2025/2026





Achievements of Modern Linguistics in the Context of SLA
Type:
Mago-Lego
Delivered by:
School of Russian as a Foreign Language
Where:
Faculty of Humanities
When:
3 module
Open to:
students of all HSE University campuses
Instructors:
Olga Eremina
Language:
English
ECTS credits:
3
Contact hours:
32
Course Syllabus
Abstract
The course introduces students to the main achievements in the field of SLA (second language acquisition) and integrates its research into the overall picture of the development of linguistic research. The course is taught in English and Russian and includes an overview of the latest results in the field.
Learning Objectives
- Студент имеет углубленное понимание исследований в области second language acquisition и использует эти знания в профессиональной деятельности.
Expected Learning Outcomes
- Студент владеет информацией об основных тенденциях и знает источники актуальной релевантной информации в области SLA.
- Студент владеет основой практического исследования в SLA.
- Студент имеет базовые знания в области SLA и владеет терминологией.
- Студент понимает интер/междициплинарность в SLA исследованиях и может применить знания из других лингвистических областей в SLA
- Студент умеет грамотно и аргументированно подбирать наборы данных и собирать собственные данные, руководствуясь целями эксперимента.
- Студент умеет сконструировать, поставить эксперимент и проанализировать его результаты.
Course Contents
- Тема 1. Современные исследования в SLA
- Тема 2. Исследования SLA в контексте других лингвистических дисциплин
- Тема 3. Методика SLA
- Тема 4. Сбор данных для исследований SLA
- Тема 5. Дизайн эксперимента в SLA и анализ результатов
- Тема 6. Перспективы в SLA-исследованиях
Assessment Elements
- Презентация выбранной статьи по теме
- Домашнее задание
- Резюме выбранной статьи по теме по данному плану
- Итоговая работа
Interim Assessment
- 2025/2026 3rd module0.25 * Домашнее задание + 0.28 * Итоговая работа + 0.25 * Презентация выбранной статьи по теме + 0.22 * Резюме выбранной статьи по теме по данному плану
Bibliography
Recommended Core Bibliography
- Second Language Acquisition: An Introductory Course By: Gass, Susan M; Babb-Rosensfeld; Plonsky, Luke; Behney, Jennifer. Routledge. ISBN: 978-0-415-89478-4, 978-0-415-89495-1, 978-0-203-13709-3, 978-1-136-48877-1, 978-1-136-48879-5, 978-1-136-48880-1, 978-1-299-81206-2. Education (General).
Recommended Additional Bibliography
- Ellis, R., & Shintani, N. (2014). Exploring Language Pedagogy Through Second Language Acquisition Research. Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=621962
- Gass, S. M., Selinker, L., & Sorace, A. (2013). Second Language Teacher Manual 2nd. New York: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=664975
- Römer Ute, Roberson Audrey, O’Donnell Matthew B., & Ellis Nick C. (2014). Linking learner corpus and experimental data in studying second language learners’ knowledge of verb-argument constructions. ICAME Journal, (1), 115. https://doi.org/10.2478/icame-2014-0006
- Schwieter, J. W. (2013). Innovative Research and Practices in Second Language Acquisition and Bilingualism. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=622060
- Yu, L., & Odlin, T. (2016). New Perspectives on Transfer in Second Language Learning. Bristol: Multilingual Matters. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1080287