Boris Tarev
- Professor:School of Foreign Languages
- Boris Tarev has been at HSE University since 2004.
Education, Degrees and Academic Titles
- 1999Associate Professor
- 1993
Candidate of Sciences* (PhD)
- 1992
Degree
Moscow State Linguistic University - 1985
Degree
40th Anniversary of October Revolution Bashkir State University
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.
Courses (2022/2023)
- English for special purposes (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; 1 year, 1-4 module)Eng
English through Global Debate (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "38.03.01. Экономика", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 4 year, 1-3 module)Eng
- Past Courses
Courses (2021/2022)
Foreign Language (English) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "41.03.06. Публичная политика и социальные науки", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 1 year, 1-4 module)Eng
Foreign Language (English for Professional Purposes) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "38.03.01. Экономика", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 4 year, 1-3 module)Rus
Foreign Language (English for Professional Purposes) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "38.03.01. Экономика", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 3 year, 1-4 module)Eng
Courses (2020/2021)
Foreign Language (English) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "41.03.06. Публичная политика и социальные науки", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 1 year, 1-4 module)Eng
Foreign Language (English for Professional Purposes) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "38.03.01. Экономика", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 4 year, 1-3 module)Rus
Foreign Language (English for Professional Purposes) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "38.03.01. Экономика", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 3 year, 1-4 module)Rus
Courses (2019/2020)
Foreign Language (English) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "41.03.06. Публичная политика и социальные науки", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 1 year, 1-4 module)Eng
Foreign Language (English for Professional Purposes) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "38.03.01. Экономика", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 4 year, 1-3 module)Rus
Foreign Language (English for Professional Purposes) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "38.03.01. Экономика", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 3 year, 1-4 module)Rus
Courses (2018/2019)
- Foreign Language (English) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; 1 year, 1-4 module)Eng
Foreign Language (English for Professional Purposes) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "38.03.01. Экономика", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 3 year, 1-4 module)Rus
Conferences
Publications36
- Article Тарева Е. Г., Тарев Б. В., Савкина Е. А. ПОЛИПОДХОДНОСТЬ И МЕЖДИСЦИПЛИНАРНОСТЬ - PERPETUM MOBILE РАЗВИТИЯ ЛИНГВОДИДАКТИКИ // Язык и культура. 2022. № 57. С. 274-291. doi
- Chapter Tareva E. G., Tarev B. FOREIGN LANGUAGE TRAINING AS A FACTOR OF DIGITAL SOCIETY DEVELOPMENT, in: INTED2021 Proceedings: 15th International Technology, Education and Development Conference, 8-9 March, 2021. - Online Conference.. IATED, 2021. doi P. 6684-6689. doi
- Article Tareva E. G., Tarev B. Individual Styles of Summary Writing: Approaches to Styles Description and Diagnostics // Journal of Siberian Federal University. Series: Humanities & Social Sciences. 2020. Vol. 13. No. 6. P. 1028-1037. doi
- Book Tarev B., Tareva E. G., Kazantseva A. Integrating Engineering Education and Humanities for Global Intercultural Perspectives. Proceedings of the Conference "Integrating Engineering Education and Humanities for Global Intercultural Perspectives". Сер. "Lecture Notes in Networks and Systems". St. Petersburg : Springer, 2020. doi
- Chapter Tarev B., Tareva E., Kazantseva A. The Impact of Addressee Factor for Scientific Text Writing, in: Integrating Engineering Education and Humanities for Global Intercultural Perspectives. Proceedings of the Conference "Integrating Engineering Education and Humanities for Global Intercultural Perspectives". Сер. "Lecture Notes in Networks and Systems". St. Petersburg : Springer, 2020. doi P. 751-759. doi
- Chapter Tareva E. G., Tarev B. The Profession of Teacher in Digital World, in: VI International Forum on Teacher Education, Kazan Federal University, Russia. May 27 - June 9, 2020. ARPHA Proceedings 3. Pensoft Publishers, 2020. doi P. 2523-2531. doi
- Article Tarev B., Tareva E. G. Cases on Intercultural Communication: New Approach to Design // Journal of Siberian Federal University. Series: Humanities & Social Sciences. 2018. Vol. 11. No. 10. P. 1699-1710. doi
- Article Tarev B., Tareva E. G. The assessment of students' professional communicative competence: new challenges and possible solutions // XLinguae. 2018. Vol. 11. No. 2. P. 758-767. doi
- Article Tarev B., Tareva E. G., Shchepilova A. V. INTERCULTURAL CONTENT OF A FOREIGN LANGUAGE TEXTBOOKS: CONCEPT, TEXTS, PRACTICES // XLinguae. 2017. Vol. 10. No. 3. P. 246-255. doi
- Article Tarev B., Tareva E. G. Intercultural Education as a “Soft power” Tool // Journal of Siberian Federal University. Series: Humanities & Social Sciences. 2017. Vol. 10. No. 3. P. 432-439. doi
- Chapter E.G.Tareva, B.V.Tarev. Language Proficiency Assessment: a Competence-Based Approach, in: 4th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM2017, Book 3, Vol.1.. , 2017. P. 119-124.
- Article Тарев Б. В. Лингводидактический аспект лексических заимствований // Вопросы методики преподавания в вузе. 2016. Т. 5. № 19-2. С. 188-196.
- Article Тарев Б. В. Медиакоммуникативная компетенция как объект овладения при обучении иностранному языку // Болгарская русистика. 2016. № 3. С. 57-68.
- Article Tarev B. Practice-based Approach to Teaching University Students: Trends in Foreign Didactics // Journal of Siberian Federal University. 2015. Vol. 11. No. 8. P. 2684-2691.
- Article Тарев Б. В. Практикоориентированный подход в подготовке студентов: анализ зарубежного опыта // Вопросы методики преподавания в вузе. 2015. Т. 4. № 18. С. 36-45.
- Article Tarev B. Functional Specifics of Mediatext in the System of Development of Intercultural Communicative Competence // Journal of Siberian Federal University. Series: Humanities & Social Sciences. 2014. Vol. 7. No. 10. P. 1653-1660.
- Article Tareva E. G., Tarev B. Innovative Approach to Teaching Translation and Interpreting // Journal of Siberian Federal University. Series: Humanities & Social Sciences. 2014. Vol. 7. No. 2. P. 326-333.
- Article Тарев Б. В., Тарева Е. Г. Инновационный потенциал образовательных традиций: учебник иностранного языка открытого типа // Вопросы методики преподавания в вузе. 2014. № 3(17). С. 364-373.
- Chapter Тарев Б. В. Формирование межкультурной коммуникативной компетенции студентов в современном медиапространстве // В кн.: Теория и технология иноязычного образования. Материалы II (VI) международной научно-практической конференции, 29-31 октября 2014 г. Симф. : Таврический национальный университет им. В.И.Вернадского, 2014.
- Chapter Тарев Б. В. Формирование межкультурной коммуникативной компетенции студентов в современном медиапространстве // В кн.: Теория и технология иноязычного образования. Материалы II (VI) международной научно-практической конференции, 29-31 октября 2014 г. Симф. : Таврический национальный университет им. В.И.Вернадского, 2014. С. 82-93.
- Article Тарев Б. В. Лингвокультурологический словарь как отражение диалога культур // Функциональная лингвистика. 2013. № 5. С. 393-396.
- Article Tarev B. Lexical Borrowings: Linguistic and Didactic Aspects // Journal of Siberian Federal University. Series: Humanities & Social Sciences. 2012. No. 5(7). P. 944-951.
- Article Тарев Б. В. Лингводидактические стратегии использования лексических заимствований в курсе «business english» // Функциональная лингвистика. 2012. № 4. С. 228-232.
- Article Тарев Б. В. Особенности английского языка как инструмента глобального межкультурного общения // Иностранные языки: теория и практика. 2012. № 3. С. 61-65.
- Article Тарев Б. В. Метод кейсов при иноязычной подготовке будущих экономистов // Функциональная лингвистика. 2011. Т. 2. № 4. С. 215-217.
- Article Тарев Б. В. Некоторые аспекты подготовки студентов к защите на английском языке выпускной квалификационной работы // Иностранные языки: теория и практика. 2011. № 2(13). С. 71-77.
- Article Тарев Б. В. Проблемы адаптации зарубежных учебных курсов для преподавания business english // Иностранные языки: теория и практика. 2011. № 2(13). С. 52-57.
- Article Тарев Б. В. Межкультурное измерение бизнес среды посредством метода «кейсов» // Иностранные языки: теория и практика. 2010. № 9. С. 43-50.
- Article Тарев Б. В. Учебник по деловому английскому языку как средство формирования межкультурной профессиональной компетенции // Вестник Бурятского государственного университета. 2010. № 15. С. 244-250.
- Book Тарев Б. В. Case-study Collection (Сборник деловых ситуаций): Учебное пособие . М. : Тезаурус, 2009.
- Article Тарев Б. В. Концепция «сценарной» организации учебника по деловому английскому языку // Иностранные языки: теория и практика. 2009. № 8. С. 17-22.
- Article Тарев Б. В. Соизучение языка и культуры при подготовке студентов-нефилологов // Иностранные языки в школе. 2009. № 7. С. 49-53.
- Article Тарев Б. В. Условия эффективности контроля сформированности профессионально-коммуникативной компетенции студентов неязыкового вуза // Вестник Бурятского государственного университета. 2009. № 15. С. 244-246.
- Article Тарев Б. В. Специфика самообразовательной деятельности студентов по курсу делового иностранного языка // Иностранные языки: теория и практика. 2008. № 2. С. 37-41.
- Article Тарева Е. Г., Тарев Б. В. Сущность лингводидактических компетенций и их место в структуре профессиональной компетентности преподавателя иностранного языка // Вестник Бурятского государственного университета. 2007. Т. 8. № 12. С. 111-125.
- Article Тарева Е. Г., Тарев Б. В. Роль и назначение компетентностного подхода к языковой/лингвистической подготовке современных специалистов // Вестник Бурятского государственного университета. 2006. № 11. С. 95-112.