• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site

Monitoring of Educational Markets

Priority areas of development: economics
2015
The project has been carried out as part of the HSE Program of Fundamental Studies.

Object of the project: Economics of knowledge as a whole.

Purpose of the project:

Development of the economics of knowledge monitoring, creation and dissemination of statistical, sociological and analytical information, in particular, in the field of education, science, information society, innovative activities.

Tasks of the project

  • Forming the information and analytical base of the economics of knowledge: updating the information warehouse of the statistical information on the economics of knowledge;
  • Preparing and publishing statistical data books and other information materials, in particular, in the field of education, science, information society, innovative activities.

The methodology of the project

The methodology of this project is based on the organizational approaches, conceptual and methodological developments, as well as the development of tools, implemented by Higher School of Economics, taking into consideration the best domestic and foreign experience.

The information base of the research

  • Official data of the Federal Service for State Statistics;
  • Results of thematic sociological surveys;
  • Monographs, scientific articles, other publications of Russian authors;
  • Foreign analytical, information and statistical publications.

Outcomes of the project

In the field of theory: elaboration of the conception of forming complex systems of indicators on the development of education, science, information society, innovative activity in the Russian Federation taking into account international statistical standards, thus providing a scientific and methodological base to substantiate the composition of indicators and the development of their calculation methodology.

In the methodology development: elaboration of complex systems of indicators on the development of education, science, information society, innovative activity in the Russian Federation; development of the methodology for the preparation of complex information materials using statistical and other data.

In obtaining new empirical knowledge: updated information and analytical system “Statistics and monitoring of the economics of knowledge: science, innovation, education, information society”.

Degree of implementation, recommendations on implementation and results of implementation of the project

The materials prepared in the course of the project implementation are submitted to the Administration of the President of the Russian Federation, the Government of the Russian Federation, the Ministry of Education and Science of the Russian Federation, other ministries and departments to be used in the current activities.

Information bulletins “Monitoring of Education Markets and Organizations” are issued regularly based on the outcomes of the project.

It is advisable to use the obtained results in all NRU HSE research on respective problems.

Area of project application

  • Carrying out analysis and forecast research in the field of education.
  • Development of recommendations for educational policy.
  • Monitoring of Russian education system.

Publications:


Савицкая Е. В. Формы взаимодействия вузов и предприятий // В кн.: Россия: тенденции и перспективы развития. Ежегодник. Вып. 14 / РАН. ИНИОН. Отд. науч. сотрудничества. – М., 2019. – Ч. 1. Ч. 1. Вып. 14. М. : ИНИОН РАН, 2019. С. 713-717.
Константиновский Д. Л., Пинская М. А., Звягинцев Р. С. Профессиональное самочувствие учителей: от энтузиазма до выгорания // Социологические исследования. 2019. № 5. С. 14-25. doi
Гошин М. Е., Мерцалова Т. А., Груздев И. А. Типы родительского участия в учебном процессе детей // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2019. № 2. С. 282-303. doi
Абдрахманова Г. И., Городникова Н., Гохберг Л. М., Ковалева Г. Г., Кузнецова И. А., Лукинова Е. И., Мартынова С. В., Нефедова Т. А., Полякова В. В., Ратай Т. В., Росовецкая Л. А., Сагиева Г. С., Стрельцова Е. А., Суслов А. Б., Фридлянова С. Ю., Фурсов К. С., Чернович Е. М. Наука. Инновации. Информационное общество: 2015. Краткий статистический сборник / Под общ. ред.: Л. М. Гохберг, Я. И. Кузьминов, К. Лайкам, С. Салихов. Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2015.
Pinskaya М., Kosaretsky S., Roman Zvyagintsev, Derbishire N. Building resilient schools in Russia: effective policy strategies // School Leadership and Management. 2019. No. 2. P. 127-144. doi
Гошин М. Е., Косарецкий С. Г. Информационный бюллетень «Мониторинг экономики образования» / Отв. ред.: Л. М. Гохберг, Л. Д. Гудков, Н. В. Ковалева, Я. И. Кузьминов. Вып. 3 (123): Педагоги организаций дополнительного образования: изменения в условиях труда, профессиональном развитии и мотивациях. М. : Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2018.
Абанкина И. В. Дошкольное образование в условиях введения ФГОС: приоритеты, мотивация, выбор семей // В кн.: Инновационное развитие образовательной организации: обеспечение качества образования в контексте требований ФГОС. Материалы первой Международной научно-практической конференции Университетского округа НИУ ВШЭ: в 2 кн. / Под общ. ред.: Д. В. Гергерт, В. В. Грабарь, А. П. Иванов, Е. В. Костарева, А. Н. Кудлаева, Т. А. Ратт. Кн. 1. Пермь : Редакционно-издательский отдел НИУ ВШЭ-Пермь, 2015. С. 56-74.
Абанкина И. В. Векторы развития дошкольного образования // Образовательная политика. 2015. № 1 (67). С. 26-36.
Бондаренко Н. В. Работодатели и система высшего образования // Вопросы образования. 2013. № 1. С.  174-182.
Рощина Я. М., Дудырев Ф. Ф. Информационный бюллетень "Мониторинг экономики образования" / Отв. ред.: Я. И. Кузьминов. Вып. 7 (96): Образовательные и трудовые практики преподавателей и студентов профессиональных образовательных организаций в 2014 г. . М. : НИУ ВШЭ, 2016.
Olga Gorelova, Maria Yudkevich. Is STEM field different and why? Russian case, in: The Academic Profession in the Knowledge-Based Society - The National Experiences. Springer, 2016.
Бондаренко Н. В., Красильникова М. Д. Информационный бюллетень "Мониторинг экономики образования" / Отв. ред.: Я. И. Кузьминов. Вып. 4 (93): Оценка общеэкономических условий на предприятиях и спроса на рабочую силу. Наем на работу выпускников основных профессиональных образовательных программ. М. : Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2016.
Дудырев Ф. Ф., Романова О. А. Мониторинг экономики образования. Информационно-аналитический материал / Отв. ред.: Я. И. Кузьминов. Вып. 4(70): Участие студентов программ среднего профессионального образования в соревнованиях профессионального мастерства. М. : НИУ ВШЭ, 2018.
Козьмина Я. Я., Меняшев Р. Ш., Трошина О. А. Благополучие детей в РФ: нововведения и условия пребывания в дошкольных образовательных организациях / Институт образования НИУ ВШЭ. Серия "Современная аналитика образования". 2016. № 3.
Roshchina Y. What determines Students’ Intentions to Pursue a PhD in Russia? // Higher Education in Russia and Beyond. 2016. No. 3 (9). P. 16-17.
Козина Н. С., Косарецкий С. Г., Пинская М. А. Мониторинг экономики образования / Науч. ред.: Л. М. Гохберг, Л. Д. Гудков, Н. В. Ковалева, Я. И. Кузьминов. Вып. 1 (90): Условия работы и профессиональное самочувствие учителей в ситуации введения эффективного контракта. М. : Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2016.
Бондаренко Н. В., Красильникова М. Д., Лысова Т. С. Организация обучения персонала в компаниях и сотрудничество предприятий с системой профессионального образования. // Информационный бюллетень "Мониторинг экономики образования". 2016. № 10. С. 4-32.
Рощина Я. М., Шмелева Е. Д. Информационный бюллетень "Мониторинг экономики образования" / Отв. ред.: Я. И. Кузьминов. Вып. 6 (95): Преподаватели и студенты вузов: образовательные и трудовые стратегии в 2014 г. . М. : НИУ ВШЭ, 2016.
Бондаренко Н. В., Красильникова М. Д., Лысова Т. С. Информационный бюллетень "Мониторинг экономики образования" / Отв. ред.: Я. И. Кузьминов. Вып. 9 (98): Оценка общеэкономических условий на предприятиях и спроса на рабочую силу. Наем на работу выпускников основных профессиональных программ в условиях кризиса". Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2016.