Marina M. Dvoryashina
- Associate Professor, Visiting Lecturer:Graduate School of Business / Department of Marketing
- Marina M. Dvoryashina has been at HSE University since 2009.
Education, Degrees and Academic Titles
- 2007Associate Professor
- 1992
Candidate of Sciences* (PhD)
- 1992
Doctoral programme
Lomonosov Moscow State University - 1984
Degree
Novosibirsk State University
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.
Continuing education / Professional retraining / Internships / Study abroad experience
Seminar on Digital Technologies in Teaching and Learning. CEEMAN. 15-18 October 2018
Courses (2023/2024)
- Marketing Analysis and Marketing Performance Management (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 2, 3 module)Rus
- Past Courses
Courses (2022/2023)
Courses (2021/2022)
- Marketing Analytics (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 3, 4 module)Rus
- Marketing Performance Management (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 1, 2 module)Rus
Courses (2020/2021)
- Marketing Metrics (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 4 year, 2 module)Rus
- Marketing Strategies (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 1, 2 module)Rus
- Understanding Market and Marketing (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 2 year, 3, 4 module)Rus
Courses (2019/2020)
- Management Strategies: Strategic Management and Marketing in the Hospitality Industry and Tourism (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 1-4 module)Rus
- Strategies in Management: Marketing Strategies (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 2-4 module)Rus
Courses (2018/2019)
Publications19
- Chapter Guseva N. I., Dvoryashina M. M. Aeroflot: how high and where to fly?, in: Management practices of Russian companies. Vol. 2. Cases from the HSE Graduate School of Business Collection / Ed. by S. Kushch. M. : HSE, 2022.
- Book Бузулукова Е. В., Ветрова Т. В., Смельцова С. В., Пушкарева Н. О., Подвербных У. С., Чеглакова Л. М., Габриелов А. О., Царьков И. Н., Демин А. С., Кузнецова Ю. А., Болтрукевич В. Е., Аким М. Э., Зеленова О. И., Киселев С. В., Марон М. А., Миннигалеева Г. А., Дворяшина М. М., Гусева Н. И. Management practices of Russian companies. Vol. 2 / Под общ. ред.: С. П. Кущ. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2022. doi
- Book Дворяшина М. М., Марон М. А., Зеленова О. И., Киселев С. В., Болтрукевич В. Е., Кузнецова Ю. А., Габриелов А. О., Царьков И. Н., Подвербных У. С., Чеглакова Л. М., Демин А. С., Смельцова С. В., Бузулукова Е. В., Ветрова Т. В., Аким М. Э., Гусева Н. И. Практики менеджмента в российских компаниях. Т. 2 / Пер. с англ.; сост.: С. П. Кущ; отв. ред.: С. П. Кущ. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2022.
- Chapter Гусева Н. И., Дворяшина М. М. Учебный кейс "Аэрофлот: как высоко и куда лететь?" // В кн.: Практики менеджмента в российских компаниях. Т. 2 / Пер. с англ.; сост.: С. П. Кущ; отв. ред.: С. П. Кущ. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2022. С. 7-16.
- Article Tarasenko E. A., Dvoryashina M. M. Inbound Medical Tourism Or Export Of Medical Services: Which Market Do We Need? // The Regionological Journal of Pskov. 2021. Vol. 17. No. 3. P. 18-33. doi
- Article Dvoryashina M. M., Tarasenko E. A. Inclusion, Diversity Or Disparity In Telehealth During The Covid-19 Pandemic // IFAC-PapersOnLine. 2021. Vol. 54. No. 13. P. 323-326. doi
- Article Дворяшина М. М., Тарасенко Е. А. Рынок частной медицины в России: взгляд маркетолога // ЭКО. 2019. Т. 49. № 6. С. 43-61. doi
- Article Артёмова Е. В., Дворяшина М. М. Удовлетворенность онлайн-обучением: теоретические подходы и эмпирические измерения // Управленец. 2019. Т. 10. № 6. С. 42-53. doi
- Article Дворяшина М. М. Клиентские активы компании: интерфейс «маркетинг-финансы» // Известия Уральского государственного экономического университета. 2017. № 2 (70) 2017. С. 51-60.
- Article Дворяшина М. М. Разработка стратегии управления клиентскими активами компании // Управленец. 2017. № № 1 (65)/2017. С. 29-33.
- Article Дворяшина М. М., Петрушенко А. В., Рыштейн И. А. Методология оценки эффективности маркетинга на основе клиентских метрик // Известия Санкт-Петербургского государственного технологического института (технического университета). 2015. № № 30(56)/2015. С. 101-105. doi (in press)
- Chapter Дворяшина М. М., Семенов И. В. М.М.Дворяшина, И.В. Семенов Будущее сегментации рынка: от статики к динамике? // В кн.: Современный менеджмент: проблемы, гипотезы, исследования. Сборник научных трудов. Выпуск 5 / Сост.: Е. В. Филипская; науч. ред.: И. О. Волкова. Вып. 5. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2014. С. 167-179.
- Chapter Дворяшина М. М. Концепция трансформации рынков: источники и направления развития // В кн.: Новая эпоха – новые возможности / Под общ. ред.: Х. Гусарова. Таллинн : Эстоно-Американская бизнес-академия, 2012. С. 84-93.
- Article Дворяшина М. М. Трансформация отраслевого рынка: подходы к моделированию // Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал). 2012. № 1. С. 212-225.
- Chapter Дворяшина М. М. Трансформация рынка: к вопросу о социально-экономической природе // В кн.: Современный менеджмент: проблемы, гипотезы, исследования. Сборник научных трудов. Выпуск 4. В 2 ч. / Сост.: У. В. Ломакова; науч. ред.: М. Ю. Шерешева. Ч. 2. Вып. 4. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2012. С. 74-83.
- Book Владимиров Ю. Л., Дворяшина М. М., Шерешева М. Ю. Кластеры предприятий. М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2011.
- Chapter Дворяшина М. М. О некоторых методологических проблемах прикладных исследований кластеров // В кн.: Сетевой бизнес и кластерные технологии / Сост.: У. В. Ломакова; науч. ред.: В. П. Третьяк, М. Ю. Шерешева. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2011. С. 70-79.
- Book Дворяшина М. М. Организационно-экономический механизм трансформации отраслевых рынков. Новосибирск : Издательство НГТУ, 2011.
- Article Дворяшина М. М. Трансформация рынка как стратегия развития бизнеса // Вестник Московского финансово-юридического университета. 2011. № 2. С. 146-156.
‘I Was Sceptical About Online Learning, but Now It’s Impossible to Imagine Life Without It’
Kristina Rizvanova from Astana, Kazakhstan, is currently in her second and final year of the master's programme in Marketing Management—the first online master’s programme in this field at HSE University. Kristina spoke to the HSE News Service about preparing for the entrance exams, the wonders of online learning, and the importance of broadening one’s personal and professional horizons.
‘Successful Admissions Is the Result of Daily Work over Several Years’
Academic Supervisors of HSE programmes have been awarded bonuses for activities contributing to the university’s development. Active attraction of international students to HSE has become one of the assessment criteria.
Posters and Fashion Shows: The New Final Exam
This is not the first year that certain HSE programmes are giving an unusual twist to the way they give exams and carry out thesis defences. Below are a few notable examples.