Tatiana Khavenson
- Associate Professor:Institute of Education / Department of Educational Programmes
- Chief Expert:Institute of Education
- Tatiana Khavenson has been at HSE University since 2007.
Education and Degrees
- 2019
Candidate of Sciences* (PhD) in Education
HSE University
Thesis Title: Methodology of using large-scale assessment studies in education for educational policy - 2004
Degree
Lomonosov Moscow State University
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.

Young Faculty Support Program (Group of Young Academic Professionals)
Category "New Lecturers" (2009-2010)
20232
- Book Ефимова Е. А., Хавенсон Т. Е. Магистерские программы Института образования НИУ ВШЭ: практики применения проектного обучения Вып. 5. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2023.
- Article Диана О. Королева, Анастасия А. Андреева, Татьяна Е. Хавенсон Шоковая инновация: концептуализация процесса цифровой трансформации образования в период пандемии // Образование и саморазвитие. 2023. Т. 18. № 2. С. 100-117. doi
20222
- Article Kapuza A., Kolygina D., Khavenson T., Koroleva D. A time to gather stones – barriers to use technologies before the COVID-19 school closures // International Journal of Educational Management. 2022. Vol. 36. No. 6. P. 923-936. doi
- Book Т.Е. Хавенсон, М.В. Озерова, К.А. Вилкова Дизайн и преподавание дисциплины «Методы социальных исследований» в прикладной магистратуре: Учебно-методическое пособие Вып. 3. М. : НИУ ВШЭ, 2022.
20213
- Article Хавенсон Т. Е., Лукина А. А. Мотивы инноваторов в образовании: подходы к определению и разработка шкалы для измерения // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2021. Т. 18. № 1. С. 92-108. doi
- Chapter Томасова Д. А., Королева Д. О., Хавенсон Т. Е. Образовательные экосистемы: традиционные и нетрадиционные акторы в развитии территорий // В кн.: Города будущего: пространственное развитие, соучаствующее управление и творческие индустрии. М. : Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 2021. Гл. 3.6. С. 349-373.
- Book Хавенсон Т. Е., Котик Н. В., Королева Д. О. Пять профилей технологической готовности школьных учителей: от «скептиков» к «исследователям» / Отв. ред.: С. И. Заир-Бек, Е. А. Терентьев; под общ. ред.: С. И. Заир-Бек; науч. ред.: В. А. Болотов, И. Д. Фрумин. Т. 1. Вып. 35. Издательский дом НИУ ВШЭ, 2021.
20207
- Article Chirkina T., Khavenson T., Pinskaya М., Zvyagintsev R. Factors of student resilience obtained from TIMSS and PISA longitudinal studies // Issues in Educational Research. 2020. Vol. 30. No. 4. P. 1245-1263.
- Article Jackson M., Khavenson T., Chirkina T. Raising the Stakes: Inequality and Testing in the Russian Education System // Social Forces. 2020. Vol. 98. No. 4. P. 1613-1635. doi
- Book Королева Д. О., Адамович К. А., Хавенсон Т. Е. Информационный бюллетень "Мониторинг экономики образования" Вып. 2(2020) ОПЫТ РОССИЙСКИХ ПЕДАГОГОВ В ПРОВЕДЕНИИ ДИСТАНЦИОННЫХ ЗАНЯТИЙ Вып. 2. Издательский дом НИУ ВШЭ, 2020.
- Book Королева Д. О., Хавенсон Т. Е., Акаева К. И., Науширванов Т. О. Информационный бюллетень "Мониторинг экономики образования" Вып.14(2020) Взаимодействие российских школ с EdTech-компаниями в период массового перехода на дистанционное обучение. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2020.
- Article Кармаева Н. Н., Хавенсон Т. Е., Илиева-Тричкова П. ОБРАЗОВАНИЕ И СОЦИАЛЬНО-ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЙ СТАТУС: СГЛАЖИВАНИЕ НЕРАВЕНСТВА СРЕДИ МУЖЧИН И ЖЕНЩИН В РОССИИ // Социологические исследования. 2020. № 3. С. 108-120. doi
- Book Хавенсон Т. Е., Котик Н. В., Королева Д. О. ЦИФРОВАЯ ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ ГОТОВНОСТЬ ШКОЛЬНЫХ УЧИТЕЛЕЙ Вып. 8. Издательский дом НИУ ВШЭ, 2020.
- Chapter Хавенсон Т. Е., Гизатуллин М. А. Цифровая технологическая готовность учителей: подходы к измерению // В кн.: Тенденции развития образования. Эффективность образовательных институтов: материалы XVI ежегодной Международной научно-практической конференции. Дело, 2020. С. 188-195.
201911
- Book Карной М., Ларина Г. С., Маркина В. М., Захаров А. Б., Хавенсон Т. Е., Вергелес К. П., Сергеева Т. В. (Не)обычные школы: разнообразие и неравенство / Под общ. ред.: М. Карной, Г. С. Ларина, В. М. Маркина. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2019. doi
- Article Bodovski K., Chykina V., Khavenson T. Do human and cultural capital lenses contribute to our understanding of academic success in Russia // British Journal of Sociology of Education. 2019. Vol. 40. No. 3. P. 393-409. doi
- Article Dalmon D. L., Fonseca I., Avena C. P., Carnoy M., Khavenson T. Do students make greater achievement gains in some higher education institutions’ programs than others? Insights from Brazil // Higher Education. 2019. Vol. 78. No. 5. P. 887-910. doi
- Preprint Khavenson Tatiana, Koroleva Diana, Lukina Anastasia. The Four Motives of Educational Innovators / NRU Higher School of Economics. Series EDU "Education". 2019. No. 52.
- Chapter Хавенсон Т. Е., Сергеева Т. В. Восприятие контингента // В кн.: (Не)обычные школы: разнообразие и неравенство / Под общ. ред.: М. Карной, Г. С. Ларина, В. М. Маркина. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2019. doi Гл. 3. С. 62-76.
- Article Королева Д. О., Хавенсон Т. Е., Лукина А. А., Коваленко М. Л., Герман Е. А. Застрять в прыжке: как дошкольное и школьное образование переходит на цифру // Директор школы. 2019. № 8. С. 63-73.
- Article Хавенсон Т. Е. Интеграция школ в Латвии и Эстонии через реформу содержания образования // Вопросы образования. 2019. № 3. С. 77-100. doi
- Chapter Бысик Н. В., Гетман А. В., Капуза А. В., Керша Ю. Д., Ларина Г. С., Лебедева Н. В., Пинская М. А., Сергеева Т. В., Хавенсон Т. Е., Чиркина Т. А. Качество школьного образования // В кн.: Российская школа: Начало ХХI века / Под общ. ред.: С. Г. Косарецкий; науч. ред.: Я. И. Кузьминов, И. Д. Фрумин. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2019. doi С. 88-183.
- Article Хавенсон Т. Е., Чиркина Т. А. Образовательный выбор учащихся после 9-го и 11-го классов: сравнение первичных и вторичных эффектов социально-экономического положения семьи // Журнал исследований социальной политики. 2019. Т. 17. № 4. С. 539-554. doi
- Chapter Хавенсон Т. Е., Алексеева К. В. Практики профориентации // В кн.: (Не)обычные школы: разнообразие и неравенство / Под общ. ред.: М. Карной, Г. С. Ларина, В. М. Маркина. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2019. doi Гл. 4. С. 77-103.
- Book Косарецкий С. Г., Баранников К. Ю., Беликов А. А., Бысик Н. В., Гетман А. В., Горбовский Р. В., Добрякова М. С., Заир-Бек С. И., Зинюхина Е. В., Капуза А. В., Керша Ю. Д., Княгинина Н. В., Ларина Г. С., Лебедева Н. В., Мерцалова Т. А., Пинская М. А., Реморенко И. М., Сергеева Т. В., Хавенсон Т. Е., Чиркина Т. А., Янкевич С. В., Новикова Е. Г. Российская школа: Начало ХХI века / Под общ. ред.: С. Г. Косарецкий; науч. ред.: Я. И. Кузьминов, И. Д. Фрумин. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2019. doi
20188
- Article Morsy L., Khavenson T., Carnoy M. How international tests fail to inform policy: The unsolved mystery of Australia’s steady decline in PISA scores // International Journal of Educational Development. 2018. Vol. 60. P. 60-79. doi
- Chapter Khavenson T. Postsocialist Transformations, Everyday School Life, and Country Performance in PISA: Analysis of Curriculum Education Reform in Latvia and Estonia, in: Comparing Post-Socialist Transformations: purposes, policies, and practices in education. Oxford : Symposium Books, 2018. doi P. 85-103. doi
- Article Chirkina T., Khavenson T. School Climate: A History of the Concept and Approaches to Defining and Measuring it on PISA Questionnaires // Russian Education and Society. 2018. Vol. 60. No. 2. P. 133-160. doi
- Book Хавенсон Т. Е., Королева Д. О., Лукина А. А. Акторы образовательных инноваций: ценности и мотивация / Науч. ред.: В. А. Болотов. Т. 6. Вып. 21. М. : НИУ ВШЭ, 2018.
- Chapter Королева Д. О., Хавенсон Т. Е., Андреева А. А., Лукина А. А. Низовые инновации в современном российском образовании: определение поля исследования // В кн.: Практики развития: индивидуальная инициатива в новом образовательном пространстве: материалы XXIV научно-практической конференции. Красноярск : Институт психологии практик развития, 2018. С. 141-146.
- Book Хавенсон Т. Е., Чиркина Т. А. Образовательные переходы в России: социально-экономическое положение семьи и успеваемость: Факты образования. Выпуск № 5 (20). М. : НИУ ВШЭ, 2018.
- Article Пинская М. А., Хавенсон Т. Е., Звягинцев Р. С., Михайлова А. М., Чиркина Т. А., Косарецкий С. Г. Поверх барьеров: исследуем резильентные школы // Вопросы образования. 2018. № 2. С. 198-227. doi
- Article Хавенсон Т. Е., Чиркина Т. А. Эффективно поддерживаемое неравенство. Выбор образовательной траектории после 11-го класса школы в России // Экономическая социология. 2018. Т. 19. № 5. С. 66-89. doi
20178
- Chapter Koroleva D., Khavenson T. Innovators from within and from without the education system, in: Reforms and Innovation in Education - Implications for the Quality of Human Capital / Ed. by A. M. Sidorkin, M. Warford. Springer, 2017. doi Ch. 4. P. 69-83. doi
- Article Carnoy M., Marotta L., Louzano P., Khavenson T., Recch F., Carnauba F. Intranational Comparative Education: What State Differences in Student Achievement Can Teach Us about Improving Education—the Case of Brazil // Comparative Education Review. 2017. Vol. 61. No. 4. P. 726-759. doi
- Book Королева Д. О., Хавенсон Т. Е., Андреева А. А. Ландшафт образовательных инноваций: содержание и структура: Факты образования. Спецвыпуск 5 (14) (сентябрь 2017 г.) / Науч. ред.: В. А. Болотов. Т. 5. Вып. 14. М. : НИУ ВШЭ, 2017.
- Article Капуза А. В., Керша Ю. Д., Захаров А. Б., Хавенсон Т. Е. Образовательные результаты и социальное неравенство в России: динамика и связь с образовательной политикой // Вопросы образования. 2017. № 4. С. 10-35. doi
- Book Пинская М. А., Хавенсон Т. Е., Чиркина Т. А., Михайлова А. М. Резильентные школы: высокие достижения в социально неблагополучном окружении / Под общ. ред.: Л. М. Гохберг, Л. Д. Гудков, Н. В. Ковалева, Я. И. Кузьминов. Вып. №21 (120): Информационные бюллетени "Мониторинг экономики образования". М. : НИУ ВШЭ, 2017.
- Book Хавенсон Т. Е., Керша Ю. Д. Сравнительный анализ результатов тестов PISA и TIMSS в России и странах Европы Вып. 1 (9). НИУ ВШЭ, 2017.
- Article Чиркина Т. А., Хавенсон Т. Е. Школьный климат. История понятия, подходы к определению и измерение в анкетах PISA // Вопросы образования. 2017. № 1. С. 207-229. doi
- Chapter Пинская М. А., Хавенсон Т. Е., Чиркина Т. А. “Резильентные” школы и школьники. Билет на ковчег: вносит ли школа вклад в резильентность ученика? // В кн.: Образование и социальная дифференциация: коллективная монография / Отв. ред.: М. Карной, И. Д. Фрумин, Н. Н. Кармаева. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2017. С. 183-202.
20164
- Article Carnoy M., Khavenson T., Loyalka P., Schmidt W., Zakharov A. Revisiting the Relationship between International Assessment Outcomes and Educational Production: Evidence from a Longitudinal PISA-TIMSS Sample // American Educational Research Journal. 2016. Vol. 53. No. 4. P. 1054-1085. doi
- Article Khavenson T., Carnoy M. The unintended and intended academic consequences of educational reforms: the cases of Post-Soviet Estonia, Latvia and Russia // Oxford Review of Education. 2016. Vol. 42. No. 2. P. 178-199. doi
- Article Хавенсон Т. Е. Качество ответов школьников на вопросы о социально-экономическом положении семьи // Социологический журнал. 2016. Т. 22. № 4. С. 74-89. doi
- Book Баринов С. Л., Беликов А. А., Болотов В. А., Заир-Бек С. И., Заиченко Н. А., Захаров А. Б., Карной М., Козина Н. С., Лоялка П. К., Мерцалова Т. А., Никитин И. В., Пинская М. А., Пономарева Алена Александровна, Хавенсон Т. Е., Агранович М. Л., Адамович К. А., Адамчук Д. В., Ермачкова Ю. Ф., Зайцева О. В. Российские учителя в свете исследовательских данных / Отв. ред.: И. Д. Фрумин, В. А. Болотов, С. Г. Косарецкий, М. Карной. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2016.
20155
- Book Carnoy M., Garcia E., Khavenson T. Bringing it back home. Why state comparisons are more useful than international comparisons for improving U.S. education policy Issue 410. Washington : Economic Policy Institute, 2015.
- Article Carnoy M., Khavenson T., Fonseca I., Costa L., Marotta L. Is Brazilian education improving? Evidence from PISA and SAEB / Пер. с португ. // Cadernos de Pesquisa. 2015. Vol. 45. No. 157. P. 450-485.
- Article Королева Д. О., Хавенсон Т. Е. The Portrait of a Twenty-First Century Innovator in Education // Russian Education & Society. 2015. Т. 57. № 5. С. 338-357. doi
- Article Carnoy M., Khavenson T., Ivanova A. Using TIMSS and PISA results to inform educational policy: a study of Russia and its neighbours // Compare: A Journal of Comparative and International Education. 2015. Vol. 45. No. 2. P. 248-271.
- Article Королева Д. О., Хавенсон Т. Е. Портрет инноватора образования XXI века // Вопросы образования. 2015. № 1. С. 182-200. doi
20145
- Preprint Carnoy M., Khavenson T., Costa L., Fonseca I., Marotta L. Is Brazilian Education Improving? A Comparative Foray Using PISA and SAEB Brazil Test Scores / NRU Higher School of Economics. Series EDU "Education". 2014. No. 22.
- Article Khavenson T., Solovyeva A. Relationship between the Unified State Exam and Higher Education Performance / Пер. с рус. // Educational studies. 2014
- Article Khavenson T., Orel E. Диспозиционные факторы отношения к статистике у студентов, изучающих социальные науки: Настойчивость и академическая мотивация / Пер. с рус. // Psychology. Journal of the Higher School of Economics. 2014. Vol. 11. No. 3. P. 37-54.
- Article Хавенсон Т. Е., Соловьева А. А. Связь результатов Единого государственного экзамена и успеваемости в вузе // Вопросы образования. 2014. № 1. С. 176-199.
- Chapter Орел Е. А., Хавенсон Т. Е. Субъективное благополучие и удовлетворенность институтами: структура и оценка степени гетерогенности ответов в европейских странах // В кн.: XIV Апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества: в 4-х книгах. Книга 4 / Отв. ред.: Е. Г. Ясин. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2014. С. 540-553.
20131
20129
- Article Khavenson T., Ekaterina Orel, Tryakshina M. Adaptation of Survey of Attitudes Towards Statistics (SATS 36) for Russian Sample // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2012. No. 46. P. 2126-2129.
- Preprint Ilyin M., Khavenson T., Meleshkina E. Y., Stukal D., Zharikova E. Factors of Post-Socialist Stateness / NRU Higher School of Economics. Series PS "Political Science". 2012. No. 03.
- Article Khavenson T., Migol E. V. Social and professional status and political values in Russia, Germany, and the United States // Russian Education and Society. 2012. Vol. 54. No. 10. P. 71-90. doi
- Preprint Khavenson T., Tyumeneva Y. A. Teacher Characteristics and Student Achievements in TIMSS. Findings gained from applying the "first-difference" method to TIMSS-2007 data / NRU Higher School of Economics. Series EDU "Education". 2012. No. 06.
- Chapter Миголь Е. В., Хавенсон Т. Е. Изучение распределения политических ценностей в России, Франции, Германии и США // В кн.: XII Международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества. В четырех книгах. Книга 2 / Отв. ред.: Е. Г. Ясин. Кн. 2. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2012. С. 293-302.
- Chapter Тюменева Ю. А., Хавенсон Т. Е. Международные сравнительные исследования качества образования для оценки эффективности реформ: проблемы, ограничения и возможные решения // В кн.: Тенденции развития образования: проблемы управления и оценки качества образования: материалы VIII Международной научно-практической конференции. М. : Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 2012. С. 107-123.
- Article Стукал Д. К., Хавенсон Т. Е. Моделирование государственной состоятельности постсоциалистических стран // Политическая экспертиза: ПОЛИТЭКС. 2012. Т. 8. № 1. С. 238-264.
- Article Хавенсон Т. Е., Тюменева Ю. А. Переход от корреляционного к квазиэкспериментальному плану в исследованиях школьного образования: опыт применения регрессий с фиксированными эффектами // Социология: методология, методы, математическое моделирование. 2012. № 35. С. 5-28.
- Article Тюменева Ю. А., Хавенсон Т. Е. Характеристики учителей и достижения школьников. Применение метода first difference к данным TIMSS-2007 // Вопросы образования. 2012. № 3. С. 113-140.
20114
- Chapter Игнатов Д. И., Хавенсон Т. Е. Изучение ресурсной обеспеченности российских школ с помощью методов, основанных на решетках понятий // В кн.: Социологические методы в современной исследовательской практике: Сборник статей, посвященный памяти первого декана факультета социологии НИУ ВШЭ А.О. Крыштановского [Электронный ресурс] / Отв. ред.: О. А. Оберемко. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2011. С. 29-34.
- Article Хавенсон Т. Е., Миголь Е. В. Социально-профессиональный статус и политические ценности России, Германии, США (сравнительный анализ) // Социологические исследования. 2011. № 9. С. 61-72.
- Preprint Хавенсон Т. Е., Миголь Е. В. Социально-профессиональный статус и политические ценности. Сравнительный анализ: Россия, Германия и США / Высшая школа экономики. Серия WP14 "Политическая теория и политический анализ". 2011. № 2.
- Article Хавенсон Т. Е., Миголь Е. В. Социальный статус и политические ценности. Сравнительный анализ: Россия, Германия и США // Социологические исследования. 2011. № 9. С. 61-72.
20101
Courses (2022/2023)
- Advanced Psychometrics (Postgraduate course’s programme; Faculty of Social Sciences; 2 year, 1 semester)Rus
- Educational Research Methodology (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1-3 module)Rus
- Educational Research Methodology (Mago-Lego; 1-3 module)Rus
- Large-Scale Assessment in Education (Mago-Lego; 3 module)Rus
- Research Seminar (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 2, 3 module)Rus
Research Seminar "Introduction to Research in Education" (Master’s programme; Institute of Education; field of study "44.04.01. Педагогическое образование", field of study "44.04.01. Педагогическое образование"; 1 year, 3, 4 module)Rus
- Past Courses
Courses (2021/2022)
- Advanced Psychometrics (Postgraduate course’s programme; 2 year, 1 semester)Rus
- Best Practices of University Management (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1 module)Rus
Educational Research Methodology (Master’s programme; Institute of Education; field of study "38.04.04. Государственное и муниципальное управление", field of study "38.04.04. Государственное и муниципальное управление"; 1 year, 1-4 module)Rus
- Research Seminar (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1 module)Rus
- Social Research Methods (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1 module)Rus
Courses (2020/2021)
- Educational Research Methodology (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1-3 module)Rus
- Project seminar "Production of Intelligent Products" (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1-3 module)Rus
- Research Seminar "Measurement Issues in Psychology and Education" (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1-4 module)Rus
- Social Research Methods (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 2, 3 module)Rus
- The Methodology of Research in Management (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1-3 module)Rus
Courses (2019/2020)
- Advanced Psychometrics (Postgraduate course’s programme; 2 year, 1 semester)Rus
- Project seminar "Production of Intelligent Products" (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1-3 module)Rus
- Research Seminar "Measurement Issues in Psychology and Education" (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1-4 module)Rus
- Research Seminar of the Department of Collection and Analysis of Sociological Information (Master’s programme; Faculty of Social Sciences; 2 year, 1-4 module)Rus
- The Methodology of Research in Management (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1-3 module)Rus
Courses (2018/2019)
- Introduction to Statistics (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1-3 module)Rus
- The Methodology of Research in Management (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1-3 module)Rus
Courses (2017/2018)
Projects
- Master degree education. 2021-current
- Social inequality, factors of school education quality and students’ choice of educational trajectory. 2017
- In-depth analysis of international studies of education quality for Russian Ministry of Education and Science. 2016
- Factors affecting quality of education. Educational outcomes and social inequality. 2016
Conferences and research seminars
2018
-
ECER 2018: Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research? Italy, Bolzano. 3-7 September 2018. Educational Trajectories of Resilient Students. Coauthors: Tatiana Chirkina, Marina Pinskaya, Roman Zvyagintsev
- CHER 31st Annual Conference, NRU HSE, 30 August – 1 September 2018. The Role of Socio-Economic Status and Academic Performance in Students' Educational Trajectory in Russia. Moscow, Russia. Coauthor: Tatiana Chirkina
- Семинар «Актуальные исследования и разработки в области образования» Института образования НИУ ВШЭ. 5 июня 2018. «Мы в город Изумрудный идём дорогой трудной, дорогой непрямой: как становятся инноваторами в образовании?». Соавтор: Королева Д.О.
- Семинар «Актуальные исследования и разработки в области образования» Института образования НИУ ВШЭ. 24 апреля 2018. «Образовательные результаты и социальное неравенство в России: динамика и связь с образовательной политикой». Соавторы: Захаров А., Капуза А., Керша Ю.
2017
-
CIES 2017 Annual meeting. March 2017. Atlanta, GA, USA. The Role of Human and Cultural Capital, and School Environment in Student Achievement in Russia. Coauthors: Volha Chykina, Katerina Bodovski.
-
CIES 2017 Annual meeting. March 2017. Atlanta, GA, USA. Educational inequality in Russia: The role of socio-economic status and academic achievements. Coauthors: Jackson Michelle, Carnoy Martin, Tatiana Chirkina.Slides
(PDF, 455 Кб) -
IEA Research, Analysis & Sampling Unit сolloquium. Hamburg, Germany. October 25th. Measuring SES. What do different SES measures add to each other in explaining educational outcomes
2016
- CIES 2016. Vancouver, Canada. March 6-10. Ticket to the Ark: does School Impact Student’s Resilience? Coauthors: Pinskaya Marina, Chirkina Tatiana, Kozina Natalia.
Slides
(PDF, 669 Кб) -
ISA RC33 9th International Conference on Social Science Methodology. Leicester, UK. September 2016. How Well School Age Children Report Family SES: Systematic Review. Slides
(PDF, 413 Кб) . Conference paper.
2015
- LCSR International Annual Conference. Moscow, November 2015. The Unintended and Intended Academic Consequences of Educational Reforms: The Cases of Post-Soviet Estonia and Latvia. Coauthor: Martin Carnoy
- CIES 2015. Washington, D.C. March 8-13. Analyzing the Impact of Educational Reforms on Russian- Medium Students in the Baltic Countries and Russia: A "Natural Experiment". Coauthor: Martin Carnoy. Download
(PDF, 463 Кб) .
2014
- PISA survey: A Reflection of Estonian Education. 2014 August 25th, Narva, Estonia. PISA results in Russia. Plenary Session. Download
(PDF, 576 Кб) (in Russian).
2013
- 14th Annual Conference of Association for Educational Assessment – Europe. 6 – 9 November 2013, Paris Sorbonne. A Study of the Unified State Exam’s Validity in Russia. Coauthor: Soloveva A. Download
(PDF, 37 Кб) .
2012
- 4th World Conference on Educational Sciences, WCES 2012. 02-05 February 2012, University of Barcelona, Barcelona, Spain. Доклад: Adaptation of Survey of Attitudes Towards Statistics (SATS 36) for Russian sample. Coauthor: Orel E.
- The 38th Annual International Conference of the International Association for Educational Assessment, Astana, 16-21 of September. Доклад: Master Program “Measurement in Psychology and Education”: Outcomes and Plans.
2011
- 11th European Conference on Psychological Assessment (ECPA2011), Riga, Latvia, August 31st to September 3rd, 2011. Доклад: Usage of vignettes for operationalization and measurement of emotional intelligence. Coauthor: Orel E.
- The fourth Conference of the European Survey Research Association (ESRA), Lausanne, Switzerland, from the 18th to the 22nd of July, 2011. Доклад: Does political opinions distribution in Russia match with German, French and American ones? (Crosscultural analysis). Coauthor Migol E. Slides.
- The fourth Conference of the European Survey Research Association (ESRA), Lausanne, Switzerland, from the 18th to the 22nd of July, 2011. Доклад: Combining different types of data in educational research. Data organization issues. Coauthor Tyumeneva Y. Slides.
2009
- The 39th IIS World Congress "Sociology at the Crossroads". Armenia, Yerevan, 11-14.06.2009 (Тема доклада: Formal Concept Analysis and its Application to Research of Curriculum Structure)
Grants
2019-2022 Digital transformation of educational system: investigating innovation potential, diffusion of innovations at micro, meso, and macro-levels, and developing the mechanisms to support reforms (RSF #19-78-10127)
Professional development / Internships / Visiting scholar
- 2022 - Leadership Skills. University of York
- 2018 - The Second International Summer School Inequality of Educational Opportunities. HSE Institute of Education, Moscow, Russia
- 2017 - IEA Academic Visitor Program. IEA Research, Analysis & Sampling Unit, Hamburg, Germany
- 2017 - IERI Academy. Sampling in International Large-scale Assessment Studies
Hamburg, Germany - 2017 - The Second International Summer School Inequality of Educational Opportunities. HSE Institute of Education, Moscow, Russia
- 2014 - Summer school Structural Equation Modelling and Longitudinal Data Analysis with Mplus. Psychometrics Centre University of Cambridge
- 2014 - Summer school Panel data analysis in education. NRU HSE, Moscow, Russia
- 2013 – Institute on Statistical Analysis for Education Policy: Causal Inference. The American Educational Research Association
- 2012, 2013 – Academic writing. NRU HSE, Moscow, Russia
- 2012 – Spring school Multilevel Analysis. Oxford, England
- 2011 – Workshop Web surveys. Methodology. Lecturer: M.Couper. NRU HSE, Moscow, Russia
- 2010 – Analyzing International Databases. IEA-ETS Research Institute. IERI Spring Academy. Hamburg, Germany
- 2010 – Qualitative Comparative Analysis and Fuzzy Sets. ECPR Summer School in Methods and Techniques. Ljubljana, Slovenia
New Institute of Education Master’s Programmes Win Potanin Foundation Grant Competition
The HSE University Institute of Education (IOE) will launch new courses as part of its master’s programmes in the 2022/23 academic year. They are designed to provide competencies to those either currently working or planning to work in education. The plans have already gained financial support: the Vladimir Potanin Foundation ran a grant competition in which two HSE University Institute of Education entries won grants and another made the reserve list.
‘The Opening of the Full-time Advanced Doctoral Programme Was a Gift from Fate for Me’
In 2010, HSE University launched the Full-time Advanced Doctoral Programme, an innovative programme for doctoral students at that time. At the beginning of 2021, an alumna of the programme’s first cohort became the first programme graduate to earn her Doctor of Sciences degree: Elena Vakulenko, Assistant Professor at HSE University’s Faculty of Economic Sciences. In an interview with HSE News Service, the professor discussed her academic career.
Russian and Hungarian Innovation Researchers Exchange the Best Educational and Expertise Practices
1825 kilometers, different time zones and borders closed due to the COVID-19 pandemic did not stop the study of “Cultural patterns as a factor of successful digital transformation of Russian and Hungarian educational systems” (RFBR grant № 20-513-23002). The Laboratory for Educational Innovation Research (LEIR) and researchers from the Hungarian Eötvös Loránd University have a zoom-meeting every 2 weeks to work on a research project. The teams conduct joint research and develop long-term partnership in expert and educational areas. At the end of 2020, Russian and Hungarian teams had an online meeting to exchange their best educational practices.
Following in the Parents’ Footsteps
How the social status of the family programs the education of the child
Basic General
Dispelling some myths about school
World Experts Discuss Education for Sustainability at CIES 2019
San Francisco, the U.S. has recently welcomed a superb cohort of international researchers, institutional leaders and policymakers to engage in multi-prism discussions on the role of education in the Global Sustainability Agenda as part of the 63rd annual Comparative and International Education Society (CIES) Conference. A team of 16 experts from IOE representing the Institute’s various R&D units and dimensions of expertise traveled to San Francisco this year to speak at CIES 2019.
Russian Schools Are Changing Rapidly, But Not Always for the Better
According to a report by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) entitled Measuring Innovation in Education 2019: What Has Changed in the Classroom?, Russia ranked among the top three countries where schools are changing most rapidly.
HSE Staff Members Get Scopus Awards as Most Cited Russian Scholars
The academic publisher Elsevier has given awards to Russian scholars with the best citation indices in the Scopus database of research publications. HSE is the university with the most winning scholars.
IOE Expert Tatiana Khavenson Recognized by Scopus Awards 2018
Tatiana Khavenson, a research fellow at the IOE International Laboratory for Education Policy Analysis, has been acknowledged by Scopus Awards Russia 2018 as the most frequently cited scholar in ‘Education.’
Changes in Education Start with Grassroots Innovations
On June 5, the results of the semifinals in this year’s KIVO International Education Innovation Competition were announced. Held for the fifth straight year since 2014, KIVO is a joint project between IOE and the Rybakov Fund that aims to support grassroots innovations in learning & development. In 2018, an authoritative expert panel has shortlisted 28 best projects out of more than 500 applications filed. The finalists will first take part in an acceleration summer school to be held in Moscow later this June. The competition finals will get underway in the fall of 2018.
Changes in Education Start with Innovations ‘from Below’
On June 5th, the results of the Competition of Innovations in Education (KIVO–2018) were announced. The competition was organized by the HSE Institute of Education together with the Rybakov Fund. Out of 503 applications, the jury selected 28 projects. Their authors will take part in an innovation accelerator summer school, which will take in Moscow in late June. The competition finals will be held in autumn.
How International Tests Fail to Inform Policy: the Mystery of the Australian Case
Education experts Tatiana Khavenson and Martin Carnoy of IOE and Leila Morsy of the University of New South Wales (Australia) have analyzed Australia’s PISA and TIMSS data for a decade-and-a-half period through 2015 to test the validity of the most popular explanations that Australian education officials have voiced in recent years for the students’ steadily shrinking performance on PISA tests. The study results have been published in Elsevier’s International Journal of Educational Development.
Papers by IOE Experts Featured in Springer’s New Volume on Educational Reforms and Innovation
Several academic papers by leading experts at the HSE Institute of Education have been featured in Springer’s newly released volume Reforms and Innovation in Education, edited by Alexander M. Sidorkin and Mark K. Warford. The authors explore various factors and processes shaping the relationships between educational reforms, as driven by deep and progressive socioeconomic changes, their effects on innovations across the educational realm, and the implications for the quality of human capital.
IOE Researchers Speak at 2017 CIES Conference in Atlanta
On March 5–9, 2017, the U.S. city of Atlanta, Georgia hosted the 2017 Conference of the Comparative and International Education Society (CIES). Seeking the most diverse engagement in the venue’s multiple opportunities for expertise exchange, debate, and academic networking, a representative team of experts with IOE’s leading research & advisory centres took part in this year’s CIES event. Presentations were given by Isak Froumin, Oleg Leshukov, Elena Minina, Pavel Sorokin, Zumrad Kataeva, Martin Carnoy, Tatiana Khavenson, and Andrey Zakharov.
9th International Conference on Social Science Methodology
On September 11-16 the 9th International Conference on Social Science Methodology was held in Leicester, UK. The event was organised by the International Sociological Associaton (ISA) Research Committee on Logic and Methodology (RC33). The conference takes place every four years and brings together over 500 researchers from Europe, North America and South East Asia. Staff members of the School of Sociology - Inna Devyatko, Aigul Mavletova, Olga Savinskaya and Tatiana Khavenson - took part in the event.
It’s More Useful to Compare Students from Different Regions of a Single Country than from Different Countries
Professor Martin Carnoy of Stanford University and visiting professor at the Higher School of Economics, and Tatiana Khavenson, Research Fellow at the HSE Institute of Education, were among the authors of the report ‘An Analysis of the Impact of Education Policies on Student Achievement in the United States’, which was recently presented in Washington, DC. The key provisions of this report are of use when it comes to analyzing the situation in Russian education.