• A
  • A
  • A
  • АБВ
  • АБВ
  • АБВ
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта

Research Seminar "Critical Theory and Research Methods"

2021/2022
Учебный год
ENG
Обучение ведется на английском языке
5
Кредиты
Статус:
Курс по выбору
Когда читается:
1-й курс, 4 модуль

Преподаватель

Course Syllabus

Abstract

Цель курса – знакомство с основными направлениями и тенденциями, актуальными для современной литературой теории с опорой на англо-американский материал - от психоанализа и деконструкции до экофеминизма. На занятиях мы будем обсуждать, что такое критическая теория (theory, critical theory, critique) и как применять теорию на практике. Основной формат – семинарское занятие, организованное вокруг (1) обсуждения теоретической статьи/проблемы; (2) анализа художественного текста и его интерпретации/ряда полемических интерпретаций в рамках того или иного теоретического направления; (3) самостоятельного анализа художественного текста с той ли иной теоретической позиции; (4) итогового представления собственной исследовательской работы в контексте обсуждаемых идей и концепций. В результате курса студент должен научиться ориентироваться в современной теории и использовать методы критического анализа текстов в своей работе. Форма отчетности включает в себя learning journal – после каждого занятия пишется небольшой комментарий (абзац), с привлечением прочитанной литературы и краткой аргументацией собственного мнения на английском языке (50%); активная работа на семинарах в качестве участника и модератора дискуссии на английском языке; презентация собственного исследования (50%).
Learning Objectives

Learning Objectives

  • • To acquire the knowledge of some cutting-edge methodology used in the literary studies and in the humanities in the international English academic context, juxtaposing it with the classical approaches to the same texts and areas • To familiarize the students with the bibliographical and electronic resources needed for literary research, to develop their skills of the use of databases with the specific focus on HSE electronic resources • To develop the students’ research skills, to enhance their work on their research papers • To enhance the students’ academic English skills, such as academic writing and public presentation skills
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Be able to use the major theoretical concepts in their own research; to use the main electronic resources relevant to their research area
Course Contents

Course Contents

  • Introduction. Critical Theory and the Humanities. Critical Theory and Methodology in the Humanities. Method vs Theory in Literary Studies. Methods in Data-Collection and Bibliographic Search.
  • What’s New in the New Historicism? Stephen Greenblatt and Literary analysis
  • Postcolonial Theory and Literary Studies.
  • Presenting Your Research: Public Speaking and PowerPoint. Paper Proposal. Thesis Proposal.
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking class participation and performance
  • non-blocking conference proposal (abstract)
  • non-blocking paper presentation
  • non-blocking writing sample (paper excerpt)
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2021/2022 4th module
    0.2 * paper presentation + 0.5 * class participation and performance + 0.1 * conference proposal (abstract) + 0.2 * writing sample (paper excerpt)
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Richter, D. H. (2018). A Companion to Literary Theory. Chichester, West Sussex, UK: Wiley-Blackwell. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1713325

Recommended Additional Bibliography

  • Bhabha, H. K. . (DE-588)119556154, (DE-576)166197130. (2007). The location of culture / Homi K. Bhabha, with a new preface by the author. London [u.a.]: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edswao&AN=edswao.26555344X