Nelli Bachurina
- Associate Professor:Faculty of Creative Industries / School of Communication
- Nelli Bachurina has been at HSE University since 2012.
Education and Degrees
- 2006
Candidate of Sciences* (PhD) in Theory and Methods of Professional Education
Voronezh State Technical University
Thesis Title: “Forming Professional and Personal Relevant Qualities of Service and Tourism Students” - 2006
Doctoral programme
Voronezh State Technical University - 2003
Degree in Public Relations
Voronezh State Technical University
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.

Young Faculty Support Program (Group of Young Academic Professionals)
Category "Future Professoriate" (2015)
Courses (2023/2024)
- Research Seminar - 2 (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 2 year, 1-4 module)Rus
- Research Seminar - 3 (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 3 year, 1-4 module)Rus
- Research Seminar - 4 (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 4 year, 1-3 module)Rus
- Past Courses
Courses (2022/2023)
- Research Seminar - 2 (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 2 year, 1-4 module)Rus
- Research Seminar - 3 (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 3 year, 1-4 module)Rus
- Research Seminar - 4 (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 4 year, 1-3 module)Rus
Courses (2021/2022)
- Research Seminar - 2 (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 2 year, 1-4 module)Rus
- Research Seminar - 3 (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 3 year, 1-4 module)Rus
- Research Seminar - 4 (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 4 year, 1-3 module)Rus
Courses (2020/2021)
- Research Seminar (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 4 year, 1-3 module)Rus
- Research Seminar (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 3 year, 1-4 module)Rus
Courses (2019/2020)
- Research Seminar (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 4 year, 1-3 module)Rus
- Research Seminar (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 3 year, 1-4 module)Rus
Courses (2018/2019)
- Integrated Communications Management (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 3 year, 1-4 module)Rus
- Internet Promotion (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 3 year, 2-4 module)Rus
- Research Seminar (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 3 year, 1-4 module)Rus
Conferences
- 2014100th National Communication Association Convention (Чикаго, Иллинойс). Presentation: Differentiation of Integrated Communications: The Historical Development of the Concept and Discipline
- 100th National Communication Association Convention (Чикаго, Иллинойс). Presentation: The history of the development of communication as institutionalized field and as a discipline in the post-Soviet space
Publications23
- Chapter Endaltseva A., Bachurina N., Mordvinova M. Coсreating in the Wonderland: Communication and Patient-Oriented Healthcare in Russia, in: The Handbook of Strategic Communication. Wiley-Blackwell, 2021. Ch. 21. P. 320-335. doi
- Chapter Bachurina N. The history of the development of communication as an institutionalized field and as a discipline in the post-Soviet space, in: Strategic communications in Russia: Public relations and advertising. Routledge, 2021. doi Ch. 4. P. 45-71.
- Chapter Бачурина Н. С. Анализ структуры и содержания PR-образования в вузах России и США // В кн.: PR и реклама в изменяющемся мире: региональный аспект Вып. 10. Барнаул : Алтайский государственный университет, 2012. С. 134-141.
- Chapter Бачурина Н. С. Требования к компетенциям выпускника программ профессионального образования в области Public Relations в вузах США и России: сравнительный анализ // В кн.: Модернизация социально-экономической сферы общества и проблемы современного образования / Науч. ред.: М. Радовель. Ч. 1: Проблемы подготовки современного специалиста. Электросталь : Электростальский политехнический институт (филиал) ФГБОУ ВПО "Национальный исследовательский технологический университет "МИСиС", 2012. С. 38-40.
- Chapter Бачурина Н. С. Обучение в «сетях» и блогах: теория и практика // В кн.: PR в изменяющемся мире: Региональный аспект / Под общ. ред.: М. В. Гундарин, А. Сидорова, Ю. Явинская. Вып. 9. Барнаул : Алтайский государственный университет, 2011. С. 53-61.
- Chapter Бачурина Н. С. Специальное событие как технология Public Relations и ресурс для развития событийного туризм // В кн.: Культура и сервис: международный туризм как глобальная проблема современности / Сост.: М. Васильев, Н. Мышьякова. СПб. : СПбГУСЭ, 2011. С. 48-52.
- Chapter Бачурина Н. С. Интернет-ресурсы о Воронежской области как средство трансляции имиджа региона // В кн.: Человек в информационном пространстве / Науч. ред.: Н. Аниськина. Т. 1. Вып. 9. Яр. : ЯГПУ, 2010. С. 256-259.
- Article Бачурина Н. С. Социальные сети как неформальная форма обучения студентов // Вестник Воронежского института высоких технологий. 2010. № 7. С. 195-198.
- Chapter Бачурина Н. С. Социальные сети как развивающая среда для обучения // В кн.: Социокультурные перспективы развития региона: сервис, туризм, краеведение / Сост.: А. В. Бережной, Т. Бережная, С. Федорова; науч. ред.: А. В. Бережной. Воронеж : ВИВТ АНОО ВПО, 2010. С. 170-173.
- Chapter Бачурина Н. С. Особенности коммуникации в социальных сетях // В кн.: Коммуникативные процессы в бизнесе и менеджменте. Организационная коммуникация-2009 / Науч. ред.: М. Черников. Воронеж : ИММиФ, 2009. С. 16-20.
- Chapter Бачурина Н. С. PR и личность в системе координат: власть-общество // В кн.: Власть, общество, личность. Пенза : РИО ПГСХА, 2008. С. 21-24.
- Chapter Бачурина Н. С. СМИ как средство ритуализации общественной сферы // В кн.: Бренное и вечное: социальные ритуалы в мифологизированном пространстве современного мира / Науч. ред.: А. Донченко, А. Кузьмин, А. Некита, С. Маленко. Великий Новгород : Новгородский государственный университет, 2008. С. 33-36.
- Chapter Бачурина Н. С. Социальные сети: новые горизонты для PR // В кн.: Интегрированные маркетинговые коммуникации: от теоретических знаний к практическим навыкам. Саратов : Саратовский государственный социально-экономический университет, 2008. С. 57-59.
- Book Бачурина Н. С., Паринова Л. В. Специалист по сервису и туризму: профессионально и личностно значимые качества / Науч. ред.: А. В. Бережной. Воронеж : Научная книга, 2008.
- Chapter Бачурина Н. С. Организация PR-кампаний по созданию имиджа региона // В кн.: Состояние и перспективы развития малых городов России. Воронеж : ИИТОР, 2007. С. 7-12.
- Book Беляева И. А., Паринова Л. В., Бачурина Н. С. Методический комплекс подготовки специалистов по связям с общественностью на базе курса «Теория и практика связей с общественностью». Воронеж : ВГТУ, 2006.
- Chapter Бачурина Н. С. Особенности развития коммуникативной компетенции студентов посредством применения информационных технологий в обучении // В кн.: Информатика: проблемы, методология, технологии. Воронеж : [б.и.], 2006. С. 40-43.
- Article Бачурина Н. С. Педагогические условия формирования коммуникативной компетентности как профессионально и личностно значимого качества специалиста // Вестник Воронежского государственного технического университета. 2006. Т. 2. № 10. С. 49-52.
- Chapter Бачурина Н. С. Содержание дисциплины «Связи общественностью» как условие развития коммуникативной компетентности специалистов по сервису и туризму // В кн.: Актуальные проблемы профессионального образования: подходы и перспективы. Материалы 4-ой международной научно-практической конференции / Отв. ред.: Э. Комарова. Воронеж : ВГПУ, 2006. С. 165-166.
- Chapter Бачурина Н. С. Профессионально-личностный подход в преподавании дисциплины «Связи с общественностью» // В кн.: PR в России: образование, тенденции, международный опыт: тезисы докладов и выступлений II Всероссийской научно-практической конференции. Краснодар : Кубанский государственный технологический университет, 2005. С. 14-17.
- Chapter Кремер К. И., Бачурина Н. С., Жилин В. В. Характеристика рынка образовательных услуг для воронежского регионального партнера компонента ОДО проекта ДЕЛФИ II // В кн.: Комплексные решения для устойчивого развития сети региональных Ресурсных центров открытого и дистанционного образования / Сост.: М. И. Нежурина; науч. ред.: М. И. Нежурина. Сыктывкар : Полиграф-Сервис, 2005. С. 308-328.
- Chapter Бачурина Н. С. Преподавание PR в российских вузах: проблемы и перспективы // В кн.: Реклама в России: современное состояние и проблемы развития / Сост.: С. Модестов; науч. ред.: Г. Бирженюк. СПб. : СПбГУП, 2004. С. 23-27.
- Chapter Бачурина Н. С. Профессиональное знание коммуникативных конфликтов как элемент образовательной компетентности специалиста по связям с общественностью // В кн.: Теория конфликта и ее приложения. Воронеж : Научная книга, 2004. С. 272-274.
Visiting fellowships
August 2011-May 2012 - Fulbright visiting scholar, University of Southern California (USA), Annenberg School for Communication and Journalism, department "Strategic PR". During the internship she has learnt American universities’ policy regarding curriculum and syllabus construction for Strategic Public Relations, innovative approaches of assessment knowledge, ways of using multimedia tools and new media in higher education, pedagogic approaches and methodology of teaching a range of disciplines in PR, communication and journalism areas. Nelli has participated in lots of discussions and conferences hold at USC, attended lectures of distinguished professors at Annenberg School for Communication and Journalism (USC).
Participation in seminars
How to Start Lecturing in English” (October-November, 2014) – a seminar on lecturing in English skills for academics at Higher School of Economics, Moscow.
XVI Fulbright Summer School “Academic Writing: Perspectives from the U.S. and Russia” (June 24-28 2013, Moscow).
“Presentation Skills” (February-April, 2013), seminar, HSE, Moscow.
"Advanced Theory and Methodology in Social Sciences" (September, 9 2013 - November, 8 2013), seminar, HSE, Moscow.
Research interests
New media, Public Relations, Sociology of Internet, Social Network Analysis, Social Networks, Cyberspace, Civic Journalism, Civic Activism, Multimedia Tools for Education, Integrated Communications.
Publications
2. Bachurina N.S. (2013). The Analysis of Advertising and Public Relations Undergraduate Programs of Russian Universities. In International Academic and Applied Conference “Integrated communications in Sports, Culture, Business, and Politics” proceedings, Chelyabinsk, pp. 22-30.
3. Bachurina N.S. (2013). Teaching Integrated Communications at a University: Challenges, Future Trends, and International Experience.In International Academic and Applied Conference “Integrated Communications in Business and Politics” proceedings, Moscow: HSE.
4. Bachurina, N.S. (2012). Participatory Culture and its Implications in Developing New Ways of Learning Public Relations, in Proceedings of Internet Conference “Connect Universum-2012”.
5. Bachurina, N.S. (2012). The Applying of New Media and Multimedia Tools in Forming Civic Activism of Youth: USA Universities’ Experience in Involving Students to Decision Making of Local Community Issues. Proceedings of National Scientific Conference “Cultural Space of Russian Regions”. pp. 71-71.
6. Bachurina, N.S. (2012). Requirements to Public Relations Program Graduate’s competences in Russia and USA: Comparative Analysis. Proceedings of National Scientific Conference “Modernization of Socio-Economic Sphere of Society and Problems of Modern Education”. pp. 38-40.
7. Bachurina, N.S. (2011). Learning in Networks and Blogs: Theory and Practice. Proceedings of National Scientific and Applied Conference “PR in Changing World: Regional Aspect”. p. 53-61.
8.Bachurina, N.S. (2011). Special Event as PR Technology and Source for Event Tourism Development. Proceedings of Scientific and Applied Conference “Culture and Service: International Tourism as Current Global Issue. pp. 48-52.
9. Bachurina, N.S. (2010). Internet Artifacts about Voronezh Region as a tool for territory Image Communication. Proceedings of Scientific and Applied Conference “An Individual in Information Space”. pp. 256-259.
10. Bachurina, N.S. (2010). Social Networks as an Informal Way of Students’ Learning. Vestnik of Voronezh Institute of High Technologies. p. 195-198.
11. Bachurina, N.S. (2010). Social Networks as Developmental Environment for Learning. Proceedings of Regional Scientific and Applied Conference “Socio-cultural Perspectives of a Region Development: Service, Tourism, Local History”. pp. 170-173.
12. Bachurina, N. (2009). Characteristics of Communication in Social Networks. Proceedings of Scientific Conference. Voronezh, pp.16-20.
13. Bachurina, N.S. (2008). PR and Individual in а Frame of Reference: Authority and Society. Proceedings of Scientific Conference. Penza, 21-24 p.
14. Bachurina, N.S. (2008). Ritualization of Public Sphere: Media Impact. Proceedings of Scientific Conference. Velikiy Novgorod, 33-36 p.
15. Bachurina, N.S. (2008). Social Networks: New Prospects for PR. Proceedings of Scientific Conference. Saratov, 57-59 p.
The Lecturers of the School of Integrated Communications presented research at the NCA convention
The Lecturers of the School of Integrated Communications took part in the annual National Communication Association.
Instructors from School of Integrated Communications Participate in NCA Conference
On November 20-23, the National Communication Association (NCA) organized its 100th conference in Chicago. Sergey Zverev, Oleg Kashirskikh, and Nelli Bachurina, all instructors in HSE’s School of Integrated Communications, presented papers at the conference and took part in a panel discussion as well.