кн.: Теоретические и прикладные исследования экономики и экономической политики: сборник научных трудов / Отв. ред.: А. В. Бутуханов. СПб. : Издательство Политехнического университета, 2013. С. 101-116.
- Book Анисовец Т. А. Микро и макроэкономическая среда организации. Отдел оперативной полиграфии НИУ ВШЭ – Санкт-Петербург, 2013.
- Chapter Анисовец Т. А. Цели и целевые показатели программ развития образования в регионах СЗФО // В кн.: Перспективы развития России и Германии как членов ВТО / Под общ. ред.: Л. Совершаева, И. Елисеева, Г. Кёчау, С. Климов, С. Кузнецов, В. Патяка, А. М. Ходачек; науч. ред.: Л. Совершаева. СПб. : НИУ ВШЭ (Санкт-Петербург), 2013. С. 17-20.
- Chapter Анисовец Т. А. Анализ положения и условий труда преподавателей в зарубежных странах // В кн.: Инновационная экономика: реалии и перспективы: научная конференция, Санкт-Петербург, 27 сентября 2011 года / Отв. ред.: А. В. Бутуханов. СПб. : Отдел оперативной полиграфии НИУ ВШЭ – Санкт-Петербург, 2012. С. 132-139.
- Book Анисовец Т. А., Каданер А. П. Сборник тестовых заданий по экономике для учащихся 5-11 классов. СПб. : СМИО Пресс, 2012.
- Article Анисовец Т. А., Волков С. Д., Смирнов С., Пеленко В. Сравнительный анализ условий труда преподавателей в странах ОЭСР // Экономика и экологический менеджмент. 2012. № 2. С. 72-80.
- Book Анисовец Т. А. Ценообразование: модели, стратегические цели образовательных услуг. СПб. : Отдел оперативной полиграфии НИУ ВШЭ – Санкт-Петербург, 2012.
- Book Анисовец Т. А. Экономика образования и образовательного учреждения: учебно-методическое пособие (компедиум) / Отв. ред.: О. Александрова. СПб. : Отдел оперативной полиграфии НИУ ВШЭ – Санкт-Петербург, 2012.
- Chapter Анисовец Т. А. О стратегии в довузовском образовании // В кн.: Пути и опыт решения актуальных вопросов развития экономики и общества в России и Германии. Сборник докладов международной научно-практической конференции / Науч. ред.: Л. Совершаева. СПб. : ГУАП, 2011. С. 4-6.
- Chapter Анисовец Т. А. Особенности расчета стоимости образовательной услуги по повышению квалификации работников образовательных учреждений в системе "персональный бюджетный сертификат" // В кн.: Инновации в управлении: проблемы теории и практики. Сборник трудов научно-практической конференции факультета менеджмента 22–23 марта 2011 года / Рук.: А. А. Кайсаров; отв. ред.: А. А. Кайсаров, В. Г. Беляков; науч. ред.: А. А. Кайсаров. СПб. : НИУ ВШЭ (Санкт-Петербург), 2011. С. 9-13.
- Chapter Анисовец Т. А. Проведение деловых игр в студенческой аудитории с разным уровнем подготовки // В кн.: Современные технологии обучения в вузе (опыт Санкт-Петербургского филиала НИУ ВШЭ): учеб.-метод. пособие / Под общ. ред.: М. А. Малышева. СПб. : НИУ ВШЭ (Санкт-Петербург), 2011. С. 59-78.
- Book Заиченко Н. А., Баронене С. Г., Анисовец Т. А., Горяйнова В. А. Отраслевая система оплаты труда работников образовательных учреждений. Сборник учебных кейсов. СПб. : ООО "Агенство "ВиТ-Принт", 2007.
‘Teachers’ Day 2021 Inspires to Search for New Solutions’
A two-day seminar called ‘Teaching and Studying in the Time of Digital Transformation—Modern Approaches and Practices’ was held on Teachers’ Day 2021 as part of the Teach for HSE project. Speakers and participants shared ideas and insights that had emerged during the recent period of remote and hybrid teaching, discussing issues of digital etiquette, psychological aspects of online teaching, and new trajectories and opportunities for teachers’ professional growth.