• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Бакалавриат 2023/2024

От romance до novel: трансформации англоязычной художественной прозы, 1485 – 1800

Статус: Курс по выбору (Филология)
Направление: 45.03.01. Филология
Когда читается: 4-й курс, 3 модуль
Формат изучения: без онлайн-курса
Охват аудитории: для своего кампуса
Язык: английский
Кредиты: 3
Контактные часы: 28

Course Syllabus

Abstract

In English, there is a subtle difference, hard to convey in other languages, between the terms romance and novel, finally crystallized by the late 18th century. The first term implies an “archaic” prose narrative, built around amorous and heroic deeds performed in a legendary or idealized setting. The second implies that the narrative describes a recognizable everyday reality with some degree of realism, and is the standard designation of the genre in modern English. The suggested course traces * how the vision of the genre and function of narrative prose evolved from the late Middle Ages to the late Enlightenment; * what different forms and styles are combined under the label of either romance or novel; * what motives, images and traditions that originated in English-language prose in the Early Modern era endure up to this day. The following texts are projected to be discussed during the course: 1. Thomas Malory, Le Morte Darthur 2. Philip Sidney, Arcadia 3. John Bunyan, The Pilgrim’s Progress 4. Aphra Behn, Oroonoko 5. Daniel Defoe, Robinson Crusoe 6. Jonathan Swift, Gulliver's Travels 7. Henry Fielding, Tom Jones 8. Tobias Smollett, Roderick Random 9. Samuel Richardson, Clarissa 10. Laurence Sterne, Tristram Shandy 11. Horace Walpole, The Castle of Otranto 12. Clara Reeve, The Old English Baron 13. Ann Radcliffe, The Italian 14. Jane Austen, Northanger Abbey
Learning Objectives

Learning Objectives

  • ----
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Be able to determine the influence of the English Civil War and Glorious Revolution on the political life of England;
  • Students will be able to consolidate their reading in their research area by writing an annotated bibliography and /or literature review
  • To know key terms and personalities related to British literature of the Enlightenment; to read critically, comprehend, and produce clear, informed, independent opinions and judgements on the assigned Key Text(s).
  • The student is familiar with the debate on Arthurian romance
  • The student is familiar with the debate on Civil War and Restoration prose
  • The student is familiar with the state of Englightenment debate
Course Contents

Course Contents

  • -
  • Civil War and Restoration
  • Arthurian Romance
  • Enlightenment
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Проектная работа
    Смысл предлагаемого задания заключается в том, чтобы научиться аналитически и критически соотносить литературную теорию и художественную практику, прямые высказывания писателей и образы, созданные в литературном произведении. Ваша задача: 1) выберете два-четыре предложенных манифестов (блок) из книги «Литературные манифесты западноевропейских классицистов», внимательно их прочитайте, при необходимости  сделайте конспект, зафиксировав основные аспекты проблематики. Перечень текстов и блоков дан ниже, сама книга – в приложении. 2) Найдите основную информацию об авторе (авторах) и произведении (произведениях) своего блока, зафиксируйте значимые фактические детали и подробности. 3) сравните манифесты с самостоятельно выбранными несколькими художественными произведениями класицизма, подкрепляющими (а возможно, опровергающими или корректирующими) теорию при создании художественного (поэтического, прозаического или драматического) образа. 4) Очертите проблемное поле и зафиксируйте ключевые тезисы. Продумайте, какие исследовательские вопросы, связанные с темой проекта, могут быть поставлены именно на вашем материале. Придумайте содержательное название для своего блока и составьте список проблемных вопросов. 5) На основе вынесенных в ридер теоретических фрагментов подтвердите основные тезисы вашего выступления примерами из текста. Включите в свой ответ элементы анализа текста! (без анализа текста оценка будет существенно снижена!)
  • non-blocking Участие в дискуссии на защитах проекта
  • non-blocking Посещение лекций
  • non-blocking Выполнение письменных заданий на семинарах
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2023/2024 3rd module
    0,6 - активность на семинарах (доклады, участие в дискуссиях и проч.) 0,4 - эссе
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • A companion to Arthurian literature, , 2009
  • A companion to Jane Austen, , 2009
  • A Cultural History of Ideas. Vol. 4: In the Age of Enlightenment, , 2022
  • A cultural history of women in the age of Enlightenment, , 2016
  • Behn, A., Southerne, T., Hughes, D., & Neville, H. (2007). Versions of Blackness : Key Texts on Slavery From the Seventeenth Century. Cambridge University Press.
  • Dreams and suicides : the Greek novel from Antiquity to the Byzantine Empire, MacAlister, S., 2012
  • Jones, R. J. (2016). In Quest of the Self: Masquerade and Travel in the Eighteenth-Century Novel: Fielding, Smollett, Sterne. Eighteenth Century Fiction, 28(3), 620–622. https://doi.org/10.3138/ecf.2016.28.3.620
  • Lipski, J. (2014). In Quest of the Self : Masquerade and Travel in the Eighteenth-Century Novel. Fielding, Smollett, Sterne. Amsterdam: Brill | Rodopi. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=886837
  • London and the Restoration, 1659-1683, Krey De, G. S., 2006
  • Max Horkheimer, Theodor W. Adorno, & Gunzelin Schmid Noeri. (2002). Dialectic of Enlightenment. Stanford University Press.
  • Paula R. Backscheider, & Catherine Ingrassia. (2005). A Companion to the Eighteenth-Century English Novel and Culture. Wiley-Blackwell.
  • Pilgrimage : the English experience from Becket to Bunyan, , 2010
  • Reading and war in fifteenth-century England : from Lydgate to Malory, Nall, C., 2012
  • The Cambridge companion to the Arthurian legend, , 2009
  • The Gothic : a very short introduction, Groom, N., 2012
  • The life and opinions of Tristram Shandy, gentleman, Sterne, L., 2000
  • The rise of the novel : studies in Defoe, Richardson and Fielding, Watt, I., 2000
  • Ходырева, Е. Б. The tudor dynasty : учебно-методическое пособие / Е. Б. Ходырева, С. В. Першутин. — Нижний Новгород : ННГУ им. Н. И. Лобачевского, 2022. — 67 с. — Текст : электронный // Лань : электронно-библиотечная система. — URL: https://e.lanbook.com/book/283124 (дата обращения: 00.00.0000). — Режим доступа: для авториз. пользователей.

Recommended Additional Bibliography

  • Aspects of the novel, Forster, E. M., 2005
  • Byrne, S. N., & Cueva, E. P. (2014). A Companion to the Ancient Novel. Chichester: Wiley-Blackwell. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=686429
  • Patrick Parrinder. (2006). Nation and Novel : The English Novel From Its Origins to the Present Day. OUP Oxford.