• A
  • A
  • A
  • АБВ
  • АБВ
  • АБВ
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта

Курс семинаров Натальи Гагариной 'Achievements of Current Linguistics in the Context of Multilingual Language Acquisition'

С 13 по 20 декабря один из крупнейших в мире специалистов по детскому билингвизму Наталья Гагарина проведёт в Школе лингвистики курс семинаров 'Achievements of Current Linguistics in the Context of Multilingual Language Acquisition' для студентов магистратуры и преподавателей.

Наталья Владимировна Гагарина  профессор Университета имени Гумбольдта, Университета Уппсалы и Глава департамента 'Language Development and Multilingualism' в Лейбниц-центре. Она ведёт базу устных и письменных текстов детей-билингвов на протяжении более десятка лет и является автором множества работ по проблемам билингвизма.

Все семинары пройдут в корпусе НИУ ВШЭ на улице Старая Басманная, д.21/4, строение 1. Расписание курса: 

 

Тема семинара

Когда и где

1.

General: goals of the course, literature, requirements, etc. Introduction to Multilingual Language Acquisition. Situation with multilingualism in the world. Definitions of multilingualism, heritage languages, etc. Simultaneous vs. sequential types of acquisition

9.12

18-10 – 21-00 (4 ah)

 527

SKYPE

2.

Specificity of multilingual acquisition of various language domains.
Attrition or restructuring of grammars (S.Montrul vs. T. Kupisch and J. Rothman)

3.

Background factors and environment in Multilingual Language Acquisition of dual language (Gagarina et al, 2014; studies of Meir, Armon-Lotem, etc.).

13.12

18-10 – 19-30 (2 ah)

527

4.

Language Dominance and its role in Multilingual Language Acquisition (special Issue of Fronties in Psychology, 2018 on Dominance)

 

14.12

10-30 – 16-30 (8 ah)

А-213

5.

Multilingual Lexicon: theories and methods in multilingual acquisition.

Experimental and Longitudinal data. CHILDES database

6.

Lexicon and its acquisition by children: language-specific, learner-specific and/or universal?  (Klassert et al., 2014, Haman et al. – Cross-linguistic Lexical task)

7.

Multilingual lexicon and socio-economic status.
Practical work with data and with the tests on bilingual lexicon

8.

Morphology and syntax in multilingual acquisition

16.12

18-10 – 21-00 (4 ah)

513

9.

Grammatical categories of nouns. Acquisition of case. Grammatical categories of verbs.
Acquisition of verb inflection

10.

Discourse, Texts and Narratives. Macrostructure and microstructure

17.12

18-10 – 19-30 (2 ah)

513

11.

Instruments to assess multilingual narrative skills (Gagarina et al., 2015)

12.

Cross-linguistic large-scale investigations into texts (narratives)
(Special Issue in Applied Psycholinguistics, 2016, SIBIL coming in 2019 )

18.12

18-10 – 21-00 (4 ah)

512

13.

Work with the data. Macrostructural and microstructural organization of multilingual narratives.

14.

Typical and atypical multilingual language acquisition – how to differentiate?Multilingual assessment of language.

Tests for multilinguals: NWR, SR

19.12

18-10 – 21-00 (4 ah)

517

15.

Tests for multilinguals: Literacy and Questionnaires 

20.12

16-40 – 19-30 (4 ah)

517

16.

Multilingual Language Acquisition: consensus and controversies. General discussion and perspectives. Summary


Будем рады всех видеть!