Tatiana Semenova
- Senior Research Fellow:Faculty of Social Sciences / School of Sociology
- Research Fellow:Institute of Education / Centre of Sociology of Higher Education
- Tatiana Semenova has been at HSE University since 2012.
Education
- 2013
Master's
HSE University - 2013
Master's in Applied methods of social analysis of markets
HSE University, Sociology - 2011
Degree
Lomonosov Moscow State University - 2011
Degree in Sociology
Lomonosov Moscow State University, Sociology

Young Faculty Support Program (Group of Young Academic Professionals)
Category "New Researchers" (2017)
Courses (2022/2023)
- Research Seminar - 2 (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 2 year, 1-4 module)Rus
- Past Courses
Dissertation for a degree of Candidate of Science
T. Semenova Possibility for using engineering MOOCs in university education
20224
- Article Semenova T. Not only the intention to complete: the role of action-oriented intentions in MOOC completion // Technology, Knowledge and Learning. 2022. No. 27. P. 707-719. doi
- Article Semenova T. The role of learners’ motivation in MOOC completion // Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning. 2022. Vol. 37. No. 3. P. 273-287. doi
- Article Семенова Т. В. «Когда сидишь просто перед компьютером, он от тебя ничего не требует»: трудности и стратегии студентов при прохождении МООК в вузах // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2022. № 2. С. 292-316. doi
- Article Семенова Т. В., Сологова С. С., Завадский С. П., Григоревских Е. М., Маргарян А. Г., Тращенкова Д. А., Авакян Э. И., Сохин Д. М., Литвинова Т. М., Смолярчук Е. А. Выбор формата лекции в высшем фармацевтическом образовании // Вопросы образования. 2022. № 2. С. 216-233. doi
20211
20203
- Article Chirikov I., Semenova T., Maloshonok N., Bettinger E., Kizilcec R. F. Online education platforms scale college STEM instruction with equivalent learning outcomes at lower cost // Science advances. 2020. Vol. 6. No. 15. P. 1-10. doi
- Article Ларионова В. А., Семенова Т. В., Шмелева Е. Д., Дайнеко Л. В., Юрасова И. И. Вынужденный переход на дистанционное обучение: ожидания и опасения студентов // Университетское управление: практика и анализ. 2020. Т. 24. № 4. С. 22-29. doi
- Book Клягин А. В., Абалмасова Е. С., Гарев К. В., Груздев И. А., Егоров А. А., Захарова У. С., Калинин Р. Г., Камальдинова Л. Р., Карлов И. А., Корнеева И. Е., Макарьева А. Ю., Минаева Е. А., Платонова Д. П., Семенова Т. В., Скокова Ю. А., Терентьев Е. А., Фрумин И. Д., Швиндт А. Н., Шибанова Е. Ю. Современная аналитика образования (Выпуск №6(36) Шторм первых недель: как высшее образование шагнуло в реальность пандемии) / Рук.: А. В. Клягин. Вып. 6(36): Шторм первых недель: как высшее образование шагнуло в реальность пандемии. М. : Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2020.
20193
- Article Шмелева Е. Д., Семенова Т. В. Академическое мошенничество студентов: учебная мотивация vs образовательная среда // Вопросы образования. 2019. Т. 3. С. 101-129. doi
- Article Семенова Т. В., Вилкова К. А. Вклад характеристик участников массовых открытых онлайн-курсов (МООК) в формирование уровня удовлетворенности обучением // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2019. № 4. С. 262-277. doi
- Book Абалмасова Е. С., Бекова С. К., Габдрахманов Н. К., Егоров А. А., Карлов И. А., Клягин А. В., Княгинина Н. В., Козлов Д., Корешникова Ю. Н., Кузьминов Я. И., Лешуков О. В., Лисюткин М. А., Малиновский С. С., Малошонок Н. Г., Нефедова А. И., Одоевская Е. В., Платонова Д. П., Семенова Т. В., Серова А. В., Смоленцева А. Ю., Сорокин П. С., Терентьев Е. А., Шибанова Е. Ю., Янкевич С. В. Университеты на перепутье: Высшее образование в России / Под общ. ред.: Д. П. Платонова, Я. И. Кузьминов, И. Д. Фрумин; науч. ред.: Я. И. Кузьминов, И. Д. Фрумин. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2019. doi
20183
- Chapter Larionova V., Semenova T., Bystrova T., Tretyakov V. Models of Using MOOCs in Higher Education: Organization and Finance Aspects, in: INTED2018 Proceedings 12th International Technology, Education and Development Conference / Ed. by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. Valencia : IATED Academy, 2018. doi P. 9223-9229. doi
- Article Semenova T., Vilkova K., Shcheglova I. The MOOC Market: Prospects for Russia / Пер. с рус. // Educational studies. 2018. No. 2. P. 173-197.
- Article Семенова Т. В., Вилкова К. А., Щеглова И. А. Рынок МООК: перспективы для России // Вопросы образования. 2018. № 2. С. 173-197. doi
20171
20165
- Article Semenova T., Rudakova L. Barriers to Taking Massive Open Online Courses (MOOCs) // Russian Education and Society. 2016. Vol. 58. No. 3. P. 228-245. doi
- Preprint Semenova T. Participation in Massive Open Online Courses: The Effect of Learner Motivation and Engagement on Achievement / NRU Higher School of Economics. Series EDU "Education". 2016. No. 37.
- Article Семенова Т. В. Влияние учебной мотивации на успеваемость студентов: роль учебной активности // Высшее образование в России. 2016. № 7. С. 25-37.
- Chapter Балясин М. А., Семенова Т. В. Вовлечение студентов в онлайн-обучение // В кн.: Федеральный справочник. Образование в России Т. 11. М. : АНО "Центр стратегических программ", 2016. С. 290-298.
- Chapter Малошонок Н. Г., Семенова Т. В., Терентьев Е. А. Эффект самоотбора при формировании онлайн-панели: опыт первого года лонгитюдного исследования студентов НИУ ВШЭ // В кн.: Онлайн-исследования в России: тенденции и перспективы / Под общ. ред.: А. В. Шашкин, И. Ф. Девятко, С. Г. Давыдов. М. : ООО "Онлайн маркет интеллидженс", 2016. С. 237-266.
20155
- Article Kupriyanov B., Kosaretsky S., Mertsalova T., Semenova T. After-school Centres Statistical Information and Monitoring of the Economics of Education // Russian Education and Society. 2015. Vol. 57. No. 7. P. 614-641. doi
- Article Gruzdev I., Makarovs K., Semenova T., Terentev E. Who Takes HSE Courses on Coursera? The Differences between Economics, Humanities and Math-Intensive Courses // Higher Education in Russia and Beyond. 2015. Vol. 3. P. 22-24.
- Article Семенова Т. В., Рудакова Л. М. Барьеры при прохождении массовых открытых онлайн-курсов // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2015. № 3. С. 36-48.
- Article Семенова Т. В. Теоретико-методологические подходы к изучению учебной мотивации: комплексный взгляд // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2015. № 6. С. 185-194.
- Article Малошонок Н. Г., Семенова Т. В., Терентьев Е. А. Учебная мотивация студентов российских вузов: возможности теоретического осмысления // Вопросы образования. 2015. № 3. С. 92-121.
20133
- Article Семенова Т. В. Межвузовские исследования как важный инструмент изучения системы высшего образования // Universitas. 2013. Т. 1. № 3
- Book Куприянов Б.В., Косарецкий С.Г., Мерцалова Т.А., Семенова Т.В. Мониторинг экономики образования. Политика учреждений дополнительного образования детей по результатам опроса их руководителей. Информационный бюллетень. / Сост.: Л. Д. Гудков, Л. М. Гохберг, Н. В. Ковалева, Я. И. Кузьминов. Вып. 5 (68). НИУ ВШЭ, 2013.
- Article Куприянов Б. В., Косарецкий С. Г., Мерцалова Т. А., Семенова Т. В. Учреждения дополнительного образования детей // Вопросы образования. 2013. № 2. С. 209-232.
Conferences
- 2019EDEN 2019 Annual Conference (Брюгге). Presentation: MOOCs Integration into Campus-Based Curricula: The Case for Russia
- BERA Annual Conference (Манчестер). Presentation: The effect of MOOC integration in the educational process of universities on students' academic outcomes
- 2018AERA “The dreams, possibilities, and necessity of public education” (Нью-Йорк). Presentation: Predictors of Achievement in Massive Open Online Courses
- XIX ISA World Congress of Sociology "Power, Violence and Justice: Reflections, Responses and Responsibilities" (Торонто). Presentation: MOOC and Inequality in Society
- World Youth Forum Right to Dialogue "Ethics of Complexity" (Триест). Presentation: The problem of Ethics in online learning
- 2017Edcrunch Ural "Новые образовательные технологии в вузе" (Екатеринбург). Presentation: Типы интеграции МООК в учебный процесс университетов
- Четвертая ежегодная международная конференция "Образование и мировые города: Smart Learning и глобальные университеты" (Санкт-Петербург). Presentation: Предикторы успеваемости участников онлайн-курсов: кейс МООК НИУ ВШЭ на платформе НПОО
- 13th Conference of the European Sociological Association (Un)Making Europe: Capitalism, Solidarities, Subjectivities (Афины). Presentation: Metaphor about MOOC power: Systematic Metaphor Analysis
- Edcrunch "Образование 3.0. Технологии для индивидуализации и персонализации" (Москва). Presentation: Организационные модели включения онлайн-курсов в учебные планы студентов
- VIII Международная конференция Российской ассоциации исследователей высшего образования (РАИВО) (Москва). Presentation: Предикторы успеваемости участников онлайн-курсов: кейс МООК НИУ ВШЭ на платформе НПОО
- VIII Международная конференция Российской ассоциации исследователей высшего образования (РАИВО) (Москва). Presentation: Роль онлайн-курсов в системе высшего образования: систематический анализ метафор
- 42nd annual ASHE (Association for Study of Higher Education) Conference (Хьюстон). Presentation: Students’ Cognitive, Social, and Technical Skills Development in US, China, and Russian Research Universities
- 2016ECER 2016 "Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers" (Дублин). Presentation: Massive open online course (MOOC): individual and contextual factors of participation
- The 29th CHER Conference "The University as a Critical Institution?" (Кембридж). Presentation: Participation in massive open online course: effect of motivation and engagement of learners on outcomes
- VII Московская международная конференция исследователей высшего образования "Современный университет между глобальными вызовами и локальными задачами" (Москва). Presentation: Влияние учебной мотивации на успеваемость студентов: роль учебной активности
- 2015XVI Апрельская международная научная конференция «Модернизация экономики и общества» (Москва). Presentation: Успешность прохождения MOOCs: от чего она зависит?
- 12th Conference of European Sociological Association "Differences, Inequalities and Sociological Imagination" (Прага). Presentation: MOOCs as a way to achieve equality in higher education...is it possible?
- ECER 2015 Education and Transition - Contributions from Educational Research (Будапешт). Presentation: Factors of success in MOOCs: individual level
- VI международная конференция «Переосмысливая студентов: идеи и новые исследовательские подходы» (Москва). Presentation: Участники онлайн-курсов НИУ ВШЭ на Coursera. Различия между экономическими, гуманитарными и математическими курсами
- 2014EAIR 36th Annual Forum "Higher Education Diversity and Excellence for Society", 2014 (Эссен). Presentation: Academic motivation of Economics courses participants on Coursera
Challenges and Problems of Online Learning: Highlights From the Final Day of eSTARS 2020
eSTARS 2020, the international education conference organized by HSE University in partnership with the global educational platform Coursera, reached its conclusion on December 2. This year, which marked the annual event’s 3rd meeting, the conference was held entirely online for the first time.
Degree from Home
The difference between online and in-person learning for technology students
A Lack of Transparency: Why Academic Fraud Is Becoming More of Problem
Students cheat and plagiarize more if they believe most of their classmates to do just all the same. A recent study by Evgeniia Shmeleva and Tatiana Semenova, experts at the IOE Center for Sociology of Higher Education, looks at how factors of learning environment, and specifically the way students perceive the stance towards dishonest practices that their peers espouse, act as modulators of academic dishonesty.
A Lack of Transparency
Why Academic Fraud is Becoming More of Problem
Expert Seminar "The Digital Agenda in Education Empowering Education Rights and Innovation in Education: Future Challenges on Policy and Law"
On November 15, the expert seminar was held in the Institute of Education of the National Research University "Higher School of Economics". The seminar was organized by the Centre for Education Law of the Institute of Education.
Participation in AERA
Saule Bekova and Tatiana Semenova took part in the AERA Annual Meeting in New York. This year it offered a robust program of interesting sessions, division and SIG paper/symposium, roundtables, and poster sessions, and professional development courses, as well as off-site visits and tours.
Summer is the best time to share your research results
CSHE Team took part in two leading conferences in the field of education and research methodology: CHER and ESA.
HSE Scholars at 29th Consortium of Higher Education Researchers Conference
The Annual Conference of the Consortium of Higher Education Researchers, CHER, is a key event in higher education research in Europe. Traditionally, CHER has attracted the best researchers and experts with a unique opportunity to learn about cutting-edge studies in the field, as well as to present their own research to the global community. This year’s conference took place from September 4 to 7, 2016, in Cambridge, England. A group of staff from the HSE Institute of Education took part in the event, including Isak Froumin, Igor Chirikov, Mikhail Lisyutkin, Dmitry Semyonov, Daria Platonova, Ksenia Romanenko, and Tatiana Semenova.