Бакалавриат
2025/2026



Академическое чтение 2
Статус:
Курс по выбору (История)
Кто читает:
Школа исторических наук
Где читается:
Факультет гуманитарных наук
Когда читается:
5-й курс, 2 модуль
Охват аудитории:
для своего кампуса
Преподаватели:
Белан Михаил Александрович
Язык:
английский
Кредиты:
5
Course Syllabus
Abstract
Данная дисциплина направлена на совершенствование навыков профессионального чтения и дискуссии на английском языке. Классические и новейшие монографии и статьи, тексты исторических источников разных эпох, литературные произведения и рецензии предлагаются для прочтения студентами и последующего обсуждения. Дисциплина «Академическое чтение» знакомит студентов с навыками чтения академических текстов, а также с методами критического анализа текстов академической направленности.
Learning Objectives
- Развитие и закрепление навыков интерпретации и критического чтения академических текстов
- Закрепление навыков академического чтения и письма
Expected Learning Outcomes
- A student develops their skills in analytical reading individual paradigmatic works.
- Able to think critically and interpret the experience (personal and of other persons), relate to professional and social activities
- A student can critically evaluate and rethink the accumulated experience (one's own and another's), think about professional and social activities.
- - Analyzing, comparing and interpreting information within the subject area, using the appropriate thesaurus and using the formed communication strategies.
- Identifying the main genres of academic historical production and typical challenges of reading and interpreting them
- Students will be able to cross-examine comparable texts in a given genre, identify their strengths and weaknesses, and apply the skills of critical reading to their own academic production
- Identify key features of texts produced within the adjacent disciplines as compared to history
- Develop advanced reading strategies to critically engage with academic output both from historians and non-historians writing on history-related topics
Assessment Elements
- Оценивание работы на семинаре.
- Общая оценкаФинальная оценка по результата работы в ходе семинаров. Суммируется во время сессии.
Bibliography
Recommended Core Bibliography
- Eric Hobsbawm : a life in history, Evans, R. J., 2019
- The essential Wallerstein, Wallerstein, I., 2000
- The sources of social power. Vol.1: A history of power from the beginning to AD 1760, Mann, M., 2012
Recommended Additional Bibliography
- Begriffene Geschichte: Beiträge zum Werk Reinhart Kosellecks, , 2011
- Pillars of the profession : the correspondence of Richard Pipes and Marc Raeff, Daly, J. W., 2019
- The Brenner debate : agrarian class structure and economic development in pre-industrial Europe, , 2002