Irina Dvoretskaya
- Research Fellow:Institute of Education / Laboratory for Digital Transformation of Education
- Associate Professor:Institute of Education / Department of Educational Programmes
- Irina Dvoretskaya has been at HSE University since 2016.
Education and Degrees
- 2022
Candidate of Sciences* (PhD)
HSE University - 2007
Master's in Applied Mathematics and Information Science
Peoples’ Friendship University of Russia
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.
Continuing education / Professional retraining / Internships / Study abroad experience
July 2019 – The Sixth International Summer School "APPLIED PSYCHOMETRICS IN PSYCHOLOGY AND EDUCATION" 2019, Moscow
July 2019 – III International Summer School “Inequality of Educational Opportunities”, Moscow
April-May 2019 – "Basics of writing an empirical research article", Academic Writing Centre (NRU HSE, Moscow).
September-October 2018 – academic internship, Trinity College Dublin, the University of Dublin, Ireland
2017/2018: DT8115 "Learning in Technology-Rich Environments", Norwegian University of Science and Technology
14-18 May 2018, The Fourteenth EATEL Summer School on Technology Enhanced Learning, Durrës, Albania
2017 - "Writing a Draft for Publication" Academic Writing Centre (NRU HSE, Moscow).
14-15 June 2017, Yandex School of Data Analysis, Data Culture intensive for faculty, Moscow
2-7 July 2017, International Summer School "Inequality of Educational Opportunities", Moscow
Courses (2023/2024)
- Data Management in Education Products (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 2 module)Rus
- Data Management in Education Products (Mago-Lego; 2 module)Rus
- Past Courses
Courses (2019/2020)
Dissertation for a degree of Candidate of Science
I. Dvoretskaya Process assessment of the level of ICT mastering in Russian schools
20228
- Book Amelina N., Dvoretskaya I., Olga Romanova, Savitsky K., Udayadas G., Uvarov A., Yang J., Zhuang R. Analytical Report on the Global Innovations and Monitoring of the Status of Smart Education. UNESCO IITE; HSE University; BNU, 2022.
- Chapter Dvoretskaya I., Uvarov A., Kochak E. The Smart Education Progress Measurement: can Field Experts' Opinions Help?, in: Resilience and Future of Smart Learning: Proceedings of 2022 International Conference on Smart Learning Environments. Springer, 2022. P. 223-232. doi
- Book Дворецкая И. В., Карлов И. А., Кочак Э., Савицкий К. Л. Измерение перехода школы к цифровой трансформации образования: опыт, трудности, результаты и возможности / Рук.: И. А. Карлов; науч. ред.: И. В. Дворецкая. Издательский дом НИУ ВШЭ, 2022.
- Article Волкова Е. В., Дворецкая И. В., Кабардов М. К., Лобаскова М. М., Оржековский П. А., Солдатова Г. У., Твардовская А. А. Каким становится образование? // Вестник Российского фонда фундаментальных исследований. 2022. № 1(113). С. 23-36. doi
- Chapter Савицкий К. Л., Дворецкая И. В. Онлайн и повышение педагогического мастерства учителей: что показывает мониторинг цифровой трансформации школ в 2020–2021 гг. // В кн.: eLearning Stakeholders and Researchers Summit 2021. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2022. С. 180-186. doi
- Chapter Дворецкая И. В., Уваров А. Ю. Рамочная модель цифрового обновления общего образования и оценка использования ИКТ-поддержанных инновационных способов учебной работы // В кн.: Информационные технологии для Новой школы. Материалы XIII Всероссийской конференции с международным участием. ГБУ ДПО «Санкт-Петербургский центр оценки качества образования и информационных технологий», 2022. С. 20-32.
- Chapter Дворецкая И. В., Савицкий К. Л. Условия для перехода к смарт-школе: интернет для учебной работы учащихся // В кн.: Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании : материалы VI Международной науч. конф., г. Красноярск, 20–23 сентября 2022 г. : в 3 ч. Ч. 2. Красноярский государственный педагогический университет им. В.П. Астафьева, 2022. С. 196-200.
- Book Горяйнова А. Р., Дворецкая И. В., Кочак Э., Мерцалова Т. А., Савицкий К. Л. Цифровое обновление российской школы. М. : Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2022. doi
20215
- Book Dvoretskaya I., Uvarov A., Романова О. Ю., Savitsky K. Global innovations of smart education. UNESCO, 2021. (in press)
- Chapter Dvoretskaya I., Uvarov A. Innovative ICT-supported teaching and the school’s digital renewal stages, in: Lecture Notes in Educational Technology Vol. 43: Science Education in Countries Along the Belt & Road. Singapore : Springer, 2021. (in press)
- Chapter Дворецкая И. В. МОДЕЛЬ DIGCOMPORG И ЕЕ ЗНАЧЕНИЕ ДЛЯ РАЗРАБОТКИ МНОГОАСПЕКТНОЙ ПРОЦЕССНОЙ МОДЕЛИ ЦИФРОВОГО ОБНОВЛЕНИЯ ШКОЛЫ // В кн.: Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании Ч. 2. Сибирский федеральный университет, 2021. С. 484-487.
- Chapter Уваров А. Ю., Вихрев В. В., Водопьян Г. М., Дворецкая И. В., Кочак Э., Савицкий К. Л. На пути к построению многоаспектной процессной модели цифрового обновления школы // В кн.: Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании Ч. 2. Сибирский федеральный университет, 2021. С. 677-681.
- Article Уваров А. Ю., Вихрев В. В., Водопьян Г. М., Дворецкая И. В., Кочак Э., Левин И. Школы в развивающейся цифровой среде: цифровое обновление и его зрелость // Информатика и образование. 2021. Т. 36. № 7. С. 5-28. doi
20207
- Chapter Dvoretskaya I., Uvarov A. A combined methodology to assess innovative ICT-supported teaching methods based on quantitative data, in: Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании Т. 2. Красноярск : Библиотечно-издательский комплекс Сибирского федерального университета, 2020. P. 553-559.
- Chapter Dvoretskaya I., Uvarov A. Make use of SELFIE data to generate targeted recommendations for school teams: two instruments, in: Proceedings of the 17th International Conference on Cognition and exploratory learning in the digital age (CELDA 2020). IADIS Press, 2020. P. 383-386.
- Chapter Dvoretskaya I., Uvarov A. School Digital Transformation Assessment: from Numerical Representation to a Qualitative Multi-dimensional Analysis, in: Proceedings of the 4th International Conference on Informatization of Education and E-learning Methodology: Digital Technologies in Education (IEELM-DTE 2020) / Ed. by M. Noskov, A. Semenov, S. Grigoriev. Vol. 2770: Informatization of Education and E-learning Methodology: Digital Technologies in Education-2020. Krasnoyarsk : CEUR Workshop Proceedings, 2020. P. 16-27.
- Chapter Дворецкая И. В., Уваров А. Ю., Вихрев В. В. Модели для описания изменений образовательных организаций в ходе их цифровой трансформации // В кн.: Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании Т. 2. Красноярск : Библиотечно-издательский комплекс Сибирского федерального университета, 2020. С. 391-395.
- Book Дворецкая И. В., Уваров А. Ю., Вихрев В. В. Модели обновления общего образования в развивающейся цифровой среде: Аннотированная библиография. Торус Пресс, 2020.
- Article Уваров А. Ю., Дворецкая И. В. ОЦЕНКА ИСПОЛЬЗОВАНИЯ В ШКОЛЕ ИННОВАЦИОННОЙ УЧЕБНОЙ РАБОТЫ, ПОДДЕРЖАННОЙ ЦИФРОВЫМИ ТЕХНОЛОГИЯМИ, НА ОСНОВЕ КОЛИЧЕСТВЕННЫХ ДАННЫХ // Отечественная и зарубежная педагогика. 2020. Т. 1. № 66(2). С. 29-45.
- Book Мерцалова Т. А., Дворецкая И. В. Российские школы через призму мониторинга цифровой трансформации образования (анализ различительных возможностей инструмента) Вып. 12(42). М. : Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2020.
20195
- Article Dvoretskaya I. On the Formation of a Common Vision of the Use of Information and Communication Technologies in the Classroom / Пер. с рус. // Russian Education and Society. 2019. Vol. 61. No. 2-3. P. 101-107. doi
- Book Уваров А. Ю., Ван С., Кан Ц., Чжу С., Цзян С. «Проблемы и перспективы цифровой трансформации образования в России и Китае» / Отв. ред.: И. В. Дворецкая. Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2019. doi
- Chapter Уваров А. Ю., Дворецкая И. В., Фрумин И. Д. Глава 4. Об основных направлениях работ по цифровой трансформации образования // В кн.: Трудности и перспективы цифровой трансформации образования / Рук.: А. Ю. Уваров; под общ. ред.: А. Ю. Уваров, И. Д. Фрумин. М. : Государственный университет-Высшая школа экономики, 2019. Гл. 4. С. 239-282.
- Article Дворецкая И. В. ИКТ-КОМПЕТЕНТНОСТЬ РОССИЙСКИХ УЧИТЕЛЕЙ (НА ДАННЫХ МЕЖДУНАРОДНОГО ИССЛЕДОВАНИЯ PIAAC) // Информационное общество. 2019. № 1-2. С. 75-81.
- Book Уваров А. Ю., Дворецкая И. В., Заславский И. М., Карлов И. А., Мерцалова Т. А., Фрумин И. Д. Трудности и перспективы цифровой трансформации образования / Рук.: А. Ю. Уваров; под общ. ред.: А. Ю. Уваров, И. Д. Фрумин. М. : Государственный университет-Высшая школа экономики, 2019.
20182
- Chapter Dvoretskaya I. School digitalization from the teachers’ perspective in Russia, in: PROCEEDINGS OF THE 15th INTERNATIONAL CONFERENCE on COGNITION AND EXPLORATORY LEARNING IN THE DIGITAL AGE (CELDA 2018). , 2018. P. 367-370.
- Article Дворецкая И. В. О сформированности общего видения на использование ИКТ в учебной работе в школе // Наука и школа. 2018. № 5. С. 127-132.
20171
Conferences
- 2019XX апрельская международная научная конференция НИУ ВШЭ (Москва). Presentation: Perspectives of Sino-Russian AI in education cooperation for regional economic development: An overview
- 2018III Международная конференция "Интернет после глобальности" (Москва). Presentation: Что мы можем узнать при помощи нетнографии о российских учителях и как нетнография позволяет нам узнать немножко больше, чем хотелось бы?
- IADIS International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age (CELDA 2018) (Будапешт). Presentation: School digitalization from the teachers’ perspective in Russia
- IADIS International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age (CELDA 2018) (Будапешт). Presentation: School digitalization from the teachers’ perspective in Russia
- 2017eStars2017 (Москва). Presentation: Поддержка внедрения онлайн-обучения. ИКТ компетентность педагогов: дефициты и возможные пути преодоления
Exploring Ireland’s Best Practices in Digital Schooling
IOE doctoral student Irina Dvoretskaya, who has concentrated most of her research on topics of digital transformation in secondary education, has recently completed her PhD internship with the Centre for Research in IT in Education (CRITE) in Dublin, the Republic of Ireland. During her stay at CRITE, Irina was focused on exploring how Irish schools from various socioeconomic settings put to use the potential of modern ICT to make a difference in school-age learning & development.
SELFIE: Helping Schools Go Digital
This January, Spain’s Seville, which is the capital of Andalusia and one of the country’s most picturesque localities, welcomed an expert workshop as part of the large-scale SELFIE school digital self-evaluation project. Irina Dvoretskaya, a researcher at the IOE Center for Educational Leadership, attended the event to discuss the results of SELFIE’s pilot stage in Russia and outline key areas for further developing and refining this new school assessment framework.