Natalia Maloshonok
- Senior Research Fellow:Institute of Education / Centre of Sociology of Higher Education
- Natalia Maloshonok has been at HSE University since 2010.
Education and Degrees
- 2015
Candidate of Sciences* (PhD)
- 2011
Master's in Sociology
HSE University, Department of Sociology - 2009
Bachelor's in Sociology
Novosibirsk State University, Department of Economics
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.
Awards and Accomplishments
- Best Teacher – 2017
Winner of the HSE University Best Russian Research Paper Competition – 2021

Young Faculty Support Program (Group of Young Academic Professionals)
Category "New Researchers" (2015)
20236
- Article Dremova O., Maloshonok N., Terentev E., Federiakin D. Criticism and justification of undergraduate academic dishonesty: development and validation of the domestic, market and industrial orders of worth scales // European Journal of Higher Education. 2023. Vol. 13. No. 1. P. 44-61. doi
- Article Maloshonok N. Do student engagement patterns differ across national higher education systems? The comparison of US, Chinese, and Russian high-level research-intensive universities // Innovations in Education and Teaching International. 2023. P. 1-12. doi
- Article Maloshonok N., Shcheglova I. Do the effects of student engagement on the development of generic skills differ across nations? // European Journal of Higher Education. 2023. Vol. 13. No. 1. P. 80-101. doi
- Article Maloshonok N., Zhuchkova S., Bekova S., Terentev E. The quality of admission to Russian doctoral programs during the COVID-19 pandemic // Innovations in Education and Teaching International. 2023. Vol. 60. No. 5. P. 703-713. doi
- Article Maloshonok N., Shcheglova I., Zhuchkova S. Undergraduates' orientations towards student-university relationships: Measurement and associations with student characteristics and engagement // Higher Education Quarterly. 2023 doi (in press)
- Article Малошонок Н. Г. Студенческая вовлеченность как инструмент оценки качества образования в российских университетах // Университетское управление: практика и анализ. 2023. Т. 27. № 2. С. 45-58. doi
20227
- Article Maloshonok N. Harm not only females: math-gender stereotypes and engagement of engineering students at Russian universities // European Journal of Engineering Education. 2022. Vol. 47. No. 6. P. 1197-1215. doi
- Article Maloshonok N., Vilkova K., Shcheglova I. If I ignore it, maybe it will go away: how Russian engineering students perceive the gender inequality issue // European Journal of Engineering Education. 2022. Vol. 47. No. 6. P. 1315-1334. doi
- Chapter Bekova S., Terentev E., Maloshonok N. Russia, in: Doctoral Examination: Exploring Practice Across the Globe. Routledge, 2022. P. 119-126.
- Article Малошонок Н. Г., Щеглова И. А., Вилкова К. А., Абрамова М. О. Гендерные стереотипы и выбор инженерно-технического направления подготовки // Вопросы образования. 2022. № 3. С. 149-186. doi
- Book Малошонок Н. Г., Вилкова К. А. Измерение учебной вовлеченности студентов как инструмент оценки качества российского высшего образования: информационный бюллетень / Под общ. ред.: Я. И. Кузьминов, Л. М. Гохберг, Н. Б. Шугаль. Т. 24: Мониторинг экономики образования. Вып. 7. НИУ ВШЭ, 2022.
- Article Малошонок Н. Г., Щеглова И. А., Вилкова К. А., Абрамова М. О. Как привлечь девушек в STEM и помочь им добиться успеха: обзор практик преодоления гендерных стереотипов // Высшее образование в России. 2022. Т. 31. № 11. С. 63-89. doi
- Article Малошонок Н. Г., Бекова С. К., Жучкова С. В. Как сохранить качество при росте: практики преодоления негативных последствий массовизации аспирантуры // Высшее образование в России. 2022. Т. 31. № 5. С. 25-45. doi
20214
- Chapter Maloshonok N., Shcheglova I. From “Customer” to “Partner”: Approaches to Conceptualization of Student-University Relationships, in: Student Support Services. University Development and Administration. Singapore : Springer, 2021. doi doi
- Article Terentev E., Bekova S., Maloshonok N. Three challenges to Russian system of doctoral education: Why only one out of ten doctoral students defends thesis? // International Journal of Chinese Education. 2021. Vol. 10. No. 1. P. 1-10. doi
- Book Бекова С. К., Груздев И. А., Калинин Р. Г., Камальдинова Л. Р., Малошонок Н. Г., Терентьев Е. А. Год на дистанте: с какими трудностями столкнулись студенты и чему нас научил массовый переход в онлайн / Науч. ред.: С. К. Бекова. Вып. 4: Современная аналитика образования . М. : НИУ ВШЭ, 2021.
- Article Бекова С. К., Терентьев Е. А., Малошонок Н. Г. Образовательное неравенство в условиях пандемии COVID‑19: связь социально-экономического положения семьи и опыта дистанционного обучения студентов // Вопросы образования. 2021. № 1. С. 74-92. doi
20206
- Article Chirikov I., Semenova T., Maloshonok N., Bettinger E., Kizilcec R. F. Online education platforms scale college STEM instruction with equivalent learning outcomes at lower cost // Science advances. 2020. Vol. 6. No. 15. P. 1-10. doi
- Chapter Bekova S., Maloshonok N., Terentev E. Russia, in: The Making of Doctoral Supervisors. Routledge, 2020. doi
- Article Maloshonok N. Undergraduate time-use: a comparison of US, Chinese, and Russian students at highly selective universities // Higher Education Research and Development. 2020. Vol. 39. No. 3. P. 515-531. doi
- Article Дремова О. В., Малошонок Н. Г., Терентьев Е. А. В поисках справедливости в университете: критика и оправдание практик академического мошенничества студентами // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2020. № 4. С. 366-394. doi
- Article Н. Г. Малошонок, И. А. Щеглова Модели организации обучения студентов в университете: основные представления, преимущества и ограничения // Университетское управление: практика и анализ. 2020. Т. 24. № 2(2022). С. 107-120. doi
- Article Малошонок Н. Г., Щеглова И. А. Роль гендерных стереотипов в отсеве студентов инженерно-технического профиля // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2020. № 2. С. 273-292.
20196
- Article Maloshonok N., Shmeleva E. Factors Influencing Academic Dishonesty among Undergraduate Students at Russian Universities // Journal of Academic Ethics. 2019. Vol. 17. No. 3. P. 313-329. doi
- Article Maloshonok N., Terentev E. National barriers to the completion of doctoral programs at Russian universities // Higher Education. 2019. Vol. 77. No. 2. P. 195-211. doi
- Article Terentev E., Maloshonok N. The impact of response options ordering on respondents’ answers to rating questions: results of two experiments // International Journal of Social Research Methodology. 2019. Vol. 22. No. 2. P. 179-198. doi
- Article Малошонок Н. Г. «Студент» или «молодой ученый»: мнения научных руководителей о предпочтительной модели аспирантской подготовки в российских университетах // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2019. № 4. С. 278-303. doi
- Article Малошонок Н. Г., Терентьев Е. А. На пути к новой модели аспирантуры: опыт совершенствования аспирантских программ в российских вузах // Вопросы образования. 2019. № 3. С. 8-42. doi
- Book Абалмасова Е. С., Бекова С. К., Габдрахманов Н. К., Егоров А. А., Карлов И. А., Клягин А. В., Княгинина Н. В., Козлов Д., Корешникова Ю. Н., Кузьминов Я. И., Лешуков О. В., Лисюткин М. А., Малиновский С. С., Малошонок Н. Г., Нефедова А. И., Одоевская Е. В., Платонова Д. П., Семенова Т. В., Серова А. В., Смоленцева А. Ю., Сорокин П. С., Терентьев Е. А., Шибанова Е. Ю., Янкевич С. В. Университеты на перепутье: Высшее образование в России / Под общ. ред.: Д. П. Платонова, Я. И. Кузьминов, И. Д. Фрумин; науч. ред.: Я. И. Кузьминов, И. Д. Фрумин. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2019. doi
20181
20172
- Article Maloshonok N., Terentev E. The mismatch between student educational expectations and realities: prevalence, causes, and consequences // European Journal of Higher Education. 2017. Vol. 7. No. 4. P. 356-372. doi
- Book Бекова С. К., Груздев И. А., Джафарова З. И., Малошонок Н. Г., Терентьев Е. А. Современная аналитика образования (Вып. 15. Портрет современного российского аспиранта) — 60 с. Вып. 7(15). М. : НИУ ВШЭ, 2017.
20168
- Article Maloshonok N. Doctoral Students’ Reasons to Pursue a PhD as a Cause of Low Completion Rate of Russian PhD Programs // Higher Education in Russia and Beyond. 2016. Vol. 3. No. 9. P. 18-20.
- Article Maloshonok N. How perceptions of academic honesty at the University correlates with student engagement: Conceptualization and empirical research opportunities // Educational studies. 2016. No. 1. P. 35-60. doi
- Article Maloshonok N., Terentev E. The impact of visual design and response formats on data quality in a web survey of MOOC students // Computers in Human Behavior. 2016. Vol. 62. P. 506-515. doi
- Article Малошонок Н. Г. Взаимосвязь использования Интернета и мультимедийных технологий в образовательном процессе со студенческой вовлеченностью // Вопросы образования. 2016. № 4. С. 59-83. doi
- Chapter Мавлетова А. М., Малошонок Н. Г., Терентьев Е. А. Как влияет приглашение на отклик в онлайн-опросах? // В кн.: Онлайн-исследования в России: тенденции и перспективы / Под общ. ред.: А. В. Шашкин, И. Ф. Девятко, С. Г. Давыдов. М. : ООО "Онлайн маркет интеллидженс", 2016. С. 161-184.
- Article Малошонок Н. Г. Как восприятие академической честности среды университета взаимосвязано со студенческой вовлеченностью: возможности концептуализации и эмпирического изучения // Вопросы образования. 2016. № 1. С. 35-60. doi
- Book Современный университет между глобальными вызовами и локальными задачами. VII Международная конференция Российской ассоциации исследователей высшего образования / Под общ. ред.: Д. В. Козлов, Н. Г. Малошонок. М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2016.
- Chapter Малошонок Н. Г., Семенова Т. В., Терентьев Е. А. Эффект самоотбора при формировании онлайн-панели: опыт первого года лонгитюдного исследования студентов НИУ ВШЭ // В кн.: Онлайн-исследования в России: тенденции и перспективы / Под общ. ред.: А. В. Шашкин, И. Ф. Девятко, С. Г. Давыдов. М. : ООО "Онлайн маркет интеллидженс", 2016. С. 237-266.
20151
20145
- Article Mavletova A. M., Deviatko I. F., Maloshonok N. Invitation Design Elements in Web Surveys – Can One Ignore Interactions? // Bulletin of Sociological Methodology. 2014. Vol. 123. No. 1. P. 68-79. doi
- Article Малошонок Н. Г., Терентьев Е. А. Влияние дизайна анкеты на качество данных в онлайн-опросах студентов // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2014. № 6(124). С. 15-27.
- Article Мавлетова А. М., Малошонок Н. Г., Терентьев Е. А. Влияние элементов приглашения на увеличение откликов в онлайн-опросах // Социология: методология, методы, математическое моделирование. 2014. № 38. С. 72-95.
- Article Малошонок Н. Г. Вовлеченность студентов в учебный процесс в российских вузах // Высшее образование в России. 2014. № 1. С. 37-44.
- Article Малошонок Н. Г. Студенческая вовлеченность в учебный процесс: методология исследования и процедура измерения // Социологические исследования. 2014. № 3. С. 141-147.
20134
- Article Малошонок Н. Г. Вовлечённость студентов в учебный процесс в НИУ ВШЭ в 2011 и 2012 гг. // Universitas. 2013. Т. 1. № 1. С. 23-47.
- Article Малошонок Н. Г. Измерение студенческой вовлеченности: основные методы и их ограничения // Социология: методология, методы, математическое моделирование. 2013. № 36. С. 177-199.
- Article Малошонок Н. Г., Девятко И. Ф. Эксперимент как метод изучения эффективности практик и нововведений в высшем образовании // Высшее образование в России. 2013. № 10. С. 141-151.
- Article Малошонок Н. Г., Терентьев Е. А. Эффект визуализации и формата оценочных шкал в онлайн-опросах студентов // Universitas. 2013. Т. 1. № 2. С. 20-44.
20113
- Article Малошонок Н. Г., Винник М. В. Первокурсники бакалавриата - 2010: ожидания от обучения и оценка собственных компетенций // Мониторинг университета. 2011. № 5. С. 25-36.
- Article Малошонок Н. Г. Работа студентов в научно-исследовательских подразделениях НИУ ВШЭ: влияние на профессиональное развитие и успешное обучение // Мониторинг университета. 2011. № 7. С. 33-40.
- Article Малошонок Н. Г. Студенческая вовлеченность: почему важно изучать процесс обучения, а не только его результат? // Мониторинг университета. 2011. № 6. С. 11-21.
20102
- Article Малошонок Н. Г. «Будущие преподаватели» как резерв преподавательского состава Школы: отличительные черты и инструменты профессионального развития // Мониторинг университета. 2010. № 4. С. 17-25.
- Article Малошонок Н. Г., Груздев И. А. Зимняя школа и студенческая мобильность в ГУ-ВШЭ: значение, проблемы и перспективы развития // Мониторинг университета. 2010. № 3. С. 26-34.
Employment history
2011 - 2014 - National Research University Higher School of Economics (Moscow), Centre for Institutional Research, Analyst
09.2014 ‑ present - National Research University Higher School of Economics (Moscow), Institute of Education, Research Fellow
Academic Dishonesty: Fear and Justifications
Why Russian undergraduates cheat and how they rationalise it for themselves and others
STEM Not for Women?
How gender stereotypes stop women from becoming programmers and engineers
Degree from Home
The difference between online and in-person learning for technology students
Per Aspera — But Headed Where?
Instructors hold differing opinions about doctoral school
Understanding Academic Dishonesty at Russian Universities
One common problem across educational systems worldwide is persistently high rates of cheating, plagiarism and other manifestations of dishonest behavior in the academic realm. A recent study by IOE researchers Natalia Maloshonok and Evgeniia Shmeleva seeks to gain new and more conclusive insights into what essentially propels Russian students to engage in unethical academic practices during their university track.
New publication in the journal of Higher Education
The research article 'National barriers to the completion of doctoral programs at Russian universities' by Natalia Maloshonok and Evgeniy Terentev has been published in the International Journal of Higher Education Research. Congratulations to our colleagues.
Summer is the best time to share your research results
CSHE Team took part in two leading conferences in the field of education and research methodology: CHER and ESA.
An Article by Centre of Sociology of Higher Education Researchers Published in Top Academic Journal
Computers in Human Behavior journal (quartile 1 in Psychology category, Scopus), owned by world-leading publishing company Elsevier, features a new article by researchers at the IoE Centre of Sociology of Higher Education.