Stanislav Milovidov
- Senior Lecturer:Faculty of Creative Industries / Institute of Media
- Stanislav Milovidov has been at HSE University since 2020.

Young Faculty Support Program (Group of Young Academic Professionals)
Category "New Lecturers" (2023)
Courses (2023/2024)
- Artificial Intelligence and Algorithms in the Media Industry (Master’s programme; Faculty of Creative Industries; 2 year, 3 module)Rus
- Cultural and Creative Industries (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 3 year, 4 module)Eng
- Data Art (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 3 year, 3 module)Rus
- History and Theory of Media (Master’s programme; Faculty of Creative Industries; 1 year, 1, 2 module)Rus
- History and Theory of Media (Master’s programme; Faculty of Creative Industries; 1 year, 1 module)Rus
- Media Production Technology (Master’s programme; Faculty of Creative Industries; 1 year, 2 module)Rus
- Producing in the Media and Creative Industries (Master’s programme; Faculty of Creative Industries; 2 year, 2 module)Rus
- Project Seminar (Master’s programme; Faculty of Creative Industries; 2 year, 1-3 module)Rus
- Research Seminar "Introduction to media studies" (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 2 year, 2 module)Rus
- Research Seminar "Introduction to media studies" (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 2 year, 1 module)Rus
- Reserching Gamification and Automation in Media (Optional course (faculty); 2-4 module)Rus
- Transmedia Project Management in the Game Industry and AR (Master’s programme; Faculty of Creative Industries; 2 year, 1-3 module)Rus
- Основы промпт-инжиниринга так норм (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 4 year, 2 module)Rus
Сreative Technologies (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; field of study "50.03.02. Изящные искусства", field of study "54.03.01. Дизайн", field of study "54.03.01. Дизайн"; 3 year, 1-4 module)Rus
- Past Courses
Courses (2022/2023)
- Contemporary Аrt Practices and Art Journalism (Master’s programme; Faculty of Creative Industries; 1 year, 3 module)Rus
- Cultural and Creative Industries (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 3 year, 4 module)Eng
History and Theory of Media (Master’s programme; Faculty of Creative Industries; field of study "42.04.05. Медиакоммуникации", field of study "42.04.05. Медиакоммуникации", field of study "42.04.05. Медиакоммуникации"; 1 year, 1 module)Rus
- Media and Social Institutions (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 2 year, 4 module)Rus
- Media Production Technology (Master’s programme; Faculty of Creative Industries; 1 year, 2 module)Rus
- Researching media and gamification (Optional course (faculty); 2-4 module)Rus
- Research Seminar "Introduction to media studies" (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 2 year, 2 module)Rus
- Research Seminar "Introduction to media studies" (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 2 year, 1 module)Rus
Courses (2021/2022)
- History and Theory of Media (Master’s programme; Faculty of Creative Industries; 1 year, 1, 2 module)Rus
- Media and Social Institutions (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 2 year, 4 module)Rus
- Media and Social Institutions: Cross-Cultural Comparison of World’s Media (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; 3 year, 3, 4 module)Eng
Courses (2020/2021)
- Cultural and Creative Industries (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; 4 year, 3 module)Rus
- History and Theory of Media (Master’s programme; Faculty of Creative Industries; 1 year, 1, 2 module)Rus
- Media and Social Institutions (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 2 year, 4 module)Rus
Publications8
- Chapter Миловидов С. В. Выставки сайнс-арта в России: поиск границ человеческого // В кн.: Аспирантский сборник. Выпуск 12. Сборник статей по материалам Международного форума молодых исследователей искусства "Научная весна-2022". М. : Государственный институт искусствознания, 2023. С. 182-188.
- Article Миловидов С. В. От лаборатории к галерее: перенос принципов конструирования научного знания в произведения сайенс-арта // Обсерватория культуры. 2023. Т. 20. № 4. С. 367-376. doi
- Article Миловидов С. В. Художественные особенности произведений компьютерного искусства, созданных с использованием технологий машинного обучения // Артикульт. 2022. № 4(48). С. 36-48. doi
- Article Миловидов С. В. Трансмедийный сторителлинг как способ превращения фанатских практик в культурную индустрию // Наука телевидения. 2021. Т. 17. № 1. С. 29-47. doi
- Article Миловидов С. В. Метод процедурной риторики для анализа трансмедийных произведений // Наука телевидения. 2019. Т. 15. № 3. С. 147-168. doi
- Article Миловидов С. В. Партисипаторные возможности трансмедийного повествования // Обсерватория культуры. 2015. № 4. С. 40-45. doi
- Article Миловидов С. В. Трансмедийное повествование как текст в сфере массмедиа XX-XXI веков // Наука телевидения. 2014. Т. 11. С. 278-289.
- Article Миловидов С. В. Принципы "дополненной реальности" и интерактивная реконструкция в музеях // Художественная культура. 2013. № 4
Conferences
- 2019Международный форум "Старые и новые медиа Пути к новой эстетике" (Москва). Presentation: Метод процедурной риторики для анализа трансмедийных произведений
- 2016XIII Всероссийской конференции «Экраны и публичные пространства в Новое и Новейшее время» (Москва). Presentation: Практики виртуальных путешествий в публичных пространствах сети Интернет
- 2015Всероссийская конференция "Современные экранные миры мифы и реальность" (Москва). Presentation: Специфика и возможности трансмедийного повествования
- 2014VI всероссийская конференция "Развлечение и искусство" (Москва). Presentation: Трансмедийные проекты как современная развлекательная практика
Cyber Performance, PROK Cinema, and Digital Art: The Development of Art and Art Research in the 21st Century
From April 21 to 23, 2021, a major online conference of the HSE Art and Design School and the Doctoral School of Art and Design was held on ‘Theories and Practices of Art and Design: Sociocultural, Economic and Political Contexts.’ Experts discussed educational practices in art, its contemporary state, the impact of technology, and prospects for the art industry’s future development.