Ekaterina Orel
- Laboratory Head:Institute of Education / Centre for Psychometrics and Measurement in Education / Laboratory for Competency Modelling and Assessment in Higher Education
- Senior Research Fellow:Institute of Education / Centre for Psychometrics and Measurement in Education
- Visiting Lecturer:Institute of Education / Department of Educational Programmes
- Ekaterina Orel has been at HSE University since 2009.
Education and Degrees
- 2021
PhD
Ca' Foscari University of Venice - 2017
Master's
European University in St. Petersburg - 2007
Candidate of Sciences* (PhD) in Occupational Psychology, Engineering Psychology, Ergonomics
Lomonosov Moscow State University - 2003
Degree
Lomonosov Moscow State University
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.

Young Faculty Support Program (Group of Young Academic Professionals)
Category "Future Professoriate" (2012-2013)
Category "New Lecturers" (2009-2011)
Courses (2022/2023)
- Advanced Psychometrics (Postgraduate course’s programme; Faculty of Social Sciences; 2 year, 1 semester)Rus
- Postgraduate seminar (Postgraduate course’s programme; 1 year, 1, 2 semester)Rus
- Research Seminar (Postgraduate course’s programme; Faculty of Social Sciences; 3 year, 2 semester)Rus
- Research Seminar (Postgraduate course’s programme; Faculty of Social Sciences; 2 year, 1 semester)Rus
- Past Courses
20241
20233
- Article Uglanova I., Orel E., Gracheva D., Tarasova K. Computer-based performance approach for critical thinking assessment in children // British Journal of Educational Psychology. 2023. Vol. 93. No. 2. P. 531-544. doi
- Article Манина В. А., Петракова А. В., Куликова А. А., Орел Е. А., Канонир Т. Н. Копинг-стратегии и удовлетворенность работой у учителей в условиях дистанционного преподавания во время пандемии COVID-19 // Психологическая наука и образование. 2023. Т. 28. № 1. С. 52-65. doi
- Article Струкова А. С., Юрчик Е. Н., Петракова А. В., Канонир Т., Орел Е. А., Куликова (Пономарева) А. А. Представления учителей начальной школы о социально-эмоциональном развитии учащихся: качественные и количественные данные // Вопросы образования. 2023 (in press)
20223
- Chapter Tatjana Kanonire, Alena Kulikova, Ekaterina Orel. Measuring Well-Being in School and University: Approaches and Challenges, in: Happiness - Biopsychosocial and Anthropological Perspectives. IntechOpen, 2022. doi
- Article Тарасова К. В., Орел Е. А. Измерение критического мышления студентов в открытой онлайн-среде: методология, концептуальная рамка и типология заданий // Вопросы образования. 2022. № 3. С. 187-212. doi
- Article Герасимова Ю. О., Орел Е. А. Измеряя школьника: зачем мы развиваем и оцениваем социально-эмоциональные навыки // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2022. Т. 19. № 1. С. 61-75. doi
20215
- Article Petrakova A., Kanonire T., Kulikova (Ponomareva) A., Orel E. Teachers under stress during the COVID-19 pandemic: analysis of a successful case // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Педагогика и психология. 2021. No. № 4 (58). P. 90-104. doi
- Article Петракова А. В., Канонир Т., Куликова (Пономарева) А. А., Орел Е. А. Особенности психологического стресса у учителей в условиях дистанционного преподавания во время пандемии COVID-19 // Вопросы образования. 2021. № 1. С. 93-114. doi
- Article Самодерженков А. Н., Карданова Е. Ю., Сатова А. К., Орел Е. А., Куликова (Пономарева) А. А., Момбиева Г. А., Казахбаева Г. И., Дуйсенбаева А. О. Оценка психологической готовности студентов педагогических вузов к профессиональной деятельности // Вопросы образования. 2021. № 3. С. 114-137. doi
- Book Авдеева С. М., Гасс П. В., Корешникова Ю. Н., Куликова (Пономарева) А. А., Орел Е. А., Пащенко Т. В., Сорокин П. С. Оценка универсальных компетентностей как результатов высшего образования Аналитический доклад к XXII Апрельской международной научной конференции по проблемам развития экономики и общества / Рук.: Е. Ю. Карданова. М. : НИУ ВШЭ, 2021.
- Article Орел Е. А., Куликова (Пономарева) А. А. Разработка и апробация инструмента оценивания социально-эмоционального развития в основной школе // Экспериментальная психология. 2021. Т. 14. № 3. С. 10-28. doi (in press)
20203
- Article Угланова И. Л., Орел Е. А., Брун И. В. Измерение креативности и критического мышления в начальной школе // Психологический журнал. 2020. Т. 41. № 6. С. 96-107. doi
- Article Канонир Т., Куликова (Пономарева) А. А., Орел Е. А. Лонгитюдное исследование субъективного благополучия в школе у учащихся младших классов // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2020. № 4. С. 461-479. doi
- Article Орел Е. А., Куликова (Пономарева) А. А. Новая теоретическая модель для оценки социально-эмоциональных навыков в начальной школе // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2020. Т. 13. № 69. С. 16-29.
20184
- Article Orel E., Irina Brun, Kardanova E., Antipkina I. Developmental Patterns of Cognitive and Non-Cognitive Skills of Russian First-Graders // International Journal of Early Childhood. 2018. Vol. 50. No. 3. P. 297-314. doi
- Article Osin E. N., Ivanova T., Orel E., Rasskazova E. Personality Resources and Work Motivation: A Beneficial Synergy // Организационная психология. 2018. Vol. 8. No. 2. P. 27-46.
- Article Орел Е. А., Куликова (Пономарева) А. А. Анализ психометрических характеристик инструмента оценки социально-эмоциональных навыков в начальной школе // Современная зарубежная психология. 2018. Т. 7. № 3. С. 8-17. doi
- Article Орел Е. А., Куликова (Пономарева) А. А. Паттерны социально-эмоционального развития первоклассника на входе в школу // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2018. Т. 15. № 1. С. 107-127. doi
20172
- Article Nye J. V., Bruhanov M., Kochergina E. V., Orel E., Polyachenko S. S., Yudkevich M. M. The effects of prenatal testosterone on wages: Evidence from Russia // Economics and Human Biology. 2017. Vol. 24. P. 43-60. doi
- Article Гулевич О. А., Орел Е. А., Бурова М. Б. Почему психологи не знают математику? Влияние актуализации профессиональных стереотипов на решение математических задач // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2017. Т. 14. № 1. С. 88-104.
20162
- Preprint Orel E., Куликова Алена Александровна. Children with Behavioral Problems in the First Grade of Russian School: Similarities and Differences / NRU Higher School of Economics. Series PSY "Psychology". 2016. No. WP BRP 66/PSY/2016 .
- Preprint Orel E., Brun I. V., Kardanova E., Ivanova A. Noncognitive Development of First Graders and Their Cognitive Performance / NRU Higher School of Economics. Series PSY "Psychology". 2016.
20153
- Article Saucier G., Kenner J., Iurino K., Bou Malham P., Chen Z., Thalmayer A. G., Kemmelmeier M., Orel E., Tov W., Boutti R., Metaferia H., Çankaya B., Mastor K. A., Hsu K., Wu R., Maniruzzaman M., Rugira J., Tsaousis I., Sosnyuk O., Regmi Adhikary J., Skrzypińska K., Poungpet B., Maltby J., Salanga M. G., Racca A., Oshio A., Italia E., Kovaleva A., Nakatsugawa M., Morales-Vives F., Ruiz V., Braun Gutierrez R. A., Sarkar A., Deo T., Sambu L., Huisa Veria E., Ferreira Dela Coleta M., Kiama S. G., Hongladoram S., Hongladoram R., Zazueta Beltrán H., Peng T. K., Wilde M., Ananda A., Banerjee S., Bayazit M., Joo S., Zhang H., Bizumic B., Shen-Miller S., Watts S., Pereira M. E., Gore E., Wilson D., Pope D., Gutema B., Henry H., Dacanay J. C., Dixon J., Köbis N., Luque J., Hood J., Chakravorty D., Pal A. M., Ong L., Leung A., Altschul C. Cross-cultural differences in a global ‘Survey of World Views’ // Journal of Cross-Cultural Psychology. 2015. No. 46. P. 53-70.
- Article Orel E., Nye J. V. The influence of prenatal hormones on occupational choice: 2D:4D evidence from Moscow // Personality and Individual Differences. 2015. No. 78. P. 39-42. doi
- Article Батурин Н. А., Вучетич Е. В., Костромина С. Н., Кукаркин Б. А., Куприянов Е. А., Лурье Е. В., Митина О. В., Науменко А. С., Орел Е. А., Полетаева Ю. С., Попов А. Ю., Потапкин А. А., Симоненко С. И., Синицына Ю. Д., Шмелёв А. Г. Российский стандарт тестирования персонала (временная версия, созданная для широкого обсуждения в 2015 году) // Организационная психология. 2015. Т. 5. № 2. С. 67-138.
20143
- Preprint Kochergina E. V., Nye J. V., Yudkevich M. M., Orel E. The Effects Of Prenatal Testosterone On Adult Wages: Evidence From Russian Rlms Data And Measured 2d:4d Digit Ratios / NRU Higher School of Economics. Series WP BRP "Economics/EC". 2014. No. 71.
- Article Khavenson T., Orel E. Диспозиционные факторы отношения к статистике у студентов, изучающих социальные науки: Настойчивость и академическая мотивация / Пер. с рус. // Psychology. Journal of the Higher School of Economics. 2014. Vol. 11. No. 3. P. 37-54.
- Chapter Орел Е. А., Хавенсон Т. Е. Субъективное благополучие и удовлетворенность институтами: структура и оценка степени гетерогенности ответов в европейских странах // В кн.: XIV Апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества: в 4-х книгах. Книга 4 / Отв. ред.: Е. Г. Ясин. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2014. С. 540-553.
20134
- Preprint Orel E., Kochergina E. V., Nye J. V. Big Five Personality Traits And Academic Performance In Russian Universities / Издательский дом НИУ ВШЭ. Series WP BRP "PSYCHOLOGY". 2013.
- Article Орел Е. А., Хавенсон Т. Е. Отношение к статистике у студентов, изучающих социальные науки: операционализация понятия и его измерение // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2013. Т. 10. № 1. С. 37-54.
- Chapter Орел Е. А. Тест мотивационных ориентаций (ТОМ) // В кн.: Ежегодник профессиональных рецензий и обзоров. Методики психологической диагностики и измерения / Под общ. ред.: Н. Батурин, Е. Эйдман. Т. 2. Челябинск : Издательский центр ЮУрГУ, 2013. С. 178-184.
- Article Орел Е. А., Кочергина Е. В., Най Дж. В. Факторы «Большой пятёрки» как психологические предикторы академической успеваемости у студентов вузов // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2013. Т. 6. № 27
20127
- Article Орел Е. А. 8-я конференция Международной комиссии по тестированию // Организационная психология. 2012. № 3. С. 90-91.
- Article Khavenson T., Ekaterina Orel, Tryakshina M. Adaptation of Survey of Attitudes Towards Statistics (SATS 36) for Russian Sample // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2012. No. 46. P. 2126-2129.
- Chapter Orel E., Kochergina E. V. Obedient and worrier: A portrait of the successful university student in Russia /тезисы доклада/, in: 8th International Test Comission Conference. Abstract book / Под общ. ред.: J. Hattie, M. Born, A. Evers. Амстердам : University of Amsterdam, 2012. P. 43-43.
- Chapter Осин Е. Н., Орел Е. А. Возрастная динамика временной перспективы (на материале российских женщин) // В кн.: Перспективные направления психологической науки / Отв. ред.: А. К. Болотова; науч. ред.: В. П. Зинченко, А. Н. Поддьяков, В. Д. Шадриков. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2012. С. 85-103.
- Article Орел Е. А. Исследование способности к усвоению искусственных языков у программистов // Организационная психология. 2012. Т. 2. № 2. С. 34-48.
- Article Орел Е. А., Агадуллина Е. Р. Обзор литературных новинок // Организационная психология. 2012. № 1. С. 93-95.
- Chapter Кочергина Е. В., Орел Е. А. Психологические предикторы академической успеваемости у студентов вузов // В кн.: XIII Международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества. В 4 кн. Кн. 1. / Отв. ред.: Е. Г. Ясин. Кн. 1. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2012. С. 314-322.
20112
- Article Орел Е. А. 11-я европейская конференция по психологической оценке // Организационная психология. 2011. № 2. С. 105-107.
- Chapter Ларионов А. Г., Орел Е. А. Опыт анализа социальных сетей организаций с помощью методики «Азимут» // В кн.: Психологические проблемы современного бизнеса / Отв. ред.: В. А. Штроо, Н. Л. Иванова, Н. В. Антонова. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2011. С. 168-197.
20103
- Article Орел Е. А., Науменко А. С. А судьи кто? Индивидуальные особенности разработчиков и характеристики тестовых заданий // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2010. № 4(12)
- Book Агадуллина Е. Р., Котова М. В., Ловаков А. В., Орел Е. А., Хачатурова М. Р. Методические рекомендации по написанию и оформлению эссе и рефератов по психологии / Под общ. ред.: А. В. Ловаков. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2010.
- Chapter Орел Е. А. Универсальный интеллектуальный тест Санкт-Петербург – Челябинск Модернизированный, УИТ СПЧ-М // В кн.: Ежегодник профессиональных рецензий и обзоров. Методики психологической диагностики и измерения / Под общ. ред.: Н. Батурин, Е. Эйдман. Т. 1. Челябинск : Издательский центр ЮУрГУ, 2010. С. 209-224.
20091
20071
Human Potential: Approaches to Study and Measurement Human Capital Multidisciplinary Research Center has summed up the results on approaches to the study and measurement of human potential
From October 18 to December 17, 2022, a series of workshops dedicated to the research on the conceptual foundations in assessment and measurement of human potential took place. Within the framework of the seminars, both theoretical classes devoted to economic and sociological approaches to the study of human capital and practical workshops on the technique of its measurement were held under the guidance of the leading researchers from the Human Capital Multidisciplinary Research Center and young scientists, practitioners in human development.
Fourth Summer School on Test Development Held at IOE
In late July 2017, IOE held its fourth international summer school Test Development in Psychology and Education: Theory and Practice. Organized by the IOE Center for Monitoring the Quality in Education, the School aimed to provide a dynamic venue for learning about the latest advances in psychometric research and assessment design.