Maria A. Lytaeva
- Associate Professor:Institute of Education / Department of Educational Programmes
- Programme Academic Supervisor:Pedagogy
- Member of the HSE Academic Council
- Maria A. Lytaeva has been at HSE University since 2007.
Education, Degrees and Academic Titles
- 2009Associate Professor
- 2003
Candidate of Sciences* (PhD) in Theory and Methods of Education
Russian Academy of Education - 1999
Degree in Foreign Language
Yesenin Ryazan State Teacher Training University - 1999
Degree in Foreign Language
Yesenin Ryazan State Teacher Training University
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.

Young Faculty Support Program (Group of Young Academic Professionals)
Category "Future Professoriate" (2011-2012)
Courses (2022/2023)
Foreign Language (German) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "38.03.01. Экономика", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 4 year, 1-3 module)Rus
Mentor's Seminar (Master’s programme; Institute of Education; field of study "44.04.01. Педагогическое образование", field of study "44.04.01. Педагогическое образование"; 1 year, 1-4 module)Rus
- Mentor's Seminar "Design of Educational Products" (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1-3 module)Rus
- Mentor's Seminar "Practical Pedagogy" (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1-3 module)Rus
- Research Seminar "Analysis and Development of Teaching Materials" (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1, 2 module)Rus
Research Seminar "Introduction to Research in Education" (Master’s programme; Institute of Education; field of study "44.04.01. Педагогическое образование", field of study "44.04.01. Педагогическое образование"; 1 year, 3, 4 module)Rus
- Past Courses
Courses (2021/2022)
Foreign Language (German) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "38.03.01. Экономика", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 4 year, 1-3 module)Rus
Mentor's Seminar (Master’s programme; Institute of Education; field of study "44.04.01. Педагогическое образование", field of study "44.04.01. Педагогическое образование"; 1 year, 1-3 module)Rus
- Project Approach in Education (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1-3 module)Rus
- Research Seminar "Analysis and Development of Teaching Materials" (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1 module)Rus
Courses (2020/2021)
- Analysis and Development of Training Materials (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 3 module)Rus
- Author's Schools (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 2, 3 module)Rus
Foreign Language (German) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "38.03.01. Экономика", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 4 year, 1-3 module)Rus
- Pedagogy and Psychology of Higher School (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 2, 3 module)Rus
- Research Seminar "Educational Research Methodology" (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1, 2 module)Rus
Courses (2019/2020)
Foreign Language (German) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "38.03.01. Экономика", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 4 year, 1-3 module)Rus
Foreign Language (German) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "38.03.01. Экономика", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 3 year, 1-4 module)Rus
Courses (2018/2019)
Foreign Language (German) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "38.03.01. Экономика", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 1 year, 1-4 module)Rus
Foreign Language (German) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "38.03.01. Экономика", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 3 year, 1-4 module)Rus
Foreign Language (German) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "38.03.01. Экономика", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 2 year, 1-4 module)Rus
- Foreign Language (German) (Optional course (faculty); Faculty of World Economy and International Affairs; 1-4 module)Rus
Courses (2017/2018)
Foreign Language (German) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; field of study "38.03.01. Экономика", field of study "41.03.05. Международные отношения"; 1 year, 1-4 module)Rus
- Foreign Language (German) (Bachelor’s programme; Faculty of World Economy and International Affairs; 2 year, 1-4 module)Eng
Conferences
- 2018Internationale Konferenz "Bildungsbotschafter: Brückenbauer zwischen Ländern" (Тбилиси). Presentation: Kompetenzprofil "Bildungsbotschafter"
- Образовательная конференция-мастерская "Немецкий язык как второй иностранный в российских школах: мотивация, квалификация, реализация" (Тюмень). Presentation: «Преподавание немецкого языка как второго иностранного в различных образовательных условиях»
- Форум учителей и преподавателей немецкого языка (Москва). Presentation: Учебник иностранного языка как модель учебного процесса
- ФОРУМ ПЕДАГОГОВ Г. МОСКВЫ - 2018 "НАДЕЖНЫЙ УЧИТЕЛЬ – НАДЕЖНАЯ ШКОЛА – НАДЕЖНЫЙ ВУЗ". Presentation: Подготовка учащихся к устной части олимпиады по немецкому языку с УМК "Вундеркинды Плюс"
- Всероссийский педагогический марафон учебных предметов. День немецкого языка (Москва). Presentation: Подготовка к написанию эссе на примере УМК «Вундеркинды Плюс» для старшей школы.
- 2017Международный образовательный форум "Языковая политика и лингвистическая безопасность" (Нижний Новгород). Presentation: Второй иностранный язык в школе: осознанная необходимость
- 2016Всероссийский съезд представителей ассоциаций немецкого языка (Москва). Presentation: Современные подходы к успешному овладению немецким языком как вторым иностранным
- II Международная научно-практическая конференция «Стратегии межкультурной коммуникации в современном мире: культура, образование, политика» (Москва). Presentation: Способы формирования читательской грамотности у студентов при обучении иностранному языку
- Всероссийский образовательный форум "Многоязычие в образовании: немецкий - первый второй иностранный" (Москва). Presentation: Открываем "Горизонты": реализация ФГОС в учебниках издательства "Просвещение" по немецкому языку как второму иностранному
- V Форум педагогов города Москвы "Миссия педагога в междисциплинарной образовательной среде: профессионализм и компетентность" (Москва). Presentation: Подготовка к ОГЭ: учитель, ученик, учебник.
- Фестиваль "Учительская книга-2016" (Москва). Presentation: Что дает второй иностранный язык ученику? Возможности и перспективы
- Всероссийский педагогический марафон учебных предметов. День немецкого языка (Москва). Presentation: Немецкий язык как второй иностранный: Как сдать экзамен по второму языку лучше, чем по первому?
- 2015Магия ИННО: новое в исследовании языка и методике его преподавания (Москва). Presentation: Система упражнений для реализации профессионально-ориентированного обучения в учебнике ИЯ для неязыкового вуза
- III научно-практическая конференция учителей немецкого языка "Теория и практика обучения немецкому языку" памяти академика РАО И.Л. Бим (Москва). Presentation: Роль и место немецкого языка в образовательном пространстве неязыкового вуза
- Профессиональный стандарт педагога (Москва). Presentation: Не для ЕГЭ, а для жизни мы учимся: готовимся к государственным экзаменам с учебниками издательства "Просвещение"
- 2014Научно-практическая конференция памяти академика РАО Инессы Львовны Бим (Москва). Presentation: Формирование универсальных учебных действий при обучении чтению
- 2013Международная научно-практическая конференция «Теория и практика обучения иностранным языкам: традиции и инновации», посвященная памяти академика РАО И.Л. Бим. (Москва). Presentation: Профессия – язык – коммуникация: учебник иностранного языка для неязыкового вуза
- XV. Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer (Боцен / Больцано). Presentation: Wissen – sprechen – handeln oder das Lehrbuch für den Bachelorstudiengang BWL
- 2012Internationale Konferenz: Sprachenpolitik und Sprachlehre "Mehrsprachigkeit in Gesellschaft, Arbeitswelt und Politik: Neue Herausforderungen an die universitäre Lehre" (Freiburg). Presentation: Fachkompetenz – Fachsprache – Sprachkompetenz im DaF-Unterricht
- Межфакультетская научно-методическая конференция "Актуальные проблемы преподавания иностранных языков в неязыковых вузах" (Москва). Presentation: Повышение автономии студента при взаимосвязанном обучении чтению и говорению
- Четвёртая Международная научная конференция "Актуальные вопросы филологии и методики преподавания иностранных языков" (Санкт-Петербург). Presentation: Роль коммуникативных ситуаций при обучении рецептивным видам речевой деятельности
Publications16
- Book Лытаева М. А. Вундеркинды. Немецкий язык. 6 класс. Контрольные задания. М. : Просвещение, 2016.
- Book Лытаева М. А., Ульянова Е. С. Горизонты. Немецкий язык. Второй иностранный язык. 9 класс. Контрольные задания для подготовки к ОГЭ. М. : Просвещение, 2016.
- Book Бим И. Л., Лытаева М. А. Немецкий язык. Рабочие программы. Предметная линия учебников И.Л. Бим. 10-11 классы. М. : Просвещение, 2016.
- Book Лытаева М. А., Ульянова Е. С., Аверин М. М. Горизонты. Немецкий язык. Второй иностранный язык. Книга для учителя. 9 класс: пособие для общеобразовательных организаций. М. : Просвещение, 2015.
- Article Лытаева М. А., Нуждин А. А. Развитие читательской грамотности у студентов юридических вузов // Евразийский юридический журнал. 2015. № 12. С. 303-308.
- Article Lytaeva M. A. Das Verhältnis zwischen Fach- und Sprachkompetenz im DaF-Unterricht für nichtlinguistische Fachrichtungen in Russland // Deutsch als Fremdsprache. 2014. No. 4. P. 224-233.
- Book Ульянова Екатерина Сергеевна, Лытаева Мария Александровна. Wirtschaftsdeutsch: durch Theorie und Praxis zum Erfolg/ Немецкий язык для делового общения. M. : Urait, 2013.
- Chapter Лытаева М. А. Инесса Львовна Бим: Учитель для миллионов // В кн.: Поколения ВШЭ. Ученики об учителях. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2013. С. 200-204.
- Chapter Лытаева М. А. К вопросу о развитии умений академического письма на немецком языке. // В кн.: Компетентностный подход в обучении иностранным языкам в школе и вузе: материалы Всероссийского форума учителей и преподавателей иностранных языков. (12, 56 а.л.) / Рук.: Г. Н. Россихина. Брянск : Курсив, 2012. С. 105-118.
- Chapter Лытаева М. А. Повышение автономии студента при взаимосвязанном обучении чтению и говорению // В кн.: Актуальные проблемы преподавания иностранных языков в неязыковых вузах (материалы Межфакультетской научно-методической конференции) / Рук.: И. В. Якушева; отв. ред.: Е. Ю. Петрова; науч. ред.: Т. В. Соколова. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2012. С. 33-40.
- Chapter Лытаева М. А., Ульянова Е. С. Роль коммуникативных ситуаций при обучении рецептивным видам речевой деятельности // В кн.: Актуальные вопросы филологии и методики преподавания иностранных языков (статьи и материалы четвертой международной научной конференции). Том 1 Т. 1. СПб. : Государственная полярная академия, 2012. С. 298-303.
- Article Лытаева М. А., Талалакина Е. В. Academic skills: сущность, модель, практика // Вопросы образования. 2011. № 4. С. 178-201.
- Book Бим И. Л., Садомова Л. В., Lytaeva M. A. Рабочая тетрадь к учебнику "Немецкий язык. 10 класс" для общеобразовательных учреждений. M. : Proswestschenie, 2010.
- Book Садомова Л. В., Бим И. Л., Рыжова Л. И., Лытаева М. А. Рабочая тетрадь к учебнику "Немецкий язык 11 класс" для общеобразовательных учреждений. М. : Просвещение, 2007.
New Institute of Education Master’s Programmes Win Potanin Foundation Grant Competition
The HSE University Institute of Education (IOE) will launch new courses as part of its master’s programmes in the 2022/23 academic year. They are designed to provide competencies to those either currently working or planning to work in education. The plans have already gained financial support: the Vladimir Potanin Foundation ran a grant competition in which two HSE University Institute of Education entries won grants and another made the reserve list.
The HSE Look July Issue
The third issue of 2021 presents interviews about HSE University's new Master's standard.
HSE University Launches Digital Teaching Consultants Project
In May 2021, 25 digital teaching consultants began work at all campuses of HSE University. Their task is to help colleagues teach effectively online and make use of digital technology in their teaching. All consultants passed a selection by the Expert Committee. Below, HSE News Service tells us about the participants of the new Teach for HSE project.
HSE University Master’s Programmes to Follow New Educational Standard
The University Academic Council has approved a new educational standard for HSE Master’s programmes, the main feature of which is an higher degree of student freedom and flexibility se in student choice. Master’s programmes may consist of several tracks, each overseen by an academic track supervisor—a new key figure in the educational process.