Zoya Kotelnikova
- Deputy Head, Senior Research Fellow:Laboratory for Studies in Economic Sociology
- Associate Professor:Faculty of Social Sciences / School of Sociology / Department of Economic Sociology
- Zoya Kotelnikova has been at HSE University since 2002.
Education and Degrees
- 2012
Candidate of Sciences* (PhD)
- 2001
Degree
Novosibirsk State University Doctoral programme
HSE University
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.

Young Faculty Support Program (Group of Young Academic Professionals)
Category "Future Professoriate" (2014-2015)
Category "New Lecturers" (2009-2010)
Courses (2022/2023)
- Economic Sociology-2 (Bachelor’s programme; Faculty of Social Sciences; 4 year, 1, 2 module)Rus
- Past Courses
Courses (2020/2021)
- Economic Sociology (Bachelor’s programme; Faculty of Social Sciences; 2 year, 3, 4 module)Rus
- Economic Sociology-2 (Bachelor’s programme; Faculty of Social Sciences; 4 year, 1, 2 module)Rus
Editorial board membership
Journal of Economic Sociology, Managing Editor
2008: Deputy Editor-in-chief (Ответственный секретарь), Экономическая социология (Journal of Economic Sociology).
2006: Member of the Editorial Council, ЭСфорум.
Conferences
- 2012Embeddedness and Beyond: Do Sociological Theories meet Economic Realities? (Москва). Presentation: Structural Embeddedness and Contractual Relationships in Emerging Markets in Russia
- 2009“Markets as Networks” (София). Presentation: The Continuity of Intertemporal Exchanges between Retailers and Suppliers in Russian Consumer Markets
- Capitalism in Crisis: What's Next? (Париж). Presentation: Trade Revolution” in Russia: Structural and Institutional Changes in the Development of Chain Stores in the 2000s
- 9th Conference of European Sociological Association "European Society or European Societies?" (Лиссабон). Presentation: Simplification of organizational forms: Russian retailing under the economic crisis
Publications43
- Book Стребков Д. О., Рощина Я. М., Поплавская А. А., Пилипенко Е. С., Пашков С. Г., Моисеева Д. В., Куракин А. А., Кузина О. Е., Котельникова З. В., Косалс Л. Я., Кондратенко В. А., Карабчук Т. С., Казун А. Д., Ибрагимова Д. Х. Как россияне справляются с новым кризисом: Социально-экономические практики населения / Рук.: В. В. Радаев. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2023. doi
- Chapter Kotelnikova Z. How brand holders have deprived counterfeiting of legitimacy in Russia since the early 2000s, in: The Ambivalence of Power in the Twenty-First Century Economy: Cases from Russia and beyond / Отв. ред.: V. V. Radaev, Z. Kotelnikova. L. : University College London Press, 2022. doi Ch. 11. P. 217-236.
- Chapter Kotelnikova Z., Radaev V. V. Introduction, in: The Ambivalence of Power in the Twenty-First Century Economy: Cases from Russia and beyond / Отв. ред.: V. V. Radaev, Z. Kotelnikova. L. : University College London Press, 2022. doi P. 1-11.
- Article Kotelnikova Z. Prevalence of self-reported alcohol consumption among pregnant women in Russia between 1994 and 2018 // Alcoholism: Clinical and Experimental Research. 2022. Vol. 46. No. 5. P. 825-835. doi
- Book The Ambivalence of Power in the Twenty-First Century Economy: Cases from Russia and beyond / Отв. ред.: V. V. Radaev, Z. Kotelnikova. L. : University College London Press, 2022. doi
- Book Радаев В. В., Голованова С. В., Котельникова З. В., Казун А. Д. Оценка (прогноз) влияния введения акциза на безалкогольные напитки на российский рынок и бюджеты всех уровней Вып. 19: Аналитика ЛЭСИ. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2019.
- Book Радаев В. В., Голованова С. В., Котельникова З. В., Казун А. Д. Аналитика ЛЭСИ / Рук.: В. В. Радаев; отв. ред.: В. В. Радаев. Вып. 19: Оценка (прогноз) влияния введения акциза на безалкогольные напитки на российский рынок и бюджеты всех уровней. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2018. doi
- Article Kotelnikova Z. Explaining Counterfeit Alcohol Purchases in Russia // Alcoholism: Clinical and Experimental Research. 2017. Vol. 41. No. 4. P. 810-819. doi
- Article Kotelnikova Z., Radaev V. V. Recomposition and levelling of consumption expenditures across four economic shocks in Russia, 1994–2014 // International Journal of Consumer Studies. 2017. Vol. 41. No. 4. P. 439-448. doi
- Book Радаев В. В., Бердышева Е. С., Конрой Н. В., Котельникова З. В. Аналитика ЛЭСИ Вып. 17: Основные формы незаконного оборота продукции на потребительских рынках России и меры противодействия. М. : НИУ ВШЭ, 2017. doi
- Book Радаев В. В., Котельникова З. В., Кускова В. В., Решетеева Р. И., Тертицкая О. Аналитика ЛЭСИ / Рук.: В. В. Радаев. Вып. 18: Вклад Системы Coca-Cola в России в социально-экономическое развитие Российской Федерации в 2013–2016 гг. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2017.
- Article Радаев В. В., Котельникова З. В. Изменение структуры потребления алкоголя в контексте государственной алкогольной политики в России // Экономическая политика. 2016. № 5. С. 92-117.
- Article Kotelnikova Z. Relationship of alcohol consumption with social structure of contemporary Russia // Sotsiologicheskie Issledovaniya. 2015. No. 4. P. 105-112.
- Article Dobryakova M. S., Kotelnikova Z. Social embeddedness of technology: Prospective research areas // Foresight and STI Governance. 2015. Vol. 9. No. 1. P. 6-19.
- Article Котельникова З. В. Взаимосвязь практик потребления алкоголя с социальной структурой современной России // Социологические исследования. 2015. № 4. С. 105-112.
- Article Добрякова М. С., Котельникова З. В. Социальная укорененность технологий: перспективные направления исследований // Форсайт. 2015. Т. 9. № 1. С. 6-19. doi
- Preprint Kotelnikova Z. Consumption Of Counterfeit Alcohol In Contemporary Russia: The Role Of Cultural And Structural Factors / NRU Higher School of Economics. Series SOC "Sociology". 2014.
- Chapter Котельникова З. В. Состояние предприятий легкой промышленности в России (по базам данных СПАРК, FIRA-PRO и Ruslana) // В кн.: Текущее состояние и перспективы развития легкой промышленности в России: доклад к XV Апрельской международной научной конференции по проблемам развития экономики и общества, Москва, 1–4 апреля 2014 г. / Рук.: В. В. Радаев. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2014. Гл. 2. С. 31-106.
- Book Радаев В. В., Котельникова З. В., Маркин М. Е., Решетеева Р. И. Экономико-социологический анализ влияния изменений в системе налогообложения на поведение компаний на товарных рынках России / Отв. ред.: В. В. Радаев. Вып. 15. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2014.
- Article Котельникова З. В. Экономико-социологический взгляд на маркетинг взаимоотношений // Экономическая социология. 2014. Т. 15. № 5. С. 85-103.
- Preprint Kotelnikova Z. Structural embeddedness and contractual relationships of chain stores and their suppliers in Russian emerging markets / NRU Higher School of Economics. Series SOC "Sociology". 2013. No. 22.
- Chapter Котельникова З. В. Вадим Валерьевич Радаев: В непрерывном движении // В кн.: Поколения ВШЭ. Ученики об учителях. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2013. С. 47-51.
- Book Радаев В. В., Котельникова З. В., Пишняк А. И. Влияние трансграничной торговли на розничные рынки России / Отв. ред.: В. В. Радаев. Вып. 14. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2013.
- Book Радаев В. В., Котельникова З. В., Данилина В. Н., Назарбаева Е. А., Кащеева А. А. Ключевые проблемы развития легкой промышленности в России и способы их преодоления / Отв. ред.: В. В. Радаев. Вып. 13. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2013.
- Article Ванг Д. Существует ли канон в экономической социологии? / Пер. с англ.: А. А. Грязнова // Экономическая социология. 2013. Т. 14. № 2. С. 111-122.
- Article Kotelnikova Z. New Economic Sociology and Relationship Marketing: Parallel Development // Economic sociology - The European electronic newsletter. 2012. Vol. 13. No. 3. P. 27-33.
- Book Радаев В. В., Котельникова З. В., Маркин М. Е., Назарбаева Е. А., Прокопова Н. В. Издержки торговых компаний по поддержанию систем наличных и безналичных платежей / Отв. ред.: В. В. Радаев. Вып. 11. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2012.
- Preprint Радаев В. В., Котельникова З. В., Маркин М. Е., Назарбаева Е. А., Прокопова Н. В. Издержки торговых компаний по поддержанию систем наличных и безналичных платежей / Высшая школа экономики. 2012.
- Chapter Kotelnikova Z. Goods with Fake Faces: Why Owners of Trademarks Contribute to Counterfeiting, in: Economy in Changing Society. Consumption, Markets, Organizations and Social Policies / Ed. by M. Nawojczyk. Cambridge : Cambridge Scholars Publishing, 2011. Ch. 4. P. 91-113.
- Article Котельникова З. В. Как вещи вторгаются в отношения (на примере протвокражного оборудования в магазинах) // Журнал социологии и социальной антропологии. 2011. Т. 14. № 4. С. 105-126.
- Book Радаев В. В., Котельникова З. В., Маркин М. Е., Назарбаева Е. А. Легализация параллельного импорта и ее влияние на товарные рынки России / Отв. ред.: В. В. Радаев. Вып. 9. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2011.
- Chapter Котельникова З. В. Международный опыт регулирования деятельности торговых сетей: обзор эмпирических исследований // В кн.: Государственное регулирование деятельности торговых сетей: основы и противоречия / Отв. ред.: В. В. Радаев. Вып. 8. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2011. С. 72-103.
- Article Котельникова З. В. Формирование укорененного обмена между торговыми сетями и их поставщиками в России: источники и последствия // Журнал социологии и социальной антропологии. 2011. Т. 14. № 5. С. 373-385.
- Book Радаев В. В., Котельникова З. В., Куракин А. А., Барсукова С. Ю. Основные тенденции на рынках контрафактной продукции и возможное влияние Таможенного союза / Отв. ред.: В. В. Радаев. Вып. 7. М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2010.
- Book Радаев В. В., Бердышева Е. С., Котельникова З. В., Маркин М. Е., Назарбаева Е. А. Особенности и тенденции развития интернет-торговли (на примере рынка бытовой техники и электроники) / Отв. ред.: В. В. Радаев. Вып. 6. М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2010.
- Article Грановеттер М. Сила слабых связей / Перев.: З. В. Котельникова // Экономическая социология. 2009. Т. 10. № 4
- Article Котельникова З. В. Обзор книжных новинок: западная экономическая социология // Экономическая социология. 2009. Т. 10. № 3. С. 94-104.
- Article Котельникова З. В. Особенности развития розничных сетей и торговых форматов в продовольственном секторе российской торговли в 2000-х годах (региональный аспект) // Мир России: Социология, этнология. 2009. Т. 18. № 3. С. 151-172.
- Book Радаев В. В., Котельникова З. В., Маркин М. Е. Развитие российского ритейла: меры государственного регулирования и их последствия (закон о торговле в зеркале исследований) / Отв. ред.: В. В. Радаев. Вып. 4. М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2009.
- Book Организационные формы и конкурентные стратегии в российской розничной торговле (региональный аспект) / Под общ. ред.: В. В. Радаев, З. В. Котельникова. М. : Вершина, 2008.
- Book Барсукова С. Ю., Котельникова З. В. Рынок контрафактной продукции в России / Под общ. ред.: В. В. Радаев. М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2008.
- Article Котельникова З. В. Товар с чужим лицом, или почему правообладатели торговых марок попустительствуют контрафакту? // Экономическая социология. 2008. Т. 9. № 4. С. 30-48.
- Article Котельникова З. В. Экономико-социологические центры России // Экономическая социология. 2005. Т. 6. № 3. С. 89-106.
Employment history
|
|
National Research University Higher School of Economics Department of Sociology (2008–present) Laboratory for Studies in Economic Sociology (2006–present) Federal Educational Portal “Economics. Sociology. Management” (2003–2005) Division of Academic Research Management (2002–2003) |
Incompatible Alternatives: HSE Researchers on the Ambivalence of Power in the Twenty-first Century Economy
Ambivalence and a combination of contradictory principles are vividly manifested in the actions of government, its individual agents and institutions, as well as the everyday practices of economic subjects and citizens. The participants of the HSE Laboratory for Studies in Economic Sociology seminar discussed the book The Ambivalence of Power in the Twenty-First Century Economy: Cases from Russia and Beyond, recently published in the UK. Prepared by researchers from HSE University and foreign universities, the book focuses on the study of ambivalence in Russia and beyond.
90.3%
of Russians believe that fake alcohol products are widespread in Russia. About half of respondents believe that more fakes have appeared over the last 2-3 years.