• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
Language Proficiency
English
French
Contacts
Phone:
+7 (495) 772-95-90
23114
Address: 4 Armyansky Pereulok, Building 2, room 419
Timetable
SPIN-RSCI: 5634-0015
ORCID: 0000-0002-4429-8086
ResearcherID: J-5743-2015
Scopus AuthorID: 8655301900
Google Scholar
Время консультаций: Вторник 11:10-12:30, (консультации онлайн через Zoom по предварительной договоренности по электронной почте)
Supervisors
I. S. Utochkin
M. Chumakova
Printable version

 

Have you spotted a typo?
Highlight it, click Ctrl+Enter and send us a message. Thank you for your help!
To be used only for spelling or punctuation mistakes.

Dmitry Lyusin

  • Dmitry Lyusin has been at HSE University since 2011.

Education, Degrees and Academic Titles

  • 2005
    Associate Professor
  • 1995

    Candidate of Sciences* (PhD) in General Pedagogy, History of Pedagogy and Education
    Lomonosov Moscow State University

  • 1995

    Doctoral programme
    RF State Committee for Higher Education Institute for Quality Management in Professional Training

  • 1988

    Degree
    Lomonosov Moscow State University

* Candidate of Sciences
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.

Awards and Accomplishments

Best Teacher – 2019, 2017

Courses (2021/2022)

Courses (2020/2021)

Courses (2019/2020)

Courses (2018/2019)

Editorial board membership

  • 2014: Member of the Editorial Council, Российский журнал когнитивной науки.

  • 2004: Member of the Editorial Board, Психология. Журнал Высшей школы экономики (Psychology. Journal of the Higher School of Economics).

Conferences

  • 2018

    CERE 2018 (Glasgow). Presentation: The Relationship Between Emotional Intelligence and Mood Dynamics

  • 2017
    XVIII Международные чтения памяти Л.С. Выготского «Теория и практика культурно-исторической психологии» (13 - 17 ноября 2017 г.) (Москва). Presentation: Is emotional intelligence related to mood dynamics?
  • 2016
    Зимняя психологическая школа молодых учёных СПбГУ (Санкт-Петербург). Presentation: Особенности переработки эмоциональной информации
  • ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ПРОБЛЕМЫ ЭТНИЧЕСКОЙ И КРОССКУЛЬТУРНОЙ ПСИХОЛОГИИ (Смоленск). Presentation: Психометрическая эквивалентность инструмента измерения при сравнении разных культур
  • 23rd International Congress of the International Association for Cross-Cultural Psychology (Nagoya). Presentation: Differences in emotional intelligence in Russian and Azerbaijani cultures
  • Теоретические и прикладные проблемы когнитивной психологии. Presentation: Статистическая обработка данных: важные и полезные детали
  • Первая международная научно-практическая конференция «Эмоциональный интеллект: психология, бизнес, право, образование» (Саратов). Presentation: Вокруг эмоционального интеллекта: многообразие исследовательских парадигм
  • Процедуры и методы экспериментально-психологических исследований (Москва). Presentation: ENRuN: база данных с нормативными оценками эмоциональной окраски существительных русского языка
  • 2015
    Conference of the International Society for Research on Emotion (Женева). Presentation: Biases in emotion perception: Emotion congruency and emotion complementarity effects
  • Conference of the International Society for Research on Emotion (Женева). Presentation: Emotion congruity effect at different stages of the perception of emotional facial expressions
  • Когнитивная наука в Москве: новые исследования (Москва). Presentation: Аффективная окраска слов русского языка: создание базы данных для исследований переработки аффективной информации
  • Когнитивная наука в Москве: новые исследования (Москва). Presentation: Эффекты конгруэнтности и комплементарности при восприятии эмоциональных лиц: анализ про- и антисаккад
  • Теоретические и прикладные проблемы когнитивной психологии (пос. Лесной городок). Presentation: Змеи, пауки, улыбки: переработка эмоциональных стимулов
  • Теоретические и прикладные проблемы когнитивной психологии (пос. Лесной городок). Presentation: Змеи, пауки, улыбки: переработка эмоциональных стимулов
  • Теоретические и прикладные проблемы когнитивной психологии (пос. Лесной городок). Presentation: Змеи, пауки, улыбки: переработка эмоциональных стимулов
  • 16-е международные чтения памяти Л.С. Выготского (Москва). Presentation: Эмоциональная окраска стимулов: как её оценить и зачем это надо. Секция «Психология эмоций»
  • Психотерапия и тренинг в развитии эмоциональной компетентности (Москва). Presentation: Эмоциональный интеллект глазами академической психологии: теоретические и психометрические проблемы
  • 16-е международные чтения памяти Л.С. Выготского (Москва). Presentation: Категориальный и многомерный подходы к оценке эмоциональной окраски слов (на материале базы данных ENRuN)
  • 2014
    55th Annual Meeting of the Psychonomic Society (Long Beach). Presentation: Principles of Congruency and Complementarity in Emotional Information Processing
  • Inaugural Meeting of the Society for Affective Science. Presentation: Correspondence Between Observers’ Emotional Traits and Emotion Perception: Principles of Congruency and Complementarity
  • Cognitive Control, Communication and Perception: Psychological and Neurobiological Aspects (Москва). Presentation: Principles of congruency and complementarity in emotional information processing
  • XV Международные чтения памяти Л.С. Выготского "Мышление и речь: подходы, проблемы, решения" (Москва). Presentation: Опыт разработки самоотчётной методики для оценки эмоциональных состояний
  • 2013
    2013 International Society for Research on Emotion Meeting (Berkeley, CA). Presentation: Three-Dimensional Structure of Core Affect in Russian
  • 14th Annual Meeting of the Society for Personality and Social Psychology (New Orleans, LA). Presentation: Culture and Perceived Functions of Sadness
  • ISSBD Regional Moscow Workshop Executive Functioning and Meta-Cognition (Москва). Presentation: Emotional intelligence and emotional information processing in adolescents

Publications61

Research interests

Emotion influence on cognitive processes
Emotional information processing
Emotion recognition and emotional intelligence
Cross-cultural psychology


Employment history

Leading Researcher (03/2011 – Present): National Research University Higher School of Economics, Department of Psychology, Laboratory of Cognitive Research

 

Leading Researcher (01/2021 – Present): Russian Academy of Sciences, Institute of Psychology, Laboratory for Psychology and Psychophysiology of Creativity

 

Senior Researcher (07/1994 – 12/2020): Russian Academy of Sciences, Institute of Psychology, Laboratory for Psychology and Psychophysiology of Creativity

 

Associate Professor (9/2000 – 8/2013): Moscow State University for the Humanities,

Vygotsky Institute of Psychology

 

Associate Professor (3/1996 – 8/2000): Moscow State Social University,

Department of Psychology

 

Assistant Professor (9/1994 – 2/1996): Moscow State Social University,

Department of Psychology

 

Junior Researcher (7/1990 – 11/1991): Research Centre for the Quality of Vocational Training of the State Committee on Higher Education of the Russian Federation

Timetable for today

Full timetable

‘I Want to See Studies Emanating from Africa Contributing Substantially to Cognitive Science’

Abdul-Raheem Mohammed from Ghana has recently defended a PhD dissertation in cognitive psychology at HSE University via remote procedure. Abdul-Raheem and his academic supervisor, Dmitry Lyusin, talked to the HSE News Service about their cooperation, the advantages and complications of remote PhD defence at HSE University, and the prospects of cognitive science in African countries.

“Applied Cognitive Science” Summer School. How was it?

This year the 3d “Applied Cognitive Science” Summer School was held by our Lab. Unfortunately, we were forced to meet via online because of pandemic situation. Nonetheless, these conditions did not affect on shool program: it was intense and engaging.