• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Бакалавриат 2023/2024

Инновационный менеджмент

Направление: 38.03.02. Менеджмент
Когда читается: 3-й курс, 3 модуль
Формат изучения: без онлайн-курса
Охват аудитории: для своего кампуса
Язык: русский
Кредиты: 5
Контактные часы: 24

Программа дисциплины

Аннотация

The discipline Innovation management is aimed at development of the necessary amount of fundamental and applied knowledge for students for a successful analysis of the innovation activity of an enterprise in a high dynamics and environmental uncertainty. The course includes a combination of theoretical and practical exercises. Practical classes are aimed at developing skills and abilities of developing innovation decisions and innovative development of organization. In the process of studying the discipline, the method of analysis of cases and other interactive methods. The discipline program provides for homework. All the workshops are focusing on relevant and practically relevant issues in innovation management. Homework with using actual material will allow the student to refine knowledge theoretical models and concepts of innovation management, master skills use of innovation analysis tools.
Цель освоения дисциплины

Цель освоения дисциплины

  • The discipline " Innovation management" is aimed at development of the necessary amount of fundamental and applied knowledge for students for a successful innovation analysis of the enterprise in a high dynamics and environmental uncertainty. The course includes a combination of theoretical and practical exercises. Student's independent work includes mastery of classical concepts of the theory of innovation management in recommended educational and scientific literature, preparation for practical exercises, intermediate and final control of knowledge.
  • The course aims to provide basic knowledge and develop students' skills in the field of innovation management, in particular, to study: • modern approaches and trends in management; • the main provisions of the resource concept in innovation management; • tools for the Innovation management of the organization in connection with specific situations of modern Russian and International business.
Планируемые результаты обучения

Планируемые результаты обучения

  • 1. Definition of innovation. Product innovation. Process innovation. Organizational innovation. Marketing innovation. 2. Types of innovation. Typology of innovation: incremental innovation, breakthrough innovation, radical innovation. 3. The concept of "innovation process". The main stages of the innovation process.
  • 1. Forms of interaction between business and the state in the field of innovative development. Public private partnership. 2. Regional innovation processes as an object of public administration. Classification of infrastructure support facilities for the innovative development of the region 3. Tools for business diagnostics of the company and organizational changes. 4. Objects of innovative infrastructure of the company.
  • 1. Lean manufacturing tools - a role in the innovative development of the company. 2. Features of the development of small innovative companies: assessment of a business idea, a business plan. 3. Commercialization of intellectual property. Methods for assessing the value of intellectual property. 4. Assessment of innovative potential: research infrastructure, human resources and intellectual capital, return on investment.
  • 1. Models of the innovation process: five generations of the innovation process (“technology push”, “market pull”, R&D portfolio, R&D as integrative activity, R&D as network). 2. Three generations of R&D management organizations (Roussel, Saad, and Erickson): an intuitive, systematic, strategic, and goal-oriented model.
  • 1.Four generations of models of the innovation system according to H. Niosi: corporate R&D laboratories, project management in R&D organizations, interaction between functional departments in the company, interaction with external sources and competitors. Organizational and managerial innovations: characteristics, directions. 2. The role of organizational and managerial innovation in providing innovative processes in the company.
Содержание учебной дисциплины

Содержание учебной дисциплины

  • Theme 1. Innovation and innovation processes
  • Theme 2. Core competency concepts
  • Theme 3. Concept of Open Innovation
  • Theme 4. Concept of technology transfer
  • Theme 5. Various innovation strategies.
Элементы контроля

Элементы контроля

  • неблокирующий Аудиторная работа
    Преподаватель оценивает работу студентов на семинарских и практических занятиях по активности студентов. Активность определяется преподавателем по фронтальному опросу сту-дентов в течение каждого занятия. 1-3: На занятиях не проявляет никакой активности; 4: Иногда отвечает на вопросы преподавателя при персональном обращении; 5: Отвечает на вопросы преподавателя при персональном обращении; 6: Отвечает на вопросы преподавателя при персональном обращении, иногда участвует в дискуссиях; 7: Отвечает на вопросы преподавателя, иногда участвует в дискуссиях; 8: Как правило, активен на занятиях, отвечает на вопросы преподавателя и участвует в дискуссиях; 9: Активен на занятиях, активно отвечает на вопросы преподавателя и участвует в дискуссиях; 10: Всегда активен на занятиях, максимально активно отвечает на вопросы преподавателя, проявляет инициативу участия в дискуссиях
  • неблокирующий Письменная домашняя работа
    Оценка за домашнее задание складывается из уровня качества: 1) раскрытия темы и аргументации - 40% 2) самостоятельности написания текста - 30% 3) использования ярких и актуальных примеров по теме – 20% 4) оформление - 10%. Общие требования к оформлению работы: Текст: 14 размер шрифта, Times New Roman, полуторный интервал, выравнивание по шири-не, отступы на новых абзацах, без интервалов между абзацами, с нумерацией станиц. Объ-ем: 5-6 страниц. Ссылки в квадратных скобках с указанием номера страниц.
  • неблокирующий Экзамен
    На экзамене проверяются теоретические и практические знания и умения, по рассмотренным в рамках курса темам. Оценка на экзамене будет складываться исходя из теоретических знаний и оценки практических навыков. Оценка по итоговому контролю выставляется по 10-ти балльной шкале. 1-3: Не демонстрирует понимания общей структуры и логики курса, а также знание материала, не может аргументирует свою точку зрения, грамотно изложить свои мысли, не может ответить на вопросы преподавателя; 4: Не демонстрирует понимания общей структуры и логики курса, а также знание материала, слабо аргументирует свою точку зрения, с трудом излагает свои мысли, не может ответить на вопросы преподавателя; 5: Не демонстрирует понимания общей структуры и логики курса, а также знание материала, слабо аргументирует свою точку зрения, с трудом излагает свои мысли, с трудом отвечает на вопросы преподавателя; 6: Демонстрирует удовлетворительное понимание общей структуры и логики курса и знание материала, отвечает на вопросы преподавателя; 7: Демонстрирует хорошее понимание общей структуры и логики курса и знание материала, отвечает на вопросы преподавателя; 8: Демонстрирует хорошее понимание общей структуры и логики курса и знание материала, грамотно излагает свои мысли и отвечает на вопросы преподавателя; 9: Демонстрирует понимание общей структуры и логики курса и знание материала, уверенно аргументирует свою точку зрения и отвечает на вопросы преподавателя; 10: Демонстрирует отличное понимание общей структуры и логики курса и знание материала, грамотно излагает свои мысли, убедительно аргументирует свою точку зрения, уверенно отвечает на вопросы преподавателя.
Промежуточная аттестация

Промежуточная аттестация

  • 2023/2024 учебный год 3 модуль
    0.25 * Аудиторная работа + 0.25 * Письменная домашняя работа + 0.5 * Экзамен
Список литературы

Список литературы

Рекомендуемая основная литература

  • Innovation Management and New Product Development, 3rd ed., 536 p., Trott, P., 2005
  • Innovation management and new product development, Trott, P., 2005
  • Innovation management and new product development, Trott, P., 2005

Рекомендуемая дополнительная литература

  • Adams, R., Bessant, J., & Phelps, R. (2006). Innovation management measurement: A review. International Journal of Management Reviews, 8(1), 21–47. https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2006.00119.x