Yevgeny Patarakin
- Professor:Institute of Education / Department of Educational Programmes
- Yevgeny Patarakin has been at HSE University since 2019.
Education, Degrees and Academic Titles
- 2017
Doctor of Sciences*
Moscow City University
Thesis Title: Learning design of collaborative network activities - 2010Associate Professor
- 1984
Degree
Lobachevskiy Gorky State University
A post-doctoral degree called Doctor of Sciences is given to reflect second advanced research qualifications or higher doctorates in ISCED 2011.
Continuing education / Professional retraining / Internships / Study abroad experience
January - May 2003 Short term scholar in the Concord Consortium (RSEP-2003)
2007 Senior Trainer TEO Summit, June 18-23 in Atlanta, GA
Courses (2023/2024)
- Community Building and Networking (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 3 module)Rus
- Past Courses
Courses (2022/2023)
- Community Building and Networking (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1 module)Rus
- Mentor's Seminar "Digital Transformation in Education" (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1 module)Rus
Courses (2021/2022)
- Data Analysis in R (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1 module)Rus
- Mentor's Seminar "Digital Transformation in Education" (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1 module)Rus
- Research Seminar (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1-3 module)Rus
Courses (2020/2021)
- Community Building and Networking (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 2, 3 module)Rus
- Research Seminar (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1-3 module)Rus
- Research Seminar (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1-3 module)Rus
- Research Seminar “Introduction to Pedagogical Research” (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1, 2 module)Rus
20092
- Article Патаракин Е. Д. От использования контента к совместному творчеству. Анализ сетевого проекта Летописи.ру // Вопросы образования. 2009. № 3. С. 114-128.
- Book Патаракин Е. Д. Социальные взаимодействия и сетевое обучение 2.0. М. : НП «Современные технологии в образовании и культуре», 2009.
20111
20122
- Chapter Patarakin Y., Visser L. New Tools for Learning - The Use of Wiki's, in: Trends and Issues in Distance Education 2nd Edition: International Perspectives (Perspectives in Instructional Technology and Distance Education). Publisher Information Age Publishing, 2012.
- Article Патаракин Е. Д., Ярмахов Б. Б., Буров В. В. Продвижение социальных инноваций через общественное конструирование документов // Образовательные технологии и общество. 2012. Т. 15. № 2. С. 517-535.
20151
20172
- Chapter Patarakin Y. Wikigrams-Based Social Inquiry, in: Digital Tools and Solutions for Inquiry-Based STEM Learning Vol. 1. IGI Global, 2017. doi P. 112-138. doi
- Article Патаракин Е. Д. Макроскопический подход к анализу совместной сетевой деятельности // Образовательные технологии и общество. 2017. Т. 20. № 3. С. 309-329.
20185
- Chapter Patarakin Y., Burov V. Assemblage of Educational Policies and Educational Practices, in: 2018 Fifth International Conference on eDemocracy & eGovernment (ICEDEG). , 2018. doi P. 371-374. doi
- Article Патаракин Е. Д. АГЕНТНОЕ МОДЕЛИРОВАНИЕ ДЛЯ РЕФЛЕКСИИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ // Искусственные общества. 2018. Т. 13. № 4. С. 10. doi
- Article Патаракин Е. Д., Ярмахов Б. Б., Сотникова А. Л. БАЗОВЫЕ ФРЕЙМВОРКИ ИКТ-КОМПЕТЕНТНОСТИ В СТРУКТУРЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО СТАНДАРТА УЧИТЕЛЯ // Психологическая наука и образование. 2018. Т. 23. № 3. С. 67-76. doi
- Article Патаракин Е. Д., Ярмахов Б. Б. ВЫЧИСЛИТЕЛЬНАЯ ПЕДАГОГИКА: МЫШЛЕНИЕ, УЧАСТИЕ И РЕФЛЕКСИЯ // Образовательные технологии и общество. 2018. Т. 21. № 4. С. 502-523.
- Article Патаракин Е. Д. ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ПРАКТИКИ ВЫЧИСЛИТЕЛЬНОЙ ПЕДАГОГИКИ // Школьные технологии. 2018. № 4. С. 56-71.
20194
- Book Patarakin Y., Parandekar S. D., Yayla G. Children Learning to Code: Essential for 21st Century Human Capital. World Bank Group, 2019.
- Chapter Patarakin Y., Burov V., Yarmakhov B. Computational Pedagogy: Thinking, Participation, Reflection, in: Digital Turn in Schools—Research, Policy, Practice: Proceedings of ICEM 2018 Conference. Singapore : Springer, 2019. doi P. 123-137. doi
- Book Патаракин Е. Д., Парандекар С., Яйла Г. Обучение детей программированию: залог развития человеческого капитала в XXI веке. Руководство для российских законодателей и практиков в области образования. М. : Алекс (ИП Поликанин А.А.), 2019.
- Article Патаракин Е. Д., Вачкова С. Н. СЕТЕВОЙ АНАЛИЗ КОЛЛЕКТИВНЫХ ДЕЙСТВИЙ НАД ЦИФРОВЫМИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫМИ ОБЪЕКТАМИ // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Педагогика и психология. 2019. № 4(50). С. 101-112. doi
20208
- Chapter Kupriyanov R., Lavrenova E., Patarakin Y., Yarmakhov B. A Recommendation System For Building School Teachers’ Multidisciplinary Skills, in: Dialogue of Cultures - Culture of Dialogue: from Conflicting to Understanding. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences EpSBS, 2020. doi P. 1212-1221. doi
- Chapter Vachkova S. N., Patarakin Y., Petryaeva E. Y. CONTENT QUALITY OF LESSON SCENARIOS IN MOSCOW E-SCHOOL, in: THEORY AND PRACTICE OF PROJECT MANAGEMENT IN EDUCATION: HORIZONS AND RISKS International Scientific and Practical Conference. SHS Web of Conferences, 2020. doi
- Chapter Patarakin Y., Burov V. Using of Automatically and Semi-automatically Generated Diagrams in Educational Practice, in: Electronic Governance and Open Society: Challenges in Eurasia. EGOSE 2019 (Communications in Computer and Information Science) Vol. vol 1135. Springer, 2020. doi P. 308-319. doi
- Book Фрумин И.Д., Карлов И.А., Патаракин Е.Д., Кожевников Н.А., Швиндт А.Н., Шонов Д.О., Киясов Н., Ковалев В. Анализ цифровых образовательных ресурсов и сервисов для организации учебного процесса школ Вып. 10 (40). Издательский дом НИУ ВШЭ, 2020.
- Chapter Патаракин Е. Д. МОДЕЛИРОВАНИЕ ДЕЙСТВИЙ НАД ОБЪЕКТАМИ СОВМЕСТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ИСКУССТВЕННЫХ СООБЩЕСТВАХ NETLOGO И STARLOGO // В кн.: Большие данные в образовании. Общество с ограниченной ответственностью Издательство Экон-Информ, 2020. С. 71-78.
- Chapter Патаракин Е. Д. Ремиксы образовательных практик // В кн.: Образование и Город: практики соучаствующего проектирования. Сборник статей по итогам Второго ежегодного международного симпозиума. Общество с ограниченной ответственностью "Издательство "Экон-Информ", 2020. С. 209-218.
- Chapter Парандекар С., Патаракин Е. Д. Современный аспект универсальной инструментальной грамотности: Программирование. // В кн.: Универсальные компетентности и новая грамотность: от лозунгов к реальности / Под общ. ред.: М. С. Карроль (Добрякова), И. Д. Фрумин. Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2020. doi Гл. 12. С. 371-394. doi
- Book Карлов И.А., Ковалев В., Кожевников Н.А., Патаракин Е.Д., Фрумин И.Д., Швиндт А.Н., Шонов Д.О. Экспресс-анализ цифровых образовательных ресурсов и сервисов для организации учебного процесса школ в дистанционной форме Вып. 4 (34). Издательский дом НИУ ВШЭ, 2020.
20216
- Chapter Patarakin Y., Vachkova S. N., Burov V. Agent-based modeling of teacher interaction within a repository of digital objects, in: The Third Annual International Symposium “Education and City: Education and Quality of Living in the City” (Education and City 2020) Vol. 98. SHS Web of Conferences, 2021. doi Ch. 05013. P. 1-7. doi
- Chapter Vachkova S. N., Petryaeva E. Y., Patarakin Y. Typology of schools operating in the Moscow Electronic School system based on the analysis of network indicators, in: The Third Annual International Symposium “Education and City: Education and Quality of Living in the City” (Education and City 2020) Vol. 98. SHS Web of Conferences, 2021. doi Ch. 03001. P. 1-8. doi
- Article Патаракин Е. Д. Агентное моделирование образовательных организаций и образовательных сообществ // Педагогическое образование и наука. 2021. № 5. С. 69-74.
- Article Патаракин Е. Д., Буров В. В. Анализ Стратегий Командного Поведения Участников Проектов Совместной Деятельности, Соответствующих Целям Резолюции Генеральной Ассамблеи ООН В Области Образования Для Устойчивого Развития // Устойчивое инновационное развитие: проектирование и управление. 2021. Т. 17. № 3. С. 90-109.
- Article Патаракин Е. Д., Ярмахов Б. Б. Выращивание данных для школьных виртуальных лабораторий // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Информатизация образования. 2021. Т. 18. № 4. С. 347-359. doi
- Chapter Патаракин Е. Д. Выращивание и Анализ Данных в Веб // В кн.: Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании Ч. 2. Сибирский федеральный университет, 2021. С. 238-242.
20224
- Article Патаракин Е. Д., Буров В. В. "НЕЗРИМЫЙ КОЛЛЕДЖ" МЭШ // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Информатика и информатизация образования. 2022. № 2. С. 38-52. doi
- Chapter Патаракин Е. Д. Игровое поле вычислительной дидактики // В кн.: Современная "цифровая" дидактика. М. : ООО «Грин Принт», 2022. С. 35-70.
- Book Баженова С. А., Вознесенская Н. В., Гриншкун В. В., Заславская О. Ю., Лавренова Е. В., Патаракин Е. Д., Теплякова А. Ю., Шунина Л. А., Ярмахов Б. Б. Разработка и внедрение эффективных практик цифровой дидактики в онлайн-обучение. Воронеж : ООО "Издательство "Научная книга", 2022.
- Book Реморенко И. М., Патаракин Е. Д., Гриншкун В. В., Ярмахов Б. Б. Современная "цифровая" дидактика. М. : ООО «Грин Принт», 2022.
20234
- Chapter Parandekar S. D., Patarakin Y., Yayla G. A Modern Aspect of Instrumental Literacy: Coding, in: Key Competences and New Literacies: From Slogans to School Reality / Рук.: M. S. Dobryakova.; Ed. by M. S. Dobryakova, I. Froumin, K. Barannikov, G. Moss, I. Remorenko, J. Hautamäki. Springer, 2023. doi Ch. 13. P. 367-390. doi
- Article Patarakin Y., Burov V., Soshnikov D. V. EXPERIMENTAL GENERATION OF EDUCATIONAL TASKS IN NATURAL SCIENCE DISCIPLINES USING ARTIFICIAL INTELLIGENCE // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Педагогика и психология. 2023. Vol. 17. No. 4. P. 28-41. doi
- Article Патаракин Е. Д., Дудко В. В. ИССЛЕДОВАНИЕ НАУЧНЫХ ШКОЛ УНИВЕРСИТЕТА СРЕДСТВАМИ БИБЛИОМЕТРИЧЕСКОГО КАРТИРОВАНИЯ // Территория новых возможностей. Вестник Владивостокского государственного университета экономики и сервиса. 2023. Т. 15. № 1. С. 150-167. doi
- Article Белолуцкая А. К., Вачкова С. Н., Евгений Д. Патаракин Связь цифрового компонента обучения и развития детей дошкольного и школьного возраста: обзор исследований и международных образовательных практик // Образование и саморазвитие. 2023. Т. 18. № 2. С. 37-55. doi
Conferences
- 2021
mlearn2021 20th World Conference on Mobile, Blended and Seamless Learning (Tallinn). Presentation: The story of the MES educational community, told using network analysis and agent-based modelling
- 2014
Conference on Electronic Governance and Open Society: Challenges in Eurasia (Санкт-Петербург). Presentation: Learning Analytics for Mixed E-Governance-E-Learning Projects
- 2011
International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance (2011). Presentation: Lawmaking in democracy 2.0 paradigm: the shift for the new forms of lawmaking
- 2009
Преподавание Информационных Технологий в России (Йошкар-Ола, 18-19 мая 2009 года). Presentation: ИСПОЛЬЗОВАНИЕ МНОГОАГЕНТНОЙ СРЕДЫ NETLOGO В ОБУЧЕНИИ СТУДЕНТОВ ГУМАНИТАРНЫХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ
Employment history
2016 – present Leading Researcher at Moscow City University, Educational policies & educational practices
2018 – World Bank, Consultant. Children Learning to Code: Essential for 21st Century Human Capital
2011 - 2019 - Co-founder, chief community officer at WikiVote! http://wikivote.ru/
Educational network - Letopisi.org 2006 – present, Co-founder, chief community officer
Scientific project "Mobile and ubi-learning", 2009 - 2011
September 2004 – 2014 - Associated professor, Nizhny Novgorod Pedagogical University
April 2009 - December 2010 Leading Specialist at Public Opinion Foundation
October 1995 - 2009 The Head of Learning Communication Laboratory (Uchcom), Program System Institute Russian Academy of Science
2000 - 2005 Regional IATP Alumni Coordinator, Nizhny Novgorod, Russia
January - May 2003 Short term scholar in the Concord Consortium (RSEP-2003)