• A
  • A
  • A
  • АБВ
  • АБВ
  • АБВ
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Владение языками
английский
Контакты
Телефон:
15393
Электронная почта:
Адрес: Армянский переулок, д. 4, стр. 2, каб. 415
Время консультаций: По договорённости
Резюме (PDF, 415 Кб)
ORCID: 0000-0003-0137-9078
ResearcherID: I-1853-2015
Scopus AuthorID: 7402634538
Google Scholar
Руководитель
Лебедева Н. М.
Версия для печати

 

Нашли опечатку?
Выделите её, нажмите Ctrl+Enter и отправьте нам уведомление. Спасибо за участие!

Берри Джон Уиддап

  • Начал работать в НИУ ВШЭ в 2014 году.
  • Научно-педагогический стаж: 3 года.

Образование, учёные степени

  • 1966
    PhD: University of Edinburgh
  • 1963
    Бакалавриат: Sir George Williams University

Почётные учёные степени

Doc. Hon. Causa (University of Athens) (январь 2001)

Doc. Hon. Causa (University of Geneva) (январь 2001)

Публикации

Статьи и главы в книгах63

Под редакцией6

Конференции

  • 2017
    Investigación Transcultural, (Mexico-City). Доклад: How shall we all live together?
  • 2015
    XVI April International Academic Conference on Economic and Social Development (Москва). Доклад: Three Hypotheses of Intercultural Relations in Russia and Latvia
  • The 9th Biennial Congress of the International Academy for Intercultural Research (Берген). Доклад: Testing the three hypotheses for intercultural relations in Russia and Latvia

Участие в редколлегиях научных журналов

С 1997г.: член редколлегии журнала «International Journal of Intercultural Relations».


Гранты

Canada Council (Predoctoral), 1964 ‑ 1966, and Department of Education of Quebec, 1964 ‑ 1966. Fieldwork in Africa, Arctic and Scotland

University Research Grants Committee (Sydney), 1967. Central Australian (Arunta) field work

Australian Research Grants Committee, 1968, 1969. Coastal Australian (Illawarra & Yarrabah) field work       

Advisory Research Committee (Queen's), 1969. Coastal Cree (James Bay) field work

Canada Council, 1970. Preparation of Canadian Social Psychology Bibliography (with one co‑investigator)

Canada Council, 1970 ‑ 1971, 1971 ‑ 1972, 1972 ‑ 1973. Canadian Indian Project: Ecology, Differentiation and Acculturation

Department of Communication (Government of Canada), 1972 ‑ 73 ‑ 74 ‑ 75. An Interdisciplinary study of the Impact of Telecommunications in Northern Canada (with seven co‑investigators)

Central Mortgage and Housing (Government of Canada), 1973 ‑ 1974. An Interdisciplinary study of Housing in Arctic Quebec (with three co‑investigators)

Secretary of State for Multiculturalism (Government of Canada), 1974 - 1975. Majority Attitudes Study (with two co‑investigators)

Grant Foundation (New York), 1974 ‑ 1977. Comparative study of Pygmy and Bantu development in the Central African Republic (with six co‑investigators)

Canada Council, 1976 ‑ 1979. Psychocultural Effects of Acculturation among the James Bay Cree (with two co‑investigators) 

National Institute of Mental Health (USA), 1977. Studies of Psychological Differentiation (with three co‑investigators)

Secretary of State for Multiculturalism, 1977. Analysis of Majority Attitudes Study Data for National Unity Questions (with one co‑investigator)

Social Sciences and Humanities Research Council, 1979. Sabbatical Leave Fellowship

NATO Human Factors Programme, 1980. Cultural Factors and Human Assessment Conference (with one co‑investigator)

Secretary of State for Multiculturalism, 1981. Multiculturalism in Education Conference (with two co‑investigators)        

Department of Indian Affairs (Government of Canada), 1982. Native‑Nonnative Relations (with two co‑investigators)

Advisory Research Committee (Queen's) 1983. Cree‑Ojibwe Literacy Project (with one co‑investigator)

Shastri Indo‑Canadian Institute, 1983. Bihar Developmental Change Project

Social Sciences and Humanities Research Council, 1984 ‑ 1987. Cree‑Ojibwe Syllabic Literacy Project (with one co‑investigator)

NATO Human Factors Programme, 1985. Indigenous Cognition and Models of Information Processing Conference (with two co‑investigators)

Canadian Ethnic Studies Research Committee, 1985, Multiculturalism Directorate. The Educational and Occupational Aspirations of Ethnic Minorities in the Secondary Schools of Major Urban Areas of Canada (with two co‑investigators)

Advisory Research Committee (Queen's), 1985. Psychological Adaptation of Polish Refugees in Canada

Social Sciences and Humanities Research Council, 1985. Cultural and Genetic Influences on Inuit Artistic Excellence (with one co‑investigator)

Social Sciences and Humanities Research Council, 1986. Sabbatical Leave Fellowship

Advisory Research Committee (Queen's), 1988. Cree Conceptions of Cognitive Competence

Department of Multiculturalism and Citizenship, 1989. Multicultural Attitudes Study (with one co-investigator)

Social Sciences and Humanities Research Council, 1990 - 1993. Ecology, Culture and Cognitive Processing (with two co-investigators)

Social Sciences and Humanities Research Council, 1990 - 1992. Adaptation Sociale des Adolescents de Seconde Génération (with one co-investigator)

Economic Council of Canada, 1990. Psychological and Cultural Implications of Multiculturalism:  A Cost-Benefit Analysis

Canadian International Development Agency, 1990 - 1995. International Centre for the Advancement of Community Based Rehabilitation (with 6 partners)

Social Sciences and Humanities Research Council & Ministry of Multiculturalism and Citizenship, 1991. State of the Art Review of Research on Canada's Multicultural Society (with 5 co-investigators)

Canadian Ethnic Studies Research Committee, 1996 - 1998, and Social Sciences and Humanities Research Council, 1996 - 1998. International Comparative Study of Ethnocultural Youth (ICSEY)

Canadian Ethnic Studies Research Committee, 1998. International Study of Attitudes Towards Immigration and Settlement (ISATIS; with two co-investigators)

Partnerships for Tomorrow Programme, 2001. Multicultural Estonia

Canadian Space Agency, 2002. Intercultural Relations in International Space Station 

Partnerships for Tomorrow Programme, 2003. Multiculturalism in Estonia, Latvia and Lithuania

Urban Aboriginal Peoples Study, Environics Institute, Member of Advisory Circle, 2008

Canadian International Development Agency. Governance of Social Development/Care Centres in Post-Tsunami Sri Lanka, 2008

Jacobs Foundation, Productive Development of Immigrant Youth, 2008 - 2009

HSE Book Series Published by Springer

Springer, one of the world's leading publishers of scientific literature, has launched a new book series, entitled ‘Societies and political orders in transition’. The series has been initiated by the HSE Faculty of Social Sciences, and three HSE representatives are members of the series International Advisory Board, with the other four members coming from universities in Germany, UK and the USA.

Джон Берри получил приз за лучшую статью

Статья главного научного сотрудника МНУЛ СКИ Джона Берри и Фэна Хо (University of Victoria) "Immigrant Acculturation and Wellbeing in Canada" победила в номинации "Лучшая статья 2016 в журнале Canadian Psychology" (Best Article Award 2016) по версии Канадской психологической ассоциации (CPA).

Джон Берри будет редактором новой серии из 4 томов по кросс-культурной психологии

Главный научный сотрудник МНУЛ СКИ, профессор Джон Берри, совместно с Дэвидом Сэмом (University of Bergen, Norway) будут редакторами и подготовят введение для новой серии из 4 томов по кросс-культурной психологии, которая будет включать собрание основополагающих классических работ, а также современные исследования, посвящённые различным темам, исследуемым в рамках кросс-культурной психологии.

Джон Берри выступил с докладом по результатам проекта MIRIPS

29–30 ноября 2016 в Таллинне, Джон Берри (главный научный сотрудник МНУЛ СКИ) выступил на Международной конференции "Вызовы интеграции в радикализирующемся мире" с докладом "How Shall We all Live Together?" по результатам проекта Mutual Intercultural Relations In Plural Societies (MIRIPS).

III Международная научная конференция "Culture in society, between groups and across generations"

30 мая – 01 июня в Москве состоялась III Международная научная конференция  "Culture in society, between groups and across generations" , организованная сотрудниками Международной научно-учебной лаборатории социокультурных исследований Экспертного института НИУ ВШЭ.

III Международная научная конференция "Culture in society, between groups and across generations"

30 мая – 01 июня в Москве состоялась III Международная научная конференция "Culture in society, between groups and across generations", организованная сотрудниками Международной научно-учебной лаборатории социокультурных исследований Экспертного института НИУ ВШЭ.

Участие в международной научной конференции в Смоленске

27-28 мая сотрудники Межденародной НУЛ социокультурных исследований Надежда Лебедева, Александр Татарко, Зарина Лепшокова, Виктория Галяпина, Марина Котова, Дмитрий Дубров и Мария Дробовцева приняли участие в Пятой международной научной конференции "Теоретические проблемы этнической и кросс-культурной психологии".

Доклады сотрудников МНУЛ СКИ на XVII Апрельской международной научной конференции

19-22 апреля 2016 года прошла XVII Апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества, которая была организована и проведена НИУ ВШЭ при участии Всемирного банка. В работе конференции приняли участие свыше тысячи ученых и экспертов из ведущих российских и зарубежных университетов и научных центров, сотрудники МНУЛ СКИ также представили свои доклады на конференции.

Джон Берри и Петер Шмидт получили награду PROSE Awards

Издание "International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences (Second Edition)" получило главный приз 40-ой ежегодной премии PROSE Awards в номинации "Excellence in Reference Works", среди тематических редакторов данного издания двое с аффилиацией НИУ ВШЭ — Джон Берри (соруководитель Международной НУЛ социокультурных исследований) и Петер Шмидт (экс-соруководитель Международной НУЛ социокультурных исследований).

Социально-психологические факторы принятия политики мультикультурализма в России

22 декабря в рамках научного семинара «Культура имеет значение», выступила Котова Марина Викторовна (к. псих. н., старший научный сотрудник МНУЛ СКИ, старший преподаватель Департамента психологии Факультета социальных наук НИУ ВШЭ), с докладом на тему: "Социально-психологические факторы принятия политики мультикультурализма в России".

Изучение благополучия мигрантов в Канаде

24 ноября в рамках научного семинара «Культура имеет значение», выступил Джон Берри (главный научный сотрудник МНУЛ СКИ, профессор Университета Куинс, Канада), с докладом на тему: "Patterns and determinants of immigrants’ sense of belonging to Canada and their source country, and relationships with their well-being".

Аккультурация и адаптация мигрантов из России в США

12 ноября в рамках научного семинара «Культура имеет значение», выступила Дина Бирман (PhD, Associate Professor at School of Education and Human Development, University of Miami, главный редактор журнала "International Journal of Intercultural Relations"), с докладом на тему: "Acculturation and Adaptation of Russian immigrants in the U.S.".

«Меня в школе называли профессором. Пришлось соответствовать»

Почему люди идут в науку и почему остаются в ней? Что для них важнее — самореализация или материальные стимулы? Накануне Дня науки, который отмечается 8 февраля, OPEC.ru публикует результаты общероссийского Мониторинга научных кадров высшей квалификации, в ходе которого изучалась в том числе мотивация ученых. А новостная служба Вышки расспросила о пути в науку ученых, работающих в нашем университете.

Аккультурация: прошлое, настоящее и будущее

29 апреля в рамках научного семинара «Культура имеет значение» выступил Джон Берри, профессор Университета Куинс, Канада, и сотрудник Международной научно-учебной лаборатории социокультурных исследований.

Аккультурация и адаптация иммигрантской молодёжи

19 апреля состоялся научный семинар лаборатории на тему «Аккультурация и адаптация иммигрантской молодёжи» (“Acculturation and adaptation of immigrant youth ”). В качестве докладчика выступил Джон Берри, известный кросс-культурный психолог, почетный профессор психологии Королевского университета Кингстона (Канада).