Igor V. Lipsits
- Professor:Graduate School of Business / Department of Marketing
- Tenured Professor (2001)
- Igor V. Lipsits has been at HSE University since 1993.
Education, Degrees and Academic Titles
- 2001Professor
- 2001
Doctor of Sciences* in Economics
- 1984Senior Research Fellow
- 1971
Degree
Plekhanov Moscow Institute of National Economy, Economics
A post-doctoral degree called Doctor of Sciences is given to reflect second advanced research qualifications or higher doctorates in ISCED 2011.
Courses (2022/2023)
- Consumer Behaviour and Customer Experience Management (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 1, 2 module)Rus
- Marketing management and company strategy. Advanced (Master’s programme; Graduate School of Business; 2 year, 1, 2 module)Rus
- Marketing Management (Basic Level) (Mago-Lego; 1, 2 module)Rus
- Pricing (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 4 year, 1 module)Rus
- Pricing (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 3 year, 1 module)Rus
- Pricing Management (Master’s programme; Graduate School of Business; 2 year, 1, 2 module)Rus
- Past Courses
Courses (2021/2022)
- Cost Management and Pricing in Retail (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 3, 4 module)Rus
- Marketing Management (Basic Level) (Optional course (faculty); Graduate School of Business; 1, 2 module)Rus
- Pricing (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 4 year, 2 module)Rus
Courses (2020/2021)
Cost management and pricing (Master’s programme; Graduate School of Business; field of study "38.04.02. Менеджмент", field of study "38.04.02. Менеджмент"; 1 year, 3, 4 module)Rus
- Marketing (Minor; Graduate School of Business; 3, 4 module)Rus
- Pricing (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 4 year, 3 module)Rus
Courses (2019/2020)
- Economics: economic foundations of cost management and pricing (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 3, 4 module)Rus
- Marketing (Minor; Graduate School of Business; 3, 4 module)Rus
- Marketing Decision Economics (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 1, 2 module)Rus
Marketing Management (Master’s programme; Graduate School of Business; field of study "38.04.02. Менеджмент", field of study "38.04.02. Менеджмент"; 1 year, 2-4 module)Rus
Courses (2018/2019)
- Economics: economic foundations of cost management and pricing (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 3, 4 module)Rus
- Marketing (Minor; Graduate School of Business; 3, 4 module)Rus
- Marketing Decision Economics (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 1, 2 module)Rus
Courses (2017/2018)
- Introduction to Marketing (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 3, 4 module)Rus
- Marketing (Minor; Graduate School of Business; 3, 4 module)Rus
Publications66
- Book Липсиц И. В., Латышова Л. С., Эмирова А., Рожков А. Г., Ойнер О. К., Поротникова Н. А., Бузулукова Е. В., Рожков К. Л. Маркетинговый анализ: инструментарий и кейсы / Под общ. ред.: Л. С. Латышова. 4-е издание, переработанное и дополненное. М. : Издательско-торговая корпорация «Дашков и Ко», 2022. doi
- Book Липсиц И. В., Михеева С. А. Экономика. Учебник для учащихся 9 классов общеобразовательных организаций. М. : Вита-Пресс, 2021. (in press)
- Book Ойнер О. К., Липсиц И. В., Пантелеева Е. К., Рожков К. Л., Рожков А. Г., Латышова Л. С., Карпова С. В., Фирсова И. А. Клиентоориентированность: исследования, стратегии, технологии : монография / Под общ. ред.: О. К. Ойнер, И. В. Липсиц, Л. С. Латышова. М. : ИНФРА-М, 2020. doi
- Book Липсиц И. В., Савицкая Е. В. Твой путь в мир бизнеса: пособие для учащихся 10–11 классов. М. : Вита-Пресс, 2020.
- Book Липсиц И. В., Савицкая Е. В. Экономика: учебник для 10—11 классов общеобразоват. орг. (базовый уровень). - В 2-х книгах. Книга 1. Кн. 1. М. : Вита-Пресс, 2020.
- Book Липсиц И. В., Савицкая Е. В. Экономика: учебник для 10—11 классов общеобразоват. орг. (базовый уровень). — В 2-х книгах. Книга 2. Кн. 2. М. : Вита-Пресс, 2020.
- Book Липсиц И. В., Ойнер О. К., Заздравных А. В., Казаков С. П., Пантелеева Е. К., Латышова Л. С., Полынская Г. А. Маркетинг-менеджмент : учебник и практикум для бакалавриата и магистратуры / Под общ. ред.: И. В. Липсиц, О. К. Ойнер; науч. ред.: О. К. Ойнер, И. В. Липсиц. М. : Юрайт, 2018.
- Book Липсиц И. В. И.В. Липсиц, В.А. Корецкий, А.Л. Чечевишников. Экономика: основы экономической политики. Учебник для 9 класса. М. : Вита-Пресс, 2016. М. : Вита-Пресс, 2016.
- Chapter Михеева С. А., Липсиц И. В. Практикум // В кн.: И.В. Липсиц, В.А. Корецкий, А.Л. Чечевишников. Экономика: основы экономической политики. Учебник для 9 класса. М. : Вита-Пресс, 2016. М. : Вита-Пресс, 2016. Гл. 1-11.
- Article Lipsits I. V., Vigdorchik E. Doing business in the non-ferrous metals industry: how to survive in a mature market in crisis // Emerald Emerging Markets Case Studies. 2015. No. 1
- Article Lipsits I. V. Doing business in the non-ferrous metals industry: how to survive in a mature market in crisis / Transl.: E. Vigdorchik. // Emerald Emerging Markets Case Studies. 2015. Vol. 5. No. 1. P. 1-16. doi
- Book Lipsits I. V., Vigdorchik E. Doing business in the non-ferrous metals industry: how to survive in a mature market in crisis / Пер. с рус. Bingley : Emerald Group Publishing Ltd., 2015.
- Chapter Липсиц И. В. Глава 1. Маркетинг-менеджмент – фундамент успешного бизнеса // В кн.: МАРКЕТИНГ-МЕНЕДЖМЕНТ. Учебник и практикум для бакалавриата и магистратуры / Рук.: И. В. Липсиц; под общ. ред.: И.В. Липсиц, О.К. Ойнер. М. : Юрайт, 2015. С. 13-34.
- Chapter Липсиц И. В. Глава 2. Глобальные тренды новой экономики и изменения в маркетинг-менеджменте // В кн.: МАРКЕТИНГ-МЕНЕДЖМЕНТ. Учебник и практикум для бакалавриата и магистратуры / Рук.: И. В. Липсиц; под общ. ред.: И.В. Липсиц, О.К. Ойнер. М. : Юрайт, 2015. С. 35-53.
- Chapter Липсиц И. В. Глава 7. Создание ценности для потребителей как основа обеспечения финансовой эффективности маркетинговых стратегий // В кн.: МАРКЕТИНГ-МЕНЕДЖМЕНТ. Учебник и практикум для бакалавриата и магистратуры / Рук.: И. В. Липсиц; под общ. ред.: И.В. Липсиц, О.К. Ойнер. М. : Юрайт, 2015. С. 151-168.
- Book И.В. Липсиц, О.К. Ойнер, А.В. Заздравных, С.П. Казаков, Коро Н., Л.С. Латышова, Е.К. Пантелеева, Г.А. Полынская МАРКЕТИНГ-МЕНЕДЖМЕНТ. Учебник и практикум для бакалавриата и магистратуры / Рук.: И. В. Липсиц; под общ. ред.: И.В. Липсиц, О.К. Ойнер. М. : Юрайт, 2015.
- Chapter Липсиц И. В. Липсиц И.В. Глава 5. ОСНОВЫ ЭФФЕКТИВНОГО УПРАВЛЕНИЯ ЦЕНООБРАЗОВАНИЕМ В ФИРМЕ // В кн.: Основы маркетинга / Науч. ред.: И. В. Липсиц, М. Н. Дымшиц. М. : Геотар-Медиа, 2014. Гл. 5. С. 101-127.
- Book Липсиц И. В. Маркетинг-менеджмент Учебно-методическое пособие для слушателей программы МВА, обучающихся по специальностям «Маркетинг и продажи», «Стратегический менеджмент» и «Финансы» / Отв. ред.: Е. А. Рязанцева. М. : Бизнес Элайнмент, 2014.
- Book Липсиц И. В., Дымшиц М. Н., Галицкий Е. Б., Галицкая Е. Г., Казаков С. П., Латышова Л. С., Ойнер О. К., Санамьян Е. И., Тюрин Д. В. Основы маркетинга / Рук.: И. В. Липсиц; под общ. ред.: И. В. Липсиц, М. Н. Дымшиц; науч. ред.: И. В. Липсиц, М. Н. Дымшиц. М. : Геотар-Медиа, 2014.
- Book Липсиц И. В. ЦЕНООБРАЗОВАНИЕ. ПРАКТИКУМ. Учебное пособие для академического бакалавриата. М. : Юрайт, 2014.
- Book Липсиц И. В. Ценообразование. Учебник и практикум для академического бакалавриата / 4-е изд., испр. и доп.. М. : Юрайт, 2014.
- Chapter Липсиц И. В. Принципы и методы исследования чувствительности покупателей к уровням цен // В кн.: Ценообразование в магазине (альманах). М. : Имидж-медиа, 2013. С. 5-20.
- Chapter Липсиц И. В. Учителя // В кн.: Поколения ВШЭ. Учителя об учителях. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2013. С. 229-233.
- Chapter Липсиц И. В. АНАЛИЗ ЭКОНОМИЧЕСКОЙ ПРИЕМЛЕМОСТИ ИЗМЕНЕНИЙ ЦЕН: ПРОСТЕЙШИЕ ПРИЕМЫ // В кн.: Альманах "Ценообразование в магазине". М. : Имидж-медиа, 2012. С. 34-43.
- Book Галицкий Е. Б., Галицкая Е. Г., Долгова М. В., Дымшиц М. Н., Казаков С. П., Латышова Л. С., Липсиц И. В., Ойнер О. К., Пантелеева Е. К., Поротникова Н. А., Санамьян Е. И., Тюрин Д. В. Маркетинг: учебник по направлению подготовки 080200.62 «Менеджмент». Уровень подготовки «Бакалавр» / Под общ. ред.: И. В. Липсиц. М. : ГЭОТАР-Медиа, 2012.
- Article Липсиц И. В. Трансформация культуры и изменения в моделях потребительского поведения // Вопросы экономики. 2012. № 8. С. 64-79.
- Article Липсиц И. В. В преддверии китайской экспансии. Лучшие стратегии для российских компаний. // Harvard Business Review. 2011. № 5. С. 53-78.
- Book Коссов В. В., Липсиц И. В. Инвестиционный анализ. Подготовка и оценка инвестиций в реальные активы / 4-е издание. М. : ИНФРА-М, 2011.
- Article Липсиц И. В. Цена - самый сильный рычаг управления прибыльностью бизнеса. // Мясные технологии. 2011. № 7. С. 57-61.
- Book Липсиц И. В. Экономика. Учебник для 10, 11 классов общеобразовательных учреждений. М. : Вита-Пресс, 2011.
- Book И.В. Липсиц ЦЕНООБРАЗОВАНИЕ 3-е изд., пер. и доп. Учебно-практическое пособие. М. : Юрайт, 2010.
- Article Липсиц И. В. Управление ценами на рынках b-2-b: как бороться за рост прибыльности // Индустриальный и b2b маркетинг. 2008. № 1
- Book Липсиц И. В., Коссов В. В. Экономический анализ реальных инвестиций: Учебник. М. : Магистр, 2007.
- Book Липсиц И. В., Вигдорчик Е. Маркетинговые стратегии для российских компаний. М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2006.
- Article Липсиц И. В. Marketing Mismanagement, или зачем фирме служба маркетинга? // Маркетинг и маркетинговые исследования. 2005. № 6
- Book Липсиц И. В., Коссов В. В. Экономический анализ реальных инвестиций: Учебник. М. : ЭкономистЪ, 2004.
- Article Кустов В., Берзон Н. И., Липсиц И. В., Филонович С. Р. Программа создания вертикально-интегрированных агропромышленных компаний для повышения эффективности сельскохозяйственного производства в России // Мир России: Социология, этнология. 2000. Т. 9. № 3. С. 137-145.
- Book Липсиц И. В. Экономика. История и современная организация хозяйственной деятельности. М. : Вита-Пресс, 1999.
- Article Липсиц И. В., Вигдорчик Е., Нещадин А. А., Eickelpasch A., Рыбакова Т. Выбор конкурентных стратегий для приватизированных предприятий: сравнительное исследование на материалах Восточной Германии и России // Экономический журнал Высшей школы экономики. 1998. Т. 2. № 4. С. 476-499.
- Book Вигдорчик Е., Нещадин А. А., Кашин В., Липсиц И. В. Методика комплексного финансово-экономического анализа предприятий (для формирования региональной промышленной политики). М. : КОНСЭКО, 1998.
- Article Липсиц И. В., Никологорский Д. Ю., Нещадин А. А., Вигдорчик Е., Кашин В. Промышленная политика России: принципы формирования и механизмы реализации // Общество и экономика. 1997. № 6
- Book Lipsits I. V., Gurkov I. B., Neschadin A., Avraamova E., Dyatlov A. N. Russian enterprises in search of the "survival elixir". M. : Expert Institute, 1996.
- Article Авраамова Е. М., Гурков И. Б., Липсиц И. В. РОССИЙСКИЕ ПРЕДПРИЯТИЯ: В ПОИСКАХ “ЭЛЕКСИРА ВЫЖИВАНИЯ”. ОЧЕРКИ СОВРЕМЕННОЙ РОССИЙСКОЙ КОММЕРЧЕСКОЙ ПРАКТИКИ // ЭКО. 1996. № 5-6. С. 25-40.
- Book Липсиц И. В., Гурков И. Б., Нещадин А. А., Авраамова Е. М., Дятлов А. Н. Российские предприятия в поисках "эликсира выживания": очерки российской коммерческой практики. М. : Экспертный институт, 1995.
- Book Ананьин О. И., Кузьминов Я. И., Липсиц И. В., Нуреев Р. М. Экономическое образование в России: Концепция реформы. М. : Институт экономики Российской академии наук, 1992.
- Article Кузьминов Я. И., Ананьин О. И., Липсиц И. В. Экономическое образование: концепция реформы // Экономика и жизнь. 1992. № 39. С. 12-13.
- Book Липсиц И. В. Не повторить ошибок. Практические советы руководителю / Методический кабинет, к. 435, Есауленко Г.П., 1 экз.. М. : Экономика, 1988.
HSE Staff Members Receive Acknowledgement Medals
Following a directive of the Rector, key HSE staff members have been awarded ‘Acknowledgement’ medals for their high professional achievements and devotion to work.
'The Most Important Thing during a Time of Crisis is to Give People an Opportunity to Learn'
In an interview with RBC, Yaroslav Kuzminov, Rector of the Higher School of Economics, speaks about the problems facing Russia’s economy, the Strategy 2020, the status of higher education and about the areas worth developing.