• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
Master 2023/2024

Politics and conflicts in the Middle East and North Africa region

Area of studies: Asian and African Studies
When: 1 year, 4 module
Mode of studies: offline
Open to: students of all HSE University campuses
Master’s programme: Socioeconomic and Political Development of Modern Asia
Language: English
ECTS credits: 3
Contact hours: 32

Course Syllabus

Abstract

The course combines competencies in international relations and regional studies. The aim of the course is to provide the students with a thorough understanding of the nature, causes, history of the conflict and crisis situations in the Near and Middle East and North Africa (MENA region), the current state of affairs, the most probable modalities of the future developments and the impact of these situations on the overall international climate.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • To give insights into the nature of the states of the region, the characteristic features of the formation and implementation of the course in international and regional affairs, the influence of the personal factor on the developments of interstate relations, the conduct of the leaders in case of exacerbation of the conflict and crisis situations.
  • To present in a concise form the key issues of the Arab-Israeli confrontation, the achievements of the Madrid peace process, as well as the reasons for the stagnation of the talks on the Israeli-Palestinian track.
  • To provide the students with balanced and " tied " to the realities of the region information about the conflicts in Syria, Libya, Iraq, Yemen, to show the dynamics and interaction of factors of regional and international scale, their impact on the conflicts in the particular countries of the region.
  • To explain to the students the causes of the rise of activity of radical, terrorist elements in the region. The real history of the emergence and elimination of ISIL will be described, as well as personal considerations on possible options of the anti-terrorist struggle in period to come will also be presented.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Actively master the methods of imitation games, situational analysis to understand the dynamics of events in conflict situations in the Middle East and North Africa
  • The competence to understand complex conflict situations in the Middle East, to assess the impact of this factor on the possibility of expanding Moscow relations with the countries of the region located in the close territorial proximity to the RF
  • The ability to analyze independently the development of events in the MENA region, including the cases of deterioration of the of conflict and crisis situations
  • Ориентируются в военном и военно-промышленном потенциале региональных акторов
  • Знает и понимает основных игроков оружейного регионального рынка
  • Знает и понимает предпосылки и основные вехи арабо-израильского конфликта
  • Может проанализировать основные подходы к урегулированию арабо-израильских противоречий
  • Может дать оценку и проанализировать предпосылки и ход основных современных конфликтов с участием Ирака
  • Может назвать основные предпосылки "арабской весны" и проанализировать ее влияние на региональную систему международных отношений
  • Может перечислить основные предпосылки конфликта. Понимает роли основных участников.
  • Может дать развернутый анализ влияния иранской ядерной программы на региональную архитектуру МО
  • Знает и понимает основные положения Совместного всеобъемлющего плана действий
  • Понимает различия и противоречия основных конфессий и внутриконфессиональных течений региона
Course Contents

Course Contents

  • Конфликтный потенциал региона БВСА
  • Армии и региональный рынок оружия
  • Арабо-израильский конфликт: истоки и современность
  • Ирак: от регионального лидера к failed state
  • "Арабская весна" и ее региональные последствия
  • Сирийский конфликт
  • Ядерная программа Ирана: заявка на региональную систему сдерживания
  • Этно-конфессиональный фактор в региональных конфликтах.
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Устный опрос
    Устный опрос по материалу прошлых лекций
  • non-blocking Эссе
    Эссе по тематике изучаемого материала
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2023/2024 4th module
    0.4 * Устный опрос + 0.6 * Эссе
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • A history of modern Iran, Abrahamian, E., 2018
  • State, power and politics in the making of the modern Middle East, Owen, R., 2004
  • The Iran-Iraq war and the first Gulf war, , 2006

Recommended Additional Bibliography

  • The geopolitics of the Middle East, , 2006