Svetlana Avdeeva
- Laboratory Head:Institute of Education / Centre for Psychometrics and Measurement in Education / Laboratory for New Construct Measurement and Test Design
- Svetlana Avdeeva has been at HSE University since 2017.
Education and Degrees
- 1990
Candidate of Sciences* (PhD)
- 1984
Degree
Bauman Moscow Higher Technical School
* Candidate of Sciences
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.
Courses (2022/2023)
- Advanced Psychometrics (Postgraduate course’s programme; Faculty of Social Sciences; 2 year, 1 semester)Rus
- Desinging of measurement tools (Postgraduate course’s programme; 1 year, 1 semester)Rus
- Past Courses
Courses (2021/2022)
- Advanced Psychometrics (Postgraduate course’s programme; 2 year, 1 semester)Rus
- Desinging of measurement tools (Postgraduate course’s programme; 1 year, 1 semester)Rus
Courses (2020/2021)
Desinging of measurement tools (Postgraduate course’s programme; 1 year, 1 semester)Rus
Courses (2019/2020)
- Advanced Psychometrics (Postgraduate course’s programme; 2 year, 1 semester)Rus
- Desinging of measurement tools (Postgraduate course’s programme; 1 year, 1 semester)Rus
- Psychometric Theories and Analysis of Test Items (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1-3 module)Rus
Courses (2018/2019)
Desinging of measurement tools (Postgraduate course’s programme; 1 year, 1 semester)Rus
Publications7
- Article Авдеева С. М., Тарасова К. В. Об оценке цифровой грамотности: методология, концептуальная модель и инструмент измерения // Вопросы образования. 2023. № 2. С. 8-32. doi
- Article Кузьмина Ю. В., Авдеева С. М., Тарасова К. В., Попова А. В., Бициоха Я. А. Цифровая грамотность, когнитивный контроль и использование цифровых устройств детьми // Психологическая наука и образование. 2023. Т. 28. № 4. С. 81-97. doi
- Chapter Avdeeva S., Uvarov A. MIDDLE SCHOOL STUDENTS’ INFORMATION AND COMMUNICATION LITERACY DEFICITS STUDY, in: PROCEEDINGS OF THE 19th INTERNATIONAL CONFERENCE on COGNITION AND EXPLORATORY LEARNING IN THE DIGITAL AGE (CELDA 2022). IADIS Press, 2022. P. 35-41.
- Article Авдеева С. М., Уваров А. Ю., Тарасова К. В. Цифровая трансформация школ и информационно-коммуникационная компетентность учащихся // Вопросы образования. 2022. № 1. С. 218-243. doi
- Book Авдеева С. М., Гасс П. В., Корешникова Ю. Н., Куликова (Пономарева) А. А., Орел Е. А., Пащенко Т. В., Сорокин П. С. Оценка универсальных компетентностей как результатов высшего образования Аналитический доклад к XXII Апрельской международной научной конференции по проблемам развития экономики и общества / Рук.: Е. Ю. Карданова. М. : НИУ ВШЭ, 2021.
- Article Авдеева С. М., Руднев М. Г., Васин Г. М., Тарасова К. В., Панова Д. Оценка информационно-коммуникационной компетентности учащихся: подходы, инструмент, валидность и надежность результатов // Вопросы образования. 2017. № 4. С. 104-132. doi
- Article Авдеева С. М., Никуличева Н. В., Хапаева С. С., Заичкина О. И. О подходах к оценке ИКТ компетентности педагога с учётом требований профессионального стандарта «Педагог» // Психологическая наука и образование. 2016. Т. 21. № 4. С. 40-49. doi