• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
Master 2020/2021

Research Seminar "Issues in Contemporary Linguistics"

Area of studies: Linguistics
When: 2 year, 1-3 module
Mode of studies: offline
Master’s programme: Иностранные языки и межкультурная коммуникация
Language: English
ECTS credits: 8
Contact hours: 72

Course Syllabus

Abstract

НИС состоит из нескольких аспектов, которые читаются на английском языке: В рамках семинара рассматривается три аспекта: 1) Парадигматический синтаксис (Paradigmatic Syntax) The core of Syntax is the study of the sentence. Syntax embraces, on the one hand, the structure of the sentence: that is its components, their structure and relations between these components, and, on the other hand, structural and communicative types of sentences. Anything that is said in the act of communication is called an utterance. Most utterances are sentences, although there are some, which are not sentences and are called non-sentence utterances. 2) Грани и границы лингвокреативности (Faces and Facets of Linguistic Creativity) The course focuses on the phenomenon of linguistic creativity – a complex cognitive and speech activity that enables us to imagine and verbalize an object or a phenomenon in an unconventional way. Linguistic creativity involves breaking, restructuring and transforming well-established patterns of thought and wording. All these changes, however, are restricted by the social nature of human communication as the potential receiver of the novel language form is supposed to be able to decode it and adequately react to it. Thus, linguistic creativity is seen as a social practice and as a guided and controlled activity. It is based on shared knowledge and makes sense only when its products are related to the already established modes of interpretation. The course offers a holistic approach to linguistic creativity interpreting it as a phenomenon which is observed at all levels of the language system: from phonetics to syntax. The theoretical part of the course is based on the most up-to-date theories, concepts and hypotheses developed by Russian and western linguists. The illustrative material is taken from fiction, as well as mass media and academic texts. 3) История и современное состояние германских языков (History and current state of Germanic languages) The objectives of mastering the discipline are: 1) an in-depth study of the characteristic features of the Germanic group of languages as part of the Indo-European language family, the main stages of development and the distinctive features of each of the Germanic languages; 2) the expansion, deepening and systematization of knowledge of Germanic languages and cultures in diachronic and synchronous aspects.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • The course "Paradigmatic syntax" suggests students be able to: present an introduction to the problems of up-to-date linguistic study of English on a systemic basis; give the students a grounding of basic theories, methodology and scientific approaches to the problems of English Syntax; teach the students to analize speech phenomena and find successful solution of the problems; train the students for skill-based communication. Целями освоения дисциплины являются: 1) углубленное изучение характерных черт германской группы языков в составе индоевропейской языковой семьи, основных этапов развития и отличительных особенностей каждого из германских языков; 2) расширение, углубление и систематизация знаний о германских языках и куль-турах в диахроническом и синхроническом аспектах. Целями освоения дисциплины "Грани и границы лингвокреативности" являются: 1) формирование у студентов системного представления о феномене лингвокреативности как лингвокогнитивной деятельности, реализуемой на разных уровнях языковой системы; 2) ознакомление студентов с терминологическим аппаратом современной лингвистики вообще и с терминосистемой направления "Лингвокреативность" в частности; 3) формирование у студентов теоретического базиса для проведения исследований в сфере лингвокреативной деятельности; 4) развитие и совершенствование профессионально-дискурсивных умений и навыков в рамках тематики курса.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • В результате освоения дисциплины студент должен: знать общие и специфические свойства германских языков, их историю и современное состояние; уметь использовать различные методы анализа языкового материала древних и современных германских языков.
  • Студент должен: знать общие и специфические свойства германских языков, их историю и современное состояние; уметь использовать различные методы анализа языкового материала древних и современных германских языков.
  • • Identify the major perspectives in the field of Theoretical Grammar. • Acquire the mechanisms of grammatical formation of utterances out of the words in the process of speech making. • Gain insights into the inner structure of the sentence and expose the mechanism of its functioning. • Critically assess the views held by various authors (institutional and individual).
Course Contents

Course Contents

  • Древнегерманские языки
  • Современные германские языки
  • Общие принципы лингвокреативной деятельности
    Понятие лингвокреативности. Проявления лингвокреативности. Лингвокреативность как вид креативной деятельности. Креативность как явление. Эволюция взглядов на природу креативности. Три волны «креативных штудий» на Западе. «Индивидуалистское» и социокультурное определения креативности. Креативность как вид социальной практики. Современные технологии и (лингво)креативность. Механизмы (лингво)креативности. Креативная компетенция. Предрасположенность к лингвокреативной деятельности. Критерии креативности. Типология (лингво)креативных процессов. Границы (лингво)креативности. Лингвистические теории, релевантные для понимания феномена (лингво)креативности (теория концептуальной метафоры, теория ментальных пространств, теория концептуальной интеграции). Функции лингвокреативности.
  • Креативные типы образных сравнений
    Понятие образного сравнения. Структурные типы образного сравнения. Классификация сравнений: скалярные, вымышленные и аппроксимирующие сравнения. Модификации основных видов сравнения. Категория сравнения как «семейство форм» (Дж. Р. Хардинг). Альтернативные формы сравнений (суффиксальные формы, устойчивые обороты, композиты модели Noun+Adjective и др.). Различия между to be like и to feel like. Образные сравнения с маркерами (have) in common, same. Семантические пропорции модели A is to B what / as C is to D. Модальные глаголы в образном сравнении. Понятие иронического сравнения. Противоречия в трактовке иронического сравнения в отечественной и зарубежной лингвистике. Структура иронического сравнения. Конвенциональные иронические сравнения (as interesting as watching paint dry, as smooth as sandpaper, as clear as mud, etc.). Модификация устойчивого сравнения и механизм субверсивного развертывания. Сравнения структуры as A as B и to have the A of a B.
  • Section 1. Syntax as part of Grammar. Paradigmatic Syntax. Section 2. Valency of the Word. Kernel Sentence. Section 3. Syntactic Derivation of Sentences. Section 4. Syntactic Paradigm. Syntactic Nominalization.
  • Section 5. Sentence as the Principle unit of Syntax. Section 6. Structural Types of the Sentence. Monopredication. Polypredication. Non-sentence Utterances. Section 7. Communicative Type Classification of Sentences. Section 8. Semantic Type Classification of Sentences. Section 9. Actual Division of the Sentence. Linguistic Categories of the Theme and Rheme. Section 10. Types of Relation between the Components in the Simple Sentence.
  • Section 11. Syntagmatic Connections of Words Section 12. The Phrase. Types of Syntagmatic Connection.
  • Section 13. The Composite Sentence, Its Structure and Derivation. Section 14. The Compound Sentence. Section 15. The Complex Sentence. Section 16. The Semi-Composite Sentence. Section 17. The Structure of the Text. Section18. The Categorical Aspects of the Text.
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Письменный тест
  • non-blocking Эссе
  • non-blocking Устная аудиторная работа
  • non-blocking Посещение занятий
  • non-blocking Экзамен
Interim Assessment

Interim Assessment

  • Interim assessment (3 module)
    0.2 * Письменный тест + 0.1 * Посещение занятий + 0.2 * Устная аудиторная работа + 0.3 * Экзамен + 0.2 * Эссе
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Creative knowledge cities : myths, visions and realities, , 2012
  • Creative knowledge environments : the influences on creativity in research and innovation, , 2004
  • Creativity and art : three roads to surprise, Boden, M. A., 2010
  • Cultural expression, creativity and innovation, , 2010
  • Explaining creativity : the science of human innovation, Sawyer, R. K., 2012
  • Exploding the creativity myth : the computational foundations of linguistic creativity, Veale, T., 2012
  • Incipient productivity : a construction-based approach to linguistic creativity, Zeschel, A., 2012
  • Knowledge, communication and creativity, , 2007
  • Psychoanalysis and creativity in everyday life : ordinary genius, Fiumara, G. C., 2013
  • The Cambridge handbook of creativity, , 2010
  • The culture factory : creativity and the production of culture, Santagata, W., 2010
  • The invention of creativity : modern society and the culture of the new, Reckwitz, A., 2017
  • The Routledge companion to creativity, , 2009
  • Готский путь : готы, Рим и черняховская культура, Щукин, М. Б., 2005
  • Дубинин С.И., Бондаренко М.В., Тетеревёнков А.Е. - Готский язык: учебное пособие - Издательство "ФЛИНТА" - 2018 - 145с. - ISBN: 978-5-9765-1743-1 - Текст электронный // ЭБС ЛАНЬ - URL: https://e.lanbook.com/book/122602
  • История немецкого языка : учеб. пособие для вузов, Москальская, О. И., 2003
  • История немецкого языка : учеб. пособие для вузов, Филичева, Н. И., 2003
  • Креативность. Коммуникация и культурные ценности, Негус К., Пиккеринг М., 2011
  • Креативность. Коммуникация и культурные ценности, Негус, К., 2011
  • Лексикон нонклассики : художественно-эстетическая культура ХХ века, [энциклопедический словарь], под общ. ред. В. В. Бычкова, 607 с., , 2003
  • Языки как образ мира, сост. К. Королев, 568 с., , 2003

Recommended Additional Bibliography

  • Аракин, В. Д. История английского языка [Электронный ресурс] : Учеб. пособие / Под ред. М. Д. Резвецовой. - 3-е изд., испр. - М.: ФИЗМАТЛИТ, 2009. - 304 с. - ISBN 978-5-9221-1016-7.
  • Иванов А. В. - ИСТОРИЯ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА: ТЕСТЫ. Учебное пособие для бакалавриата и магистратуры - М.:Издательство Юрайт - 2019 - 221с. - ISBN: 978-5-534-02280-3 - Текст электронный // ЭБС ЮРАЙТ - URL: https://urait.ru/book/istoriya-angliyskogo-yazyka-testy-437909
  • Иванов А. В. - ИСТОРИЯ НЕМЕЦКОГО ЯЗЫКА: ТЕСТЫ. Учебное пособие для бакалавриата и магистратуры - М.:Издательство Юрайт - 2019 - 208с. - ISBN: 978-5-534-00133-4 - Текст электронный // ЭБС ЮРАЙТ - URL: https://urait.ru/book/istoriya-nemeckogo-yazyka-testy-437908
  • Сравнительная типология основных европейских языков : учеб. пособие для вузов, Зеленецкий, А. Л., 2004
  • Теория немецкого языкознания : учеб. пособие для вузов, Зеленецкий, А. Л., 2003