Anastasia Petrakova
- Expert:Institute of Education
- Research Fellow:Institute of Education / Centre for Psychometrics and Measurement in Education
- Associate Professor:Institute of Education / Department of Educational Programmes
- Research Fellow:Faculty of Social Sciences / School of Psychology / Laboratory for the Neurobiological Foundations of Cognitive Development
- Anastasia Petrakova has been at HSE University since 2019.
Education and Degrees
- 2018
PhD
Humboldt University of Berlin - 2013
Degree
Lomonosov Moscow State University
Continuing education / Professional retraining / Internships / Study abroad experience
8/09/2014 - Workshop "Introduction to statistics with R Studio" at the Freie Universitaet Berlin (Germany)
6/09/2015 - Workshop of Prof. Dr. Robert Kail (Purdue University, USA) "Scientific writing for psychologists" at the L'Universite' de Gene've (Switzerland)
24-29/10/2016 - Workshop "Current methods of data analysis with Mplus and R Studio" at the National Research University Higher School of Economics (Moscow, Russia)
23/03-10/04/2020 - программа повышения квалификации "Организация образования обучающихся с ограниченными возможностями здоровья и инвалидностью" при ФГБОУ ВО НГПУ
28/03-30/06/2020 - "Online psychological counseling in an emergency and during quarantine for volunteer psychologists of the STOPKORONOVIRUS.RF hotline" (Institute of psychological counselling and practical psychology, Moscow, Russia)
15/02-30/06/2021 - Education programm “Assessment and psychotherapy of autism and other affective disorders in childhood” (at Moscow State Lomonosov University)
Courses (2023/2024)
- Social and Emotional Development (Mago-Lego; 1, 2 module)Eng
- Typical and Atypical Development (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1 module)Rus
- Typical and Atypical Development (Mago-Lego; 1 module)Rus
- Past Courses
Courses (2022/2023)
Mentor's Seminar (Master’s programme; Institute of Education; field of study "44.04.01. Педагогическое образование", field of study "44.04.01. Педагогическое образование"; 1 year, 1-4 module)Rus
- Mentor's Seminar "Cognitive Development" (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1-4 module)Eng
- Mentor's Seminar "Science of Learning and Assessment" (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1-4 module)Eng
- Research Seminar "Introduction to Research in Education" (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 3, 4 module)Rus
- Social and Emotional Development (Mago-Lego; 1, 2 module)Eng
Courses (2021/2022)
Mentor's Seminar (Master’s programme; Institute of Education; field of study "44.04.01. Педагогическое образование", field of study "44.04.01. Педагогическое образование"; 1 year, 1-3 module)Rus
Courses (2019/2020)
- Clinical Psychology (Bachelor’s programme; Faculty of Social Sciences; 2 year, 3, 4 module)Rus
- Educational Psychology (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 3, 4 module)Rus
- Educational Psychology (Master’s programme; Faculty of Humanities; 1 year, 1 module)Rus
Publications12
- Chapter Kulikova (Ponomareva) A., Ivanova A., Orel E., Petrakova A. Inattentiveness Predicts Reading Achievement in Primary School, but with Hyperactivity/Impulsivity It’s More Complicated, in: The First Year at School: An International Perspective / Ed. by P. Tymms, T. Bartholo, S. Howie, E. Kardanova, M. Campelo Koslinski, C. Merrell, H. Wildy. Switzerland : Springer, 2023. doi P. 281-292. doi
- Article Манина В. А., Петракова А. В., Куликова А. А., Орел Е. А., Канонир Т. Н. Копинг-стратегии и удовлетворенность работой у учителей в условиях дистанционного преподавания во время пандемии COVID-19 // Психологическая наука и образование. 2023. Т. 28. № 1. С. 52-65. doi
- Article Струкова А. С., Юрчик Е. Н., Петракова А. В., Канонир Т., Орел Е. А., Куликова (Пономарева) А. А. Представления учителей начальной школы о социально-эмоциональном развитии учащихся // Вопросы образования. 2023. № 2. С. 187-213. doi
- Article Petrakova A., Kanonire T., Kulikova (Ponomareva) A., Orel E. Teachers under stress during the COVID-19 pandemic: analysis of a successful case // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Педагогика и психология. 2021. No. № 4 (58). P. 90-104. doi
- Article Петракова А. В., Микадзе Ю. В., Раабе В. В. Методологические аспекты исследования восприятия знакомых и незнакомых лиц // Экспериментальная психология. 2021. Т. 14. № 2. С. 4-23.
- Article Петракова А. В., Канонир Т., Куликова (Пономарева) А. А., Орел Е. А. Особенности психологического стресса у учителей в условиях дистанционного преподавания во время пандемии COVID-19 // Вопросы образования. 2021. № 1. С. 93-114. doi
- Article Петракова А. В., Микадзе Ю. В., Турсунов В. В. Вклад правого и левого полушария в восприятие лиц // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2020. Т. 13. № 69. С. 1-15.
- Article Баязитова Г. Р., Лебедева Е. И., Петракова А. В., Фёдоров О. Д. Эффект предпочтения лиц из своей возрастной когорты (own-age bias) в образовательном контексте // Психология человека в образовании. 2020. Т. 2. № 4. С. 329-336. doi
- Chapter Petrakova A.V. The structure of face cognition in childhood and adolescence: in search of social intelligence, in: Когнитивная наука в Москве: новые исследования. Материалы конференции 19 июня 2019 г. / Под общ. ред.: Е. В. Печенкова, М. В. Фаликман. М. : Буки Веди, 2019. P. 564-570.
- Article Petrakova A., Sommer W., Junge M., Hildebrandt A. Configural face perception in childhood and adolescence: An individual differences approach // Acta Psychologica. 2018. Vol. 188. P. 148-176. doi
- Book Petrakova A. Individuelle Unterschiede in der Gesichterkognition im Kindes- und Jugendalter/Individual Differences in Face Cognition across Childhood and Adolescence. Humboldt Universitaet zu Berlin: , 2018. doi
- Article Chernorizov A. M., Jiang Z., Petrakova A., Zinchenko Y. P. Face cognition in humans: Psychophysiological, developmental, and cross-cultural aspects // Psychology in Russia: State of the Art. 2016. Vol. 9. No. 4. P. 37-50. doi
Conferences
- 2021International School Psychology Association 2021 (ISPA 2021) (Никосия). Presentation: Teachers' beliefs about social and emotional learning: focus-group study in Russia
- International School Psychology Association 2021 (ISPA 2021) (Никосия). Presentation: Specificity of teachers' psychological stress under the conditions of distant teaching during the COVID-19 pandemic: case of Russia
- Международный научный семинар «Цифровая дидактика» (Москва). Presentation: Особенности психологического стресса у учителей в условиях дистанционного преподавания во время пандемии COVID‑19
- Ежегодный (III) саммит молодых учёных и инженеров: Большие вызовы для общества, государства и науки (Сочи). Presentation: Факты о восприятии лиц – возможности внедрения в образовательные практики
- V международная научно-практическая конференция «Актуальные проблемы психологии труда: теория и практика» (Красноярск). Presentation: Измерения в психологии и образовании: опыт Центра Психометрики и Измерений в образовании и перспективы сотрудничества
- 2020Всероссийская научно-практическая конференция с международным участием "Актуальные проблемы психологии в образовании и социальной сфере" (Мурманск). Presentation: Представление учителей о социально-эмоциональном развитии в школе: результаты фокус-групп
- XIII Всероссийская научно-практическая конференция с международным участием по проблемам развития эффективных практик социально-психологической помощи подросткам и их социальному окружению "Подросток в мегаполисе: неравенство и возможности" (Москва). Presentation: Чем могут быть полезны современные исследования познания лиц для школы?
- IX Международная конференция по когнитивной науке (Москва). Presentation: On the choice of stimulus material in studies of face cognition in childhood
- IX Международная конференция по когнитивной науке (Москва). Presentation: When do we perceive the face as a social stimulus, and when as a physical object?
- XXVII Всероссийская конференция ПРАКТИКИ РАЗВИТИЯ: образовательные парадигмы и практики в ситуации смены технологического уклада (Красноярск). Presentation: Индивидуальные различия в развитии социального восприятия
- III Международная научно-практическая конференция Герценовские чтения: психологические исследования в образовании (Санкт-Петербург). Presentation: Особенности психологического стресса у учителей в условиях дистанционного преподавания во время пандемии COVID-19
- III Международная научно-практическая конференция Герценовские чтения: психологические исследования в образовании (Санкт-Петербург). Presentation: Эффект предпочтения лиц из своей возрастной когорты (own-age bias) в образовательном контексте
- Итоговая научно-практическая конференция с международным участием "Современное образование: теория и практика" по направлению "Траектории современного образования" (Ростов-на-Дону). Presentation: Особенности психологического стресса у учителей в условиях дистанционного преподавания во время пандемии COVID-19
- Межвузовский симпозиум «Психология пандемического сознания» (Москва). Presentation: Особенности психологического стресса у учителей в условиях дистанционного преподавания во время пандемии COVID-19
- Научный семинар Института психологии РАН "Диалог научных школ" ("Индивидуально-психологические различия в восприятии лиц") (Москва). Presentation: Индивидуальные различия в восприятии лиц и памяти на лица в детском и подростковом возрасте
- 2019XVI European Congress of Psychology (ECP 2019) (Москва). Presentation: Individual differences and specificity in face cognition abilities across childhood and adolescence
- XVI European Congress of Psychology (ECP 2019) (Москва). Presentation: Specificity in perception of familiar and unfamiliar faces in humans
- Когнитивная наука в Москве: новые исследования (V конференция) (Москва). Presentation: Структура узнавания лиц в детском и подростковом возрасте: в поисках социального интеллекта
- Современная Нейропсихиатрия (Москва). Presentation: Вопросы формирования и развития социальных навыков у школьников с умственной отсталостью (интеллектуальными нарушениями)
- Когнитивная наука в Москве: новые исследования (V конференция) (Москва). Presentation: Структура узнавания лиц в детском и подростковом возрасте: в поисках социального интеллекта
- Когнитивная наука в Москве: новые исследования (Москва). Presentation: Структура узнавания лиц в детском и подростковом возрасте: в поисках социального интеллекта
- Форум Инклюзия в контексте международного опыта (Москва). Presentation: Без доклада (организатор)
- Ежегодный саммит молодых учёных и инженеров: Большие вызовы для общества, государства и науки (Сочи). Presentation: Существует ли эмоциональный интеллект и другие интересные вопросы психодиагностики в школе
Employment history
10/2013 – 09/2018 - PHD-student, researcher at the Humboldt-Universität zu Berlin and at Ernst-Moritz-Arndt Universität in Greifswald
06/2017 - 08/2019 - psychologist-manager at the BifiZ gGmbH association (Berlin, Germany)
02-03/2019 - Project of the Moscow Center for Quality of Education
“Test development for social and emotional skills: items development and criteria for its evaluation»; agreement No. 21-04 / 38, 2019
с 09/2019 - PHD, researcher in Institute of Education at National Research University High Economics School