• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Магистратура 2020/2021

Системное мышление в области общественного здравоохранения

Направление: 38.04.04. Государственное и муниципальное управление
Когда читается: 1-й курс, 3, 4 модуль
Формат изучения: с онлайн-курсом
Прогр. обучения: Управление и экономика здравоохранения
Язык: английский
Кредиты: 3
Контактные часы: 2

Course Syllabus

Abstract

The course “Systems Thinking In Public Health” is taught on educational online platform “Coursera.org”. Discipline studies are carried out by students independently on the basis of an online course “Systems Thinking In Public Health” https://ru.coursera.org/learn/systems-thinking, The Johns Hopkins University.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • This course provides an introduction to systems thinking and systems models in public health. Problems in public health and health policy tend to be complex with many actors, institutions and risk factors involved. If an outcome depends on many interacting and adaptive parts and actors the outcome cannot be analyzed or predicted with traditional statistical methods. Systems thinking is a core skill in public health and helps health policymakers build programs and policies that are aware of and prepared for unintended consequences.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Students know how systems thinking can contribute to healthcare policy making
  • Students know the concepts of systems dynamics modeling
  • Students know the concepts of causal loop diagrams and how they can be used in participatory research
Course Contents

Course Contents

  • System Dynamics Simulation Using Stock-and-Flow Diagrams
    This module will introduce you to the concepts of systems dynamics modeling and will show you how to use Vensim to run a pre-existing system dynamics model.
  • System Conceptualization Using Causal Loop Diagrams
    This module will introduce you to the concepts of causal loop diagrams and how they can be used in participatory research. You will also be introduced to the software Vensim that allows you to draw causal loop diagrams.
  • Practical and policy implications
    This Module wraps up the course and shows you how systems thinking can contribute to policy making.
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Test Quiz Module 1
  • non-blocking Test Quiz Module 2
  • non-blocking Test Quiz Module 3
  • non-blocking Test Quiz Module 4
  • non-blocking Final interview
    Экзамен проводится в устной форме (опрос по материалам курса). Экзамен проводится на платформе Zoom (https://www.zoom.us/). К экзамену необходимо подключиться согласно расписанию ответов, высланному преподавателем на корпоративные почты студентов накануне экзамена. Компьютер студента должен удовлетворять требованиям: наличие рабочей камеры и микрофона, поддержка Zoom. Для участия в экзамене студент обязан: поставить на аватар свою фотографию, явиться на экзамен согласно точному расписанию, при ответе включить камеру и микрофон. Во время экзамена студентам запрещено: выключать камеру, пользоваться конспектами и подсказками. Кратковременным нарушением связи во время экзамена считается нарушение связи менее минуты. Долговременным нарушением связи во время экзамена считается нарушение минута и более. При долговременном нарушении связи студент не может продолжить участие в экзамене. Процедура пересдачи подразумевает использование усложненных заданий.
  • non-blocking Test Quiz Module 1
  • non-blocking Test Quiz Module 2
  • non-blocking Test Quiz Module 3
  • non-blocking Test Quiz Module 4
  • non-blocking Final interview
    Экзамен проводится в устной форме (опрос по материалам курса). Экзамен проводится на платформе Zoom (https://www.zoom.us/). К экзамену необходимо подключиться согласно расписанию ответов, высланному преподавателем на корпоративные почты студентов накануне экзамена. Компьютер студента должен удовлетворять требованиям: наличие рабочей камеры и микрофона, поддержка Zoom. Для участия в экзамене студент обязан: поставить на аватар свою фотографию, явиться на экзамен согласно точному расписанию, при ответе включить камеру и микрофон. Во время экзамена студентам запрещено: выключать камеру, пользоваться конспектами и подсказками. Кратковременным нарушением связи во время экзамена считается нарушение связи менее минуты. Долговременным нарушением связи во время экзамена считается нарушение минута и более. При долговременном нарушении связи студент не может продолжить участие в экзамене. Процедура пересдачи подразумевает использование усложненных заданий.
Interim Assessment

Interim Assessment

  • Interim assessment (4 module)
    The grade for this course (Gfinal) is made up of the grade for the online-course (Gonlinecourse) and final exam (Gexam). The formula for calculating the final grade is the following: Gfinal = 0,7· Gonline-course + 0,3· Gexam.
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Greer, S. L., & Kurzer, P. (2013). European Union Public Health Policy : Regional and Global Trends. Abingdon, Oxon: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=536558
  • Weissert, C. S., & Weissert, W. G. (2006). Governing Health : The Politics of Health Policy (Vol. 3rd ed). Baltimore: Johns Hopkins University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=215877

Recommended Additional Bibliography

  • Fitzpatrick, S. M. (2013). Better Doctors, Better Patients, Better Decisions: Envisioning Health Care 2020 edited by Gerd Girgerenzer and J. A. Muir Gray. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsbas&AN=edsbas.17843C04
  • Ruger, J. P. (2008). Governing Health. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsbas&AN=edsbas.2139DE92
  • МОЛЧАНОВА, Е. В. (2019). Сравнительная Оценка Эффективности Национальных Систем Здравоохранения. National Interests Priorities & Security, 15(8), 1495–1511. https://doi.org/10.24891/ni.15.8.1495