Katerina N. Polivanova
- Academic Supervisor:Institute of Education / Centre for Modern Childhood Research
- Professor:Institute of Education / Department of Educational Programmes
- Tenured Professor (2022)
- Katerina N. Polivanova has been at HSE University since 2008.
Education, Degrees and Academic Titles
- 2006Professor
- 2000
Doctor of Sciences* in Psychological Sciences
- 1974
Degree in Physics
Lenin Moscow State Teacher Training Institute
A post-doctoral degree called Doctor of Sciences is given to reflect second advanced research qualifications or higher doctorates in ISCED 2011.
Courses (2022/2023)
- Psychological Theories as a Basis for Designing Educational Systems (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1 module)Rus
- Terra Incognita of Modern Childhood (Optional course (university); 3, 4 module)Rus
- Past Courses
Courses (2021/2022)
- Psychological Theories as a Basis for Designing Educational Systems (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1-3 module)Rus
- Terra Incognita of Modern Childhood (Mago-Lego; 4 module)Rus
Courses (2020/2021)
- Large-Scale Assessment in Education (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 3, 4 module)Rus
Modern Childhood (Master’s programme; Institute of Education; field of study "44.04.01. Педагогическое образование", field of study "37.04.01. Психология"; 2 year, 1, 2 module)Rus
- Psychological Theories as a Basis for Designing Educational Systems (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 2, 3 module)Rus
- Terra Incognita of Modern Childhood (Mago-Lego; 4 module)Rus
Courses (2019/2020)
- Large-Scale Assessment in Education (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 4 module)Rus
- Management in Education and Measurement of Educational Outcomes (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1, 2 module)Rus
- Psychological Theories as a Basis for Designing Educational Systems (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1, 2 module)Rus
- Terra Incognita of Modern Childhood (Mago-Lego; 4 module)Rus
Courses (2018/2019)
- Psychological Theories as a Basis for Designing Educational Systems (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1, 2 module)Rus
- Research Seminar (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1-3 module)Rus
Publications72
- Article Lyubitskaya K., Polivanova K. N. Parental Engagement: Why Parents in Russia Choose Homeschooling and What Problems They Have to Solve // Journal of School Choice. 2022. Vol. 16. No. 2. P. 191-209. doi
- Article Поливанова К.Н, Бочавер А.А. Возможна ли детская самостоятельность в современной школе? // Психологическая наука и образование. 2022. Т. 27. № 3. С. 6-15. doi
- Book Сивак Е. В., Михайлова О. Р., Поливанова К. Н., Смирнов И. Б. Депрессия у детей и подростков: группы риска, роль школы, рекомендации для учителей и родителей / Науч. ред.: Е. В. Сивак. Т. 5. Вып. 65. НИУ ВШЭ, 2022.
- Article Поливанова К. Н., Островерх О. С., Струкова А. С. Представления педагогов о детской самостоятельности в дошкольном возрасте // Современное дошкольное образование. Теория и практика. 2022. Т. 3. № 111. С. 16-24. doi
- Article Гер Г., Косарецкий С. Г., Кудрявцева А. А., Поливанова К. Н., Сивак Е. В., Иванов И. Ю. Эдьютейнмент-центры как образовательный феномен. Кейс Кидзании // Вопросы образования. 2021. № 2. С. 243-260. doi
- Article Бочавер А. А., Поливанова К. Н., Павленко К. В. Гулять или не гулять? Как современные родители организуют независимую мобильность детей // Городские исследования и практики. 2020. Т. 5. № 3. С. 38-53. doi
- Article Поливанова К. Н. Новый образовательный дискурс: благополучие школьников // Культурно-историческая психология. 2020. Т. 16. № 4. С. 26-34. doi
- Book Поливанова К. Н., Бочавер А. А., Павленко К. В., Сивак Е. В. Образование за стенами школы. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2020. doi
- Article Поливанова К. Н., Бочавер А. А., Павленко К. В. Развитие поведенческой автономии подростков и родительский контроль на примере независимых перемещений по городу // Современная зарубежная психология. 2020. Т. 9. № 4. С. 45-55. doi
- Article Павленко К. В., Поливанова К. Н., Бочавер А. А., Сивак Е. В. Дополнительное образование школьников: функции, родительские стратегии, ожидаемые результаты // Вопросы образования. 2019. № 2. С. 241-261. doi
- Book Абанкина И. В., Бочавер А. А., Вавилова А. А., Кравченко И. А., Михайлова (Козьмина) Я. Я., Нисская А. К., Поливанова К. Н., Родина Н. В., Филатова Л. М., Шабанова Е. Ю. От универсальной доступности к современному качеству: дошкольное образование в России / Под общ. ред.: И. В. Абанкина, К. Н. Поливанова, И. Д. Фрумин; науч. ред.: Я. И. Кузьминов, И. Д. Фрумин. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2019. doi
- Article Поливанова К. Н. Modern Parenthood as a Subject of Research // Russian Education & Society. 2018. Т. 60. № 4. С. 334-347. doi
- Article Polivanova K. N., Koroleva D. Social Networks as a New Tool that Facilitates the Development of Urban Adolescents // Russian Education and Society. 2018. Vol. 60. No. 6. P. 496-505. doi
- Article Polivanova K. N., Shakarova M. The Socio-Cultural Image of Childhood (Based on an Analysis of Soviet and Russian Feature Films about Children) // Russian Education and Society. 2018. Vol. 60. No. 4. P. 348-369. doi
- Article Бочавер А. А., Вербилович О. Е., Павленко К. В., Поливанова К. Н., Сивак Е. В. Вовлеченность детей в дополнительное образование: контроль и ценность образования со стороны родителей // Психологическая наука и образование. 2018. Т. 23. № 4. С. 32-40. doi
- Article Поливанова К. Н., Бочавер А. А., Нисская А. К. Взросление пятиклассников: 1960‑е vs 2010-е // Вопросы образования. 2017. № 2. С. 185-205. doi
- Chapter Поливанова К. Н., Сивак Е. В. Доступ к дополнительному образованию. Влияние характеристик семьи // В кн.: Образование и социальная дифференциация: коллективная монография / Отв. ред.: М. Карной, И. Д. Фрумин, Н. Н. Кармаева. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2017. Гл. 4.3. С. 416-430.
- Book Международный симпозиум «Л. С. Выготский и современное детство»: сборник тезисов / Отв. ред.: К. Н. Поливанова. М. : Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2017.
- Article Поливанова К. Н. Предисловие к тематической подборке статей по материалам Международного симпозиума "Л.С. Выготский и современное детство" // Вопросы образования. 2017. № 2. С. 95-97.
- Article Поливанова К. Н., Любицкая К. А. Семейное образование в России и за рубежом // Современная зарубежная психология. 2017. Т. 6. № 2. С. 72-80. doi
- Article Бочавер А. А., Поливанова К. Н., Корзун А. Н. Уличный досуг детей и подростков // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2017. Т. 14. № 3. С. 470-490.
- Article Поливанова К. Н., Смирнов И. Б. Что в профиле тебе моем: Данные «ВКонтакте» как инструмент изучения интересов современных подростков // Вопросы образования. 2017. № 2. С. 134-152. doi
- Article Polivanova K. N., Lebedev M. V., Sivak E. Children’s Extracurricular Activities / Пер. с рус. // Russian Education and Society. 2016. Vol. 58. No. 9-10. P. 642-649. doi
- Preprint Bochaver A. A., Корзун А. Н., Polivanova K. N. Kids, Streets, and Activities / NRU Higher School of Economics. Series PSY "Psychology". 2016. No. WP BRP 71/PSY/2016.
- Preprint Bochaver Alexandra, Корзун А. Н., Polivanova K. N. Kids, streets, and activities / Издательский дом НИУ ВШЭ. Series WP BRP "PSYCHOLOGY". 2016. No. 71.
- Preprint Polivanova K. N., Vopilova I., Nisskaya A. Parenting education history and modern trends: Self-efficacy as a methodological base for the development of educational programs for parents / NRU HSE. Series WP IE "Научные доклады Института образования". 2016. No. 04.
- Article Polivanova K. N., Sazonova E., Shakarova M. What Can Reading and Games Tell Us about Today's Children? / Пер. с рус. // Russian Social Science Review. 2016. Vol. 57. No. 3. P. 167-180. doi
- Article Поливанова К. Н., Сивак Е. В., Лебедев М. В. ВНЕШКОЛЬНАЯ ЗАНЯТОСТЬ ДЕТЕЙ // Директор школы. 2016. № 3. С. 76-81.
- Article Поливанова К. Н. Детство в меняющемся мире // Современная зарубежная психология. 2016. Т. 5. № 2. С. 5-10. doi
- Article Поливанова К. Н., Шакарова М. А. Общественно-культурный образ детства (на материале анализа советских и российских художественных фильмов о детях) // Культурно-историческая психология. 2016. Т. 12. № 3. С. 255-268. doi
- Article Поливанова К. Н., Королева Д. О. Социальные сети как новая практика развития городских подростков // Вестник Российского фонда фундаментальных исследований. Гуманитарные и общественные науки. 2016. № 1. С. 173-182.
- Article Polivanova K. N. New Instrument of Adolescents’ Peer Interaction Research // Journal of Siberian Federal University. Series: Humanities & Social Sciences. 2015. Vol. 8. No. 11. P. 2770-2778.
- Article Polivanova K. N. The Psychology of Age-Related Crises: Chapter 2: Research on Critical Ages in Russian (Soviet) Psychology // Journal of Russian and East European Psychology. 2015. Vol. 52. No. 2. P. 14-30. doi
- Article Polivanova K. N. The Psychology of Age-Related Crises: Chapter 3: The Current State of the Problem of Transitional Ages / Пер. с рус. // Journal of Russian and East European Psychology. 2015. Vol. 52. No. 2. P. 31-44. doi
- Article Polivanova K. N. The Psychology of Age-Related Crises: From Chapter 1: The Definition of Age in Cultural-Historical and Activity Theory // Journal of Russian and East European Psychology. 2015. Vol. 52. No. 2. P. 1-13. doi
- Article Polivanova K. N. The Psychology of Age-Related Crises: From Chapter 6: Psychological Characteristics of Age-Related Neoformations // Journal of Russian and East European Psychology. 2015. Vol. 52. No. 2. P. 45-58.
- Article Polivanova K. N. The Psychology of Age-Related Crises: From Chapter 7: The Content of Age-Related Crises // Journal of Russian and East European Psychology. 2015. Vol. 52. No. 2. P. 59-68. doi
- Article Polivanova K. N. The Psychology of Age-Related Crises: From Chapter 8: The Structure of Age-Related Crisis // Journal of Russian and East European Psychology. 2015. Vol. 52. No. 2. P. 69-82. doi
- Preprint Polivanova K. N. The new reality of adolescent peer interaction: Introduction of a new Instrument / NRU HSE. Series WP IE "Научные доклады Института образования". 2015.
- Article Polivanova K. N., Sazonova E., Shakarova M. What Can Children’s Literature and Games Tell Us about Today’s Children? // Russian Education and Society. 2015. Vol. 57. No. 7. P. 1-18. doi
- Article Поливанова К. Н., Вопилова И. Е., Нисская А. К. Образовательные программы для родителей: история и современные тенденции // Педагогика. 2015. № 7. С. 95-101.
- Article Поливанова К. Н. Образовательные результаты основной школы в контексте международных исследований // Психологическая наука и образование. 2015. Т. 20. № 4. С. 19-30. doi
- Article Поливанова К. Н., Вопилова И. Е., Михайлова (Козьмина) Я. Я., Нисская А. К., Сивак Е. В. Самоэффективность как содержательная основа образовательных программ для родителей // Вопросы образования. 2015. № 4. С. 184-200.
- Article Поливанова К. Н. Современное родительство как предмет исследования // Психологическая наука и образование. 2015. Т. 7. № 3. С. 1-11.
- Chapter Поливанова К. Н., Вопилова И. Е. Современное родительство: постановка проблемы // В кн.: Практики развития: индивидуальные, корпоративные, институциональные свободы и ограничения: материалы XXI научно-практической конференции / Под общ. ред.: Б. И. Хасан, Л. А. Новопашина. Красноярск : Институт психологии практик развития, 2015. С. 75-77.
- Chapter Поливанова К. Н. Социальное картирование как инструмент анализа повседневности современного детства // В кн.: Практики развития: индивидуальные, корпоративные, институциональные свободы и ограничения: материалы XXI научно-практической конференции / Под общ. ред.: Б. И. Хасан, Л. А. Новопашина. Красноярск : Институт психологии практик развития, 2015. С. 221-226.
- Article Polivanova K. N. Historical Crisis of Childhood. 35 Years Later // Journal of Siberian Federal University. Series: Humanities & Social Sciences. 2014. Vol. 7. No. 12. P. 2166-2172.
- Article Поливанова К. Н. Вступительный комментарий к статье Джеймса Пола Джи «Деятельность человека и социальные группы как естественная среда оценивания: размышления об обучении и оценке в XXI в.» // Вопросы образования. 2013. № 1. С. 69-72.
- Article Поливанова К. Н., Сазонова Е. В., Шакарова М. Что могут рассказать о современных детях их чтение и игры // Вопросы образования. 2013. № 4
- Chapter Поливанова К. Н. Изменение практик развития и его последствия // В кн.: Феноменология современного детства. Сборник научных статей в трех частях. М. : ФИРО, 2012. С. 108-115.
- Book Поливанова К. Н., Агранович М. Л. Качество российского образования: по результатам международных исследований. Саарбрюкен : LAP LAMBERT Academic Publishing, 2012.
- Article Поливанова К. Н. Проблемы мотивации учения. Возрастной аспект // Журнал Сибирского федерального университета. 2012. № 5(11). С. 1560-1570.
- Book Цукерман Г. А., Поливанова К. Н. введение в школьную жизнь: программа адаптации детей к школьной жизни: пособие для учителей. М. : Вита-Пресс, 2012.
- Chapter Поливанова К. Н. Изменение детства: проверка гипотезы // В кн.: На пороге взросления. Сборник тезисов участников Третьей Всероссийской научно-практической конференции по психологии развития / Науч. ред.: Л. Ф. Обухова, И. Корепанова. М. : МГППУ, 2011. С. 48-60.
- Chapter Поливанова К. Н. PISA и политика // В кн.: Образовательная политика и оценивание. Учебно-методические материалы к учебному курсу. М. : Логос, 2010. С. 80-92.
- Book Поливанова К. Н. Методические рекомендации по организации первых дней детей в школе. М. : Центр оценки качества образования, 2010.
- Book Поливанова К. Н. Национальные и международные системы оценивания: учебное пособие к курсу. М. : Логос, 2010.
- Chapter Поливанова К. Н. Психология кризиса // В кн.: Педагогика развития: кризис как условие и механизм развития. Материалы 16-й Всероссийской конференции. Красноярск : [б.и.], 2010.
- Book Агранович М. Л., Ковалева Г. С., Поливанова К. Н., Фатеева А. В. Российское образование в контексте международных индикаторов. Аналитический доклад Вып. 5. М. : ИФ "Сентябрь", 2010.
- Chapter Поливанова К. Н. Проектная деятельность школьников // В кн.: Книга для учителя. М. : Просвещение, 2008.
- Chapter Поливанова К. Н. Анализ условий, характеризующих российское образование, в связи с учебными результатами российских школьников в исследовании PISA-2003 // В кн.: Российская школа: от PISA-2000 к PISA-2003 / Под общ. ред.: А. Г. Каспржак, К. Н. Поливанова. М. : Логос, 2006. С. 110-176.
- Book Российская школа: от PISA-2000 к PISA-2003 / Под общ. ред.: А. Г. Каспржак, К. Н. Поливанова. М. : Логос, 2006.
- Article Каспржак А. Г., Митрофанов К. Г., Поливанова К. Н. Новые требования к содержанию и методике обучения в российской школе в контексте результатов международного исследования // Университетская книга. 2005. С. 1-128.
- Article Каспржак А. Г., Поливанова К. Н., Митрофанов К. Г., Цукерман Г., Соколова О. Почему наши школьники провалили тест PISA // Директор школы. 2005. № 4. С. 4-13.
- Book Каспржак А. Г., Митрофанов К. Г., Поливанова К. Н. Новый взгляд на грамотность. По материалам международного исследования PISA-2000. М. : Логос, 2004.
- Article Поливанова К. Н. О творчестве Д.Б. Эльконина // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2004. Т. 1. № 2. С. 104-109.
- Chapter Поливанова К. Н. Раздел 3. Основная школа // В кн.: Модернизация образовательного процесса в начальной, основной и старшей школе: варианты решения / Под общ. ред.: А. Г. Каспржак. Т. 17. М. : Просвещение, 2004. С. 554-679.
- Article Каспржак А. Г., Поливанова К. Н., Митрофанов К. Г., Соколова О., Цукерман Г. Российское школьное образование: взгляд со стороны // Вопросы образования. 2004. № 1. С. 190-231.
- Article Поливанова К. Н., Каспржак А. Г., Логинова И. Стандарт образования: история разработки и итоги // Вопросы образования. 2004. № 3. С. 24-43.
- Chapter Поливанова К. Н., Башев В. В., Воронцов А., Державин В., Наумов А., Пичугина Г., Фрумин И. Д. Основная школа // В кн.: Образовательный процесс в начальной, основной и старшей школе: рекомендации по организации опытно-экспериментальной работы / Рук.: А. Г. Каспржак. М. : ИФ "Сентябрь", 2001. С. 113-177.
- Article Башев В. В., Поливанова К. Н., Фрумин И. Д. Основания разработки образовательной программы подростковой школы // Управление школой. 1998. № 47
HSE Academic Council Meets for the Last Time This Academic Year
The meeting was held in person for the first time in over two years. It was attended by Sergey Kravtsov, Russian Minister of Education, and Dmitry Smyslov, Vice President of VK. The Council discussed HSE University’s breakthrough projects in engineering and artificial intelligence and elected new distinguished and tenured professors.
The Age of Edutainment: Exploring the Case of KidZania
Understanding the role of children’s interactive environments that blend learning and entertainment in modern-day educational ecosystems.
An Online Course "Organizational Practices and Tools in the Work of the Leader of the Educational Organization" is available on the Educational Platform Coursera
The course was prepared by leading experts of the Institute of Education at the Higher School of Economics at the initiative and with the active participation of the brilliant team of the Master's Program "Education Management".
IOE Expert Speaks at International Conference by European Association for Research in Adolescence
This September, IOE research fellow Alexandra Bochaver traveled to the city of Ghent, Belgium to present at the 2018 Conference by the European Association for Research in Adolescence. In her talk, Alexandra gave a recap for a comprehensive cross-generational study of street activities among Russian adolescents.
First PhD Thesis Presented as Articles on the Topic Defended at HSE
On September 11, Ivan Smirnov, graduate of the HSE Institute of Education doctoral programme, defended his Candidate of Sciences (Education) on ‘Differentiation of students by academic performance in a social network’. His thesis consists of four articles which had been published in academic journals, as well as a description of the study methods, design and main outcomes.
Parents and Children Divided by Mass Culture
Family and school are losing their influence over children’s upbringing, and the gap is being filled by mass media. Bedtime stories are being replaced by cartoon series, the best of which are facilitating the development of children’s emotions. And, fantasy novels are satisfying teenagers’ cravings for action. Researchers Katerina Polivanova, Elena Sazonova, and Marta Shakarova have examined how contemporary culture is influencing children