• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site

Monitoring of Educational Markets

Priority areas of development: economics
2015

Object of the project: Economics of knowledge as a whole.

Purpose of the project:

Development of the economics of knowledge monitoring, creation and dissemination of statistical, sociological and analytical information, in particular, in the field of education, science, information society, innovative activities.

Tasks of the project

  • Forming the information and analytical base of the economics of knowledge: updating the information warehouse of the statistical information on the economics of knowledge;
  • Preparing and publishing statistical data books and other information materials, in particular, in the field of education, science, information society, innovative activities.

The methodology of the project

The methodology of this project is based on the organizational approaches, conceptual and methodological developments, as well as the development of tools, implemented by Higher School of Economics, taking into consideration the best domestic and foreign experience.

The information base of the research

  • Official data of the Federal Service for State Statistics;
  • Results of thematic sociological surveys;
  • Monographs, scientific articles, other publications of Russian authors;
  • Foreign analytical, information and statistical publications.

Outcomes of the project

In the field of theory: elaboration of the conception of forming complex systems of indicators on the development of education, science, information society, innovative activity in the Russian Federation taking into account international statistical standards, thus providing a scientific and methodological base to substantiate the composition of indicators and the development of their calculation methodology.

In the methodology development: elaboration of complex systems of indicators on the development of education, science, information society, innovative activity in the Russian Federation; development of the methodology for the preparation of complex information materials using statistical and other data.

In obtaining new empirical knowledge: updated information and analytical system “Statistics and monitoring of the economics of knowledge: science, innovation, education, information society”.

Degree of implementation, recommendations on implementation and results of implementation of the project

The materials prepared in the course of the project implementation are submitted to the Administration of the President of the Russian Federation, the Government of the Russian Federation, the Ministry of Education and Science of the Russian Federation, other ministries and departments to be used in the current activities.

Information bulletins “Monitoring of Education Markets and Organizations” are issued regularly based on the outcomes of the project.

It is advisable to use the obtained results in all NRU HSE research on respective problems.

Area of project application

  • Carrying out analysis and forecast research in the field of education.
  • Development of recommendations for educational policy.
  • Monitoring of Russian education system.

Publications:


Индикаторы информационного общества: 2015.: Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2015. 
Индикаторы науки: 2015 : статистический сборник.: Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2015. 
Наука. Инновации. Информационное общество: 2015. Краткий статистический сборник.: Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2015. 
Абанкина И. В. Векторы развития дошкольного образования // Образовательная политика. 2015. № 1 (67). C. 26-36. 
Пинская М. А., Козина Н. С., Косарецкий С. Г. Вызовы, стоящие перед директорами школ // Управление школой. 2015. № 11. 
Абанкина И. В. Дошкольное образование в условиях введения ФГОС: приоритеты, мотивация, выбор семей, in: Инновационное развитие образовательной организации: обеспечение качества образования в контексте требований ФГОС. Материалы первой Международной научно-практической конференции Университетского округа НИУ ВШЭ: в 2 кн.. Пермь : Редакционно-издательский отдел НИУ ВШЭ-Пермь, 2015. С. 56-74. 
Информационный бюллетень "Мониторинг экономики образования".: Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2016. 
Мониторинг экономики образования. Москва : Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2016. 
Информационный бюллетень "Мониторинг экономики образования". Москва : Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2016. 
Olga G., Maria Y. Is STEM field different and why? Russian case, in: The Academic Profession in the Knowledge-Based Society - The National Experiences.: Springer, 2016. 
Roshchina Y. What determines Students’ Intentions to Pursue a PhD in Russia? // Higher Education in Russia and Beyond. 2016. No. 3 (9). P. 16-17. 
Информационный бюллетень «Мониторинг экономики образования». Москва : Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2018. 
Гошин М. Е., Мерцалова Т. А., Груздев И. А. Типы родительского участия в учебном процессе детей // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2019. № 2. C. 282-303. doi
Константиновский Д. Л., Пинская М. А., Звягинцев Р. С. Профессиональное самочувствие учителей: от энтузиазма до выгорания // Социологические исследования. 2019. № 5. C. 14-25. doi
Pinskaya М., Kosaretsky S., Zvyagintsev R., Derbishire N. Building resilient schools in Russia: effective policy strategies // School Leadership and Management. 2019. No. 2. P. 127-144. doi
Михайлова (. Я. Я., Меняшев Р. Ш., Трошина О. А. Благополучие детей в РФ: нововведения и условия пребывания в дошкольных образовательных организациях / Институт образования НИУ ВШЭ. Series - "Современная аналитика образования". "-". 2016. No. 3. 
Савицкая Е. В. Формы взаимодействия вузов и предприятий, in: Россия: тенденции и перспективы развития. Ежегодник. Вып. 14 / РАН. ИНИОН. Отд. науч. сотрудничества. – М., 2019. – Ч. 1.. Москва : ИНИОН РАН, 2019. С. 713-717.