Anastasia Petrakova
- Research Fellow:Institute of Education / Centre for Psychometrics and Measurement in Education
- Associate Professor:Institute of Education / Department of Educational Programmes
- Research Fellow:Faculty of Social Sciences / School of Psychology / Laboratory for the Neurobiological Foundations of Cognitive Development
- Anastasia Petrakova has been at HSE University since 2019.
Education and Degrees
- 2018
PhD
Humboldt University of Berlin - 2013
Degree
Lomonosov Moscow State University
Continuing education / Professional retraining / Internships / Study abroad experience
8/09/2014 - Workshop "Introduction to statistics with R Studio" at the Freie Universitaet Berlin (Germany)
6/09/2015 - Workshop of Prof. Dr. Robert Kail (Purdue University, USA) "Scientific writing for psychologists" at the L'Universite' de Gene've (Switzerland)
24-29/10/2016 - Workshop "Current methods of data analysis with Mplus and R Studio" at the National Research University Higher School of Economics (Moscow, Russia)
23/03-10/04/2020 - программа повышения квалификации "Организация образования обучающихся с ограниченными возможностями здоровья и инвалидностью" при ФГБОУ ВО НГПУ
28/03-30/06/2020 - "Online psychological counseling in an emergency and during quarantine for volunteer psychologists of the STOPKORONOVIRUS.RF hotline" (Institute of psychological counselling and practical psychology, Moscow, Russia)
15/02-30/06/2021 - Education programm “Assessment and psychotherapy of autism and other affective disorders in childhood” (at Moscow State Lomonosov University)
Courses (2023/2024)
- Mentor's Seminar "Design of Educational Products" (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1-4 module)Rus
- Mentor's Seminar "Teaching in the Modern World" (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1-4 module)Rus
- Neurosciences in Education (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 3 module)Rus
- Neurosciences in Education (Mago-Lego; 3 module)Rus
- Social and Emotional Development (Mago-Lego; 1, 2 module)Eng
- Typical and Atypical Development (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1 module)Rus
- Typical and Atypical Development (Mago-Lego; 1 module)Rus
- Past Courses
Courses (2022/2023)
Mentor's Seminar (Master’s programme; Institute of Education; field of study "44.04.01. Педагогическое образование", field of study "44.04.01. Педагогическое образование"; 1 year, 1-4 module)Rus
- Mentor's Seminar "Cognitive Development" (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1-4 module)Eng
- Mentor's Seminar "Science of Learning and Assessment" (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1-4 module)Eng
- Research Seminar "Introduction to Research in Education" (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 3, 4 module)Rus
- Social and Emotional Development (Mago-Lego; 1, 2 module)Eng
Courses (2021/2022)
Mentor's Seminar (Master’s programme; Institute of Education; field of study "44.04.01. Педагогическое образование", field of study "44.04.01. Педагогическое образование"; 1 year, 1-3 module)Rus
Courses (2019/2020)
- Clinical Psychology (Bachelor’s programme; Faculty of Social Sciences; 2 year, 3, 4 module)Rus
- Educational Psychology (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 3, 4 module)Rus
- Educational Psychology (Master’s programme; Faculty of Humanities; 1 year, 1 module)Rus
Publications13
- Chapter Kulikova (Ponomareva) A., Ivanova A., Orel E., Petrakova A. Inattentiveness Predicts Reading Achievement in Primary School, but with Hyperactivity/Impulsivity It’s More Complicated, in: The First Year at School: An International Perspective / Ed. by P. Tymms, T. Bartholo, S. Howie, E. Kardanova, M. Campelo Koslinski, C. Merrell, H. Wildy. Switzerland : Springer, 2023. doi P. 281-292. doi
- Article Манина В. А., Петракова А. В., Куликова А. А., Орел Е. А., Канонир Т. Н. Копинг-стратегии и удовлетворенность работой у учителей в условиях дистанционного преподавания во время пандемии COVID-19 // Психологическая наука и образование. 2023. Т. 28. № 1. С. 52-65. doi
- Article Струкова А. С., Юрчик Е. Н., Петракова А. В., Канонир Т., Орел Е. А., Куликова (Пономарева) А. А. Представления учителей начальной школы о социально-эмоциональном развитии учащихся // Вопросы образования. 2023. № 2. С. 187-213. doi
- Book Аникин В. А., Антонов Е. В., Антонова В. К., Боос В. О., Вишневский К. О., Власова В. В., Воронина Н. Д., Гершман М. А., Глезер О. Б., Гребенюк А. Ю., Демидкина О. В., Демьянова А. В., Денисенко М. Б., Зотова М. В., Карданова Е. Ю., Каширская Е. В., Козлов В. А., Корешникова Ю. Н., Коршунов И. А., Куричев Н. К., Куценко Е. С., Леонтьев Д. А., Мильшина Ю. В., Михайлова Н. С., Нагерняк М. А., Нефедова А. И., Овчарова Л. Н., Орел Е. А., Петракова А. В., Позднухова Е. А., Канонир Т., Потапчик Е. Г., Рогов М. И., Рудь В. А., Сажина С. В., Сафронов С. Г., Селезнева Е. В., Синявская О. В., Сорокин П. С., Сушенцова М. С., Тер-Акопов С. А., Тимонин С. А., Тимофеев А. А., Фрёлих К., Хархурин А. В., Шелудков А. В., Ширкова Н. Н., Шматко Н. А., Щур А. Е. Человеческий потенциал: современные трактовки и результаты исследований / Науч. ред.: Л. Н. Овчарова, В. А. Аникин, П. С. Сорокин. М. : Всероссийский центр изучения общественного мнения, 2023. doi
- Article Petrakova A., Kanonire T., Kulikova (Ponomareva) A., Orel E. Teachers under stress during the COVID-19 pandemic: analysis of a successful case // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Педагогика и психология. 2021. No. № 4 (58). P. 90-104. doi
- Article Петракова А. В., Микадзе Ю. В., Раабе В. В. Методологические аспекты исследования восприятия знакомых и незнакомых лиц // Экспериментальная психология. 2021. Т. 14. № 2. С. 4-23.
- Article Петракова А. В., Канонир Т., Куликова (Пономарева) А. А., Орел Е. А. Особенности психологического стресса у учителей в условиях дистанционного преподавания во время пандемии COVID-19 // Вопросы образования. 2021. № 1. С. 93-114. doi
- Article Петракова А. В., Микадзе Ю. В., Турсунов В. В. Вклад правого и левого полушария в восприятие лиц // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2020. Т. 13. № 69. С. 1-15.
- Article Баязитова Г. Р., Лебедева Е. И., Петракова А. В., Фёдоров О. Д. Эффект предпочтения лиц из своей возрастной когорты (own-age bias) в образовательном контексте // Психология человека в образовании. 2020. Т. 2. № 4. С. 329-336. doi
- Chapter Petrakova A.V. The structure of face cognition in childhood and adolescence: in search of social intelligence, in: Когнитивная наука в Москве: новые исследования. Материалы конференции 19 июня 2019 г. / Под общ. ред.: Е. В. Печенкова, М. В. Фаликман. М. : Буки Веди, 2019. P. 564-570.
- Article Petrakova A., Sommer W., Junge M., Hildebrandt A. Configural face perception in childhood and adolescence: An individual differences approach // Acta Psychologica. 2018. Vol. 188. P. 148-176. doi
- Book Petrakova A. Individuelle Unterschiede in der Gesichterkognition im Kindes- und Jugendalter/Individual Differences in Face Cognition across Childhood and Adolescence. Humboldt Universitaet zu Berlin: , 2018. doi
- Article Chernorizov A. M., Jiang Z., Petrakova A., Zinchenko Y. P. Face cognition in humans: Psychophysiological, developmental, and cross-cultural aspects // Psychology in Russia: State of the Art. 2016. Vol. 9. No. 4. P. 37-50. doi
Conferences
- 2021International School Psychology Association 2021 (ISPA 2021) (Никосия). Presentation: Teachers' beliefs about social and emotional learning: focus-group study in Russia
- International School Psychology Association 2021 (ISPA 2021) (Никосия). Presentation: Specificity of teachers' psychological stress under the conditions of distant teaching during the COVID-19 pandemic: case of Russia
- Международный научный семинар «Цифровая дидактика» (Москва). Presentation: Особенности психологического стресса у учителей в условиях дистанционного преподавания во время пандемии COVID‑19
- Ежегодный (III) саммит молодых учёных и инженеров: Большие вызовы для общества, государства и науки (Сочи). Presentation: Факты о восприятии лиц – возможности внедрения в образовательные практики
- V международная научно-практическая конференция «Актуальные проблемы психологии труда: теория и практика» (Красноярск). Presentation: Измерения в психологии и образовании: опыт Центра Психометрики и Измерений в образовании и перспективы сотрудничества
- 2020Всероссийская научно-практическая конференция с международным участием "Актуальные проблемы психологии в образовании и социальной сфере" (Мурманск). Presentation: Представление учителей о социально-эмоциональном развитии в школе: результаты фокус-групп
- XIII Всероссийская научно-практическая конференция с международным участием по проблемам развития эффективных практик социально-психологической помощи подросткам и их социальному окружению "Подросток в мегаполисе: неравенство и возможности" (Москва). Presentation: Чем могут быть полезны современные исследования познания лиц для школы?
- IX Международная конференция по когнитивной науке (Москва). Presentation: On the choice of stimulus material in studies of face cognition in childhood
- IX Международная конференция по когнитивной науке (Москва). Presentation: When do we perceive the face as a social stimulus, and when as a physical object?
- XXVII Всероссийская конференция ПРАКТИКИ РАЗВИТИЯ: образовательные парадигмы и практики в ситуации смены технологического уклада (Красноярск). Presentation: Индивидуальные различия в развитии социального восприятия
- III Международная научно-практическая конференция Герценовские чтения: психологические исследования в образовании (Санкт-Петербург). Presentation: Особенности психологического стресса у учителей в условиях дистанционного преподавания во время пандемии COVID-19
- III Международная научно-практическая конференция Герценовские чтения: психологические исследования в образовании (Санкт-Петербург). Presentation: Эффект предпочтения лиц из своей возрастной когорты (own-age bias) в образовательном контексте
- Итоговая научно-практическая конференция с международным участием "Современное образование: теория и практика" по направлению "Траектории современного образования" (Ростов-на-Дону). Presentation: Особенности психологического стресса у учителей в условиях дистанционного преподавания во время пандемии COVID-19
- Межвузовский симпозиум «Психология пандемического сознания» (Москва). Presentation: Особенности психологического стресса у учителей в условиях дистанционного преподавания во время пандемии COVID-19
- Научный семинар Института психологии РАН "Диалог научных школ" ("Индивидуально-психологические различия в восприятии лиц") (Москва). Presentation: Индивидуальные различия в восприятии лиц и памяти на лица в детском и подростковом возрасте
- 2019XVI European Congress of Psychology (ECP 2019) (Москва). Presentation: Individual differences and specificity in face cognition abilities across childhood and adolescence
- XVI European Congress of Psychology (ECP 2019) (Москва). Presentation: Specificity in perception of familiar and unfamiliar faces in humans
- Когнитивная наука в Москве: новые исследования (V конференция) (Москва). Presentation: Структура узнавания лиц в детском и подростковом возрасте: в поисках социального интеллекта
- Современная Нейропсихиатрия (Москва). Presentation: Вопросы формирования и развития социальных навыков у школьников с умственной отсталостью (интеллектуальными нарушениями)
- Когнитивная наука в Москве: новые исследования (V конференция) (Москва). Presentation: Структура узнавания лиц в детском и подростковом возрасте: в поисках социального интеллекта
- Когнитивная наука в Москве: новые исследования (Москва). Presentation: Структура узнавания лиц в детском и подростковом возрасте: в поисках социального интеллекта
- Форум Инклюзия в контексте международного опыта (Москва). Presentation: Без доклада (организатор)
- Ежегодный саммит молодых учёных и инженеров: Большие вызовы для общества, государства и науки (Сочи). Presentation: Существует ли эмоциональный интеллект и другие интересные вопросы психодиагностики в школе
Employment history
10/2013 – 09/2018 - PHD-student, researcher at the Humboldt-Universität zu Berlin and at Ernst-Moritz-Arndt Universität in Greifswald
06/2017 - 08/2019 - psychologist-manager at the BifiZ gGmbH association (Berlin, Germany)
02-03/2019 - Project of the Moscow Center for Quality of Education
“Test development for social and emotional skills: items development and criteria for its evaluation»; agreement No. 21-04 / 38, 2019
с 09/2019 - PHD, researcher in Institute of Education at National Research University High Economics School