Natalya A. Zaichenko
- Professor:HSE Campus in St. Petersburg / Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies / Department of Public Administration
- Leading Expert:HSE Campus in St. Petersburg / Centre for Pre-University Training, Projects, and Undergraduate and Master's Admissions / Faculty of Pre-University Education
- Programme Academic Supervisor:Educational Administration
- Natalya A. Zaichenko has been at HSE University since 1998.
Education, Degrees and Academic Titles
- 2005Associate Professor
- 2001
Degree
HSE University - 2001
Degree
HSE University Campus in St. Petersburg - 1998
Candidate of Sciences* (PhD) in General Pedagogy, History of Pedagogy and Education
Herzen State Pedagogical University of Russia
Thesis Title: - - 1989
Degree
Voznesenskiy Leningrad Financial and Economic Institute - 1979
Degree
Voznesenskiy Leningrad Financial and Economic Institute
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.
Courses (2022/2023)
- Big ideas for the development of education (Mago-Lego; 3 module)Rus
Institutional Fundamentals of Education Policy (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; field of study "38.04.04. Государственное и муниципальное управление", field of study "38.04.04. Государственное и муниципальное управление"; 2 year, 1 module)Rus
- Mentor's Seminar (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 2 year, 1-3 module)Rus
- Mentor's Seminar "Relevant Research Questions" (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 1 year, 1-3 module)Rus
Research Seminar Contemporary Research in Education (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; field of study "38.04.04. Государственное и муниципальное управление", field of study "38.04.04. Государственное и муниципальное управление"; 1 year, 1-3 module)Rus
- Past Courses
Courses (2021/2022)
- Institutional Fundamentals of Education Policy (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 2 year, 1 module)Rus
- Mentor's Seminar (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 1 year, 2, 3 module)Rus
Courses (2020/2021)
- Institutional Fundamentals of Education Policy (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 2 year, 1 module)Rus
- Professional Capital: How it is Accumulated Around the World (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 2 year, 2, 3 module)Rus
Courses (2019/2020)
- Institutional Fundamentals of Education Policy (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 2 year, 1 module)Rus
- Professional Capital: How it is Accumulated Around the World (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 2 year, 2, 3 module)Rus
- Research Seminar (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 1 year, 1-3 module)Rus
- Research Seminar Contemporary Research in Education (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 2 year, 1-3 module)Rus
Courses (2018/2019)
- Institutional Fundamentals of Education Policy (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 2 year, 1 module)Rus
- Modern Issues of Educational Law (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 2 year, 2, 3 module)Rus
- Research Seminar Contemporary Research in Education (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 1 year, 1-3 module)Rus
- Research Seminar Contemporary Research in Education (Master’s programme; Saint-Petersburg School of Social Sciences and Area Studies; 2 year, 1-3 module)Rus
Grants
Development Management of the Educational Relations Between the Primary School Stakeholders in The Context of Digitalization
Conferences
- 2023XX ежегодная международная конференция Тенденции развития образования: «Современное образование: выбор будущего» (Москва). Presentation: Школьная резильентность в контексте социального капитала учительства
- 2022
"Управление качеством образования на основе оценки" (МОСКВА). Presentation: «Академическая успешность школьников и социальный капитал педагогов в школах с низкими образовательными результатами"
«Интеракция, интеграция, инклюзия в эпоху социальных разрывов» (МОСКВА). Presentation: Новые взаимодействия и новые неравенства школьной цифровизации: Россия и зарубежье
- Преобразование образования (Томск). Presentation: Адаптивное управление в условиях цифровизации образования
Тенденции развития образования "Право и свобода в образовании" (МОСКВА). Presentation: Учитель в контексте самоопределения ученика : Россия – Эстония
- 2021
XI Петербургский международный образовательный форум (Санкт-Петербург). Presentation: Цифровой капитал школы: люди и цифра
- СПРАВЕДЛИВОСТЬ VS ЭФФЕКТИВНОСТЬ в образовании (Санкт-Петербург). Presentation: Справедливость vs эффективности в образовании
Санкт-Петербургская международная конференция по неравенству и многообразию (Санкт-Петербург). Presentation: СПРАВЕДЛИВОСТЬ НЕРАВЕНСТВА или когда устойчивое неравенство в образовании- благо для участников образовательных отношений
- 2020
VI виртуальный Международный форум по педагогическому образованию «Перспективы и приоритеты педагогического образования в эпоху трансформаций, выбора и вызовов» (Казань). Presentation: Проблема трансформации образовательных отношений в начальной школе в условиях цифровизации
ДЕВЯТАЯ ЕЖЕГОДНАЯ МЕЖДУНАРОДНАЯ ОНЛАЙН-КОНФЕРЕНЦИЯ ЕВРАЗИЙСКОЙ АССОЦИАЦИИ ОЦЕНКИ КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАНИЯ (Москва). Presentation: "ВНУТРИШКОЛЬНЫЙ КОНТРОЛЬ КАЧЕСТВА ОБУЧЕННОСТИ: НОВАЯ РЕЗИЛЬЕНТНОСТЬ"
Четвертый Российский экономический конгресс (РЭК-2020). (Москва). Presentation: Реформирование систем оплаты труда в общем образовании в постсоветский период в контексте теории «институциональных ловушек
- 2019
Петербургский международный образовательный форум (Санкт-Петербург). Presentation: Учитель как проект
- Форум муниципальной системы образования Петрозаводского городского округа «Стратегические ориентиры развития муниципальной системы образования в условиях реализации национальных проектов». (Петрозаводск). Presentation: Национальный проект "Образование": стратегии, настройки, вызовы
VIII ежегодная международная конференция ЕАОКО (Минск). Presentation: Оценка школьного образования на территории социальных сетей
- 2018XIX APRIL INTERNATIONAL ACADEMIC CONFERENCE ON ECONOMIC AND SOCIAL DEVELOPMENT (Moscow). Presentation: Карьерные амбиции и академический капитал школьника: теория и поведенческие практики
VII ежегодная международная конференция ЕАОКО «Оценка качества на разных уровнях образования» (Душанбе). Presentation: «КАЧЕСТВО НЕФОРМАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В МЕГАПОЛИСЕ: ПРОСТРАНСТВО ИМЕЕТ ЗНАЧЕНИЕ»
ПРОФОРИЕНТАЦИОННЫЙ ФОРУМ «ВЫБЕРИ СВОЕ БУДУЩЕЕ» (Санкт-Петербург). Presentation: «Петербургское пространство неформального образования: Кто и Что выбирает»
- 2017
«Мониторинги, рейтинги, рэнкинги как инструменты управления качеством образования" (Санкт-Петербург). Presentation: «Дошкольное образование в представлениях ключевых стейкхолдеров»
Управление качеством образования: драйверы инновационного развития и профессионального педагогического роста (Санкт-Петербург). Presentation: Драйверы и антидрайверы качества в образовании
- Международная научно-практическая конференция «Менеджмент XXI века: возможности и пределы преобразования университетов» (Санкт-Петербург). Presentation: Игры "высшего" разума: университеты и тренды в 21 веке.
«Мониторинги, рейтинги, рэнкинги как инструменты управления качеством образования" (Санкт-Петербург). Presentation: «Дошкольное образование в представлениях ключевых стейкхолдеров»
- 2016
VII Петербургский образовательный форум (Санкт- Петербург). Presentation: Молодой педагог: портрет в интерьере
ВКС "Надежда педагогического сообщества: проектирование в образовании" (Санкт-Петербург). Presentation: Исследовательский потенциал молодых педагогов: проблема постановки проблемы
XVII Апрельская международная научная конференция "Модернизация экономики и общества" (Москва). Presentation: Молодой учитель: адаптация и ролевые ожидания.
V ежегодная международная конференция ЕАОКО «Управление качеством образования на основе оценки» (Бишкек). Presentation: Академический капитал и карьерные ориентации школьника.
V ежегодная международная конференция ЕАОКО «Управление качеством образования на основе оценки» (Бишкек). Presentation: Академический капитал и карьерные ориентации школьников
- Третий Российский экономический конгресс (Москва). Presentation: Академический капитал школьника как предиктор имитации профильного образования
- 2015
XVI Апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества (Москва). Presentation: «Проблема реалистичности целей «эффективного контракта» в общем образовании»
Образование и мировые города: перспективы БРИКС (Санкт-Петербург). Presentation: ПАРТНЕРСТВО «ИССЛЕДОВАТЕЛЬ и ПРАКТИК» в контексте доказательной образовательной политики.
- 2014
Международный форум "Евразийский образовательный диалог" (Ярославль). Presentation: Имитации эффективности «эффективного контракта» в сфере общего образования.
- VI Международный педагогический форум (Санкт-Петербург). Presentation: Институциональные ловушки образовательной политики
Международная научная конференция «Развивающиеся рынки: перспективы развития бизнеса и государства» («GSOM Emerging Markets Conference: Business and Government Perspectives»). (Санкт-Петербург). Presentation: Эффективный контракт в общем образовании
Третья ежегодная международная конференция Евразийской Ассоциации оценки качества образования "Особенности и направления развития национальных систем оценки качества образования" (Астана). Presentation: Трудовой контракт и качество образования
- 2013
IV Петербургский образовательный форум; VIIВсероссийская научно-практическая конференция "Школа 2021:ситуация выбора (Санкт-Петербург ). Presentation: Страна и Школа: границы возможного
Второй Российский экономический конгресс (Суздаль Владимирской обл.). Presentation: Институциональные предпосылки образовательных стратегий
Вторая ежегодная международная конференция ЕАОКО "Мониторинги школьного образования – перспективы межстранового сотрудничества" (Минск). Presentation: Мониторинг как институт измерения качества образования: проблемы и перспективы.
- 2010
Четвертый Российский экономический конгресс (РЭК-2020). (Москва). Presentation: Реформирование систем оплаты труда в общем образовании в постсоветский период в контексте теории «институциональных ловушек»
20231
20222
- Book Бакушина А. Н., Заиченко Н. А., Заиченко Л. И., Лебедев О. Е., Писаренко И. А., Рубашкин Д. Д. Цифровизация начальной школы: сеанс одновременной игры / Рук.: Н. А. Заиченко; под общ. ред.: О. Е. Лебедев, Н. А. Заиченко. Т. 2: Цифровизация начальной школы: сеанс одновременной игры. Кн. 2: Цифровизация начальной школы: сеанс одновременной игры. СПб. : ИПЦ СЗИУ РАНХиГС, 2022. doi
20213
- Article Kersh N., Natalia Zaichenko, Liudmila I. Zaichenko. Enhancing the life chances and social participation of young adults through workplace learning // The SAGE Handbook of Learning and Work . 2021. P. 474-493.
- Article Волкова Н. В., Заиченко Н. А., Чикер В. А., Гюнинен О. В. Концепт «талант-менеджмент» и организационная приверженность педагогов // Вопросы образования. 2021. № 3. С. 168-188. doi
- Book Бакушина А. Н., Заиченко Н. А., Заиченко Л. И., Кондратьева И. Н., Лебедев О. Е., Писаренко И. А., Прикот О. Г., Рубашкин Д. Д. Цифровой дебют образовательных отношений / Рук.: Н. А. Заиченко; под общ. ред.: О. Е. Лебедев, Н. А. Заиченко. Издательство СЗИУ РАНХиГС, 2021. doi
20208
- Book Заиченко Н. А., Койвунен М. И. IV РОССИЙСКИЙ ЭКОНОМИЧЕСКИЙ КОНГРЕСС Том XIV тематическая конференция «ЭКОНОМИКА ОБРАЗОВАНИЯ И ЗДРАВООХРАНЕНИЯ» (сборник материалов) Т. 14: «ЭКОНОМИКА ОБРАЗОВАНИЯ И ЗДРАВООХРАНЕНИЯ». [б.и.], 2020.
- Article Zaichenko N. A., Zaichenko L., Рубашкин Д. Д. Transformation of Relationships Between Primary School Stakeholders in the Context of Digitization // Education and Self Development. 2020. Vol. 15. No. 3. P. 130-144. doi
- Chapter Заиченко Н. А., Корниенко О. С. ДОШКОЛЬНАЯ ИНКЛЮЗИЯ В БОЛЬШИХ И МАЛЫХ ГОРОДАХ РОССИИ: ПРЕДСТАВЛЕНИЯ ПРОФЕССИОНАЛОВ // В кн.: Региональная экономика и развитие территорий / Под общ. ред.: Л. Совершаева. Вып. 14. СПб. : ГУАП, 2020. С. 147-155.
- Article Заиченко Н. А., Савельева Е. А. Дискурс гендера в представлениях участников образовательных отношений в пространстве петербургской школы // ИНТЕРакция. ИНТЕРвью. ИНТЕРпретация. 2020. Т. 12. № 3. С. 50-74. doi
- Book Заиченко Н. А., Заиченко Л. И., Рубашкин Д. Д., Кондратьева И. Н. Перспективы и приоритеты педагогического образования в эпоху трансформаций, выбора и вызовов: VI Виртуальный Международный форум по педагогическому образованию: сборник научных трудов Т. 2. Каз. : Издательство Казанского университета, 2020.
- Chapter Заиченко Н. А., Заиченко Л. И., Рубашкин Д. Д. Проблема трансформации образовательных отношений в начальной школе в условиях цифровизации // В кн.: Перспективы и приоритеты педагогического образования в эпоху трансформаций, выбора и вызовов: VI Виртуальный Международный форум по педагогическому образованию: сборник научных трудов Т. 2. Каз. : Издательство Казанского университета, 2020. С. 278-289.
- Article Заиченко Н. А., Набокова М. В. Цифровизация - тест на COVID // Народное образование. 2020. № 5. С. 71-80.
- Article Заиченко Н. А. Цифровизация образования как триггер изменений образовательных отношений // Экономика и управление. 2020. Т. 26. № 11. С. 1245-1257. doi
20191
20186
- Article Zaichenko N. A., Винокуров М. В. Academic Capital and the Career Orientations of High School Students / Пер. с рус. // Russian Education and Society. 2018. Vol. 60. No. 2. P. 187-201. doi
- Article Заиченко Н. А., Сапунова И. В. Гетерогенность и инклюзия в представлениях педагогов и руководителей образовательных организаций // Инклюзия в образовании. 2018. Т. 3. № 2(10). С. 56-73.
- Article Заиченко Н. А. Модульная программа "Интеграл":как восполнить профессиональные дефициты // Народное образование. 2018. № 10. С. 157-162.
- Chapter Заиченко Н. А. Тренды развития региональных образовательных систем // В кн.: Региональная экономика и развитие территорий 1(12) Сборник научных статей Вып. 12. РИЦ ГУАП, 2018. С. 109-121.
- Article Заиченко Н. А. Учительская зарплата: неравенство за равный труд // Публичная политика. 2018. Т. 2. № 2. С. 114-128.
- Chapter Заиченко Н. А. Что мы оцениваем, когда оцениваем качество образования: проблемы разнообразия // В кн.: Система оценки качества образования в Санкт-Петербурге в 2018 году Вып. 3. [б.и.], 2018. С. 38-46.
20174
- Article Заиченко Н. А., Винокуров М. В. Академический капитал и карьерные ориентации школьников. // Качество образования в Евразии. 2017. № 5. С. 55-68.
- Article Заиченко Н. А., Сергушичева А. А. Отношение к здоровью участников образовательного процесса // Народное образование. 2017. № 5. С. 48-55.
- Book Заиченко Н. А., Винокуров М. В. Региональная экономика и развитие территорий Профильное образование в школе и человеческий капитал школьников / Под общ. ред.: Л. Совершаева. Т. 1. Вып. 11. СПб. : ГУАП, 2017.
- Article Заиченко Н. А. Учительская молодежь в формате «молодой специалист»: Санкт-Петербург и Россия // Народное образование. 2017. № 8. С. 53-61.
20166
- Article Заиченко Н. А., Винокуров М. В. Академический капитал и карьерные ориентации школьников // Aktualni Pedagogika. 2016. № 3. С. 11-25.
- Article Заиченко Н. А., Сергушичева А. Поведенческие предпосылки здоровьесбережения школьников // Sciences of Europe. 2016. Т. 2. № 3. С. 97-104. (in press)
- Chapter Заиченко Н. А. Проблема реалистичности целей эффективного контракта в общем образовании // В кн.: XVI Апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества: в 4 кн. / Отв. ред.: Е. Г. Ясин. Кн. 4. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2016. С. 605-615.
- Book Баринов С. Л., Беликов А. А., Болотов В. А., Заир-Бек С. И., Заиченко Н. А., Захаров А. Б., Карной М., Козина Н. С., Лоялка П. К., Мерцалова Т. А., Никитин И. В., Пинская М. А., Пономарева Алена Александровна, Хавенсон Т. Е., Агранович М. Л., Адамович К. А., Адамчук Д. В., Ермачкова Ю. Ф., Зайцева О. В. Российские учителя в свете исследовательских данных / Отв. ред.: И. Д. Фрумин, В. А. Болотов, С. Г. Косарецкий, М. Карной. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2016.
- Chapter Заиченко Н. А. Сколько стоит учитель: от Москвы до самых до окраин // В кн.: Российские учителя в свете исследовательских данных / Отв. ред.: И. Д. Фрумин, В. А. Болотов, С. Г. Косарецкий, М. Карной. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2016. Гл. 3. С. 64-93.
- Chapter Заиченко Н. А. Факторы экономики и рынка труда, формирующие спрос на рабочие профессии // В кн.: Развитие экономики в нестабильной международной политической ситуации / Под общ. ред.: Л. Совершаева. СПб. : ГУАП, 2016. Гл. 27. С. 95-102.
20156
- Article Заиченко Н. А. ДИФФУЗИЯ ДЕФИНИЦИЙ: О ШКОЛЕ–ИНСТИТУТЕ // На путях к новой школе. 2015. № 2. С. 72-77.
- Article Заиченко Н. А. Запросы ключевых стейкходеров дошкольной организации: совпадения и противоречия // Единый всероссийский научный вестник. 2015. № 1. С. 58-66.
- Chapter Заиченко Н. А. Мифы и реальность "Эффективного контракта" в сфере общего образования // В кн.: Общественные науки в школе и в жизни: методический навигатор. [б.и.], 2015. С. 313-320.
- Chapter Заиченко Н. А. Школьная экономика "в законе" // В кн.: Школьная экономика для школьных управляющих / Под общ. ред.: С. Г. Косарецкий. М. : [б.и.], 2015. Гл. 1. С. 2-40.
- Book Анисовец Т. А., Заиченко Н. А. Школьная экономика для школьных управляющих / Под общ. ред.: С. Г. Косарецкий. М. : [б.и.], 2015.
- Chapter Заиченко Н. А., Осетрова В. Эффективность школы: эндогенная и экзогенная составляющие // В кн.: Материалы VII международной научно-практической конференции "Наука в современном информационном обществе", 9-10 ноября 2015 г., North Charleston, USA Т. 1. [б.и.], 2015. С. 69-74.
20142
- Article Заиченко Н. А. Государственное задание как механизм удовлетворения спроса рынка труда в специалистах среднего звена // Управленческое консультирование. 2014. № 4 (64). С. 91-100.
- Book Управление образованием / Отв. ред.: Н. А. Заиченко. Вып. третий: Сборник статей магистрантов. СПб. : Отдел оперативной полиграфии НИУ ВШЭ – Санкт-Петербург, 2014.
20132
- Article Заиченко Н. А. Институциональные предпосылки образовательных политик // Управленческое консультирование. 2013. Т. 5. № 53. С. 113-120.
- Book Заиченко Л. И. Формат развития американской школы: гонка к вершине. Сборник статей магистрантов программы "Управление образованием" / Отв. ред.: Н. А. Заиченко. Государственный университет-Высшая школа экономики, 2013.
20124
- Book Заиченко Н. А. Институциональные предпосылки региональной образовательной политики. СПб. : Отдел оперативной полиграфии НИУ ВШЭ – Санкт-Петербург, 2012.
- Book Заиченко Л. И. Модернизация системы общего образования: роль государства и общества. Пример США / Под общ. ред.: Н. А. Заиченко. Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2012.
- Book Управление образованием / Науч. ред.: Н. А. Заиченко. СПб. : Отдел оперативной полиграфии НИУ ВШЭ – Санкт-Петербург, 2012.
- Chapter Заиченко Н. А. Школа как "институт" и "организация": "универсальный" подход // В кн.: Инновационная экономика: реалии и перспективы: научная конференция, Санкт-Петербург, 27 сентября 2011 года / Отв. ред.: А. В. Бутуханов. СПб. : Отдел оперативной полиграфии НИУ ВШЭ – Санкт-Петербург, 2012. С. 7-12.
20114
- Book Заиченко Л. И. «Как сделать профессию учителя — профессией будущего! уроки со всего мира» аналитический доклад международного саммита TALIS, посвященного профессии учителя / Перев.: Л. И. Заиченко; под общ. ред.: Н. А. Заиченко. Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2011.
- Article Заиченко Н. А. Измерение феномена "школа": гуманитарный подход // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2011. Т. 12. № 4. С. 293-300.
- Book Заиченко Н. А. Опорный конспект школьника по экономике. Пособие для учителя. М. : Вита-Пресс, 2011.
- Chapter Заиченко Н. А. Оценка развития школы: проблемы разнообразия экспертных целей "извне и изнутри" // В кн.: Петербургский образовательный форум 2011. СПб. : Правительство Санкт-Петербурга, Комитет по образованию, 2011. С. 44-50.
201014
- Chapter Заиченко Н. А., Зенич Н. Ю. Анализ инновационной деятельности образовательных учреждений Санкт-Петербурга: эффективность управления инновациями // В кн.: Инновации петербургской школы / Сост.: В. Н. Виноградов, Н. Захаревич; отв. ред.: О. Г. Прикот. СПб. : ООО "Береста", 2010. С. 149-167.
- Chapter Заиченко Н. А., Линьков А. Я. Конкуренция и рыночные структуры. // В кн.: Практикум по экономике / Отв. ред.: Е. Вигдорчик, Т. Чамаева. М. : Вита-Пресс, 2010. С. 99-117.
- Chapter Заиченко Н. А. Миссия, задачи, ценности // В кн.: Стратегия развития системы образования Санкт-Петербурга 2011-2020 гг. "Петербургская школа 2020" / Науч. ред.: Н. А. Заиченко. СПб. : ООО "Береста", 2010. С. 11-16.
- Chapter Заиченко Н. А. Общие положения // В кн.: Стратегия развития системы образования Санкт-Петербурга 2011-2020 гг. "Петербургская школа 2020" / Науч. ред.: Н. А. Заиченко. СПб. : ООО "Береста", 2010. С. 5-11.
- Chapter Заиченко Н. А. Ожидаемое будущее: "петербургская школа 2020" // В кн.: Стратегия развития системы образования Санкт-Петербурга 2011-2020 гг. "Петербургская школа 2020" / Науч. ред.: Н. А. Заиченко. СПб. : ООО "Береста", 2010. С. 71-75.
- Book Петербургская школа в 2009/2010 учебном году. Публичный доклад / Отв. ред.: Н. А. Заиченко; науч. ред.: Н. А. Заиченко. СПб. : ГОУ ДПО ЦПКС СПб "Региональный центр оценки качества образования и информационных технологий", 2010.
- Chapter Заиченко Н. А. Поведение потребителя. // В кн.: Практикум по экономике / Отв. ред.: Е. Вигдорчик, Т. Чамаева. М. : Вита-Пресс, 2010. С. 67-78.
- Book Заиченко Н. А., Иванов С. И., Линьков А. Я., Шереметова В. В., Табачникас Б. И. Практикум по экономике / Отв. ред.: Е. Вигдорчик, Т. Чамаева. М. : Вита-Пресс, 2010.
- Chapter Заиченко Н. А. Результаты и ответственность участников ЕГЭ (опыт Санкт-Петербурга) // В кн.: Петербургский образовательный форум - 2010: Модернизация образования и приоритеты развития. СПб. : Издательство Русской христианской гуманитарной академии, 2010. С. 83-102.
- Chapter Заиченко Н. А., Казакова Е. И., Пискунова Е. В., Писарева С. А., Илюшин Л. С., Лебедев О. Е., Колесникова М. Г. Стратегическая цель и направления развития петербургской школы // В кн.: Стратегия развития системы образования Санкт-Петербурга 2011-2020 гг. "Петербургская школа 2020" / Науч. ред.: Н. А. Заиченко. СПб. : ООО "Береста", 2010. С. 31-66.
- Chapter Заиченко Н. А. Стратегическая цель и направления развития петербургской школы. // В кн.: Стратегия развития системы образования Санкт-Петербурга 2011-2020 гг. "Петербургская школа 2020" / Науч. ред.: Н. А. Заиченко. СПб. : ООО "Береста", 2010. С. 67-70.
- Chapter Заиченко Н. А. Стратегический анализ факторов развития системы образования Санкт-Петербурга // В кн.: Стратегия развития системы образования Санкт-Петербурга 2011-2020 гг. "Петербургская школа 2020" / Науч. ред.: Н. А. Заиченко. СПб. : ООО "Береста", 2010. С. 17-30.
- Book Заиченко Н. А., Овечкина Т., Писарева С., Илюшин Л. С., Пискунова Е. В., Логинова Е., Колесникова М., Соколова И., Казакова Е. И., Лебедев О. Е. Стратегия развития системы образования Санкт-Петербурга 2011-2020 гг. "Петербургская школа 2020" / Науч. ред.: Н. А. Заиченко. СПб. : ООО "Береста", 2010.
- Chapter Заиченко Н. А., Иванов С. И. Фирма. Производство и издержки. // В кн.: Практикум по экономике / Отв. ред.: Е. Вигдорчик, Т. Чамаева. М. : Вита-Пресс, 2010. С. 79-98.
20071
20022
- Article Заиченко Н. А., Смирнова Н. К. Исследование уровня экономического образования в средних образовательных учреждениях Санкт-Петербурга // Экономическая школа. 2002. № 1. С. 187-246.
- Book Заиченко Н. А. Экономика. Букварь для "рокфеллеров". Опорный конспект школьника по бизнес-курсу. Учебное пособие для учащихся 6 - 8 классов. Самара : СМИО Пресс, 2002.
Academic Supervision
2013:
"Pre-school educational organization development management in state-request practice"
"The system of educational organization effectiveness evaluation as an instrument for innovation management"
"Information technologies in the management of extra-curriculum activities of an educational institution"
2014:
"State assignment as a management tool for the state educational services"
"The Web-site as a tool for development of the educational organization state-public management"
"The General demand of stakeholders as a resource for the development of preschool educational organization in the city o-pagination"
2015:
"The Possibilities of Using Analytical Methods for Decision-Making in Children’s Ombudsmen’s Practice"
"Website as a Part of Secondary School’s Organizational Culture (Based on Hofstede’s organizational culture Parameters)"
" Possible Compensation of Pupils’ Social Disparity in School ure Parameters"
Website as a Part of Secondary School’s Organizational Culture (Based on Hofstede’s organizational culture Parameters)
Organizational websites represent essential characteristics of organizational cultures and therefore are defined their virtual dimension. There is a considerable body of research on organizational cultures and websites of general education institutions. However these two phenomena have not been discussed in comparison or in combination. The objective of the present research is to identify the relationship and conflicts between the organizational cultures and the websites of general education institutions on the basis of organizational culture parameters developed at the Hofstede Centre. The analysis is based on the sets of empirical data collected for organizational cultures and websites according to the unified methodology. The collected data allowed building parametric models of organizational cultures and the websitesof general education institutions, identify the overall degree of their correlation and correlation between particular parameters included in the models. The results of the research confirm the hypothesis raised initially, according to which the relation between websites and organizational cultures is characterized by major systemic and minor conflicts. It also reveals a degree of objectivity, regularity and intensity of representing different parameters of organizational cultures at the websites. Comparative analysis of the number website visitors and parametric models reveals the key factors related to the higher and lower values of website traffic. The results of the analysis allowed developing basic recommendations for building the content of school websites with the aim of a more uniform and objective representation of the characteristics of organizational cultures and increasing the attractiveness of websites for different groups of users.
Possible Compensation of Pupils’ Social Disparity in School
The graduation work is devoted to the problem of social disparity in school and its possible compensation. The purpose was to find management tools for compensation of pupils’social disparity in schoolresearchinginterdependencebetweenthe social status of the family and school results of the children. Methods we used are questionnaire(parents and teachers) andanalysis of normative documents. We found out that socio-economicstatus of the family doesn’t affect children’s school results. Butsocio-psychological, socio-cultural and social role status of the family affect the resultsgreatly. So state measures of social disparity compensation such as material support are not effective nowadays. School managers have to solve this problem. We also offer aset of management toolsfor compensation of pupils’social disparity in school. The results can be used in schools with the high level of pupils’ social disparity.
The Possibilities of Using Analytical Methods for Decision-Making in Children’s Ombudsmen’s Practice
Goal of the dissertationprojectis to determine the possibility of using analytical methods in a practical work of regional Ombudsmen for Children’s rights, providing complex changes in a childhood sphere. Practical part of the work represented in the designed and approved action algorythm for an Ombudsman for Children’s rights to develope specific proposals and recommendations in applied format and to take precautions to prevent possible risks of negative development of existing tendencies in a Children’s rights and interests protection sphere.Algorythm approbation showed that risk assessment methods help in choosing the best alternative in decision making. Besides, there was developed an analysis matrix for citizens’ appeals to reveal problems in a sphere of compliance and protection of Children’s rights in the «Education» branch, recommendations for using risk assessment methods in a practice of an Ombudsman and a structure of «Workbook for experts».
Career Orientations of Schoolchildren as the Factor of the Human Capital’s Formation
Argued the specification of this category at the level of general education and its restriction to the notion of «academic capital». The conceptual approaches to measuring human capital are considered. The relation of modern definitions of human capital with well-known descriptions of career orientations of the person is determined. Author reviewed conceptual approaches to measuring human capital, specified the relationship between the concepts of «human capital» and «career». The role of career orientation of the individual in building a career has been specified. Explained the selection of the questionnaire «Career Orientation Inventory» by E.H. Schein as a screening tool, which allows to determine awareness of the individual representations of the vector of further professional advancement.The version of its modification for use in the studied cohort of seniors is offered.
The analysis and subsequent interpretation of thequantitative data of the empirical part of the work were performed using parametric and nonparametric statistical methods. Based on the interpretation of the empirical part of the work conclusion is that the value of human capital of students, expressed in points of USE, does not depend on their orientation to the construction of a vertical or horizontal career.
The Determinancy of Culture of Health Saving in School
Poor health indicators of school youth are a pressing problem of our time. Given that today the Russian children spend most of their time at school, it can be assumed, that the education system is summoned to take an important part in solving the problem of preserving and strengthening the health of schoolchildren.
The author uses the term «health saving», in connection with which there is a research problem, associated with the understanding of the term in the context of the research topic. The author connects this term with a new understanding of health, with an emphasis on the importance of self-preservation behavior and «division» of responsibility for the preservation of health between the state institutions and the man himself.
In this connection, a special place is occupied by the individual’s culture of health saving as a condition of maintaining health. So the task associated with the ascertainment of which determinants (external and internal) have an impact on the formation of culture of health saving was formed.
The author offers three specific hypotheses, one of which was confirmed in a study: teachers are not significant adults for schoolchildren about questions of culture of health saving, and teachers do not consider themselves responsible for the formation of such culture.
The scientific novelty of this study is defined, first of all, by the novelty of its subject – the determinants of formation of culture of health saving in school. Besides obvious novelty of these results is that external determinants shows less influence on the formation of teacher’s culture of health saving than the internal, among which cultural family settings are relatively strong.
The results obtained in the course of the dissertation research can be used by heads of educational institutions to identify culture of health saving and behavioral practices of participants of educational relations, and also by researchers in the field of education for their own research papers on the formation of culture of health saving in school.
STYLE OF PRESCHOOL ORGANIZATION MANAGEMENTIN THE CONDITIONS OF CHANGES
The changes taking place in the educational system due to the shift from the concept of "demand" to the pre-school education to the concept of "standard" of pre-school education have led to the changes in the organization of educational process as well as in the management of the organization. Hence the director of an educational organization is a driving force which can turn a functioning preschool organization into the evolving one. Within the scope of master's thesis the analysis of theoretical approaches and studies in the management field has been carried out enabling us to give a tentative definition to the process of management in the phase of change. As to managing a team, the interconnection between managing practices and professional motivation of educators has been revealed. Having surveyed directors of educational organizations using the face-to-face method we have found current styles of making management decisions. The survey held among educators has allowed to find the most pronounced management component influencing the satisfaction which educators get from their professional activity.The key idea of the research is defining the way directors of educational organizations make management decisions in the time of changes boosting the professional motivation of educators.
EDUCATIONAL INSTITUTION SOCIAL CAPITAL AS APPRENTICE TEACHERS ADAPTATION RESOURCE
In investigation we review problem of the apprentice teachers adaptation. Goal of the work is to investigate social capital influence on the adaptation of the apprentice teacher. Using the results of literature analysis, we defined social capital and ways to use it towards teacher`s community.
To reach the goals we select methods of measuring school's social capital and apprentice teacher's adaptation. Chosen methods [37, 41] permit us to estimate young teacher's adaptation. Using sociograms we find out how young teachers related to administration and other members of the community. Comparing that data, we made implications about the grade of school social capital influence on the apprentice teacher's adaptation.
Social and State Order in The Space of Non-Formal Education for Children.
The work has a scientific and an applied scientific research purpose.
The scientific research purpose is to identify the dependence of the ideas of social and state order informants about the children non-formal education services on the location of organizations.
The applied scientific research purpose is to compile information maps in the megalopolis area (in the inter-district context) according to the identified preferences of the subjects of interaction acting as informants of the state and social order.
The key participants of the educational process - children, teachers, parents and administrators - are the informants. Each group has their own requirements for children non-formal education and these requirements do not often coincide, but contradict each other. Moreover, the groups of “significant adults” have their own ideas about non-formal education development, and these ideas differ depending on the location of children additional education organizations.
The revealed differences allowed us to develop information maps of adults’ and children’s preferences in each district of St. Petersburg.
The findings of the work can be useful for making management decisions at the city level and at the district level.