Alexey A. Kotov
- Associate Professor:Faculty of Social Sciences / School of Psychology
- Alexey A. Kotov has been at HSE University since 2011.
Education, Degrees and Academic Titles
- 2007
Candidate of Sciences* (PhD) in General Psychology, Psychology of Personality, History of Psychology
Russian State University for the Humanities - 2006
Doctoral programme
Russian State University for the Humanities - 2005Professor
- 2003
Degree
Russian State University for the Humanities - 1998Associate Professor
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.
Courses (2022/2023)
Cognitive development (Master’s programme; Institute of Education; field of study "37.04.01. Психология", field of study "37.04.01. Психология"; 2 year, 1 module)Eng
- Evolutionary Psychology (Bachelor’s programme; Faculty of Social Sciences; 4 year, 1, 2 module)Rus
- Psychology and neurophysiology of memory and learning (Bachelor’s programme; Faculty of Social Sciences; 4 year, 2 module)Rus
- Past Courses
Courses (2021/2022)
- Cognitive development (Bachelor’s programme; Faculty of Social Sciences; 3 year, 2 module)Rus
- Evolutionary Psychology (Bachelor’s programme; Faculty of Social Sciences; 4 year, 1, 2 module)Rus
- Psychology (Bachelor’s programme; School of Law; 1 year, 1, 2 module)Rus
Courses (2020/2021)
- Cognitive development (Bachelor’s programme; Faculty of Social Sciences; 3 year, 2 module)Rus
- Evolutionary Psychology (Bachelor’s programme; Faculty of Social Sciences; 4 year, 1, 2 module)Rus
- Psychology of Memory, Learning and Cognitive Development (Bachelor’s programme; Faculty of Social Sciences; 4 year, 1, 2 module)Rus
Courses (2019/2020)
- Modern Studies in Cognitive Psychology (Bachelor’s programme; Faculty of Social Sciences; 4 year, 1, 2 module)Rus
Psychology (Bachelor’s programme; Faculty of Economic Sciences; field of study "38.03.01. Экономика", field of study "38.03.01. Экономика"; 1 year, 1, 2 module)Rus
- Psychology of Memory, Learning and Cognitive Development (Bachelor’s programme; Faculty of Social Sciences; 4 year, 1, 2 module)Rus
Courses (2018/2019)
- Evolutionary Psychology (Bachelor’s programme; Faculty of Social Sciences; 3 year, 3, 4 module)Rus
- Psychology (Bachelor’s programme; Faculty of Economic Sciences; 1 year, 1, 2 module)Rus
Publications56
- Article Ляшенко А. К., Лукьянов Е. С., Котов А. А. Cвязь правила категоризации с категориальным зрительным поиском // Психологический журнал. 2022. Т. 43. № 5. С. 36-46. doi
- Article Aslanov I., Sudorgina Y., Kotov A. A. The Explanatory Effect of a Label: Its Influence on a Category Persists Even If We Forget the Label // Frontiers in Psychology. 2022. Vol. 12. Article 6398. doi
- Article Котова Т. Н., Котов А. А. Развитие понятий в младенческом возрасте и раннем детстве: когнитивные и нейронные основы // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2022. Т. 19. № 3. С. 626-641. doi
- Article Котов А. А., Асланов И. А., Судоргина Ю. В. Роль вербальной репрезентации в оценке категориальных суждений // Культурно-историческая психология. 2022. Т. 18. № 2. С. 62-72. doi
- Article Судоргина Ю. В., Котова Т. Н., Котов А. А. Роль уровня вербальной репрезентации в принятии решения в условиях категориальной неопределенности // Экспериментальная психология. 2022. Т. 15. № 3. С. 199-212. doi
- Article Жердева М. П., Котов А. А. Эффект выученного невнимания в задаче на понятийную гибкость: роль называемости частей объекта // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2022. Т. 15. № 84. Статья 6. doi
- Article Aslanov, I., Kotov, A. ‘Waves’ and ‘flashes’ of the pandemic: How COVID-19 metaphors in Russian media influence reasoning // World of Media. Journal of Russian Media and Journalism Studies. 2022. Vol. 2. P. 13-27. doi
- Chapter Асланов И. А., Судоргина Ю. В., Котов А. А. ВЛИЯНИЕ ВЕРБАЛЬНОГО ЯРЛЫКА НА ОЦЕНКУ СУЖДЕНИЙ О КАТЕГОРИИ СОХРАНЯЕТСЯ, ДАЖЕ ЕСЛИ МЫ НЕ ПОМНИМ ЯРЛЫК // В кн.: Когнитивная наука в Москве: новые исследования. Материалы конференции 23 – 24 июня 2021 / Под общ. ред.: Е. В. Печенкова, М. В. Фаликман, А. Я. Койфман. М. : Буки Веди, 2021. С. 69-74.
- Article Судоргина Ю. В., Котова Т. Н., Котов А. А. Роль геометрических и образных названий в запоминании индуктивных правил взрослыми и детьми младшего школьного возраста // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2021. Т. 14. № 79. Статья 7.
- Article А.А. Котов, Т.Н. Котова, Афанасьева В. Роль числа категорий и условий их освоения в формировании вероятностных правил категоризации // Вопросы психологии. 2021. Т. 67. № 6. С. 141-152.
- Chapter Жердева М. П., Артени Н. А., Афанасьева В. М., Котов А. А. СТРАТЕГИИ КАТЕГОРИЗАЦИИ У ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО И МЛАДШЕГО ШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА // В кн.: Когнитивная наука в Москве: новые исследования. Материалы конференции 23 – 24 июня 2021 / Под общ. ред.: Е. В. Печенкова, М. В. Фаликман, А. Я. Койфман. М. : Буки Веди, 2021. С. 149-153.
- Chapter Монина М. Ю., Жердева М. П., Котова Т. Н., Котов А. А. Тренировка вербализации частей объекта улучшает осознание правил, но не научение им у детей 6-8 лет // В кн.: Когнитивная наука в Москве: новые исследования. Материалы конференции 23 – 24 июня 2021 / Под общ. ред.: Е. В. Печенкова, М. В. Фаликман, А. Я. Койфман. М. : Буки Веди, 2021. С. 291-295. (in press)
- Article Aslanov I., Sudorgina Y., Kotov A. A. Influence of Category Label and Metaphor on Judgments About Mental Disorder Characteristics // Клиническая и специальная психология. 2020. Vol. 9. No. 3. P. 48-61. doi
- Article Котов А. А., Жердева М. П. Влияние легкости наименования пространственных признаков на научение новым правилам категоризации // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2020. Т. 1. С. 1-18. (in press)
- Article Котов А. А., Жердева М. П. Влияние легкости наименования пространственных признаков на научение новым правилам категоризации // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2020. Т. 17. № 1. С. 145-155. doi
- Article Асланов И. А., Котов А. А. Влияние метафорического фрейминга на оценку суждений о примере категории // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2020. Т. 13. № 72 (in press)
- Article Котов А. А., Асланов И. А. Влияние метафорического фрейминга на оценку суждений о примере категории // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2020. Т. 13. № 72. С. 3.
- Article Арсалиду М., Асланов И. А., Грищук Д. В., Котов А. А., Пазекова Г. Е., Сабитов И. А., Судоргина Ю. В. Объяснения незнакомого явления на основе категориальных названий и метафор // Российский журнал когнитивной науки. 2020. Т. 7. № 4. С. 20-30. doi
- Article Zherdeva M., Kotova T., Kotov A. A. Nameability of spatial locations and category learning in children // The Russian Journal of Cognitive Science. 2019. Vol. 6. No. 3. P. 23-30.
- Article Котов А. А. Влияние условий научения дополнительной категории на формирование искусственных понятий // Экспериментальная психология. 2019. С. 1-20. (in press)
- Chapter Жердева М. П., Котова Т. Н., Котов А. А. Легкость наименования пространственных признаков и формирование новых понятий детьми 7 и 9 лет // В кн.: Когнитивная наука в Москве: новые исследования. Материалы конференции 19 июня 2019 г. / Под общ. ред.: Е. В. Печенкова, М. В. Фаликман. М. : Буки Веди, 2019. С. 178-183.
- Article Kotov A. A., Котова Т. Н. The Role of Different Types of Labels in Learning Statistically Dense and Statistically Sparse Categories // The Russian Journal of Cognitive Science. 2018. Vol. 5. No. 3. P. 56-67.
- Article Котов А. А. Влияние легкости называния признаков объекта на научение новым категориям // Российский журнал когнитивной науки. 2018. Т. 5. № 2. С. 35-44.
- Article Лукьянов Е. А., Котов А. А. Роль обратной связи в выборе стратегии категоризации // Теоретическая и экспериментальная психология. 2018. Т. 11. № 2. С. 54-67.
- Article Имамходжаева В. Г., Котов А. А., Котова Т. Н. Формирование правил категоризации на основе декларативной и процедурной памяти в формате задачи А/неА // Теоретическая и экспериментальная психология. 2018. Т. 11. № 2. С. 44-53.
- Article Котов А. А., Котова Т. Н. Эффект интерферирующей задачи на разных этапах категориального научения // Психологический журнал. 2018. Т. 39. № 1. С. 57-69. doi
- Article Kotov A. A., Kotova T., Власова Е. Sensitivity to communication context in 3-4-year old children during new word learning // Psychology. Journal of the Higher School of Economics. 2017. Vol. 14. No. 2. P. 250-261.
- Article Котов А. А., Носов А. В. Аффордансы и категории: одинаков ли эффект совместимости по отношению к объектам с разным категориальным статусом? // Российский журнал когнитивной науки. 2017. Т. 4. № 2-3. С. 39-48.
- Article Котов А. А., Котова Т. Н. Контекст как фактор переключения стратегий категоризации в ходе научения // Вопросы психологии. 2017. № 2. С. 109-120.
- Article Котов А. А., Гордиенко Е., Власова Е. Ф., Котова Т. Н. Эффект ориентации объекта на сенсорных экранах у взрослых и детей // Российский журнал когнитивной науки. 2017. Т. 4. № 2-3. С. 27-38.
- Article Котов А. А., Котова Т. Н. Влияние опыта категоризации на совершение индуктивного вывода детьми 2 и 3 лет // Экспериментальная психология. 2016. Т. 9. № 1. С. 82-94. doi
- Article Котов А. А., Котова Т. Н. Использование рисунков как культурных средств при установлении сходства между решениями алгебраических задач // Культурно-историческая психология. 2016. Т. 12. № 1. С. 35-45. doi
- Article Котов А. А., Котова Т. Н. Название объектов помогает дошкольникам запоминать новую информацию о категории // Вопросы психологии. 2016. Т. 3. С. 138-147.
- Article Кривошеина И. В., Котов А. А. Теория конструктов разного уровня Н. Либерман и Я. Троупа // Социальная психология и общество. 2016. Т. 7. № 4. С. 5-18. doi
- Article Котов А. А., Беляева В. А., Котова Т. Н. Усиление категориального эффекта восприятия с помощью понятийных комбинаций // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2016
- Article Kotov A. A., Kotova T. N., Vlasosova E. F. Preschoolers inductive selectivity as a function of implicit and conceptual learning // The Russian Journal of Cognitive Science. 2015. Vol. 2-3. P. 36-52.
- Preprint Kotov A. A., Kotova T. N., Vlasosova E. F. Preschoolers inductive selectivity as a function of implicit and conceptual learning / Издательский дом НИУ ВШЭ. Series WP BRP "PSYCHOLOGY". 2015. No. 38.
- Article Kotova T. N., Kotov A. A. The Role of Referential Intention as a Component of Joint Attention in Object-Label Association and Shared Knowledge Acquisition // The Russian Journal of Cognitive Science. 2015. Vol. 2. No. 4. P. 4-11.
- Preprint Kotov A. A., Agrba L. B., Vlasosova E. F., Kotova T. N. The role of labels in learning statistically dense and statistically sparse categories / Издательский дом НИУ ВШЭ. Series WP BRP "PSYCHOLOGY". 2015. No. 35.
- Article Котов А. А., Котова Т. Н., Власова Е. Ф. Индуктивная селективность в дошкольном возрасте как функция имплицитного и понятийного научения // Российский журнал когнитивной науки. 2015. Т. 2-3. С. 44-52.
- Article Kotova T. N., Yudina T. O., Kotov A. A. The influences of intentionality and effectiveness of adults' behavior on infants' imitation of object-related actions // The Russian Journal of Cognitive Science. 2014. Vol. 1. No. 1-2. P. 39-47.
- Article Котов А. А., Бангура М. Влияние предыдущих знаний на открытие правил категоризации и их изменение в процессе использования // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2014. Т. 11. № 1. С. 164-173.
- Article Котов А. А., Власова Е. Ф., Котова Т. Н. Как дети усваивают значение слов, которое недоступно их прямому восприятию: гипотеза о взаимодействии социального, языкового и понятийного опыта // Культурно-историческая психология. 2014. Т. 10. № 2. С. 50-57.
- Chapter Котов А. А. Каузальное мышление у экспертов и новичков // В кн.: Когнитивная психология: феномены и проблемы / Сост.: В. Ф. Спиридонов. М. : ЛЕНАНД, 2014. Гл. 6. С. 87-107.
- Chapter Котова Т. Н., Котов А. А. Распознавание чужих намерений ребенком при освоении инструментальных действий // В кн.: Когнитивная психология: феномены и проблемы / Сост.: В. Ф. Спиридонов. М. : ЛЕНАНД, 2014. Гл. 14. С. 216-228.
- Article Котова Т. Н., Юдина Т. О., Котов А. А. Роль целенаправленности и результативности действий взрослого в освоении предметных действий у детей на втором году жизни // Российский журнал когнитивной науки. 2014. Т. 1. № 1-2. С. 48-55.
- Article Котов А. А. Формирование новых категорий взрослыми и детьми при эксплицитной и имплицитной системах научения // Когнитивные исследования. 2014. Т. 1 (in press)
- Article Котов А. А., Агрба Л. Онтогенетические основания для влияния знака на формирование понятий в младенческом возрасте // Вестник РГГУ. Серия "Психология". 2013. № 18
- Article Котов А. А., Котова Т. Н. Произношение имен объектов и категориальный эффект восприятия // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2013. Т. 10. № 3. С. 75-86.
- Article Котов А. А., Дагаев Н. И. Роль предыдущих знаний в порождении эффекта понятийной гибкости // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2013. Т. 6. № 29
- Article Котов А. А. Современные данные о влиянии речевых знаков на формирование понятий в раннем детстве // Современная зарубежная психология. 2013. Т. 2. С. 19-28.
- Article Котова Т. Н., Котов А. А. Когнитивное развитие как область когнитивной психологии // Методология и история психологии. 2012. № 4
- Article Котов А. А., Богачева Е. В., Власова Е. Ф. Обобщение значений новых слов у детей 4-6 лет на основе динамических признаков // Экспериментальная психология. 2012. Т. 1. С. 107-118.
- Chapter Котов А. А. Слово: знак или признак объекта? // В кн.: Теоретические и прикладные проблемы психологии мышления. Труды Третьей конференции молодых ученых памяти К. Дункера / Науч. ред.: В. Ф. Спиридонов. М. : РГГУ, 2012. С. 81-88.
- Article Котов А. А., Котова Т. Н., Власова Е., Агрба Л. Эффект интенции значения: как простое присутствие слова активирует категоризацию // Вопросы психолингвистики. 2012. Т. 2. № 16. С. 136-144.
- Article Котов А. А., Власова Е. Что нам помогает формировать понятие: знак или его значение? // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2011. № 2. С. 130-137.
Researchers of Neuropsy Lab took part in the virtual Annual Meeting of the Cognitive Science Society
Members of our laboratory and their colleagues from HSE performed at the 12th annual Budapest CEU online Conference on Cognitive Development (BCCCD22, January 10-14, 2022).
The new publication of our Lab's members in Frontiers in Psychology | Cognitive Science
Alexey Kotov and Yulia Sudorgina published an article in "Frontiers in Psychology" on the influence of language on the comprehension and evaluation of judgments.
New research direction in the laboratory as part of the Project Group Competition
Laboratory members received support for research on "The development of types of imagination in preschool children: cognitive and ontogenetic mechanisms".
Researchers of Neuropsy Lab took part at the virtual Annual Meeting of the Cognitive Science Society
Our Laboratory staff together with colleagues from HSE (Saint Petersburg) and University of California, Irvine, spoke at the 43rd Annual Meeting of the Cognitive Science Society, 27-29 July 2021.
Researchers of Neuropsy Lab gave lectures as a part of the educational module "Cognitive Research Methods" at NTU Sirius, Sochi
On the 10 of July Neuropsy Lab members Arsalidou Marie, Yulia Sudorgina, Valentina Bachurina, Andrey Faber, Maria Zherdeva as well as Roman Tikhonov (HSE, St. Petersburg) gave lectures to the students of the module "Methods of Cognitive Research" as a part of the educational module at NTU Sirius.
Researchers of Neuropsy Lab addressed the Conference «Cognitive Science in Moscow: New Research»
The Sixth Conference «Cognitive Science in Moscow: New Research» was held in June, 23-24.
Scientific Questrom for children in Neuropsy Lab made by the University for Children (the Polytechnic Museum)
During the visit to our laboratory children were introduced to cognitive development studies and participated in the Quest.
Neuropsy Lab members made online presentations at the conference in Yaroslavl
Russian National Scientific Conference in Memory of Jerome Bruner "Cognitive psychology: higher- and low-order processes" was held on December 18-19, 2020.