• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
2023/2024

Arabic Language

Type: Optional course (faculty)
When: 1-4 module
Open to: students of one campus
Language: English
ECTS credits: 4
Contact hours: 104

Course Syllabus

Abstract

The Arabic language for 3rd year students of the Bachelor’s Programme 'HSE and University of London Parallel Degree Programme in International Relations' is aimed to improve the language competencies acquired in the main course of the Arabic language, with a focus on the professional aspect of foreign language communication.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • The aim of the course is the development of a general cultural foreign language and the formation of professional and communicative competence of a student in the field of economics and international relations.
  • development of cultural competence and formation of a foreign language professional and communicative competence, which is part of the professional competence of a student of the Programme
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • translate professionally-oriented information from a foreign language into Russian and from Russian to a foreign language
  • create texts in Arabic language
  • create texts in Arabic language
  • extract factual information from the press and the Internet
  • give reasoned opinion on the proposed issue
  • make messages and reports in a foreign language on professionally significant topics
  • produce oral dialogical and monologic speech in professional communication
  • read professional literature in Arabic
  • read professional literature in Arabic
  • representation of audiovisual information in the field of professional communication
  • representation of audiovisual information in the field of professional communication
  • to carry out analytical and synthetic processing of information obtained from oral, written and electronic sources
  • to carry out analytical and synthetic processing of information obtained from oral, written and electronic sources
  • translate professionally-oriented information from a foreign language into Russian and from Russian to a foreign language
  • understand and process the main content of oral monological texts perceived from various sources of information (including the media)
  • understand lectures in a foreign language
Course Contents

Course Contents

  • Economic cooperation. International trade. Oil and gas. Import. Export. A set of differentiated exercises.
  • Arab countries, general information: geographical location, climate, flora and fauna, natural resources, demography, clothing, life. Maghreb countries (Morocco, Tunisia, Algeria, Libya, Sudan). Mashrik countries (Syria, Lebanon, Iraq, Palestine, Jordan, Egypt). Gulf Monarchies (Kingdom Saudi Arabia, Kuwait, Qatar, Bahrain, Oman, UAE). Sociocultural specificity / history, art, literature, education, etiquette rules, islamic symbolism.
  • Budget. Investments. Inflation. Banking sector. Lending. Customs: duties, taxes. A set of differentiated exercises.
  • Arab-Muslim culture: customs, traditions and customs of Arabs, holidays, national color, exotic. Ethnocultural specificity of the Arab countries. The role of the environment in the formation of ethnic culture. Moral values. Islam - lifestyle and thinking style.
  • Islamic finance in the modern world. Securities market and their types. Monetary and commodity documents. International securities. Stocks. A set of differentiated exercises.
  • Summary of Arabic language. General Arabic Writing. Classification of consonants and vowel phonemes. Reading rules. Hamza.Verbs, adjectives, nouns.
  • Mortgage. Privatization. Insurance. Licenses Legal services. A set of differentiated exercises.
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking домашние задания
    В связи с переходом на дистанционное обучение организация и оценивание данного элемента контроля будут проводиться с использованием корпоративной электронной почты студента и работника НИУ ВШЭ.
  • non-blocking аудиторная работа
  • non-blocking аудиторная работа
  • non-blocking экзамен
    Экзамен проводится в письменной форме с использованием асинхронного прокторинга. Экзамен проводится на платформе https://hse.student.examus.net). К экзамену необходимо подключиться за 10 минут до начала. Проверку настроек компьютера необходимо провести заранее, чтобы в случае возникших проблем у вас было время для обращения в службу техподдержки и устранения неполадок. Компьютер студента должен удовлетворять требованиям: 1. Стационарный компьютер или ноутбук (мобильные устройства не поддерживаются); 2. Операционная система Windows (версии 7, 8, 8.1, 10) или Mac OS X Yosemite 10.10 и выше; 3. Интернет-браузер Google Chrome последней на момент сдачи экзамена версии (для проверки и обновления версии браузера используйте ссылку chrome://help/); 4. Наличие исправной и включенной веб-камеры (включая встроенные в ноутбуки); 5. Наличие исправного и включенного микрофона (включая встроенные в ноутбуки); 6. Наличие постоянного интернет-соединения со скоростью передачи данных от пользователя не ниже 1 Мбит/сек; 7. Ваш компьютер должен успешно проходить проверку. Проверка доступна только после авторизации. Для доступа к экзамену требуется документ удостоверяющий личность. Его в развернутом виде необходимо будет сфотографировать на камеру после входа на платформу «Экзамус». Также вы должны медленно и плавно продемонстрировать на камеру рабочее место и помещение, в котором Вы пишете экзамен, а также чистые листы для написания экзамена (с двух сторон). Это необходимо для получения чёткого изображения. Во время экзамена запрещается пользоваться любыми материалами (в бумажном / электронном виде), использовать телефон или любые другие устройства (любые функции), открывать на экране посторонние вкладки. В случае выявления факта неприемлемого поведения на экзамене (например, списывание) результат экзамена будет аннулирован, а к студенту будут применены предусмотренные нормативными документами меры дисциплинарного характера вплоть до исключения из НИУ ВШЭ. Если возникают ситуации, когда студент внезапно отключается по любым причинам (камера отключилась, компьютер выключился и др.) или отходит от своего рабочего места на какое-то время, или студент показал неожиданно высокий результат, или будут обнаружены подозрительные действия во время экзамена, будет просмотрена видеозапись выполнения экзамена этим студентом и при необходимости студент будет приглашен на онлайн-собеседование с преподавателем. Об этом студент будет проинформирован заранее в индивидуальном порядке. Во время выполнения задания, не завершайте Интернет-соединения и не отключайте камеры и микрофона. Во время экзамена ведется аудио- и видео-запись. Процедура пересдачи проводится в соотвествии с нормативными документами НИУ ВШЭ.
  • non-blocking домашние задания
  • non-blocking модульная работа
  • non-blocking экзамен
  • non-blocking посещаемость
  • non-blocking модульная работа
  • non-blocking посещаемость
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2023/2024 4th module
    0.12 * аудиторная работа + 0.12 * домашние задания + 0.3 * модульная работа + 0.06 * посещаемость + 0.4 * экзамен
  • 2024/2025 4th module
    0.12 * аудиторная работа + 0.12 * домашние задания + 0.3 * модульная работа + 0.06 * посещаемость + 0.4 * экзамен
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Abu-Chacra, F. (2018). Arabic : An Essential Grammar (Vol. Second edition). Oxon: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1662314
  • Versteegh, C. H. M. (2014). The Arabic Language (Vol. Second edition). Edinburgh: Edinburgh University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=801682

Recommended Additional Bibliography

  • Brosh, H. Y. (2019). Arabic Language-Learning Strategy Preferences among Undergraduate Students. Studies in Second Language Learning and Teaching, 9(2), 351–377. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=eric&AN=EJ1221475
  • The syntax of Arabic, Aoun, J. E., 2010