Aleksandr Rozhkov
- Visiting Lecturer:HSE Business Incubator
- Aleksandr Rozhkov has been at HSE University since 2006.
Education and Degrees
- 2012
Candidate of Sciences* (PhD) in Economics and National Economy Management
HSE University - 2006
Master's
HSE University - 2004
Bachelor's
HSE University
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.

Young Faculty Support Program (Group of Young Academic Professionals)
Category "Future Professoriate" (2019-2020)
Category "New Lecturers" (2008)
Courses (2022/2023)
Career Guidance Seminar "Managerial profession in the modern world" (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; field of study "38.03.02. Менеджмент", field of study "38.03.02. Менеджмент", field of study "38.03.02. Менеджмент"; 1 year, 1, 2 module)Rus
- Customer Analytics (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 4 year, 2 module; 4 year, 1 semester)Eng
- Data-driven Marketing (Master’s programme; Graduate School of Business; 2 year, 3 module)Eng
- Marketing Strategy (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 4 year, 3 module)Eng
- Pricing (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 4 year, 1 module)Rus
- Pricing (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 3 year, 1 module)Rus
- Past Courses
Courses (2021/2022)
- Data Analysis in Python (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 3 year, 4 module)Eng
- Marketing Strategy (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 4 year, 2 module)Eng
- Project seminar 2 "Working in a business simulator" (Master’s programme; Graduate School of Business; 2 year, 2 module)Eng
Courses (2020/2021)
- Customer Analytics (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 3 year, 1, 2 module)Eng
- Customer Relationship Management (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 3 module)Rus
- Machine Learning in Marketing on Python (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 2 year, 2 module)Rus
- Marketing Strategy (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 4 year, 2 module)Eng
- Project Seminar "Industry Project" (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 3, 4 module)Rus
- Strategies in Management: Marketing Strategies (Master’s programme; Graduate School of Business; 2 year, 2 module)Eng
Courses (2019/2020)
- Customer Analytics (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 3 year, 1, 2 module)Eng
- Customer Relationship Management (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 3 module)Rus
- Machine Learning in Marketing (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 2 year, 1, 2 module)Rus
- Strategies in Management. Marketing Strategies (Master’s programme; Graduate School of Business; 2 year, 1, 2 module)Eng
Courses (2018/2019)
- Management Decision Making in Marketing (Bachelor’s programme; Graduate School of Business; 2 year, 1, 2 module)Rus
- Management Strategies: Strategic Management and Marketing in the Hospitality Industry and Tourism (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 1-4 module)Rus
- Research Workshop "Actual Problems of Management in Hospitality and Tourism" (Master’s programme; Graduate School of Business; 1 year, 1-4 module)Rus
Publications43
- Chapter Rebiazina V. A., Rozhkov A. Case study "Reloading the Kalashnikov brand image, hit or miss ", in: Management practices of Russian companies. Vol. 1. Cases from the HSE Graduate School of Business Collection / Ed. by S. Kushch. M. : HSE, 2022. P. 19-30.
- Book Stepanov A. K., Лихачев А. А., Silchev V., Zelenkov Y., Ivanova A., Vinogradov A., Osipova O., Isaeva O., Artamoshina P. S., Grishchenko T., Gorgisheli M., Sterligova A., Lebedev A. V., Panteleeva E., Osipova A., Mondrus O., Rozhkov A., Rebiazina V. A., Milovantseva N., Ivanova E., Kushch S. Management practices of Russian companies. Vol. 1 / Ed. by S. Kushch. M. : Higher School of Economics Publishing House, 2022.
- Book Волощук П. В., Дубовсков А. А., Климанов Д. Е., Кусраева О. А., Лебедев А. В., Муравский Д. В., Мондрус О. В., Плигин А. С., Ребязина В. А., Рожков А. Г., Старков А. Г. В поисках источников роста. Учебные кейсы на материалах российских компаний / Отв. ред.: В. А. Ребязина. М. : Альпина ПРО, 2022.
- Chapter Рожков А. Г. Кейс «BASK – к новым горизонтам» // В кн.: Маркетинговый анализ: инструментарий и кейсы / Под общ. ред.: Л. С. Латышова. 4-е издание, переработанное и дополненное. М. : Издательско-торговая корпорация «Дашков и Ко», 2022. doi Гл. 2. С. 22-30.
- Book Липсиц И. В., Латышова Л. С., Эмирова А., Рожков А. Г., Ойнер О. К., Поротникова Н. А., Бузулукова Е. В., Рожков К. Л. Маркетинговый анализ: инструментарий и кейсы / Под общ. ред.: Л. С. Латышова. 4-е издание, переработанное и дополненное. М. : Издательско-торговая корпорация «Дашков и Ко», 2022. doi
- Book Артамошина П. С., Виноградов А. Б., Грищенко Т. Ю., Горгишели М. В., Зеленков Ю. А., Иванова А. В., Иванова Е. А., Исаева О. М., Кущ С. П., Лебедев А. В., Лихачев А. А., Милованцева Н. М., Мондрус О. В., Осипова А. С., Осипова О. С., Пантелеева Е. К., Ребязина В. А., Рожков А. Г., Сильчев В. А., Степанов А. К., Стерлигова А. Н. Практики менеджмента в российских компаниях. Т. 1 / Пер. с англ.: М. В. Никольская, Е. А. Доброва, Н. А. Воронина; сост.: С. П. Кущ; отв. ред.: С. П. Кущ. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2022.
- Chapter Рожков А. Г. Учебный кейс «Детский мир: стратегические проекты на пути к рыночному лидерству» // В кн.: В поисках источников роста. Учебные кейсы на материалах российских компаний / Отв. ред.: В. А. Ребязина. М. : Альпина ПРО, 2022. С. 199-222.
- Chapter Ребязина В. А., Рожков А. Г. Учебный кейс "Запуск клуба привилегий "Калашников Club": удастся ли бренду привлечь молодежный сегмент" // В кн.: Практики менеджмента в российских компаниях. Т. 1 / Пер. с англ.: М. В. Никольская, Е. А. Доброва, Н. А. Воронина; сост.: С. П. Кущ; отв. ред.: С. П. Кущ. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2022. С. 19-30.
- Book Sherstoboeva E., Vartanova E., Konradova N., Sharikov A., Logunova O., Kolozaridi P., Dovbysh O., Maltseva D., Rozhkov A., Zobnina M., Shilina M. G., Zadorin I., Kalinina E., Bodrunova S., Mickiewitz E., Pronkina E., Davydov S. G., Simons G., Muschert G., Ragnedda M., Nigmatullina K., Kreitem H., Bruckmeier K., Asmolov G., Laruelle M. Internet in Russia: A Study of the Runet and Its Impact on Social Life / Ed. by S. G. Davydov. Cham : Springer, 2020. doi
- Chapter Rozhkov A., Zobnina M. Investments in Runet, in: Internet in Russia: A Study of the Runet and Its Impact on Social Life / Ed. by S. G. Davydov. Cham : Springer, 2020. doi Ch. 4. P. 65-82. doi
- Chapter Рожков А. Г. Задача удержания клиентов среди других задач управления клиентской базой // В кн.: Клиентоориентированность: исследования, стратегии, технологии : монография / Под общ. ред.: О. К. Ойнер, И. В. Липсиц, Л. С. Латышова. М. : ИНФРА-М, 2020. doi Гл. 6. С. 142-157. doi
- Book Ойнер О. К., Липсиц И. В., Пантелеева Е. К., Рожков К. Л., Рожков А. Г., Латышова Л. С., Карпова С. В., Фирсова И. А. Клиентоориентированность: исследования, стратегии, технологии : монография / Под общ. ред.: О. К. Ойнер, И. В. Липсиц, Л. С. Латышова. М. : ИНФРА-М, 2020. doi
- Article Zobnina M., Коротков А. В., Rozhkov A. Structure, Challenges and Opportunities for Development of Entrepreneurial Education in Russian Universities // Foresight and STI Governance. 2019. Vol. 13. No. 4. P. 69-81. doi
- Book Зобнина М. Р., Рожков А. Г., Рылова А. Г., Королева А. В., Калмыков П., Еремеев А., Янковский Р., Румянцев А. А. Интернет-предпринимательство / Рук.: М. Р. Зобнина; под общ. ред.: М. Р. Зобнина. М. : Просвещение, 2019.
- Article Zobnina M., Rozhkov A. Listening to the voice of customer in hospitality industry: Kano model application // Worldwide Hospitality and Tourism Themes. 2018. Vol. 10. No. 4. P. 436-448. doi
- Chapter Rozhkov A., Морозова А. И. USE OF GAMIFICATION TOOLS: SHIFTING CUSTOMER ENGAGEMENT PRACTICIES OF RUSSIAN COMPANIES, in: 2018 Global Marketing Conference at Tokyo Proceedings. Yonsei University, 2018. doi P. 935-935. doi
- Preprint Morozova A. I., Rozhkov A. GAMIFICATION TOOLS AND PRACTICIES OF RUSSIAN COMPANIES / NRU Higher School of Economics. Series MAN "Management". 2017.
- Book Зобнина М. Р., Теванян Э. А., Рожков А. Г. Методическое пособие по курсу "Интернет-предпринимательство" / Под общ. ред.: М. Р. Зобнина. Издательские решения. Ридеро, 2016.
- Chapter Рожков А. Г. Целевая аудитория // В кн.: Методическое пособие по курсу "Интернет-предпринимательство" / Под общ. ред.: М. Р. Зобнина. Издательские решения. Ридеро, 2016. С. 52-59.
- Chapter Rozhkov A., Smirnova M. M., Rebiazina V. A. Customer orientation in emerging markets: concepts and empitical tests, in: Emerging Markets and the Future of the BRIC Nations. Massachusetts : Edward Elgar Publishing, 2015. Ch. 10. P. 170-191. doi
- Chapter Weck M., Sheresheva M., Simontsev S., Rozhkov A. Knowledge-based networking in Russia: the case of emerging ural regional innovation system, in: Yhteistyöllä menestykseen – BOAT-hankkeen tulosraportti. Helsinki : HAMK University of Applied Sciences, 2014. Ch. 10. P. 72-97.
- Article Rozhkov A. Personal Level Customer Orientation in Russian Direct Sales Market // Trziste. 2014. Vol. 26. No. 1. P. 7-22.
- Chapter Смирнова М. М., Rebiazina V. A., Rozhkov A. Revising Customer Orientation Concept in Emerging Markets: Findings from the Russian Market, in: Listening to consumers of emerging markets. Proceedings of the 2014 Annual Conference of the Emerging Markets Conference Board January 9–11, 2014. New Delhi : IIM LUCKNOW Noida Campus, 2014. Ch. 157. P. 791-796.
- Book Rozhkov A., Zobnina M. «Izbenka: what if less is more?». The Case Center. Series Case Ref. no 514-072-1 "Marketing", 2014.
- Book Rozhkov A., Zobnina M. «Izbenka: what if less is more?». The Case Center. Series Teaching notes Ref. no 514-072-8 "Marketing", 2014.
- Preprint Rozhkov A., Zobnina M. «Izbenka»: what if less is more? / The Case Center. Series Case Ref. no 514-072-1 "Marketing". 2014.
- Preprint Rozhkov A., Zobnina M. «Izbenka»: what if less is more? / The Case Centre. Series Teaching notes Ref. no 514-072-8 "Marketing". 2014.
- Article Рожков А. Г., Ребязина В. А., Смирнова М. М. Ориентация компании на клиента: результаты эмпирической проверки на примере российского рынка // Российский журнал менеджмента. 2014. Т. 12. № 3. С. 33-58.
- Article Зобнина М. Р., Рожков А. Г. Потребительское поведение в индустрии туризма и гостеприимства: актуальные направления исследований // Менеджмент в России и за рубежом. 2014. № 6. С. 53-60.
- Chapter Третьяк О. А., Ребязина В. А., Рожков А. Г. Современные маркетинговые практики в России // В кн.: XIV Апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества: в 4-х книгах. Книга 3 / Отв. ред.: Е. Г. Ясин. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2014. С. 291-299.
- Chapter Третьяк О. А., Ребязина В. А., Рожков А. Г. Современные маркетинговые практики в России // В кн.: XIV Апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества: в 4-х книгах. Книга 3 / Отв. ред.: Е. Г. Ясин. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2014. С. 291-299.
- Article Рожков А. Г. Летняя конференция Американской ассоциации маркетинга // Российский журнал менеджмента. 2013. Т. 11. № 4. С. 137-139.
- Preprint Rozhkov A. Building and developing customer relations in the emerging Russian market. The case of Finnish companies / Research Centre for East European Studies at the University of Bremen. Series "Changing Europe Summer School". 2012.
- Article Рожков А. Г. Ориентация компании на клиента: опыт практического исследования // Вестник Уральского федерального университета. Серия: Экономика и управление. 2012. № 4. С. 20-31.
- Article Третьяк О. А., Рожков А. Г. Ориентация на клиента: моделирование и диагностика // Вестник Российского экономического университета им. Г.В. Плеханова. 2012. № 4 (46). С. 76-84.
- Article Рожков А. Г. 19-й международный коллоквиум по маркетингу взаимоотношений // Российский журнал менеджмента. 2011. Т. 9. № 4. С. 132-134.
- Chapter Rebiazina V. A., Tretyak O., Rozhkov A. Customer orientation in Russia – a Mith or Reality?, in: 2nd EMAC Regional Conference «Marketing Theory Challenges in Emerging Societies» Proceedings. Iasi : , 2011. P. 233-240.
- Chapter Третьяк О. А., Рожков А. Г. Новые технологии формирования и оценки отношений с клиентами // В кн.: XI международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества: В 3 кн. Кн. 2. / Отв. ред.: Е. Г. Ясин. Кн. 2. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2011. С. 316-325.
- Chapter Buzulukova E. V., Popov N., Tretyak O., Rozhkov A. Developing Marketing for the Stroi-Network, in: STROI-network - Business Networks in Russia, 2010. Хямеэнлинна : HAMK University of Applied Science, 2010. P. 78-106.
- Chapter Третьяк О. А., Попов Н. И., Рожков А. Г. Управление сетью поставок: концепция цепочки спроса, власти и рыночной ориентации || Managing a Supply Network: Demand Chain Management Concept, Power and Market Orientation // В кн.: Современный менеджмент: проблемы, гипотезы, исследования: сборник научных трудов. Выпуск 2 / Науч. ред.: М. Ю. Шерешева. Вып. 2. М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2010. С. 117-132.
- Article Рожков А. Г., Бузулукова Е. В. 17-й Международный коллоквиум по маркетингу взаимоотношений // Российский журнал менеджмента. 2009. Т. 7. № 4. С. 191-195.
- Chapter Рожков А. Г. Ориентация на клиентов в контексте развития маркетинга взаимодействий и сетевого подхода // В кн.: Современный менеджмент: проблемы, гипотезы, исследования : сборник научных трудов / Сост.: М. Ю. Шерешева. Вып. 1. М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2009. С. 143-159.
- Article Рожков А. Г. Подходы к оценке ориентации на клиента в современном бизнесе // Российское предпринимательство. 2009. № 9. С. 47-51.
Conferences
- 2019iCare Perm (Пермь). Presentation: CUSTOMER COMPLAINT MANAGEMENT IN GAMING INDUSTRY
- iCare Perm (Пермь). Presentation: CUSTOMER COMPLAINT MANAGEMENT IN GAMING INDUSTRY
- 20182018 Global Marketing Conference (Токио). Presentation: USE OF GAMIFICATION TOOLS: SHIFTING CUSTOMER ENGAGEMENT PRACTICIES OF RUSSIAN COMPANIES
- 11-я Ежегодная научная конференция "Бизнес. Исследования. Образование" (Москва). Presentation: Исследование взаимоотношений с клиентами в ведущих зарубежных журналах
- 201443rd EMAC ANNUAL CONFERENCE (Валенсия). Presentation: Contemporary Marketing Practices in Russia: Transactions, Relationships and Interactions. Evidence from Empirical Research
- 43rd EMAC ANNUAL CONFERENCE (Валенсия). Presentation: Customer Orientation: what Do we Actually Study? Insights From Russian market
- 2014 Annual Conference of the Emerging Markets Conference Board (Нью-Дели). Presentation: Revising Customer Orientation Concept in Emerging Markets: Findings from the Russian Market
- 7-я Ежегодная научная конференция "Современный менеджмент: проблемы, гипотезы, исследования" (Москва). Presentation: Потребительское поведение в индустрии туризма и гостеприимства: актуальные направления исследований
- 7-я Ежегодная научная конференция "Современный менеджмент: проблемы, гипотезы, исследования" (Москва). Presentation: Маркетинговые практики и стратегическая ориентация российских компаний
- First International Conference on Social Network Analysis (Москва). Presentation: Team composition in the Russian venture industry
- 43rd EMAC ANNUAL CONFERENCE (Валенсия). Presentation: Contemporary marketing practices in Russia: transactions, relationships and interactions. Evidence from empirical research
- 201342nd Annual EMAC Conference (Стамбул). Presentation: Marketing strategy transformation in emerging markets: Meta-analysis results from the Russian context
- 6-я Научная конференция «Современный менеджмент: проблемы, гипотезы, исследования» (Москва). Presentation: Personal Level Customer Orientation: Key Drivers and Managerial Implications
- 4th EMAC CEE Regional Conference (Санкт-Петербург). Presentation: Customer Orientation Of Sales Representatives: Insights From Russian Direct Sales Industry
Conference participation
Marketing Practices in Russian Consumer Markets: from Business to Personal Level. AMA 2013 Summer Marketing Educators' Conference
9.08.2013 - 11.08.2013 США, Бостон
Marketing strategy transformation in emerging markets: Meta-analysis results from the Russian context. 42nd Annual EMAC Conference 4.06.2013 - 7.06.2013 Турция, Стамбул
Современные маркетинговые практики в России. XIV Апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества
2.04.2013 - 5.04.2013 Российская Федерация, Москва
Изучение клиентоориентированности российских компаний на российском рынке. X Международная научная конференция по проблемам экономического развития в современном мире "Устойчивое развитие российских регионов: Россия и ВТО" 19.04.2013 - 20.04.2013 Российская Федерация, г.Екатеринбург
Ориентация компании на клиента: оценка на основе ключевых процессов. V Ежегодная научная конференция "Современный менеджмент: проблемы, гипотезы, исследования" 23.10.2012 - 25.10.2012, НИУ ВШЭ, Российская Федерация, Москва
Customer orientation in Russian market: empirical evaluation. 14th Aannual International Conference of the Global Business and Technology Association (GBATA) "MAPPING THE GLOBAL FUTURE: EVOLUTION THROUGH INNOVATION AND EXCELLENCE. // GBATA, New York, USA 2012
Building up personal level relations: case of Russian direct sales industry. 19th International Colloquium in Relationship Marketing // RIT, Rochester, USA 2011
Создание отношений на персональном уровне: российская индустрия прямых продаж. 4-я ежегодная международная конференция "Современный менеджмент: проблемы, гипотезы, исследования"// НИУ ВШЭ, 2011
“Demand chain management: Integrating market orientation and power co-ordination concepts”. 18th International Colloquium in Relationship Marketing: Re-inventing Relationship Marketing in a Service Dominant World. // Henley Business School, UK, 2010. (соавт. Третьяк О.А., Попов Н.И.)
«Построение клиентоориентированной межфирменной сети». XI Международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества. ГУ-ВШЭ, Москва 6-8 апреля 2010 г. (соавт. О.А. Третьяк, Е.В. Бузулукова, Н.И. Попов (ГУ-ВШЭ), M. Weck (HAMK University of Applied Sciences))
Новые технологии формирования и оценки отношений с клиентами. XI Международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества. ГУ-ВШЭ, Москва 6-8 апреля 2010 г. (соавт. О.А. Третьяк )
"Customer orientation of B2B network: how to define and measure" ICRM Conference, Maastricht, Нидерланды, 2009
"Ориентация на клиента в межфирменных сетях" Современный менеджмент: вопросы теории и практики, ГУ-ВШЭ, Москва, ноябрь 2008
"CUSTOMER ORIENTATION OF B2B NETWORKS", ICRM Conference. Swansea University, Wales 2008
Серия семинаров по проекту STROI network, HAMK University of Applied Sciences, Finland, ВШМ СПбГУ, Санкт-Петербург, ГУ-ВШЭ, Москва. 2008-2009
"Построение отношений клиентоориентированной компании", Международная конференция «Маркетинговые стратегии российских компаний: поиск путей повышения эффективности», Санкт-Петербург, ВШМ СПбГУ, 4-5 октября 2007